Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

Blog

Marissa van der Vliet    26 November 2019   

Dat Online Advertising (SEA) een belangrijk onderdeel is van de online marketingstrategie, zal geen enkele retailer, groothandel of merk ontkennen. En nu 2020 voor de deur staat, roept dit een hoop vragen op. Want hoe vertaal je je doelstelling naar een roadmap met concrete actiepunten voor Google Ads? Hoe zorg je voor een hoge ROAS (return on ads spend)? En wat zijn de trends van 2020 op het gebied van SEA? Onze SEA Consultants gaven antwoord op deze vragen tijdens de Masterclass Online Advertising (SEA). Wat zijn de belangrijkste learnings?

In 5 stappen naar een hoger Google Ads-rendement

Na de opening van Jovanka, Teamlead SEA, trapte SEA Consultant Marende de dag af met een presentatie over Google Ads-budgetten. Niemand heeft oneindig budget en dus wil je met het budget dat beschikbaar is het rendement zoveel mogelijk verhogen. Toch? Dit doe je in vijf stappen:

Stap 1: adverteer op de meest rendabele zoekwoorden

Zoekintenties verdelen we onder in vier lagen: producten, merken, categorie en generiek. Ieder van deze lagen heeft zijn eigen doel. Wil je de omzet en het rendement verhogen? Start dan specifiek met adverteren op producten. Dit zoekverkeer is al op zoek naar een specifiek product en zal eerder overgaan tot een aankoop. Heb je budget over? Adverteer dan ook op merken, maar kijk wel kritisch naar je assortiment. Adverteer alleen op producten waarin je ook een aanzienlijk assortiment hebt. Zolang je budget het toelaat, adverteer je zo steeds een stapje breder, oftewel generieker.

Stap 2: optimaliseer je zoektermen

Kijk je wel eens naar het zoektermenrapport in Google Ads? Dit is nog altijd een belangrijke vitaliteitsbron en biedt je een hoop nuttige informatie. Zijn er zoekwoorden die slecht presteren? Sluit deze dan uit. Dit roept echter ook vragen op, want als een zoekwoord maar één klik heeft, hoe weet je dan of het goed presteert? Maak gebruik van een Search Query Script. Deze geeft de prestaties per zoekwoord weer, zoals je ziet in afbeelding 1.

Search Query Script

Afbeelding 1: voorbeeld van een Search Query Script, waarmee je de prestaties per zoekwoord meet

Stap 3: gebruik RLSA en in-market audiences

Met remarketing (RLSA) focus je op bezoekers die jouw webshop als eens hebben bezocht. Dat remarketing belangrijk is, werd duidelijk tijdens Marende haar presentatie. Marende liet zien dat slechts vier procent van de bezoekers direct converteert op je webshop. De overige 96 procent verlaat de webshop weer. Naast RLSA, zijn ook in-market audiences een waardevolle doelgroep. Deze doelgroep wordt opgebouwd door het Google Algoritme op basis van bezoekers die eerder interesse hebben getoond in producten die je verkoopt. Beide doelgroepen hebben een bewezen hoger conversieratio dan andere doelgroepen. Welke doelgroep je het beste inzet bij elk van de zoekintenties, zie je in afbeelding 2.

doelgroep bepalen aan de hand van de zoekintentie

Afbeelding 2: bepaal aan de hand van de zoekintentie van de doelgroep of je inzet op remarketing of in-market audiences.

Stap 4: optimaliseer je biedingen voor het hoogste rendement

Google Ads biedt verschillende mogelijkheden om biedingen te automatiseren en te optimaliseren. Met de inzet van bidding scripts alsmede automatische biedstrategieën (Smart Bidding) bespaar je een hoop tijd. Zo is er bijvoorbeeld een script die positieve en negatieve bodaanpassingen doet op basis van de prestaties van je doelgroepen, locaties en apparaten.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om Smart Bidding in te zetten. Het algoritme van Google combineert dan tientallen gebruikerssignalen om het juiste bod voor de zoekopdracht te bepalen. Twee belangrijke biedstrategieën die hieronder vallen zijn: doel ROAS (zet je in als je focust op omzet en rendement) en doel CPA (zet je in als je focust op het aantal conversies en kosten per conversie). Marende haar advies over de inzet van automatische biedstrategieën? Ga eerst testen! Start met 50 procent handmatig en 50 procent van het budget geautomatiseerd. 

