Het stappenplan voor adverteren op marktplaatsen

Blog

Jovanka Pavlovic    21 January 2020   

Door de groeiende populariteit van marktplaatsen, groeien ook de mogelijkheden voor online adverteren. Door te adverteren op marktplaatsen kan je je omzet een flinke boost geven. Maar hoe ga je van start, als je eenmaal hebt besloten te adverteren via marktplaatsen?

Stap 1: kies de juiste marktplaats

Welke marktplaats het meest geschikt is voor jou, is afhankelijk van de locaties waar je je doelgroep wilt bereiken. Focus je alleen op Nederland en België? Dan raad ik je aan om op Bol.com te verkopen. Maar wil je ook andere markten bereiken, zoals Duitsland, dan is Amazon een geschikte marktplaats. Houdt er rekening mee dat je producten op Bol.com krijgen en behouden vrij eenvoudig is, waar dit bij Amazon wat complexer en riskanter is. Lever je een product bijvoorbeeld te laat aan een klant? Dan word je eraf gegooid door Amazon en kan je niet meer via hun verkopen. 

Tip: eerst bepalen of het verstandig is om te adverteren op marktplaatsen? In deze blog leg ik je uit hoe je dit doet

 

Stap 2: selecteer de juiste tools

Als je je producten op marktplaatsen wilt verkopen, kun je gebruik maken van één of meerdere tools, waarmee je de API-koppelingen maakt, zowel voor de productcontent als voor de orders. Bij ISM eCompany werken we met ChannelEngine en Channable. Het is mogelijk om zonder deze tools te werken, maar dan moet je alles handmatig uploaden en verwerken en ben je dus een hoop tijd kwijt.

Stap 3: optimaliseer je aanbod en producten

Optimaliseer je productaanbod op basis van de prestaties van je producten.  Zorg dus voor genoeg voorraad van hardlopers en stop met het verkopen van producten waarmee je een lage marge hebt, wat niet opweegt tegen de omzet die je ervoor terug krijgt.

Stap 4: adverteer op jouw meest rendabele producten

Je bent nu klaar om te gaan adverteren op marktplaatsen! Er zijn binnen marktplaatsen als Bol.com en Amazon drie verschillende manieren om te adverteren, zoals je ziet in afbeelding 1:

  1. Gesponserde productadvertentie: dit type advertentie wordt boven- en onderaan de zoekresultatenpagina vertoond en op de productpagina. Dus het meest belangrijke advertentietype, omdat dit zorgt voor de meeste zichtbaarheid en in veel gevallen ook voor de beste prestaties. Ik raad je dan ook aan om hier het merendeel van je budget aan te besteden, bijvoorbeeld 65%.

  2. Gesponserde merkadvertentie: dit type advertentie wordt vertoond bovenaan de zoekresultatenpagina in de vorm van een banner en levert daardoor ook veel zichtbaarheid op. Ik raad je aan hier 25% van je budget op in te zetten.

  3. Product display: deze advertenties worden vertoond op de productdetailpagina, onderaan de zoekresultaten of op de pagina met klantreviews. Bij dit type advertentie kun je weinig optimaliseren en ik raad je dan ook aan om hier slechts een klein deel van je budget aan te besteden, bijvoorbeeld 10%.

Type-advertenties-binnen-marketplaces

Afbeelding 1: type advertenties binnen marktplaatsen

Je weet nu hoe je kunt adverteren op marktplaatsen. Wil je weten welke SEA-trends er nog meer zijn in 2020? Bekijk dan deze video: 

Online advertising trends in 2020

 

Geschreven door:

Jovanka Pavlovic Team Lead SEA

In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.

jovanka-pavlovic_png
Geschreven door:

Jovanka Pavlovic Team Lead SEA

In haar rol als SEA Consultant werkt Jovanka onder andere samen met van den Assem, Lucardi en HB Care om ambitieuze advertising doelstellingen te formuleren en te behalen. Daarnaast is ze Team Lead van het SEA-team en haalt zij de meeste energie uit het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Trends, zoals YouTube 4 Action en Marketplaces, zijn binnen het team snel geadapteerd en door haar ervaring bij TUI heeft zij alle technische vaardigheden in huis om het team naar een hoger niveau te tillen.

jovanka-pavlovic_png

Ook interessant

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    17 February 2022   

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    25 January 2022   

Meer van Jovanka Pavlovi...

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    21 January 2020   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising |

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    21 January 2020   

  • Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Nieuw binnen Google Shopping: gratis klikken en dus verkopen

    Online marketing SEA blog

    Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...

    Jovanka Pavlovic   
    21 January 2020