Jovanka Pavlovic 20 January 2020
Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent dat de SEA-trends en ontwikkelingen je weer om de oren razen. Hoog tijd dus om te kijken welke trends er zijn dit jaar en welke belangrijk zijn voor jouw organisatie. Want stilstaan is achteruitgaan en dat is precies wat je wil voorkomen. Wat zijn de SEA-trends van 2020?
Google lanceert steeds meer advertentietypes en features waarin afbeeldingen en/of video een belangrijke rol spelen. Hieronder bespreek ik vijf voorbeelden van zulke advertenties die in Nederland al beschikbaar zijn:
Showcase shoppingadvertentie: deze advertenties kan je vergelijken met de etalage van een winkel. Je merk wordt geïntroduceerd bij de consument en de producten die jij beschikbaar hebt worden getoond. In afbeelding 1 zie je een voorbeeld van zo’n advertentie.
Shoppable Image advertenties: dit type advertentie wordt vertoond binnen Google afbeeldingen en op websites van partners van Google. Het voordeel van dit advertentietype is dat het de mogelijkheid biedt om consument direct over te laten gaan tot een aankoop. In afbeelding 2 vind je een voorbeeld van een Shoppable Image advertentie.
Shopping advertenties op Youtube: sinds kort is het mogelijk om het aanbod van je shopping advertenties ook te tonen op Youtube. Deze wordt dan uitgeserveerd op basis van zoekgedrag en het soort video dat een consument bekijkt, zoals je ziet in afbeelding 3. Test of dit voor jou relevant is en of dit werkt voor jouw organisatie.
Trueview for action: dit is het eerste advertentietype binnen YouTube die je op basis van e-commerce prestaties (dus niet branding) afrekent. Bij dit advertentietype voeg je een call-to-action toe, waardoor je de consument direct overtuigt om over te gaan tot een bepaalde actie. In afbeelding 4 zie je een voorbeeld van zo’n advertentie.
Gallery advertenties: dit zijn afbeeldingen binnen de reguliere tekstadvertenties. Je vindt deze op advertentiegroepniveau, mits je toegang hebt tot de bèta versie van Google Ads. Dit advertentietype wordt nu nog zelden uitgeleverd. In afbeelding 5 vind je een voorbeeld van zo’n advertentie.
Google breidt de verschillende advertentietypen continu uit. Houd je Google Ads-account dus goed in de gaten! Bepaal altijd of het gebruik van een specifiek advertentietype bijdraagt aan jouw doelstelling en test altijd of een advertentietype ook daadwerkelijk werkt voor jouw organisatie.
Afbeelding 1: voorbeeld van een Showcase shoppingadvertentie
Afbeelding 2: voorbeeld van een Shoppable Image-advertentie
Afbeelding 3: voorbeeld van een shoppingadvertentie op YouTube
Afbeelding 4: voorbeeld van een trueview for action advertentie op YouTube
Afbeelding 5: voorbeeld van een gallery ads binnen Google Search
60 procent van de consumenten wil nog altijd een winkel binnenstappen. Niet om iets te kopen, maar om onderdeel te zijn van een ervaring. Google Ads biedt twee features, waarmee je winkelbezoeken stimuleert:
Local campaigns: de lokale campagne is een nieuw type campagne binnen Google Ads die wordt vertoond in Google Search, Google Maps, Google Places, Google Display en YouTube, zoals je ziet in afbeelding 6.
Local inventory ads: dit advertentietype is onderdeel van Google Shopping. Deze advertenties worden aangevuld met Google My Business data en actuele winkelvoorraad, zoals je ziet in afbeelding 7. Zo ziet een klant direct of het item waar hij/zij naar op zoek is op voorraad is in de winkel. Een extra trigger dus om naar de winkel te gaan.
Afbeelding 6: voorbeeld van een local campaign
Afbeelding 7: voorbeeld van een local inventory ad
Dit begint bij ‘Winkelbezoek’ conversies, door een correcte connectie te leggen tussen je Google My Business pagina en het Google Ads-account. Verder is het van belang dat je meerdere fysieke winkellocaties hebt, genoeg klikken via Google Ads ontvangt en dat de locatie-extensies geactiveerd zijn in je Google Ads-account. Wanneer je bepaald hebt wat de waarde is van een store visit (in-store conversieratio maal in-store average order value) heb je een goede indicatie van je offline omzet en begin je met het opzetten van de campagne.
Marktplaatsen, je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Steeds meer retailers besluiten om te verkopen via marktplaatsen als Bol.com, Amazon en Zalando. Gek is het niet. Ze bieden namelijk een hoop voordelen voor retailers. Het levert extra omzet op en je krijgt beter inzicht in volumes, zoals welke producten het best verkopen. Daar staat echter tegenover dat je veel concurrentie hebt, geen klantbinding en weinig controle.
Het nemen van de beslissing om wel of niet te adverteren op marktplaatsen roept dan ook een hoop vragen op bij retailers. Want moet je wel op een marktplaats verkopen? En zo ja, met welk productassortiment? Matcht het adverteren op marktplaatsen met mijn bedrijfsstrategie? En zo niet, ben ik bereid om de bedrijfsstrategie aan te passen? Cruciale vragen die hierbij komen kijken zijn of je je producten wilt verkopen tegen een lage marge voor een hoge omzet en of je je er bewust van bent dat je veel concurrentie hebt.
Tip: lees in deze blog het stappenplan voor adverteren op marktplaatsen
Je weet nu wat de SEA-trends van 2020 zijn en hoe je hiermee aan de slag kunt. Een goede basis is echter essentieel om optimaal in te spelen op deze trends. Download onderstaande gids met daarin tips voor het bouwen van een optimale Google Ads-accountstructuur:
In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.
In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
20 January 2020
SEA blog Online Advertising |
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
20 January 2020
Online marketing SEA blog
Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...
Jovanka Pavlovic
20 January 2020