Collin de Boer 13 June 2018
In 2017 nam Magento het analyticsbedrijf RJ Metrics over en sloeg een interessante weg in: die van de Business Intelligence. Magento Business Intelligence (de naam zegt het al) zorgt ervoor dat je je webshops datagedreven kunt besturen. Vanaf Magento 2.2.X wordt het Magento’s Business Intelligence-pakket op de markt gebracht. Wat deze oplossing inhoudt – en of het wellicht iets voor je eigen webshop is – ontdek je in deze blog.
Magento BI is een cloud based business intelligence-oplossing waarmee je data van verschillende bronnen op één locatie verzamelt. Vervolgens kun je je eigen doormeetmethodes kiezen om nieuwe inzichten te verkrijgen uit deze data. Draai je bijvoorbeeld een campagne, dan zorgt BI ervoor dat je een extra volledig beeld van de ROI van die betreffende campagne krijgt. De tool geeft je dan namelijk inzicht in de gemaakte kosten, het aantal retouren, het aantal nieuwe klanten wat je verkregen hebt én het kanaal waarop deze zijn binnengekomen. Het is ook mogelijk om de customer lifetime value (CLV) van je klanten te achterhalen.
Het is belangrijk om te beseffen dat Magento BI geen stand alone oplossing is, maar een dataverwerkingsprogramma. Het heeft dus data van derde partijen (zoals Facebook Ads, Google Ads en Google Analytics) nodig om te werken. Deze gegevens worden opgeslagen in een warehouse en beschikbaar gemaakt om analyses op te verrichten.
Het verschil met andere analytics-oplossingen
Magento BI is ingericht op het inzetten van business intelligence voor e-commercedoeleinden. Hierin lijkt BI wat van andere analytics-platforms weg te hebben. Het grote verschil zit ‘m in de manier waarop data wordt verwerkt. De oplossing wordt geïntegreerd in Magento (dan wel gekoppeld aan een andere webwinkel) en extraheert de data rechtstreeks uit je CRM-databases, waardoor je koopgeschiedenis en andere gedragsgegevens mee kunt nemen in je klantsegmentatieproces. Bij andere analytics-platforms zul je deze informatie handmatig moeten importeren (als dit al mogelijk is).
De BI-oplossing werkt zowel voor Magento 1 als Magento 2 en kent drie verschillende versies:
Magento BI Essentials heeft 10 gebruikersaccounts en geeft toegang tot zo’n 75 rapporten en 5 kant-en-klare dashboards. De oplossing zorgt ervoor dat data uit je Magento-webshop en uit Google Analytics combineerbaar, vergelijkbaar en exporteerbaar is.
Met het rapport ‘bezoekersretentie’ kun je bijvoorbeeld de volgende data zien:
Het spreekt voor zich dat deze informatie zeer waardevol kan zijn voor remarketingdoeleinden.
Vanaf het eerste kwartaal in 2018 wordt Essentials standaard geïntegreerd in alle Magento 2 Commerce-versies. BI Essentials is ook voor andere eCommerce-platformen verkrijgbaar vanaf $ 100,- per maand.
Magento BI Pro is de uitgebreide versie van Magento BI Essentials. Waar BI Essentials informatie uit Magento en Google Analytics extraheert, is dit voor Pro dus slechts een vertrekpunt. Pro kan namelijk in meer dan 25 verschillende platforms worden geïntegreerd (zoals bijvoorbeeld AdWords, Quickbook en Zendesk) én bevat een “Cohort Builder”. Dat is een tool waarmee je groepen klanten analyseert die een vergelijkbare customer lifetime cycle hebben. Pro is gericht op webwinkeliers die grootschalig aan de slag willen gaan met cross source-analyses; het bevat een onbeperkt aantal dashboards, kan een onbeperkt aantal rapporten genereren en kan met een onbeperkt aantal databronnen (zoals ERP, WMS, OMS en CRM) verbonden worden.
Magento Advanced Reporting is niet de oplossing zelf, maar een functie die de bestaande rapporten van Magento een extra boost geeft. Er zijn namelijk een aantal functies van Magento BI in verwerkt. Zowel de standaardrapportages als het dashboard worden in 2.2.X vervangen door Magento BI’s basisfuncties. Deze upgrade kost niets.
In Afbeelding 1 zie je het verschil tussen de drie varianten.
Afbeelding 1: de verschillende versies van Magento BI
Magento BI is in het bijzonder interessant voor webwinkeliers die graag op een efficiënte manier datagedreven beslissingen willen maken. Welke versie geschikt is voor jouw webwinkel hangt af je in house ervaring; heb je weinig ervaring met het gebruiken van klantdata dan is BI Essentials erg geschikt, maar met meer ervaring kun je het beste kiezen voor BI Pro.
Werken met data is iets wat in het DNA van een organisatie moet zitten. Heb je bijvoorbeeld een datagedreven strategie voor de klantreis zoals wordt uitgelegd in deze webinaropname? Of weet je hoe je data gebruikt om je klanten te leren kennen?
Online marketing video Magento |
Een goed ingerichte Magento 2 webshop levert je veel voordelen op. Een standaar...
Jurjen Jongejan
19 November 2020
Platform Personalisatie whitepaper Magento |
Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...
Jeanine Zomer
2 November 2020
Platform video Magento
Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...
Jeanine Zomer
3 September 2020
Platform Online marketing whitepaper |
Meer omzet, kort ontwikkeltraject en klaar voor de toekomst. Dankzij onze beweze...
Collin de Boer
13 June 2018
Platform Online marketing presentatie |
Door het aantal best practices voor online marketing en Magento-webshops is het ...
Collin de Boer
13 June 2018
Platform Online marketing video
Door het aantal best practices voor online marketing en Magento-webshops is het ...
Collin de Boer
13 June 2018