Stap 5: verdeel je budget op de juiste manier over campagnes

De laatste stap in het verhogen van je rendement is het verdelen van je budget. Dit roept direct een belangrijke vraag op: werk je met gedeelde of aparte budgetten? Het antwoord is vrij simpel: gebruik een apart budget voor campagnes met afwijkende prestaties. Is dit niet het geval, dan werk je met een gedeeld budget. Daarnaast adviseerde Marende om gebruik te maken van maandbudgetten in plaats van dagbudgetten. Waarom? Je kan dan een veel betere verdeling maken per maand. Je zet dan bijvoorbeeld gemakkelijk meer budget in rond de salarisperiode. 


Zo vertaal je je online marketingstrategie naar Google Ads

Hoe haal je meer uit je online campagnes? Die vraag beantwoordde Ralph tijdens zijn presentatie. Hij benadrukte zes belangrijke toepassingen binnen Google Ads: 

1. Communiceer onderscheidend vermogen

Communiceer je onderscheidend vermogen in je advertentieteksten. Dat was Ralph zijn boodschap. Onderscheidt jouw webshop zich op het gebied van prijs? Dan communiceer je in je advertentieteksten bijvoorbeeld ‘super voordelig’. Maar onderscheidt jouw webshop zich op het gebied van klantbeleving? Communiceer dan bijvoorbeeld ‘unieke beleving’ in je advertentieteksten.

2. Maximale inzet campagne-aanbod

Verwerk actuele informatie, zoals de prijs en levertijd in je advertentietekst. Verwerk ook automatische voorraad mutaties in je campagnes. Zo adverteer je nooit meer op producten die niet voorradig zijn.

3. Het nieuwste campagnetype van Google Shopping 

Smart Shopping is het nieuwste campagnetype van Google Shopping. Het is een algoritmisch aangestuurde campagne, die de conversiewaardes maximaliseert. Deze nieuwe campagne maakt ook gebruik van Youtube, Gmail en het Google Display Netwerk en vergroot je bereik daarmee enorm.

4. Datagedreven productaansturing

Doe een product performance analyse en kijk naast de resultaten in Google Ads ook naar de resultaten in Google Analytics. Plot deze data vervolgens in Google Sheets, zoals je ziet in afbeelding 3. Zo achterhaal je snel en eenvoudig welke producten goed presteren en welke niet.

datagedreven productaansturing google sheetscrop

Afbeelding 3: datagedreven productaansturing in Google Sheets

5. Optimale inzet productinformatie

Bij zijn klant Jeroen Beekman toonde Ralph aan dat het tonen van niet alleen een product, maar ook de omgeving (visual imagery) leidt tot een flinke uplift in doorklikratio. A/B-test dit ook zeker voor je eigen producten!

6. Optimaal rendement marketingbudget

Stuur niet op omzet, maar op winst! Met dit advies sloot Ralph zijn presentatie af. Meet dus na de aankoop de marge per transactie door. Benieuwd waarom dit belangrijk is? Ralph schreef er een blog over.

Tip: lees in deze blog waarom je moet sturen op winst in plaats van omzet


Klantperspectief in online advertising: de datagedreven aanpak

Hoe kan je de klant centraal stellen en beter inspelen op de behoefte van klanten? Dat is de vraag die centraal stond tijdens de presentatie van Thuy. Zij benadrukte dat de relevantie van advertenties nu belangrijker is dan ooit tevoren. Er zijn twee aspecten die hierin een rol spelen: personalisatie en targeting.

