Jovanka Pavlovic 21 January 2020
Door de groeiende populariteit van marktplaatsen, groeien ook de mogelijkheden voor online adverteren. Door te adverteren op marktplaatsen kan je je omzet een flinke boost geven. Maar hoe ga je van start, als je eenmaal hebt besloten te adverteren via marktplaatsen?
Welke marktplaats het meest geschikt is voor jou, is afhankelijk van de locaties waar je je doelgroep wilt bereiken. Focus je alleen op Nederland en België? Dan raad ik je aan om op Bol.com te verkopen. Maar wil je ook andere markten bereiken, zoals Duitsland, dan is Amazon een geschikte marktplaats. Houdt er rekening mee dat je producten op Bol.com krijgen en behouden vrij eenvoudig is, waar dit bij Amazon wat complexer en riskanter is. Lever je een product bijvoorbeeld te laat aan een klant? Dan word je eraf gegooid door Amazon en kan je niet meer via hun verkopen.
Als je je producten op marktplaatsen wilt verkopen, kun je gebruik maken van één of meerdere tools, waarmee je de API-koppelingen maakt, zowel voor de productcontent als voor de orders. Bij ISM eCompany werken we met ChannelEngine en Channable. Het is mogelijk om zonder deze tools te werken, maar dan moet je alles handmatig uploaden en verwerken en ben je dus een hoop tijd kwijt.
Optimaliseer je productaanbod op basis van de prestaties van je producten. Zorg dus voor genoeg voorraad van hardlopers en stop met het verkopen van producten waarmee je een lage marge hebt, wat niet opweegt tegen de omzet die je ervoor terug krijgt.
Je bent nu klaar om te gaan adverteren op marktplaatsen! Er zijn binnen marktplaatsen als Bol.com en Amazon drie verschillende manieren om te adverteren, zoals je ziet in afbeelding 1:
Gesponserde productadvertentie: dit type advertentie wordt boven- en onderaan de zoekresultatenpagina vertoond en op de productpagina. Dus het meest belangrijke advertentietype, omdat dit zorgt voor de meeste zichtbaarheid en in veel gevallen ook voor de beste prestaties. Ik raad je dan ook aan om hier het merendeel van je budget aan te besteden, bijvoorbeeld 65%.
Gesponserde merkadvertentie: dit type advertentie wordt vertoond bovenaan de zoekresultatenpagina in de vorm van een banner en levert daardoor ook veel zichtbaarheid op. Ik raad je aan hier 25% van je budget op in te zetten.
Product display: deze advertenties worden vertoond op de productdetailpagina, onderaan de zoekresultaten of op de pagina met klantreviews. Bij dit type advertentie kun je weinig optimaliseren en ik raad je dan ook aan om hier slechts een klein deel van je budget aan te besteden, bijvoorbeeld 10%.
In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.
In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
21 January 2020
SEA blog Online Advertising |
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
21 January 2020
Online marketing SEA blog
Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...
Jovanka Pavlovic
21 January 2020