Mag een leverancier een webshop verbieden producten online te verkopen?

Blog

Gastblogger ICTrecht    15 September 2016   

Stel je hebt al jaren een fysieke winkel en je besluit ook online te gaan verkopen. Als winkel koop je producten in veel gevallen in bij een leverancier of agent. Nu verbiedt die partij echter verkoop via de nieuwe webshop. Mag dat?

Een leverancier neemt zo’n bepaling in zijn contract of voorwaarden op om bijvoorbeeld bepaalde merken exclusief te houden. Maar volgens de Europese verordening 330/2010 is een verbod op verkoop via de webshop strijdig met de mededingingsrechtelijke regels. Het antwoord op de vraag is dus nee. Het gaat namelijk om een restrictie van zogenaamde “passieve verkoop”. Passief betekent dat klanten naar de verkoper toe komen (zoals bij een webshop), waar actief betekent dat een verkoper klanten opzoekt. Een restrictie op passieve verkoop mag niet opgenomen worden in een contract, dus een verbod op verkopen via een eigen webshop ook niet.

Rechten en eisen voor verkoop via webwinkel

In beginsel kan een leverancier een winkel dus niet verbieden ook online te gaan verkopen. Er zijn echter wel eisen waar een leverancier zijn klanten (verkopers) aan kan houden. Deze volgen uit Europese richtsnoeren aangaande verticale verkoop, die de verhouding leverancier en verkoper regelen. Zo kan een leverancier eisen dat:

  • De verkoper minimaal één fysieke winkel moet hebben;
  • De verkoper een minimale hoeveelheid producten offline moet verkopen;
  • De verkoper een helpdesk moet hebben (voor aftersales);
  • De leverancier kan kwaliteitseisen aan de webshop of platform stellen.

Recht bij verkoop via platformen

En hoe zit het dan met verkoop via platformen? Een algeheel verbod of verkoop via een eigen webshop, dat kan niet. Maar aan de platformen waarop je als winkel wil gaan verkopen kan een leverancier wel eisen stellen.

Een bijzondere is terug te vinden in overweging 54 van de richtsnoeren, namelijk dat “de shop” (als deze bij een derde partij wordt gehost of te vinden is) niet bereikbaar mag zijn via de naam/url van die derde partij, maar enkel via de url van de webshop zelf.

Dat zou dus betekenen dat een leverancier een verkoper kan verbieden om zijn producten via eBay of Amazon aan te bieden (dit is immers niet het eigen domein/eigen url). Er zijn echter buitenlandse handhavende instanties die het hier niet geheel mee eens zijn. Zo heeft de Duitse handhaver in dit geval Adidas op de vingers getikt voor het door hen gehanteerde verbod op online verkoop via platformen.

In Nederland heeft de ACM voor zover als ik weet nog geen uitspraak of onderzoek gedaan aangaande verbod op online verkoop en de mededinging.Overigens is er geen duidelijke lijn te trekken of het verbod mag of niet. Veel is afhankelijk van hoe de distributieketen is ingericht en wat de overige voorwaarden zijn. Interessant is wel dat je natuurlijk via een platform ook een eigen shop kan hebben en dat is dan een interessant grijs gebied. 

Deze blog is geschreven door Maarten Braun, juridisch adviseur en het is eerder gepubliceerd op webwinkelrecht.

Conversie benchmark voor mode webshops Q1 2016

Ook interessant

  • Magento & GDPR: hoe gaan ze samen?

    Magento & GDPR: hoe gaan ze samen?

    Webwinkelrecht blog |

    Vanaf 25 mei treedt de AVG, ook bekend als GDPR of Algemene verordening gegevens...

    Robert Pennings Privacy Officer   
    24 May 2018   

  • Digitale privacy: zo voorkomt u een miljoenenboete

    Digitale privacy: zo voorkomt u een miljoenenboete

    Webwinkelrecht blog |

    Het vinden van een balans tussen persoonsgegevensgebruik en het respecteren van ...

    Michelle Wijnant   
    5 April 2018   

  • Wie draagt het risico voor (retour)zending van producten?

    Wie draagt het risico voor (retour)zending van producten?

    Webwinkelrecht blog

    Het komt helaas nogal vaak voor. Producten die niet, of beschadigd worden afgele...

    Gastblogger ICTrecht   
    19 February 2018