Ralph van Woensel 30 March 2020
De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, retailers en groothandels voelbaar. Soms in positieve zin, maar vaak ook in negatieve zin, als je kijkt naar de verkopen. In het laatste geval worden de budgetten vaak beperkt, moeten online marketingactiviteiten worden geschrapt en ook de gestelde doelstellingen moeten daardoor aangepast worden. Maar hoe zet je je advertentiebudget voor Google Ads toch zo effectief mogelijk in? Hoe behaal je het maximale resultaat met Google Ads?
Afhankelijk van de producten en/of diensten die je aanbiedt, kan de huidige situatie positief of negatief uitpakken. De Nederlandse consument is doorgaans risico-avers en wil risico’s dan ook zoveel mogelijk mijden. Zo is te zien dat de vraag naar levensmiddelen en hygiëne-producten zowel online als offline is toegenomen. Ook zijn consumenten op zoek naar producten en diensten die hen op korte termijn geluk brengen, om zo te compenseren voor de huidige maatregelen. ‘Verwenproducten en -diensten’ doen het daarom goed in deze tijd. Denk aan spelletjes, abonnementen voor digitale media, fitnessapparatuur en erotische producten. Allemaal producten of diensten die het leven in en rondom huis aangenamer maken en/of producten die een vervanging zijn van activiteiten die normaal buitenshuis worden uitgevoerd. Producten en diensten voor buitenshuis hebben het op dit moment daarentegen erg zwaar. Denk bijvoorbeeld aan vakanties, hotelovernachtingen en producten die consumenten aanschaffen voor hun vakantie. Naast de consumentbehoeftes waarin jouw producten of diensten voorzien, is de investering ook erg belangrijk. Ik stelde eerder al dat consumenten risico-avers zijn. Daardoor zullen zij minder snel geneigd zijn tot het doen van grote aankopen en investeringen. Houd hier rekening met de verkoopprijs van de producten die je wilt adverteren.
Afhankelijk van hoe jouw organisatie geraakt wordt door de coronacrisis, zullen er hoogstwaarschijnlijk enkele veranderingen plaatsvinden in de online marketingactiviteiten. Wellicht zul je tijdelijk bepaalde campagnes staken, terwijl je nieuwe campagnes wilt opzetten om consumenten te informeren over jouw toegevoegde waarde in deze moeilijke tijd. Bedenk vooraf eerst goed welk doel je wilt bereiken.
Gaat het erom dat je een nieuwe of onbekende propositie bij consumenten bekend maakt? Denk er dan over na om met visuele content consumenten te bereiken via display netwerken en social media platformen.
Wil je een nieuw of specifiek productassortiment onder de aandacht brengen om in te spelen op de huidige vraag in de markt? Stel dan Google Shopping en search campagnes in om bij zoveel mogelijk relevant zoekverkeer te adverteren.
Heb je een seizoensgebonden productvoorraad (denk bijvoorbeeld aan kleding die uit de mode raakt)? Dan is het van belang dat jouw online marketingstrategie gericht is op het verkopen van die voorraad.
Tip: gebruik dit invultemplate voor het opstellen van een goede online marketingstrategie
Of en hoeveel budget je in moet zetten, hangt af van de doelen die je hebt geformuleerd voor je online marketingactiviteiten. Als je online marketingactiviteiten de klap moeten opvangen van een verlies in fysieke winkelbezoeken, zorg dan dat je over voldoende mediabudget beschikt om al dit verkeer naar je webshop te leiden. Denk er dan ook over na om zoekverkeer dat hoger in de funnel zit aan te spreken.
Daarnaast is het rendement uit online marketingactiviteiten natuurlijk erg belangrijk. Wordt jouw organisatie negatief beïnvloed door de huidige situatie? Zie je conversieratio’s en/of orderbedragen dalen? Dan is de kans groot dat de budgetten voor Google Ads verlaagd moeten worden om genoeg rendement te behalen. Ik raad je aan om je budget nooit terug te brengen naar nul, maar om je campagnes te richten op jouw meest waardevolle doelgroep Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van doelgroeplijsten als ‘customer match’, ‘remarketinglijsten voor Search Ads’ of ‘in-market audiences’. Combineer deze doelgroepen eventueel met demografische kenmerken. Richt je campagne bijvoorbeeld alleen op vrouwen die in een bepaalde leeftijdscategorie vallen. Vergeet tot slot ook niet te kijken naar de dagen in de week en uren van de dag die het beste converteren. Ook daarmee kun je je Google Ads-campagnes tijdelijk specifieker inzetten om zo het rendement op peil te houden.
