Feiko Bierman 18 February 2019
Aan de lopende band verschijnen er nieuwe mogelijkheden binnen Google Ads. Alle vernieuwingen continu handmatig optimaal toepassen is vrijwel onmogelijk. Er zit immers nog altijd maar 24 uur in een dag en je bestaande taken verdwijnen niet. Je weet dat je kansen en omzet laat liggen, maar je tijd is nu eenmaal schaars. Het is frustrerend, maar er is een strategie waardoor je wel grip houdt op het toenemende aantal werkzaamheden.
Er zijn allerlei tools voor online advertising waarmee je kunt automatiseren. De meeste retailers, merkfabrikanten en groothandels gebruiken ten minste Google Ads. Daarom heb ik het steeds over Google Ads, maar de theorie is toepasbaar voor elke adverteertool of -platform.
Er zijn drie redenen waarom automatisering van Google Ads interessant is. Allereerst kleeft er een onverwacht voordeel aan de toenemende omvang werkzaamheden: een groot deel van die werkzaamheden zijn repetitief en tijdrovend! Het is werk waar je zelf waarschijnlijk nul energie van krijgt aangezien het werkzaamheden betreft zoals het uitsluiten van zoekwoorden, zoekwoorden opbieden et cetera. Toch is het belangrijk, want anders maak je onnodig kosten.
Gelukkig kan een computer deze werkzaamheden prima uitvoeren, waardoor jij tijd overhoudt voor creatieve en strategische werkzaamheden. Dit zijn overigens werkzaamheden wat een computer overigens niet van je kan overnemen. Streef naar een situatie waarin je nog maximaal 20 procent repetitieve taken doet en 80 procent strategische of creatieve taken in plaats van vice versa (zie afbeelding 1).
Afbeelding 1: de urenverdeling van een SEA-specialist zonder en met automatisering van Google Ads
De tweede reden waarom je Google Ads wilt automatiseren heeft te maken met het feit dat mensen snel spelfouten maken in advertentieteksten. Zonde, want een systeem dat de advertentieteksten voor je schrijft, kan dit voorkomen. Ook instellingsfoutjes van campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden kun je voorkomen door Google Ads-automatisering.
Tot slot is een computer sneller dan jij. Logisch, aangezien een computer niet wordt gelimiteerd door twee handen. In één milliseconde kan een computer dankzij automatisering duizenden advertentieteksten aanmaken voor alle campagnes van je Google Ads-account of het kan alle zoekwoorden van je account beoordelen op je beoogde doelstelling.
Het automatiseren van Google Ads is niet nieuw. Toch zijn er veel specialisten en e-commercemanagers die zich hier nog steeds niet aan wagen. Doordat je de meest geniale toepassingen van Google Ads hoort in de media en tijdens congressen klinkt automatisering van Google Ads zeer ingewikkeld. Daarnaast zijn er ook diegenen die zich er wel aan wagen, maar in het wilde weg automatiseren. Het gevolg: ze verliezen overzicht, weten niet wat de volgende stap is en uiteindelijk verliezen ze de moed. Begin daarom klein en wees gestructureerd. Een handig hulpmiddel dat wereldwijd erkenning krijgt, is het raamwerk van Frederick Vallaeys, oprichter van de automatiseringstool Optmyzr.
Het raamwerk van Frederick Vallaeys bestaat uit vijf niveaus, waarvan niveau 1 het laagste niveau is. In niveau 1 vallen automatiseringen die je eenvoudig kunt implementeren. Hoe hoger het niveau van de automatisering, hoe complexer de automatisering is.
Afbeelding 2: de vijf niveaus van automatisering van Google Ads
Een automatisering van Google Ads op niveau 1 monitort je resultaten of stuurt je een alarmering als dat nodig is. Een voorbeeld van een automatisering voor dit niveau is het Link checker Google Ads. Dit script checkt of de URL’s van je zoekwoorden, advertenties en advertentie-extensies, verwijzen naar bestaande landingspagina’s in je webshop. Is er een URL die het niet doet, dan ontvang je automatisch een mail dankzij het script. Het script doet dus niets meer dan het monitoren of de URL’s van je zoekwoorden, advertenties en advertentie-extensies verwijzen naar bestaande landingspagina’s in je webshop en het alarmeert je als een URL dit niet doet.
