Bereik jouw ideale doelgroep met de kracht van custom audiences

Ralph van Woensel    24 November 2020   

Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juiste moment en met de juiste boodschap. Google Ads biedt hiervoor veel mogelijkheden. Een belangrijke mogelijkheid waarmee je dat kunt bereiken is doelgroeptargeting. En daarvoor heeft Google nu een oplossing gecreëerd waarmee jij zelf de doelgroepkenmerken kunt invoeren: custom audience lijsten. In deze blog vertel ik je wat custom audience lijsten zijn en waarom je hiermee aan de slag moet gaan.

Wat is doelgroeptargeting?

Met de mogelijkheden van doelgroeptargeting kun jij als adverteerder nauwkeuriger bepalen aan wie je jouw advertenties laat zien. Afhankelijk van het campagnetype kun je gebruik maken van kant-en-klare, door Google samengestelde doelgroeplijsten. Die zijn samengesteld op basis van klantdata, remarketing, demografische kenmerken, levensgebeurtenissen en interesse- of gedrag categorieën. Voor die laatste categorie heeft Google nu dus een nieuwe mogelijkheid gecreëerd, waarmee jij zelf kunt bepalen aan welke voorwaarden iemand moet voldoen: custom audience lijsten.

Tip: meer weten over de verschillende doelgroeplijsten en hoe je die inzet? Download hier onze whitepaper

Custom audience lijsten: wat kun je ermee?

Custom audience lijsten zijn een krachtig middel dat je kunt inzetten bij jouw display-, discovery-, gmail- en videocampagnes. Maar hoe werkt dit precies? Bij custom audience lijsten is het mogelijk om zelf consumentengroepen te definiëren op basis van vijf verschillende aspecten (afbeelding 1):

  • Zoekopdrachten die de consument doet via Google
  • Interesses of aankoop intenties die de consument heeft
  • Websites waarop consumenten browsen
  • Apps die consumenten gebruiken
  • Locaties die consumenten bezoeken

Vervolgens bepaal jij zelf onder welke van bovenstaande voorwaarden de custom audience list moet worden gecreëerd. Het is ook mogelijk om een combinatie van twee of meer van bovengenoemde aspecten te gebruiken. Jij bepaalt dus zelf voor welke zoekwoorden, interesses, websites, apps of locaties de doelgroeplijst moet worden samengesteld.

Afbeelding 1: configuratie van een custom audience

Nadat je jouw custom audience lijsten hebt gemaakt en gekoppeld aan je advertentiecampagnes, vindt er nog één verbeterslag plaats. Het Google Ads-systeem zorgt er namelijk automatisch voor dat alleen die consumenten worden getarget binnen jouw gecreëerde custom audience lijst die het beste aansluiten bij één van de drie campagnedoelen; bereik, overweging of prestaties. Dit bepaalt Google op basis van je campagnedoel en biedstrategie.

Waarom je aan de slag moet gaan met custom audience lijsten?

Het grote voordeel van custom audience lijsten is dat je niet gebonden bent aan de standaard gedefinieerde doelgroeplijsten zoals Google die aanbiedt. Custom audience lijsten lijken daarmee veel meer op remarketing lijsten, omdat je daarbij de kenmerken ook zelf kunt samenstellen. Met custom audience bereik je echter consumenten die nog niet eerder op jouw website of webshop zijn geweest. Jij kunt dus zelf heel gericht consumenten bereiken door doelgroepen samen te stellen van consumenten die al op zoek zijn geweest naar jouw producten of diensten. Of consumenten die zich al hebben georiënteerd bij concurrenten.

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste blogs en whitepapers en evenementen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

New call-to-action

Geschreven door:

Ralph van Woensel Online Advertising Consultant

Ralph van Woensel is Online Advertising Consultant en Strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het SEA-team met innovatieve oplossingen.

Ralph_van_Woensel_ISM-eCompany
Geschreven door:

Ralph van Woensel Online Advertising Consultant

Ralph van Woensel is Online Advertising Consultant en Strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het SEA-team met innovatieve oplossingen.

Ralph_van_Woensel_ISM-eCompany

Ook interessant

  • SEA-benchmark H1 2021

    SEA-benchmark H1 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    13 October 2021   

  • De Hagakure methode: zo pak je het aan

    De Hagakure methode: zo pak je het aan

    Online marketing SEA whitepaper |

    Hagakure is de nieuwste manier om je Google Ads te structureren en optimaliseren...

    Carmen Wielaard   
    20 April 2021   

  • Google Shopping in 2021: zo pak je het aan

    Google Shopping in 2021: zo pak je het aan

    Online marketing SEA whitepaper

    Google Shopping campagnes zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden v...

    Feiko Bierman   
    2 April 2021   

Meer van Ralph van Woens...

  • Bereik jouw ideale doelgroep met de kracht van custom audiences

    Bereik jouw ideale doelgroep met de kracht van custom audiences

    SEA Display advertising blog Online Advertising |

    Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juist...

    Ralph van Woensel   
    24 November 2020   

  • [Presentatie] 4 mogelijkheden van conversiemetingen om jouw campagne aansturing naar het volgende niveau te tillen

    [Presentatie] 4 mogelijkheden van conversiemetingen om jouw campagne aansturing naar het volgende niveau te tillen

    Online marketing SEA presentatie |

    Zo til je jouw campagne aansturing naar een hoger niveau

    Ralph van Woensel   
    24 November 2020   

  • [Video] Metingen en targeting als basis voor een goed ingericht Google Ads-account

    [Video] Metingen en targeting als basis voor een goed ingericht Google Ads-account

    Online marketing SEA video

    Heb je soms het idee dat je met hagel schiet als het om je advertentiecampagnes ...

    Ralph van Woensel   
    24 November 2020