Maak gebruik van personalisatie

De mogelijkheden op het gebied van personalisatie zijn eindeloos, maar wat werkt het beste voor jouw webshop? Dat ontdek je met A/B-testen. Het testen van verschillende advertentievarianten is hierin belangrijk. Test bij tekstadvertenties bijvoorbeeld autoriteit (bijvoorbeeld al 15 jaar de taartenspecialist) of social proof (klanten geven ons een 9.2). Bij Google Shopping advertenties test je bijvoorbeeld het gebruik van sfeerafbeeldingen tegenover afbeeldingen met daarop alleen het product afgebeeld. 

Maak gebruik van targeting

Naast personalisatie, is ook targeting belangrijk. Automatisering helpt je beter te targeten. Maar of dit echt zo is, weet je pas zeker als je het test. Test daarom een automatische biedstrategie tegenover een handmatige biedstrategie. Ook het testen van Responsive Search Ads is interessant. Als we Google moeten geloven, leidt het gebruik van Responsive Search Ads tot meer klikken en conversies en een hogere doorklikratio dan uitgebreide tekstadvertenties (ETA). Maar is het voor jouw webshop wel zo mooi als dat Google het laat lijken? Zet een A/B-test op met enerzijds drie ETA’s en anderzijds drie ETA’s en één Responsive Search Ad en ontdek het!

 

 

Online Advertising: de trends van 2020

Teamlead Jovanka sloot de dag af met de SEA trends van 2020. Volgens haar zijn er drie belangrijke trends. Afbeeldingen worden steeds populairder en komen dan ook steeds vaker terug in advertenties op diverse manieren. Denk bijvoorbeeld aan: showcase shopping advertenties en gallery advertenties, zoals je ziet in afbeelding 4. Jovanka benoemt dit dan ook als één van de trends.

showcase advertentie

Afbeelding 4: voorbeeld van een showcase shopping advertentie

Online naar offline is de tweede trend die door Jovanka werd besproken. Ruim 60 procent van de consumenten wil nog altijd naar een fysieke winkel om onderdeel te zijn van een beleving. Zorg dus dat je goed vindbaar bent met lokale campagnes, wees goed vindbaar met Google My Business en meet je store visits door. Waarom? Dan kan je meten of iemand die op je advertentie heeft geklikt, vervolgens ook de winkel bezoekt. De laatste trend is er eentje die je vast niet ontgaan is: de opkomst van marketplaces (advertenties). Er kleven voor- en nadelen aan, maar de grote vraag die iedere adverteerder zichzelf stelt is: moet ik iets met marketplaces? Het antwoord op deze vraag krijg je tijdens de webinar over SEA trends op 19 december.  

Tip: meld je hier aan voor de webinar over SEA trends op donderdag 19 december

 

Geschreven door:

Marissa van der Vliet Content Strateeg

Als Content Strateeg is het geen verassing dat Marissa een passie heeft voor schrijven. Fun fact: ze is momenteel haar eigen boek aan het schrijven.

Marissa-van_der-Vliet_ISM-eCompany
Geschreven door:

Marissa van der Vliet Content Strateeg

Als Content Strateeg is het geen verassing dat Marissa een passie heeft voor schrijven. Fun fact: ze is momenteel haar eigen boek aan het schrijven.

Marissa-van_der-Vliet_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    17 February 2022   

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    25 January 2022   

Meer van Marissa van der...

  • Dit heb je gemist bij de Masterclass Brand en Advertising

    Dit heb je gemist bij de Masterclass Brand en Advertising

    Social media advertising Personalisatie Display advertising blog |

    Dat social media advertising en display advertising belangrijke kanalen zijn om ...

    Marissa van der Vliet   
    26 November 2019   

  • Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    Online marketing SEA blog |

    Dat Online Advertising (SEA) een belangrijk onderdeel is van de online marketing...

    Marissa van der Vliet   
    26 November 2019   

  • Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Strategie blog

    Hoe ontwikkel je een goede en toekomstbestendige bedrijfs- en e-commercestrategi...

    Marissa van der Vliet   
    26 November 2019