Het prijsconcurrentievermogen rapport: de nieuwste feature binnen het Google Merchant Center

Blog

Jovanka Pavlovic    21 February 2020   

Google innoveert continu en rolt dan ook regelmatig nieuwe features uit in het Google Merchant Center. Zo ook een week geleden, toen werd de bèta versie van het prijsconcurrentievermogen rapport toegevoegd voor een aantal geselecteerde verkopers. Wat is het prijsconcurrentievermogen rapport en wat kun je ermee?  

Wat is het prijsconcurrentievermogen rapport?

Met dit nieuwe rapport kan je bekijken hoe jouw prijzen zich verhouden tot andere verkopers die met dezelfde producten deelnemen aan de Google Shopping veiling.

Heb ik toegang tot het prijsconcurrentievermogen rapport?

Een belangrijke eerste stap is om te achterhalen of je al toegang hebt tot deze nieuwe feature. Ga hiervoor naar het Merchant Center, klik op groei en kijk vervolgens of je het prijsconcurrentievermogen rapport ertussen ziet staan, zoals in afbeelding 1.

Afbeelding 1: het prijsconcurrentievermogen rapport binnen het Google Merchant Center

Zie je prijsconcurrentie tussen de opties staan? Dan heb je toegang! Maar let op, voordat je toegang krijgt tot het daadwerkelijke rapport moet je je eerst aanmelden voor het Market-Insights programma en moet je voldoen aan een aantal vereisten, welke je kunt lezen in de voorwaarden.

Hoe zet je dit rapport in?

Als je klikt op het prijsconcurrentievermogen rapport, zie je allereerst een overzicht, zoals je ziet in afbeelding 2.

prijsconcurrentievermogen rapport

Afbeelding 2: een overzicht van het prijsconcurrentievermogen rapport

Vervolgens kan je dit opsplitsen per product, categorie, merk en producttype. Selecteer ook de gewenste tijdsperiode. Kijk je op productniveau, dan kan je ook daadwerkelijk zien wat jouw prijs is en wat de prijs van de benchmark is. Daarnaast kan je ook het huidige en het historische prijsverschil inzien.

Wil je nog meer inzoomen? Dat kan! Op dit niveau kan je vervolgens weer filteren op titel, categorie, producttype, merk, ID, klikken, verkoopland, prijs, benchmarkprijs, huidig prijsverschil en historisch prijsverschil.

Door je eigen prijzen te vergelijken met die uit de benchmark, kan je vervolgens beter sturen op de prijs voor je eigen Google Shopping-campagnes, maar kan je dit ook delen met je interne stakeholders.

Je weet nu wat de nieuwste feature binnen het Google Merchant Center is en wat je ermee kan. Wil je meer weten over de veranderingen in 2020? Bekijk dan deze video en ontdek wat de SEA-trends van 2020 zijn.

Online advertising trends in 2020

Geschreven door:

Jovanka Pavlović Teamlead SEA

In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.

Jovanka_DSF0788
Geschreven door:

Jovanka Pavlović Teamlead SEA

In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.

Jovanka_DSF0788

Ook interessant

  • [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA presentatie |

    Hoe stuur je aan op het ROPO-effect?

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Online marketing SEA video |

    Veel winkels waren de afgelopen weken gesloten door het coronavirus. Maar we zie...

    Jovanka Pavlovic   
    25 June 2020   

  • Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Slim bieden binnen Google Ads: een stappenplan voor het testen en doorvoeren van automatische biedstrategieën

    Online marketing SEA whitepaper

    Geautomatiseerde biedstrategieën zijn al enige tijd niet meer weg te denken binn...

    Carmen Wielaard   
    23 June 2020   

Meer van Jovanka Pavlovi...

  • [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Presentatie] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Hoe stuur je aan op het ROPO-effect?

    Jovanka Pavlovic   
    21 February 2020   

  • [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    [Video] Online advertising: zo boost je jouw offline verkoop

    Veel winkels waren de afgelopen weken gesloten door het coronavirus. Maar we zie...

    Jovanka Pavlovic   
    21 February 2020   

  • Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...

    Jovanka Pavlovic   
    21 February 2020