Zo laat je jouw bezoekers per type pagina converteren

Romy Kuijper    25 January 2021   

Ben je druk bezig om zo veel mogelijk verkeer naar je webshop te sturen? Maar hoe zorg je ervoor dat dit verkeer ook daadwerkelijk converteert? Zorg ervoor dat de klantreis zo soepel mogelijk verloopt en dat de bezoeker in een minimaal aantal klikken het juiste product kan vinden. Veel webshops slagen er niet in om dit goed te faciliteren. In deze blog laat ik je aan de hand van voorbeelden met het Magento platform zien hoe je bezoekers per type pagina laat converteren.

Bezoekers laten converteren vanuit elke pagina

Bezoekers kunnen op diverse manieren en op verschillende pagina’s in je webshop belanden. Via algemene zoektermen op de homepage of via specifieke zoektermen op een productoverzichtspagina of productpagina. Waar bezoekers ook landen, het is belangrijk dat bezoekers in zo min mogelijk klikken hun doel bereiken. Hieronder geef ik een aantal tips en voorbeelden hoe je dit faciliteert per type pagina: homepage, productoverzichtspagina en productpagina.

Homepage

Bezoekers die op je homepage landen, zijn vaak nog in de oriënterende fase. Daarom is het van belang om duidelijk ingangen te creëren van waaruit de bezoeker verder kan met zijn klantreis. Op de homepage zijn er verschillende manieren om dit te faciliteren:

Tip 1. Een goede en overzichtelijke menustructuur

  • Plaats de belangrijkste categorieën en subcategorieën in het menu
    • Haak een SEO-specialist aan om te onderzoeken wat de belangrijkste zoektermen zijn en hoe de linkwaarde tussen deze categorieën verdeeld moet worden
  • Zorg voor een menu dat ook op mobiel goed werkt
    • Plaats de zoekbalk in het menu
    • Laat aan de bezoeker zien in welke categorie hij momenteel zit
    • Zet categorieën die op basis van data het meest worden gebruikt op de meest prominente positie en verwijder eventueel categorieën die niet worden gebruikt. Zo houd je het overzichtelijk. Afbeelding 1 toont hier een voorbeeld van.

Afbeelding 1. voorbeeld van een overzichtelijke menustructuur

Tip: lees in deze blog hoe je de ideale topnavigatie krijgt voor je webshop

Tip 2. Zorg voor een goede zoekoplossing

  • De zoekbalk moet duidelijk aanwezig zijn, ook op mobiel
  • Zorg voor goede zoekresultaten en plaats de belangrijkste of meest bekeken producten bovenaan de zoekresultaten pagina
  • Analyseer de data. Is er veel zoekvolume voor een bepaalde categorie of product? Zorg er dan voor dat je ook andere ingangen biedt naar deze zoekopdracht zoals in het menu.

Tip 3. Quicklinks

Op mobiel is het menu soms lastig te vinden. Daarom kan je de belangrijkste categorieën ook al op de homepage zichtbaar maken via bijvoorbeeld (visuele) ingangen, zoals in afbeelding 2.

Afbeelding 2. voorbeeld van quicklinks op mobiel 

Productoverzichtspagina

Wanneer bezoekers op de productoverzichtspagina komen hebben ze vaak al een beter beeld bij welk type product ze willen kopen. Ze zijn een stap verder in de klantreis en gaan binnen de categorie verschillende specificaties met elkaar vergelijken. Speel hier als webshop goed op in:

Tip 4. Goede productfilters

  • Filters zijn onmisbaar in een webshop, maar vaak kunnen ze meer aandacht gebruiken. Zijn alle filters aanwezig voor de bezoeker om makkelijk een subselectie te maken? Plaats een tooltip voor meer uitleg van de filter wanneer het een complex attribuut/specificatie betreft. Krijg je de juiste resultaten?
  • Ook hier weer, analyseer de data. Welke filters worden vaak gebruikt en kan je daarom beter bovenaan plaatsen? Filters zijn daarnaast een belangrijk aspect voor de vindbaarheid van je webshop. Zorg ervoor dat je filters maakt van producten waar veel zoekvolume op zit. Welke filters worden vaak gebruikt, maar laten een lage conversie zien?
  • Overweeg een sticky filterknop. Dit is een button onderaan of bovenaan het filterscherm die mee schuift met de bewegingen van de bezoeker en dus altijd in beeld blijft bij het scrollen. Hierdoor hoeft de bezoeker zelf niet op zoek te gaan naar de button. Dat verlaagt de drempel om de gewenste selectie zichtbaar te krijgen. Vooral op mobiel kan dit handig zijn.

Tip 5. Maak gebruik van voorgeselecteerde filters

Er zullen bepaalde filters zijn die vaak gebruikt worden en de bezoeker helpen in de subselectie van de producten. In het voorbeeld in afbeelding 3 heeft Wijnvoordeel er voor gekozen om directe ingangen te bieden naar de wijngebieden. Zo hoeft de bezoeker hier niet eerst zelf op te filteren.

Afbeelding 3: voorbeeld van voorgeselecteerde filters in de webshop van Wijnvoordeel

Productpagina

Waar een deel van de bezoekers echt daadwerkelijk op zoek is naar het product waar op ze landen, is er ook een groot deel van de bezoekers nog in de oriëntatiefase. Voor deze laatste groep is het belangrijk dat ze snel weer terug kunnen navigeren naar een fase hoger in de funnel, dus terug naar de overkoepelende categorieën.