Hieronder geef ik je een aantal tips om de campagnes waar je jouw budget aan besteed zo goed mogelijk in te zetten in de huidige situatie:
1. Adverteer in Google Shopping alleen met producten die inspelen op de huidige behoeftes van consumenten.
2. Consumenten zijn risico-avers en stellen grote investeringen uit. Pas het productassortiment in je advertenties daarop aan.
3. Zet campagnes gericht op winkelbezoek uit. Dit zijn de campagnes die advertenties van winkels in de omgeving laten zien, zoals het campagnetype ‘lokale campagnes’.
4. Bied je potentiele klanten iets extra aan in je advertentie om ze te stimuleren een aankoop te doen. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending, een korting, betere retourvoorwaarden of een gratis handgel. Wees creatief en bedenk waar je jouw klanten blij mee kan maken!
5. Adverteer je ook op marktplaatsen, zoals Amazon of Bol.com? Houd deze dan goed in de gaten. In Amerika zet Amazon bijvoorbeeld de eigen opslag stop voor derde partijen (buiten essentiële producten). Wanneer je als klant normaliter dus producten hier hebt liggen, kan dit voor logistieke problemen zorgen, zoals problemen met leveringstermijn. In dat geval is het dus verstandig om je advertentie op zo’n marktplaats tijdelijk stop te zetten.
6. Is de vraag naar jouw gebruikelijke productassortiment op dit moment stilgevallen? Wees creatief en speel in op de huidige vraag in de markt met de middelen die jij tot je beschikking hebt. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om tijdelijk andere producten of diensten aan te bieden, die je vervolgens via Google Ads kan adverteren? Onze klant Reclameonline is hier een goed voorbeeld van. De omzet van deze klant daalde enorm, nadat beurzen waaraan zij hun producten leveren allemaal geannuleerd werden. Reclameonline gebruikt deze tijdelijke overcapaciteit om plexiglas wanden aan te bieden en daarmee in te spelen op de vraag van bijvoorbeeld supermarkten. Dit wordt nu ook via Google Ads extra onder de aandacht gebracht, zoals je ziet in afbeelding 1.
Afbeelding 1: voorbeeld van een advertentie voor plexiglas van onze klant Reclameonline
Het meten van de resultaten is uiteraard een vast onderdeel van het proces, maar in deze situatie extra belangrijk. Controleer of de resultaten van nieuwe strategieën of aangepaste campagnes voldoen aan de geschatte opbrengsten. Ik raad je aan om continu in de gaten te houden welke productgroepen goed presteren en welke minder gaan presteren, maar ook welke zoekwoorden wel of niet goed presteren. Gebruik deze analyses om je campagnes bij te stellen of nieuwe strategieën en/of tactieken te bedenken.
Je weet nu hoe je het maximale uit je Google Ads-activiteiten kunt halen ten tijde van de coronacrisis. Wil je op de hoogte blijven van de evenementen die we organiseren en het laatste e-commerce nieuws en tips? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Ralph van Woensel is SEA Consultant en helpt, samen met zijn team van Online Advertising Consultants, klanten om maximaal resultaat uit hun online budget te halen. Gedreven door innovatie en data optimaliseert hij de online advertising kanalen van klanten als Primera, Igo Promo en Jeroen Beekman.
Ralph van Woensel is SEA Consultant en helpt, samen met zijn team van Online Advertising Consultants, klanten om maximaal resultaat uit hun online budget te halen. Gedreven door innovatie en data optimaliseert hij de online advertising kanalen van klanten als Primera, Igo Promo en Jeroen Beekman.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
SEA Display advertising blog Online Advertising |
Effectief adverteren betekent het bereiken van de juiste doelgroep, op het juist...
Ralph van Woensel
30 March 2020
Online marketing SEA presentatie |
Zo til je jouw campagne aansturing naar een hoger niveau
Ralph van Woensel
30 March 2020
Online marketing SEA video
Heb je soms het idee dat je met hagel schiet als het om je advertentiecampagnes ...
Ralph van Woensel
30 March 2020