De succesformule voor Dynamische Remarketing in Google Ads

Blog

Ralph van Woensel    11 June 2020   

Dynamische remarketing campagnes zijn een effectieve methode om websitebezoekers die geen aankoop hebben gedaan, terug te krijgen naar je webshop. Maar hoe behaal jij het meeste rendement uit jouw dynamische remarketing campagnes? In deze blog deel ik enkele tips.

Wat is dynamische remarketing?

Niet iedereen is bekend met dynamische remarketing campagnes. Het doel van remarketing is potentiële klanten die de webshop hebben verlaten, opnieuw verleiden om de webshop te bezoeken. Dit kan je doen via simpele tekstadvertenties of banners die voor iedereen hetzelfde zijn.

Met dynamisch remarketing campagnes is de kans veel groter dat klanten die weer online surfen terug naar de webshop komen. Dit komt omdat Google bij dit type campagne een geautomatiseerde banner laat zien met de producten die de websitebezoeker het laatst heeft bekeken.

Wanneer de bezoeker slechts één product heeft bekeken, zorgt de campagne ervoor dat de overige plaatsen in de banner worden opgevuld door vaak verkochte producten. De banners worden alleen getoond op websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk.

Overweeg je remarketing met Google Ads toe te passen? Leer in deze webinaropname hoe je in vijf stappen een hoger Google Ads-rendement behaalt

5 praktische tips waarmee je het meeste rendement uit je campagne haalt

Hieronder geef ik vijf tips voor een succesvolle dynamische remarketing campagne.

Tip 1: controleer de aangemaakte doelgroeplijsten

Het verkeerd instellen van doelgroeplijsten is een van de meest gemaakte fouten bij dynamische remarketing campagnes. Je wilt heel specifiek bezoekers van een bepaald gedeelte van de webshop bereiken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die de winkelmand bezocht hebben of bezoekers die in de checkout zijn gekomen. Wanneer de lijsten verkeerd zijn opgesteld maak je onnodig veel kosten. Je krijgt wel meer bezoekers, maar het zijn geen kwalitatieve bezoekers. De campagne is dan niet efficiënt. Dynamische remarketing kan hierdoor ten onrechte worden afgeserveerd als “niet rendabel”.

In deze whitepaper lees je hoe je in 5 stappen je meest waardevolle doelgroepen bereikt met Google Ads 

Tip 2: gebruik de aankoopdatum

Maak verschil in het aantal dagen na bezoek aan de webshop. Je kunt op basis hiervan je doelgroepenlijsten dus opsplitsen. Vervolgens maak je bijvoorbeeld gebruik van de volgende advertentiegroepen:

Winkelmand bezocht (0 – 3 dagen)
Winkelmand bezocht (4 - 10 dagen)
Winkelmand bezocht (11 – 30 dagen)

Afrekenen bezocht (0 – 3 dagen)
Afrekenen bezocht (4 - 10 dagen)
Afrekenen bezocht (11 – 30 dagen)

Tip 3: bekijk in Google Analytics de Tijd tot aankoop

De tijd tot aankoop vind je in Google Analytics onder conversies > E-Commerce > Tijd tot aankoop. Hier vind je informatie over hoeveel dagen het duurt voordat de meeste mensen een aankoop doen. Zorg wel dat er is gekozen voor een tijdsperiode van minimaal een maand. Vervolgens is het belangrijk om de eerder besproken doelgroepen de juiste bieding mee te geven. Als je ziet dat de meeste transacties binnen vier tot tien dagen plaatsvinden, dan geef je deze groep de hoogste bieding.

Tip 4: gebruik tijd tot aankoop voor de frequentie cap

Naast de biedingen is de tijd tot aankoop ook interessant voor het instellen van de frequentie cap. De frequentie cap is hoe vaak een unieke bezoeker de banner per dag te zien krijgt. Wanneer de kans op een aankoop het grootst is, wil je uiteraard vaker in beeld komen.

Tip 5: voorkom dubbel bereik

Als laatste is het van belang dat de verschillende doelgroeplijsten bij elkaar worden uitgesloten. Bezoekers die zowel de winkelmand als de checkout hebben bezocht, moeten immers niet door beide advertentiegroepen worden bereikt.

Naast remarketing hebben veel e-commercemanagers ook een campagne op eigen merknaam. Is dit slim? Lees hoe je de keuze maakt in deze whitepaper

Je weet nu hoe je het maximale rendement uit je dynamische retargeting campagnes kunt halen. Wil je meer weten over hoe je meer rendement kunt behalen met Google Ads? Bekijk dan deze webinar.

Google Ads-rendement

Geschreven door:

Ralph van Woensel Online Advertising Consultant & Strateeg

Ralph van Woensel is consultant en strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het Advertising-team met innovatieve oplossingen.

Ralph_van_Woensel_ISM-eCompany
Geschreven door:

Ralph van Woensel Online Advertising Consultant & Strateeg

Ralph van Woensel is consultant en strateeg bij team Online Advertising. Gedreven door data en techniek helpt hij zowel klanten als het Advertising-team met innovatieve oplossingen.

Ralph_van_Woensel_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    17 February 2022   

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    25 January 2022   

Meer van Ralph van Woens...

  • Bereik jouw ideale doelgroep met de kracht van custom audiences

    Bereik jouw ideale doelgroep met de kracht van custom audiences

    SEA Display advertising blog Online Advertising |

    Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juist...

    Ralph van Woensel   
    11 June 2020   

  • [Presentatie] 4 mogelijkheden van conversiemetingen om jouw campagne aansturing naar het volgende niveau te tillen

    [Presentatie] 4 mogelijkheden van conversiemetingen om jouw campagne aansturing naar het volgende niveau te tillen

    Online marketing SEA presentatie |

    Zo til je jouw campagne aansturing naar een hoger niveau

    Ralph van Woensel   
    11 June 2020   

  • [Video] Metingen en targeting als basis voor een goed ingericht Google Ads-account

    [Video] Metingen en targeting als basis voor een goed ingericht Google Ads-account

    Online marketing SEA video

    Heb je soms het idee dat je met hagel schiet als het om je advertentiecampagnes ...

    Ralph van Woensel   
    11 June 2020