Discovery Ads: de nieuwste feature binnen Google Ads

Blog

Marende van Dieren    21 April 2020   

Display campagnes maken al geruime tijd onderdeel uit van het online advertentielandschap van Google Ads. Na het ‘Standaard Display’, volgde in 2018 de door het Google algoritme geoptimaliseerde variant: ‘Smart Display’. En daar bleef het niet bij. In mei 2019 werd een nieuw type display campagne aangekondigd, welke sinds kort beschikbaar is voor iedereen: ‘Discovery Ads’. Wat zijn Discovery Ads? En hoe zet je het in?  

Wat zijn Google Discovery Ads?

Zoals iedere online marketeer wel weet, gebruik je Google Search en Google Shopping om consumenten te bereiken die op zoek zijn naar een specifiek product of merk. Met de komst van Google Discovery Ads bereik je nu ook consumenten die graag nieuwe dingen willen ontdekken. De Mobile-Only Discovery Ad wordt in meerdere feed omgevingen van Google weergegeven. Zo worden de Ads uitgeleverd op Google Discover, YouTube Startpagina en Gmail (afbeelding 1). Die laatste 2 platformen zijn bij iedere online marketeer wel bekend, maar wat is Google Discover ook alweer?

Discovery Ad binnen YouTube

Afbeelding 1: voorbeeld van een Discovery Ad binnen YouTube

Google Discover is de nieuwsfeed binnen de Google app (voorheen Google Now of Google Feed), waarmee de consument relevante content te zien krijgt op basis van zijn of haar zoekopdrachten in Google Search en Google Chrome. Oftewel, een content-hub die informatie toont op basis van persoonlijke interesses. Dit maakt Google Discover een uitermate geschikt kanaal om passieve consumenten te inspireren met producten of merken waar zij (volgens hun interesses/zoekhistorie in Google) voor openstaan, maar op dat moment niet actief naar op zoek zijn. Maandelijks bezoeken 800 miljoen mensen wereldwijd de Google Discover feed. Een ideale kans dus om nieuwe potentiele klanten te bereiken!

Hoe zien de Discovery Ads er in de praktijk uit?

Discovery Ads zijn ‘Native Ads’, oftewel advertenties die (door in dit geval Google) zo gevormd worden zodat zij naadloos aansluiten op het platform waar zij vertoond worden. Binnen Gmail zien de advertenties er uit zoals de reguliere Gmail advertenties: een gesponsorde e-mail met logo, merknaam, koptekst en omschrijving. Op Youtube en Google Discover bevat de uiting ook een grote (zelf geüploade) afbeelding. Heb je meerdere afbeeldingen geüpload? Dan kan de advertentie als carrousel worden vertoond en kan de consument door de verschillende afbeeldingen swipen. De YouTube variant van de Discovery Ad bevat als enige een call-to-action button (afbeelding 2).

Voorbeelden Discovery Ads

Afbeelding 2: voorbeelden van Discovery Ads

Welke targeting mogelijkheden biedt Discovery Ads?

De targeting opties binnen Discovery Ads zijn gelijk aan die van standaard display campagnes. Je kunt de advertenties inzetten op doelgroepen in alle fasen van de klantreis: de zogenaamde affiniteitsdoelgroepen en detailed demographics (See-fase), de in-market en custom-intent (Think-fase) en de remarketing en customer match doelgroepen (Do-fase). Ik raad je aan om verschillende campagnes aan te maken als je deze doelgroepen een apart budget wilt geven of als je wilt aansturen op basis van een andere doelstelling.

Tip: lees in deze whitepaper hoe je met doelgroeptargeting je meest waardevolle doelgroepen bereikt

Op welke KPI's stuur je?

Discovery Ads kent twee biedstrategieën: ‘Maximize Conversions’ en ‘Target CPA’. Net zoals bij andere campagnetypes werkt het over het algemeen het beste om de campagne eerst data te laten verzamelen met een Maximize Conversions strategie, om vervolgens op basis hiervan een target CPA in te stellen. Dit kan handig zijn als je meer controle wilt over de maximale kosten per conversie. Houd er rekening mee dat je met een te laag ingestelde target CPA wel verkeer kunt mislopen.

Tip: lees in deze blog hoe je bepaalt of geautomatiseerde biedstrategieën rendabel zijn voor jouw organisatie

Wat zijn de eerste resultaten?