Tip: lees in deze blog over vijf scripts voor Google Ads die ervoor zorgen dat je tijd bespaart
Een automatisering die een managementtaak uitvoert, valt binnen het tweede niveau van automatisering binnen online advertising. Het managen van een online advertisingplatform, zoals Google Ads, bestaat uit vele verschillende taken. Denk aan managementtaken als de creatie van campagnes, het op- en afbieden van zoekwoorden en het beheren van je budgetten. Een regel die ieder zoekwoord in je Google Ads-account beoordeelt op vooraf ingestelde criteria en op basis daarvan de kosten per klik (CPC) van de goed presterende zoekwoorden verhoogt, is een voorbeeld van een online advertising automatisering die een individuele managementtaak uitvoert.
Tip: lees in deze blog hoe je een Google Ads-regel instelt voor het automatisch op- en afbieden
Binnen het derde niveau van online advertising automatisering vallen automatiseringen die meerdere managementtaken gezamenlijk uitvoeren. Deze automatiseringen begrijpen het samenspel tussen de verschillende managementtaken die zij uitvoeren.
Een voorbeeld zijn de gedeeldeslim bieden-’ biedstrategieën binnen Google Ads. Deze strategieën passen over meerdere campagnes de biedingen van zoekwoorden per zoekopdracht zelfstandig aan en bepalen daarmee de budgetverdeling. Hierdoor beheert de biedstrategie zowel de zoekwoordbiedingen als de budgetten van de campagnes.
Er is nog geen bedrijf zo ver dat het automatisering van Google Ads heeft op dit niveau. Het vierde niveau van automatisering begint op volledige automatisering van online advertising te lijken. Stel je voor dat je per campagne alleen nog een doelstelling en budget instelt en dan klaar bent. De automatisering bepaalt vervolgens zelf welke advertentiegroepen, targetingopties, zoekwoorden, zoekwoordbiedingen, advertenties en advertentie-extensies binnen deze campagne vallen. Vervolgens optimaliseert de automatisering de zoekwoordbiedingen van de campagnevoor maximale winst.
Dit klinkt als een toekomstscenario. Toch denkt Vallaeys dat automatisering binnen online advertising zich hiernaartoe beweegt. Zelf zie ik dit ook. Wanneer of hoe snel bedrijven dit niveau van automatisering van Google toepassen is echter nog de vraag.
Dit is het eindstation van automatisering. En ook op dit niveau zijn er nog geen praktijkvoorbeelden. Het idee van het vijfde niveau van automatisering komt volgens Vallaeys van Eric Schmidt, ex CEO van Google. De automatiseringen die hierbinnen vallen, omschrijft hij als een advertentiesysteem dat precies weet hoe het ieder bedrijf kan laten groeien door online advertising.
Een willekeurig bedrijf kan een blanco cheque schrijven naar de ontwikkelaar van dit advertentiesysteem (uiteraard Google in Schmidt’s visie) wetende dat dit direct in winstgevende groei resulteert zonder dat er handelingen van mensen aan te pas komen.
Het vijfde niveau van automatisering van Google Ads is voorlopig nog niet aan de orde. De meeste retailers, merkfabrikanten en groothandels opereren op het tweede niveau, innovators handelen al op het derde niveau. Je kunt dus nog aanhaken. Analyseer op welk niveau je zelf opereert en handel vanuit daar stapsgewijs verder naar het volgende niveau. Wil je meer lezen over de vijf niveaus van automatisering binnen de online advertising? Lees dan de originele blog van Frederick Vallaeys.
Voor Feiko gaat er niets boven innoveren, testen en nieuwe oplossingen bedenken. Zijn doel? Processen doorlopend verbeteren en automatiseren, zodat SEA-consultants maximaal resultaat voor hun klanten kunnen behalen!
Voor Feiko gaat er niets boven innoveren, testen en nieuwe oplossingen bedenken. Zijn doel? Processen doorlopend verbeteren en automatiseren, zodat SEA-consultants maximaal resultaat voor hun klanten kunnen behalen!
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
video Webinar Datascience |
Data Science: iedereen heeft het erover, maar niemand weet wat het precies is en...
Feiko Bierman
18 February 2019
Online marketing SEA whitepaper |
Google Shopping campagnes zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden v...
Feiko Bierman
18 February 2019
SEA video Online Advertising
Google Shopping campagnes zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden v...
Feiko Bierman
18 February 2019