Ralph van Woensel 11 June 2020
Dynamische remarketing campagnes zijn een effectieve methode om websitebezoekers die geen aankoop hebben gedaan, terug te krijgen naar je webshop. Maar hoe behaal jij het meeste rendement uit jouw dynamische remarketing campagnes? In deze blog deel ik enkele tips.
Niet iedereen is bekend met dynamische remarketing campagnes. Het doel van remarketing is potentiële klanten die de webshop hebben verlaten, opnieuw verleiden om de webshop te bezoeken. Dit kan je doen via simpele tekstadvertenties of banners die voor iedereen hetzelfde zijn.
Met dynamisch remarketing campagnes is de kans veel groter dat klanten die weer online surfen terug naar de webshop komen. Dit komt omdat Google bij dit type campagne een geautomatiseerde banner laat zien met de producten die de websitebezoeker het laatst heeft bekeken.
Wanneer de bezoeker slechts één product heeft bekeken, zorgt de campagne ervoor dat de overige plaatsen in de banner worden opgevuld door vaak verkochte producten. De banners worden alleen getoond op websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk.
Hieronder geef ik vijf tips voor een succesvolle dynamische remarketing campagne.
Het verkeerd instellen van doelgroeplijsten is een van de meest gemaakte fouten bij dynamische remarketing campagnes. Je wilt heel specifiek bezoekers van een bepaald gedeelte van de webshop bereiken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die de winkelmand bezocht hebben of bezoekers die in de checkout zijn gekomen. Wanneer de lijsten verkeerd zijn opgesteld maak je onnodig veel kosten. Je krijgt wel meer bezoekers, maar het zijn geen kwalitatieve bezoekers. De campagne is dan niet efficiënt. Dynamische remarketing kan hierdoor ten onrechte worden afgeserveerd als “niet rendabel”.
Maak verschil in het aantal dagen na bezoek aan de webshop. Je kunt op basis hiervan je doelgroepenlijsten dus opsplitsen. Vervolgens maak je bijvoorbeeld gebruik van de volgende advertentiegroepen:
Winkelmand bezocht (0 – 3 dagen)
Winkelmand bezocht (4 - 10 dagen)
Winkelmand bezocht (11 – 30 dagen)
Afrekenen bezocht (0 – 3 dagen)
Afrekenen bezocht (4 - 10 dagen)
Afrekenen bezocht (11 – 30 dagen)
De tijd tot aankoop vind je in Google Analytics onder conversies > E-Commerce > Tijd tot aankoop. Hier vind je informatie over hoeveel dagen het duurt voordat de meeste mensen een aankoop doen. Zorg wel dat er is gekozen voor een tijdsperiode van minimaal een maand. Vervolgens is het belangrijk om de eerder besproken doelgroepen de juiste bieding mee te geven. Als je ziet dat de meeste transacties binnen vier tot tien dagen plaatsvinden, dan geef je deze groep de hoogste bieding.
Naast de biedingen is de tijd tot aankoop ook interessant voor het instellen van de frequentie cap. De frequentie cap is hoe vaak een unieke bezoeker de banner per dag te zien krijgt. Wanneer de kans op een aankoop het grootst is, wil je uiteraard vaker in beeld komen.
Als laatste is het van belang dat de verschillende doelgroeplijsten bij elkaar worden uitgesloten. Bezoekers die zowel de winkelmand als de checkout hebben bezocht, moeten immers niet door beide advertentiegroepen worden bereikt.
Ralph van Woensel is consultant en strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het Advertising-team met innovatieve oplossingen.
Ralph van Woensel is consultant en strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het Advertising-team met innovatieve oplossingen.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
SEA Display advertising blog Online Advertising |
Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juist...
Ralph van Woensel
11 June 2020
Online marketing SEA presentatie |
Zo til je jouw campagne aansturing naar een hoger niveau
Ralph van Woensel
11 June 2020
Online marketing SEA video
Heb je soms het idee dat je met hagel schiet als het om je advertentiecampagnes ...
Ralph van Woensel
11 June 2020