Bij ISM eCompany hebben we inmiddels een aantal Discovery Ads gedraaid. Het resultaat? De doorklikratio’s zijn hoger en de kosten per klik aanzienlijk lager, vergeleken met Smart Display campagnes. Een eerste voorzichtige aanname is dan ook dat je met Discovery Ads meer en goedkoper verkeer kunt genereren uit je advertentiebudget, maar zoals gewoonlijk moet je dit zelf testen om erachter te komen of het werkt voor jouw organisatie.

Een Google Discovery Ad opzetten in zes stappen

Ben je enthousiast geworden over Discovery Campaigns en wil je dit gaan inzetten voor jouw organisatie? Ik laat je zien hoe je een Discovery Ad opzet in zes stappen:

1. Ga naar de Google Ads interface en klik op het blauwe plusje om een nieuwe campagne toe te voegen.

2. Selecteer een van de campagnedoelen (afbeelding 3). Je vindt Discovery Ads onder alle opties.

Campagnedoelen binnen Google Ads

Afbeelding 3: campagnedoelen binnen Google Ads

3. Selecteer het land, de taal, de biedstrategie en het budget.

4. Kies vervolgens welke doelgroep(en) je wilt targeten. Ik adviseer om hierbij een duidelijke funnel te creëren. Bij ISM eCompany maken we hiervoor gebruik van het See Think Do Care-model van Google.

5. Upload minimaal één en maximaal vijf afbeeldingen. De afbeeldingen moeten allemaal hetzelfde formaat hebben, zodat deze als een carrousel uitgeleverd kunnen worden. Dit mag horizontaal of vierkant zijn. Let op: de afbeeldingen mogen geen tekst of call-to-action bevatten.

6. Vul de advertenties aan met pakkende teksten. Zoals gewoonlijk mag de koptekst maximaal 30 karakters bevatten en de omschrijving maximaal 90. Vergeet tot slot niet een call-to-action toe te voegen. Je Discovery Ad is nu klaar voor gebruik!

Je weet nu wat Google Discovery Ads zijn en hoe je ze kunt inzetten. Wil je altijd op de hoogte zijn van de laatste trends en tips op het gebied van digital commerce? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

New call-to-action

Geschreven door:

Marende van Dieren SEA Consultant

In haar rol als SEA Consultant helpt Marende haar klanten bij het inzetten van de juiste middelen om de online advertising doelstellingen te behalen. Deze doelstellingen zijn een onderdeel van de online advertisingstrategie, die ze samen met haar klanten opstelt. Marende is werkzaam voor onder andere Budgetplan, Condoom-Anoniem, Fabienne Chapot, Humanoid en Kookpunt.

Marende_DSF9430
Geschreven door:

Marende van Dieren SEA Consultant

In haar rol als SEA Consultant helpt Marende haar klanten bij het inzetten van de juiste middelen om de online advertising doelstellingen te behalen. Deze doelstellingen zijn een onderdeel van de online advertisingstrategie, die ze samen met haar klanten opstelt. Marende is werkzaam voor onder andere Budgetplan, Condoom-Anoniem, Fabienne Chapot, Humanoid en Kookpunt.

Marende_DSF9430

Ook interessant

  • [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA presentatie |

    Hoe stuur je aan op het ROPO-effect?

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA video |

    Veel winkels waren de afgelopen weken gesloten door het coronavirus. Maar we zie...

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Online marketing SEA whitepaper

    Geautomatiseerde biedstrategieën zijn al enige tijd niet meer weg te denken binn...

    Carmen Wielaard   
    23 June 2020   

Meer van Marende van Die...

  • [Presentatie] Hoe je het maximale uit je Google Ads-activiteiten haalt door middel van campagne-aansturing

    [Presentatie] Hoe je het maximale uit je Google Ads-activiteiten haalt door middel van campagne-aansturing

    Online marketing SEA presentatie |

    Op welke KPI stuur jij je performance kanalen aan?

    Marende van Dieren   
    21 April 2020   

  • [Video] Hoe je het maximale uit je Google Ads-activiteiten haalt door middel van campagne-aansturing

    [Video] Hoe je het maximale uit je Google Ads-activiteiten haalt door middel van campagne-aansturing

    Online marketing SEA video |

    Stuur je je Google  Ads- campagnes aan op ROAS/omzet, maar wil je graag weten wa...

    Marende van Dieren   
    21 April 2020   

  • Discovery Ads: de nieuwste feature binnen Google Ads

    Discovery Ads: de nieuwste feature binnen Google Ads

    SEA blog

    Display campagnes maken al geruime tijd onderdeel uit van het online advertentie...

    Marende van Dieren   
    21 April 2020