Wat zijn de valkuilen in B2B e-commerce?

Blog

Merel Roest    11 December 2019   

Veel B2B-organisaties die overgaan op e-commerce ervaren dit als een flinke uitdaging. We zien vaak dat organisaties weinig onderzoek doen voordat ze starten met e-commerce. Zonde, want gebrekkig vooronderzoek kan leiden tot een slechte platformimplementatie, de verkeerde partnerkeuze, of een organisatie die de veranderingen nog niet aankan. Wat zijn de meest voorkomende valkuilen van B2B e-commerce? Je leest het in deze blog.

Valkuil 1: geen duidelijk requirementsdocument

Weet je aan welke eisen jouw webshop moet voldoen? Het opstellen van een requirementsdocument helpt je bij het in kaart brengen van jouw eisen. Jammer genoeg zijn er veel organisaties die het belang van een requirementsdocument niet van inzien, met als gevolg dat ze een verkeerd platform of verkeerde partner kiezen.

Voorkom dat je vlak na de lancering inziet dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt en zorg voor een uitgebreid document met alle vereisten. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de gewenste tijdlijn, functionele en technische requirements, de IT-architectuur, inspirerende voorbeelden en het budget. Een handig document hiervoor is de RFP-template.

Tip: download hier de gratis RFP-template

Tip: lees in deze blog 7 tips voor het opstellen van een RFP

Valkuil 2: inspanning van de organisatie wordt onderschat

Een webshop kan een enorme omzetbooster zijn, maar om dit te realiseren is het belangrijk dat je organisatiestructuur en processen goed inricht. Het is geen verkoopkanaal dat op magische wijze omzet genereert. Om te groeien heeft een platform de juiste aandacht nodig. Denk daarom goed na over zaken als:

  • Wil je orderafhandeling automatiseren om de binnendienst te ontlasten?
    • Wat worden de nieuwe taken van de binnendienstafdeling?
  • Hoe richt je de afhandeling van je orders in?
  • Hoe ga je om met voorraden?
    • Ga je uit dezelfde voorraad putten als die van je offline aankopen, of reserveer je een aparte e-commerce voorraad?
  • Wie gaat de webshop beheren en onderhouden?
    • Is daar een nieuwe afdeling voor nodig?
  • Hoe richt je de klantenservice in?
    • Binnen welke termijn moet de klantenservice reageren op vragen?
    • Op welke kanalen wordt klantenservice actief?
    • Is het team getraind om webshopvragen af te handelen?

Valkuil 3: niet het juiste platform

Het type platform is ontzettend belangrijk voor het succes van jouw webshop. Zo wil je dat jouw platform stabiel genoeg is om mee te groeien met jouw organisatie. Je wilt vermijden dat je systemen niet goed met het platform werken, of dat je producten slecht vindbaar zijn omdat de technische SEO niet goed is. Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden bij het selecteren van het juiste platform.

Bestaand platform of maatwerk

Vaak geldt dat een webshop met veel ingebouwde key-features licentiekosten met zich meebrengt. Licentiekosten klinken wellicht nadelig, maar laat je er niet direct door afschrikken. De voordelen van zo’n pakket zijn veel ingebouwde key-features en een stabiel platform. Daarnaast wordt de webshop onderhouden door de partij waaraan je de licentie betaalt, waardoor je onderhoudskosten lager uitvallen en het interne middelen scheelt.

Het alternatief is om de functionaliteiten te laten ontwikkelen op een maatwerkplatform, waardoor de licentiekosten komen te vervallen. Houdt er dan rekening mee dat je ontwikkelcapaciteit nodig hebt voor het up-to-date houden van het platform.

SEO-vriendelijkheid

Een goede online vindbaarheid in zoekmachines zoals Google begint met de technische inrichting van de webshop. Voorbeelden van onderdelen die bijdragen aan een hogere positie in Google zijn een filtersysteem dat geoptimaliseerd is voor SEO, een optimaal gebruiksvriendelijk design voor mobiel en de mogelijkheid om belangrijke pagina’s van de juiste SEO-tekst en linkwaarde te voorzien.

Tip: lees in deze blog alles over SEO

Tip: lees in deze blog meer over technische SEO

Integratiemogelijkheden

Een e-commerceplatform kun je koppelen aan talloze systemen. Denk van tevoren goed na over de koppelingen die gemaakt moeten worden. Ga daarnaast na welke processen je kan automatiseren met een webshop. Zo kun je orderafhandeling automatiseren, waardoor je de binnendienst ontlast. Een ander voorbeeld is het koppelen van de webshop aan het ERP-systeem. Zo zijn producten, voorraden en prijzen automatisch beschikbaar in het e-commerceplatform. Als je bijvoorbeeld een prijs wijzigt in het ERP-systeem, wordt deze wijziging automatisch doorgevoerd in de webshop. Dit scheelt veel handelingen en dus tijd.

Door de vele integraties kunnen de prestaties van je webshop tegenvallen. Je lost dit op aan de hand van het ISM integratieplatform, waarmee je de systemen koppelt aan jouw webshop. Hiermee koppel je onder andere een ERP-systeem, order management systeem, warehouse managementsysteem en een PIM-systeem eenvoudig aan Magento 2 webshops.

Tip: lees in deze blog over wat een PIM-systeem is

Schaalbaarheid

Kies een platform dat past bij de groeidoelstelling van de organisatie. Groet jouw organisatie hard? Kies dan voor een platform die dit aankan.

