Gerwin Koppelaar 23 January 2019
Eind 2017 maakte Magento bekend dat ze geen nieuwe updates meer zullen doorvoeren voor Magento 1.x. De versie wordt nog ondersteund tot juni 2020. Voor degenen die de overstap naar Magento 2 nog niet hebben gemaakt, breekt er een belangrijk keuzemoment aan: is Magento 2 een verstandige overstap? In deze blog leg ik uit wat het verschil is tussen Magento 1 en Magento 2 zodat je een weloverwogen keus kunt maken.
Het stoppen van support betekent dat er geen nieuwe veiligheidsupdates meer worden ontwikkeld. Het is dus belangrijk om over te stappen, aangezien je webshop zonder updates niet langer beveiligd is tegen de nieuwste virussen en hacking-strategieën. Start hier overigens wel tijdig mee. Aanvankelijk was het namelijk de insteek om van Magento 2 een verbeterde Magento 1-versie te maken – maar uiteindelijk is het een volledig nieuwe omgeving met een eigen architectuur geworden. Hieronder lees je over de vijf voordelen die hier tegenover staan, en waar je aan moet denken bij een migratie.
De laadsnelheid van de webshop heeft impact op conversiepercentages, gebruikerservaringen en organische vindbaarheid. Magento 1 stamt uit 2007, waardoor er voor sommige technieken al een snellere equivalent op de markt gebracht is. De nieuwe versie van Magento heeft daarentegen een geïntegreerde full-page cache, een lichtere code en een minder zware database. Magento 2-webshops laden om deze reden significant sneller dan Magento 1-webshops en dat is goed voor meer omzet.
Tip: lees hier waarom een snel ladende webshop essentieel is voor meer e-commerce succes!
Zoals gezegd zijn beide omgevingen verschillende ingericht. Zo geeft Magento 1 meer vrijheid bij het selecteren van zogenaamde ‘third party software’. Denk aan payment-modules, achteraf betalen-functies en modules voor het delen van ervaringen. Deze extra keus was prettig, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een iets hoger risico op veiligheidslekken. Bij Magento 2 is dit niet het geval, want er wordt uitgegaan van nieuwe codeerstandaarden. Ook stelt deze omgeving extra strenge eisen aan derde partijen, om Magento GDPR-proof te laten zijn.
Een veelvoorkomende opmerking over werken in Magento 1 is dat er een leercurve bij komt kijken. Magento heeft deze signalen opgevangen en is hiermee aan de slag gegaan in versie 2. Het resultaat mag er zijn; het aanmaken van attributen en het toevoegen van zaken rondom producten is in Magento 2.x veel intuïtiever. Dit maakt het werken in de nieuwe omgeving efficiënter - met een verhoogde productiviteit en kostenbesparing als gevolg.
Afbeelding 1: de menu-weergave van Magento 2.x is een stuk gebruiksvriendelijker
Zowel Magento 1 als Magento 2 staan bekend om hun schaalbaarheid; beide omgevingen zijn zeer geschikt voor groeiende webshops. Magento 2 maakt het toevoegen van stores, producten of modules nog eenvoudiger dan z’n voorganger al deed.
Net als z’n voorganger blinkt ook Magento 2 uit op het gebied van responsiveness. Magento 2 heeft hierin zelfs een streepje voor. Het standaardthema is namelijk volledig responsive. Veel webshops gebruiken Magento’s standaardthema als sjabloon, waardoor developers nu tijd besparen bij het mobielvriendelijk maken van webshops. Een leuk extraatje is dat niet alleen de webshops, maar ook de backend van de webshops mobielvriendelijker zijn in Magento 2. Je kunt vanaf je telefoon je webshop bijwerken.
Magento 1 en Magento 2 zijn dus twee verschillende omgevingen, dus waar moet je aan denken bij een migratie van Magento 1 naar Magento 2? Een paar belangrijke overwegingspunten:
De investering
Bij de keuze voor Magento 2 komt er ook een financieel aspect kijken. Aangezien Magento 2 een nieuwgebouwd systeem is, vraagt dit om meer development-uren dan bij een ‘normale’ upgrade binnen Magento. Koppelingen moeten opnieuw worden aangebracht en er moet een groot aantal configuraties worden ingericht, zoals bijvoorbeeld de filters en voorraadsystemen. Magento’s code is bovendien eind 2015 beschikbaar gesteld, waardoor sommige partijen nog lerende zijn. Kies daarom voor een samenwerking met developers die Magento 2-gecertificeerd zijn (zoals bij ons het geval is).
Het migreren van extensies
Aangezien Magento 1 en 2 fundamentele verschillen hebben, zijn ook de oude extensies niet compatible. Een aantal extensies uit Magento 1 zijn niet beschikbaar op Magento 2 en vraagt dus om een maatwerkoplossing. Dit zijn er overigens steeds minder; ten tijde van dit schrijven bevat Magento’s marketplace al meer extensies voor Magento 2 (2.626 stuks) dan voor Magento 1 (1.906 extensies). Ook kun je bij het kritisch analyseren van je functionaliteiten in Magento 1 tot de conclusie komen dat wellicht niet alle extensies even waardevol zijn om mee te nemen.
Afbeelding 2: Magento's Marketplace
Het migreren van data
Wil je overstappen van 1 naar 2, dan zal ook je data mee moeten gaan. Datamigratie is een veelomvattend traject, waarbij je vooraf goed moet nadenken over welke data je wilt meenemen. Door strategische keuzes te maken kun je de overstap aanzienlijk kostenefficiënter inrichten.
Tip: download ons handige template voor het opstellen van request for proposals
Pak het goed aan: doe een MoSCoW-analyse
Wil je bepalen welke data en extensies waardevol zijn om mee te nemen? Door een MoSCoW-analyse toe te passen op je webshop kun je veel verduidelijken. Het doel van deze analyse is om nice-to-haves, would-haves, should-haves en must-haves in kaart te brengen.
Afbeelding 2: MoSCoW-analyse
Bij de overstap van Magento 1 naar Magento 2 komt meer kijken dan bij een standaard upgrade; Magento 2 is een volledig nieuwe omgeving, waardoor sommige extensies zelfstandig ontwikkeld zullen worden en data zal moeten worden gemigreerd. Daartegenover staat dat Magento 2 sneller, veiliger, gebruiksvriendelijker, meer responsive én schaalbaarder is dan Magento 1. Om de continuïteit van je webshop niet in gevaar te brengen is het belangrijk om deze overstap te maken.
Wil je meer te weten komen over Magento? Lees dan eens de blogs over Magento multistores, Progressive Web Apps of Accelerated Mobile pages.
Gerwin is Sr. Solution Consultant bij ISM eCompany en heeft ruim 7 jaar ervaring in software delivery. Als Solution Consultant is Gerwin verantwoordelijk voor het achterhalen van de business requirements, en deze vertalen naar IT oplossingen binnen Magento.
Gerwin is Sr. Solution Consultant bij ISM eCompany en heeft ruim 7 jaar ervaring in software delivery. Als Solution Consultant is Gerwin verantwoordelijk voor het achterhalen van de business requirements, en deze vertalen naar IT oplossingen binnen Magento.
Online marketing video Magento |
Een goed ingerichte Magento 2 webshop levert je veel voordelen op. Een standaar...
Jurjen Jongejan
19 November 2020
Platform Personalisatie whitepaper Magento |
Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...
Jeanine Zomer
2 November 2020
Platform video Magento
Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...
Jeanine Zomer
3 September 2020