Magento multistores: de 3 meest gestelde vragen ontrafeld

Blog

Kevin den Houting    20 March 2018   

Er zijn situaties waarbij het lanceren van meerdere, losse webwinkels een must is. Bijvoorbeeld wanneer je exclusievere items uit je assortiment niet op dezelfde plek wilt verkopen, of omdat je graag een dedicated webwinkel wilt hebben per productbranche. Een Magento multistore kan dan uitkomst bieden. Maar wat is dit nu precies en wat zijn de voor- en nadelen hiervan? In mijn blog beantwoord ik de meest gestelde vragen rondom dit thema!

1: wat is een Magento multistore?

Bij een Magento multistore beheer je meerdere webwinkels vanuit één Magento-omgeving. De webwinkels kunnen totaal van elkaar verschillende branches vertegenwoordigen (a.k.a. ‘de Coolblue-aanpak’), maar een B2B- en een B2C-variant van dezelfde webwinkel hoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden.

Enkele voorbeelden van onze klanten die gebruikmaken van Magento multistores zijn:

  • State of Art - Bluefields
  • Strauss – Beans Elite & Don Café [Lees meer over dit project]
  • Fred De La Bretonière – Shabbie
  • Top-zwembadshop.nl – heeft een Nederlandse, Duitse en Franse variant
  • Duifhuizen – Unique Bags & Travel (zie afbeelding 1)
afbeelding duifhuizen

Afbeelding 1: Uniquebagstravel.nl en Duifhuizen.nl draaien op dezelfde omgeving

2: wat zijn de voor- en de nadelen van multistores in Magento?

Het opzetten van een Magento multistore heeft zowel voor- als nadelen. Een mooi voordeel is dat het beheren van meerdere webwinkels op één omgeving prijstechnisch aantrekkelijker uitpakt; je hebt namelijk maar één hostingplan nodig en je kunt een enkel EV SSL-certificaat gebruiken. Ook bespaar je onderhoudstijd uit, doordat je sommige aanpassingen slechts éénmalig hoeft te doen om ze voor al je webwinkels te laten passen.

Het voornaamste nadeel van deze aanpak kleeft aan de enkelvoudigheid van de omgeving. Mocht je de administratie of veiligheid niet op orde hebben, dan zullen alle webwinkels op inactief worden gezet. Het is daarom belangrijk om je omgeving te laten beheren door een deskundige partij, die veiligheidspatches en andere updates tijdig doorvoert.

New call-to-action

3: hoe ziet de hiërarchie eruit binnen een Magento multistore?

Magento is opgebouwd uit vier verschillende lagen die ieder hun eigen rol hebben. In afbeelding 2 zie je dit schematisch uitgebeeld.

afbeelding funnel en Magento

Afbeelding 2: de vier lagen van Magento

Globaal niveau – Dit is de bovenste laag, waarin zich alle geïnstalleerde onderdelen bevinden. Hierin vind je de standaard instellingen, de inventaris en andere informatie die gebruikt kan worden voor de store- en storeview lagen.

Webwinkelniveau – Deze laag bevat één of meerdere webwinkels. Per domeinnaam beheer je hier losse webwinkels. Hier kun je de volgende onderdelen per domein managen:

  • Taal
  • Valuta
  • BTW-tarieven
  • Betaal- en levermogelijkheden
  • Checkout-methode

Het hostingplan en het EV SSL-certificaat kunnen worden ingezet voor al je webwinkels.

Store-niveau - Deze laag bevat de verschillende producten en categorieën, die je in de webwinkels terug kunt vinden. Iedere store bestaat uit één of meerdere store views.

Store view – Dit niveau kun je beschouwen als het gezicht van de webwinkel. Met store views zorg je ervoor dat een individuele webwinkel in meerdere talen beschikbaar is, bepaal je welke valutamogelijkheden er beschikbaar worden gesteld aan de klant* en maak je keuzes m.b.t. design templates.

* De standaardvaluta staan ingesteld op webwinkelniveau

Tip: dit zijn de top 3 meest gestelde vragen. Maar hoe bereik je succes met e-commerce op het platform Magento? Bekijk in deze webinaropname Magento en best practices.

Geschreven door:

Kevin den Houting Magento eCommerce Consultant

Kevin was tot 2019 werkzaam bij ISM eCompany als Magento eCommerce Consultant. In zijn rol was hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van webshops zoals Fred de la Bretoniere, Kookwinkel Oldenhof en Duifhuizen.

Kevin den Houting
Geschreven door:

Kevin den Houting Magento eCommerce Consultant

Kevin was tot 2019 werkzaam bij ISM eCompany als Magento eCommerce Consultant. In zijn rol was hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van webshops zoals Fred de la Bretoniere, Kookwinkel Oldenhof en Duifhuizen.

Kevin den Houting

Ook interessant

  • [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] E-commerce tips ten tijde van de coronacrisis

    Magento Online marketing Online marketingstrategie PIM-systeem whitepaper |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    3 April 2020   

  • [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Video] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento video |

    Veel organisaties vragen zich af of een webshop daadwerkelijk nodig is in een B2...

    Merel Roest   
    2 April 2020   

  • [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    [Presentatie] Zo behaalt u het maximale uit uw B2B e-commerceplatform

    Magento presentatie

    Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten voor een B2B-webshop?

    Merel Roest   
    2 April 2020   

Meer van Kevin den Houti...

  • Magento 1 versus Magento 2: waarom migreren?

    Magento 1 versus Magento 2: waarom migreren?

    Magento blog |

    Eind 2017 maakte Magento bekend dat ze geen nieuwe updates meer zullen doorvoere...

    Kevin den Houting   
    20 March 2018   

  • Progressive web apps & Magento: alles wat je erover wilt weten

    Progressive web apps & Magento: alles wat je erover wilt weten

    Magento blog |

    Progressive Web Apps (PWA’s) voor Magento – ze komen steeds dichterbij. Niet zo ...

    Kevin den Houting   
    20 March 2018   

  • AMP voor Magento-webshops: de voor- en nadelen

    AMP voor Magento-webshops: de voor- en nadelen

    Magento blog

    Dat een trage webshop funest is voor gebruikerservaringen verrast niemand meer. ...

    Kevin den Houting   
    20 March 2018