Tip: bekijk deze video over de best practices voor een webwinkel op Magento 

Valkuil 4: slechte gebruikerservaring

Je herkent het vast. Je wilt online een product aanschaffen, maar de webshop werkt totaal niet mee. Je ergert je en besluit om het product te bestellen in een andere webshop. Er is immers keuze genoeg. In dit voorbeeld biedt de webshop geen prettige gebruikerservaring.

Vaak wordt dezelfde gebruiksvriendelijkheid van consumentenwebshops verwacht bij het plaatsen van zakelijke bestellingen. Helaas denken veel organisaties dat de gebruikerservaring minder belangrijk is voor B2B-webshops. Niet alleen weerhoudt een slechte gebruikerservaring jouw klanten ervan om te kopen, het verslechtert ook de vindbaarheid in Google.

Tip: lees in deze blog welke 12 onderdelen je op orde moet hebben voor een top gebruikerservaring

Je gebruikerservaring in je webshop is niet alleen belangrijk voor je klanten, maar ook voor je medewerkers. Zij moeten er dagelijks mee werken. Een goede user interface bespaart veel tijd en frustratie bij het onderhouden van de webshop.

Valkuil 5: geen rekening houden met doorlopende kosten

Wees je ervan bewust dat een webshop geen eenmalige investering is. Ook na livegang komen er doorlopende kosten bij kijken. Vraag dan ook altijd naar de mogelijkheden voor de doorontwikkeling. De eerste versie van een webshop is meestal niet 100 procent af. Wanneer de eerste versie live staat optimaliseer je de webshop op basis van learnings vanuit data.

Andere bijkomende kosten zijn hosting en onderhoud. Hosting is een abonnement dat je jaarlijks betaalt. Verder kan er altijd iets stuk gaan. Neem dit mee in je begroting.

Tenslotte houd verder rekening met online marketingkosten voor minimaal zoekmachineoptimalisatie (SEO), het aantrekken van nieuwe online klanten door middel van advertenties op Google (SEA) en adverteren op social media.

Tip: bekijk de video over 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

Valkuil 6: je e-commerce partner is geen match

Als je een webshop laat ontwikkelen ben je de komende jaren verbonden met de webshopbouwer. Zorg daarom dat je het juiste bureau kiest. Het begint al met een goede klik. Maak vooraf kennis met de personen die aan je project werken. Diegene die de webshop aan je verkoopt is niet altijd de contactpersoon gedurende het ontwikkelingstraject en de jaren erna. Kijk daarnaast naar de kernwaarden en de strategische focus van het bureau. Passen deze bij de organisatie?

Verder is het goed om te kijken naar het portfolio van een e-commercebureau. Heeft het bureau vergelijkbare webshops gebouwd die overeenkomen met jouw vereisten? Een goed bureau kan altijd referenties aandragen, zodat je persoonlijk kunt vragen hoe een huidige klant de samenwerking ervaart.

Begin op tijd

Het opzetten van een goede webshop brengt een hoop uitdagingen met zich mee. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden en talloze opties om uit te kiezen. Maar als je op tijd begint en rekening houdt met de valkuilen, kun je online minstens evenveel succes behalen als offline. Er komt geen beter moment om mee te beginnen! Meer weten over Magento en online marketing? 

CTA Magento & online marketing

Geschreven door:

Merel Roest Business Development Manager

Merel is Business Development Manager bij ISM eCompany. Met een passie voor e-commerce helpt zij organisaties met hun e-commerce succes. In haar rol houdt zij zich voornamelijk bezig met Magento 2 en B2B-klanten.

Merel-Roest_ISM-eCompany
Geschreven door:

Merel Roest Business Development Manager

Merel is Business Development Manager bij ISM eCompany. Met een passie voor e-commerce helpt zij organisaties met hun e-commerce succes. In haar rol houdt zij zich voornamelijk bezig met Magento 2 en B2B-klanten.

Merel-Roest_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Presentatie] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    [Presentatie] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    Platform presentatie Magento |

    Hoe maak je gebruik van klantsegmenten voor speciale acties en hoe koppel je hie...

    Jeanine Zomer   
    3 September 2020   

  • [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    [Video] Magento Commerce: zo behaal je meer succes door de inzet van gepersonaliseerde acties

    Platform video Magento

    Magento Commerce is een platform met eindeloos veel functionaliteiten en mogelij...

    Jeanine Zomer   
    3 September 2020   

Meer van Merel Roest

  • Zo ben je succesvol met B2B e-commerce

    Zo ben je succesvol met B2B e-commerce

    Platform whitepaper B2B |

    Webshops zijn al lang niet meer alleen voor consumenten. Toch zijn er nog veel o...

    Merel Roest   
    11 December 2019   

  • Zo start je met B2B e-commerce

    Zo start je met B2B e-commerce

    Platform blog |

    Met het thuiswerken van tegenwoordig, is B2B e-commerce voor veel bedrijven voel...

    Merel Roest   
    11 December 2019   

  • [Video] Shopware 6: de belangrijkste functionaliteiten voor je B2C of B2B webshop

    [Video] Shopware 6: de belangrijkste functionaliteiten voor je B2C of B2B webshop

    Platform video

    Is jouw platform verouderd en mis je daardoor functionaliteiten om je klanten ee...

    Merel Roest   
    11 December 2019