Magento multistores: de 3 meest gestelde vragen ontrafeld

Blog

Gerwin Koppelaar    20 March 2018   

Er zijn situaties waarbij het lanceren van meerdere, losse webwinkels een must is. Bijvoorbeeld wanneer je exclusievere items uit je assortiment niet op dezelfde plek wilt verkopen, of omdat je graag een dedicated webwinkel wilt hebben per productbranche. Een Magento multistore kan dan uitkomst bieden. Maar wat is dit nu precies en wat zijn de voor- en nadelen hiervan? In mijn blog beantwoord ik de meest gestelde vragen rondom dit thema!

1: wat is een Magento multistore?

Bij een Magento multistore beheer je meerdere webwinkels vanuit één Magento-omgeving. De webwinkels kunnen totaal van elkaar verschillende branches vertegenwoordigen (a.k.a. ‘de Coolblue-aanpak’), maar een B2B- en een B2C-variant van dezelfde webwinkel hoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden.

Enkele voorbeelden van onze klanten die gebruikmaken van Magento multistores zijn:

  • State of Art - Bluefields
  • Strauss – Beans Elite & Don Café [Lees meer over dit project]
  • Fred De La Bretonière – Shabbie
  • Top-zwembadshop.nl – heeft een Nederlandse, Duitse en Franse variant
  • Duifhuizen – Unique Bags & Travel (zie afbeelding 1)
afbeelding duifhuizen

Afbeelding 1: Uniquebagstravel.nl en Duifhuizen.nl draaien op dezelfde omgeving

2: wat zijn de voor- en de nadelen van multistores in Magento?

Het opzetten van een Magento multistore heeft zowel voor- als nadelen. Een mooi voordeel is dat het beheren van meerdere webwinkels op één omgeving prijstechnisch aantrekkelijker uitpakt; je hebt namelijk maar één hostingplan nodig en je kunt een enkel EV SSL-certificaat gebruiken. Ook bespaar je onderhoudstijd uit, doordat je sommige aanpassingen slechts éénmalig hoeft te doen om ze voor al je webwinkels te laten passen.

Het voornaamste nadeel van deze aanpak kleeft aan de enkelvoudigheid van de omgeving. Mocht je de administratie of veiligheid niet op orde hebben, dan zullen alle webwinkels op inactief worden gezet. Het is daarom belangrijk om je omgeving te laten beheren door een deskundige partij, die veiligheidspatches en andere updates tijdig doorvoert.

New call-to-action

3: hoe ziet de hiërarchie eruit binnen een Magento multistore?

Magento is opgebouwd uit vier verschillende lagen die ieder hun eigen rol hebben. In afbeelding 2 zie je dit schematisch uitgebeeld.

afbeelding funnel en Magento

Afbeelding 2: de vier lagen van Magento

Globaal niveau – Dit is de bovenste laag, waarin zich alle geïnstalleerde onderdelen bevinden. Hierin vind je de standaard instellingen, de inventaris en andere informatie die gebruikt kan worden voor de store- en storeview lagen.

Webwinkelniveau – Deze laag bevat één of meerdere webwinkels. Per domeinnaam beheer je hier losse webwinkels. Hier kun je de volgende onderdelen per domein managen:

  • Taal
  • Valuta
  • BTW-tarieven
  • Betaal- en levermogelijkheden
  • Checkout-methode

Het hostingplan en het EV SSL-certificaat kunnen worden ingezet voor al je webwinkels.

Store-niveau - Deze laag bevat de verschillende producten en categorieën, die je in de webwinkels terug kunt vinden. Iedere store bestaat uit één of meerdere store views.

Store view – Dit niveau kun je beschouwen als het gezicht van de webwinkel. Met store views zorg je ervoor dat een individuele webwinkel in meerdere talen beschikbaar is, bepaal je welke valutamogelijkheden er beschikbaar worden gesteld aan de klant* en maak je keuzes m.b.t. design templates.

* De standaardvaluta staan ingesteld op webwinkelniveau

Tip: dit zijn de top 3 meest gestelde vragen. Maar hoe bereik je succes met e-commerce op het platform Magento? Bekijk in deze webinaropname Magento en best practices.

Geschreven door:

Gerwin Koppelaar Solution Consultant

Gerwin is Sr. Solution Consultant bij ISM eCompany en heeft ruim 7 jaar ervaring in software delivery. Als Solution Consultant is Gerwin verantwoordelijk voor het achterhalen van de business requirements, en deze vertalen naar IT oplossingen binnen Magento.

Gerwin_Koppelaar_ISM-eCompany
Geschreven door:

Gerwin Koppelaar Solution Consultant

Gerwin is Sr. Solution Consultant bij ISM eCompany en heeft ruim 7 jaar ervaring in software delivery. Als Solution Consultant is Gerwin verantwoordelijk voor het achterhalen van de business requirements, en deze vertalen naar IT oplossingen binnen Magento.

Gerwin_Koppelaar_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] Deze conversieboosters zijn onmisbaar voor een succesvolle Magento 2 webshop

    [Video] Deze conversieboosters zijn onmisbaar voor een succesvolle Magento 2 webshop

    Online marketing video Magento |

    Een goed ingerichte Magento 2 webshop levert je veel voordelen op.  Een standaar...

    Jurjen Jongejan   
    19 November 2020   

  • In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    In 4 stappen een gepersonaliseerde webshopbeleving met Magento Commerce

    Platform Personalisatie whitepaper Magento |

    Welke mogelijkheden biedt Magento Commerce zodat je zelf direct aan de slag kan ...

    Jeanine Zomer   
    2 November 2020   

  • [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    Platform video Magento

    Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...

    Jeanine Zomer   
    3 September 2020