Tip 6. Maak gebruik van visuele ingangen

Bij Lampenlicht is het navigeren geoptimaliseerd door op de mobiele productpagina visuele ingangen te plaatsen naar de belangrijkste categorieën (zie afbeelding 4). Het resultaat is een webshop die het makkelijk maakt voor de klant om in drie klikken een lamp te vinden die past bij de sfeer die zij zoekt.

Afbeelding 4: voorbeeld van visuele ingangen naar belangrijkste categorieën in de webshop van Lampenlicht

Tip: lees hier de uitgebreide klantcase van Lampenlicht: in slechts drie klikken de lamp vinden die past bij de sfeer van de klant

Extra tip: bied hulp bij de keuze van het product

Naast de bovengenoemde features kan je als webshop natuurlijk altijd een stapje verder gaan en je bezoekers een keuzehulp aanbieden. Een voorbeeld hiervan is de keuzehulp van in-lite, waar we met een paar simpele vragen een advies kunnen uitbrengen over welk product het beste past bij de situatie van de bezoeker. Zo wordt het makkelijker om een complex product zoals tuinverlichting uit te kiezen.

Afbeelding 5: voorbeeld van de keuzehulp van in-lite

Tip: lees hier de uitgebreide klantcase van in-lite: een webshop die het voor klanten mogelijk maakt om geïnspireerd te raken en geholpen te worden bij de keuze van hun product.

Stappenplan

Je hebt nu gelezen hoe je bezoekers kan laten converteren vanuit de homepage, productoverzichtspagina en productpagina. Aan de hand van onderstaand stappenplan kan je hier zelf ook mee aan de slag:

1. Analyseer de klantreis en begin met een nulmeting. Op welke type pagina’s komen klanten het meest binnen, wat zijn de user metrics zoals conversie, aantal landingen en bounce percentage en vooral wat zijn de meest bezochte pagina’s na de landing? Zorg ervoor dat juist deze (type) pagina’s goed te bereiken zijn.

2. Analyseer op welke zoekwoorden een bezoeker is binnengekomen. Dit geeft je een idee van wat bezoekers zoeken op die pagina en hoe je ze er naar toe kan begeleiden.

3. Als je de mogelijkheid hebt, A/B-test je aanpassingen! Ieder platform en iedere doelgroep is anders, dus test wat daar het beste bij past en voer de winnaar van je A/B-test door in je webshop.

Wil je meer weten over het personaliseren van de klantreis? In deze whitepaper lees je onder andere waarom je jouw webshop moet personaliseren, de personalisatiemogelijkheden met Magento Commerce, diverse voorbeelden van personalisatie met Magento Commerce en hoe je in vier stappen gepersonaliseerde acties opzet.

New call-to-action

Geschreven door:

Romy Kuijper E-commerce Consultant

Sinds twee jaar is Romy Kuijper bij ons E-commerce Consultant voor klanten als NRC en Fittinq. Hiervoor was ze Conversiemanager bij Coolblue. Haar kennis voor het optimaliseren van webwinkels past ze nu toe bij de bouw van de webwinkels van onze klanten. Naast E-commerce Consultant is Romy product owner van onze best practice, een Magento accelerator die zorgt dat webwinkels van onze klanten direct voldoen aan de hoogste vereisten in de markt.

Romy_Kuijper_ISM-eCompany
Geschreven door:

Romy Kuijper E-commerce Consultant

Sinds twee jaar is Romy Kuijper bij ons E-commerce Consultant voor klanten als NRC en Fittinq. Hiervoor was ze Conversiemanager bij Coolblue. Haar kennis voor het optimaliseren van webwinkels past ze nu toe bij de bouw van de webwinkels van onze klanten. Naast E-commerce Consultant is Romy product owner van onze best practice, een Magento accelerator die zorgt dat webwinkels van onze klanten direct voldoen aan de hoogste vereisten in de markt.

Romy_Kuijper_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Request for Proposal voor webshops - hét template

    Request for Proposal voor webshops - hét template

    Platform whitepaper |

    Heb je besloten om de overstap naar een nieuw platform te wagen? Hierop volgt ee...

    Gayan Teubel   
    14 June 2021   

  • Shopware 6.4: de belangrijkste innovaties op een rij

    Shopware 6.4: de belangrijkste innovaties op een rij

    Platform blog Shopware |

    Shopware 6.4, de nieuwste versie van Shopware is sinds kort gereleased. Dit is d...

    Merel Roest   
    25 May 2021   

  • [Video] Zo ben je succesvol met B2B e-commerce

    [Video] Zo ben je succesvol met B2B e-commerce

    Platform video B2B

    Webshops zijn al lang niet meer alleen voor consumenten. Toch zijn er nog veel o...

    Merel Roest   
    29 April 2021   

Meer van Romy Kuijper

  • Zo laat je jouw bezoekers per type pagina converteren

    Zo laat je jouw bezoekers per type pagina converteren

    Conversie-optimalisatie Platform blog |

    Ben je druk bezig om zo veel mogelijk verkeer naar je webshop te sturen? Maar ho...

    Romy Kuijper   
    25 January 2021   

  • [Video] Best practices voor een webwinkel op Magento

    [Video] Best practices voor een webwinkel op Magento

    Platform Online marketing video |

    Met standaard Magento voldoet uw webwinkel niet aan de hoge verwachtingen van Ne...

    Romy Kuijper   
    25 January 2021   

  • [Presentatie] Best practices voor een webwinkel op Magento

    [Presentatie] Best practices voor een webwinkel op Magento

    Platform Online marketing presentatie

    Hoe haalt u het maximale uit uw Magento 2-webwinkel? In deze presentatie ziet u ...

    Romy Kuijper   
    25 January 2021