In zoekmachines adverteren op eigen merknaam? De voors en tegens op een rij

Blog

Inge Wessels    20 November 2019   

Het is iets wat vrijwel iedere adverteerder doet zonder erbij na te denken: adverteren op eigen merknaam. Gek is het niet. Het adverteren op eigen merknaam biedt namelijk een aantal belangrijke voordelen. Toch is adverteren op eigen merknaam niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er kleven namelijk ook een aantal grote nadelen aan. Wat zijn de voor- en nadelen?

De voordelen van online adverteren op eigen merknaam

Het adverteren op eigen merknaam biedt een aantal belangrijke voordelen:

  • Je verovert altijd een plek bovenaan de zoekresultaten. Weliswaar betaald, maar je staat er wel. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat je concurrenten het geniale plan hebben om te adverteren op jouw merknaam. En dan is het toch wel fijn als je zelf bovenaan de zoekresultaten staat wanneer een consument jouw merknaam opzoekt in Google en niet wordt verleid de webwinkel van de concurrent te bezoeken
  • Je behoudt controle over je uitingen. Je bepaalt met je advertentietekst en extensies namelijk zelf wat consumenten te zien krijgen als zoekresultaat
  • Je genereert een zekere bron van inkomsten tegen een hoog rendement. De kosten per klik (CPC) zijn relatief laag en het conversieratio hoog, omdat de consument echt naar jouw merk is met als doel een aankoop te doen.

Je eerste reactie is nu waarschijnlijk: doen, dat adverteren op eigen merknaam. Op het eerste oog lijkt het namelijk een rendabele campagne die niet in je SEA-strategie mag ontbreken. Toch is er reden om niet te vroeg te juichen. Er kleven namelijk ook een aantal grote nadelen aan het adverteren op eigen merknaam.

De nadelen van adverteren op eigen merknaam

Let op: onderstaande nadelen gelden alleen wanneer je organisch (in de niet-betaalde zoekresultaten) bovenaan de zoekresultaten staat. Is dit bij jou niet het geval? Dan raad ik je aan om te allen tijde te adverteren op je eigen merknaam. Staat u organisch wel op nummer één? Dan brengt het adverteren op eigen merknaam een aantal grote nadelen met zich mee:

  • Je betaalt voor verkeer dat anders wel via de organische zoekresultaten binnenkomt. Dit gaat ten koste van je winstmarge per zoekwoord. Je snijdt jezelf hiermee dus in de vingers.
  • Je zet je advertentiebudget niet efficiënt in. Het budget dat wordt ingezet op de merknaam (branded) zoekwoorden kan je in dit geval beter investeren in generieke zoekwoorden met als doel om daar meer marktaandeel in te behalen.
  • Je rekent jezelf rijk. Campagnes op eigen merknaam behalen over het algemeen enorm goede resultaten. Dit kan al snel de schijn wekken dat je algehele Google Ads-account goed presteert, terwijl een groot aandeel hiervan wordt veroorzaakt door de branded campagne. Splits je branded en non-branded campagnes dus altijd op als je een analyse maakt.

Je weet nu wat de voor- en nadelen zijn van adverteren op eigen merknaam. Sta jij organisch al op nummer één op je merknaam en ben je benieuwd of het voor jou rendabel is om te stoppen met adverteren op eigen merknaam? Download dan onderstaande whitepaper en ontdek of dit in jouw situatie een slimme zet is.

New call-to-action

Geschreven door:

Inge Wessels SEA Consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany
Geschreven door:

Inge Wessels SEA Consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    blog |

    Dat Online Advertising (SEA) een belangrijk onderdeel is van de online marketing...

    Marissa van der Vliet   
    26 November 2019   

  • Online Advertising: de trends van 2020

    Online Advertising: de trends van 2020

    blog |

    Wat zijn de online advertising trends van 2020?

    Jovanka Pavlovic   
    21 November 2019   

  • Klantfocus in online advertising: de datagedreven aanpak

    Klantfocus in online advertising: de datagedreven aanpak

    blog

    Hoe past u klantfocus to binnen online advertising?

    Thuy Mai Tran   
    21 November 2019   

Meer van Inge Wessels

  • In zoekmachines adverteren op eigen merknaam? De voors en tegens op een rij

    In zoekmachines adverteren op eigen merknaam? De voors en tegens op een rij

    blog |

    Het is iets wat vrijwel iedere adverteerder doet zonder erbij na te denken: adve...

    Inge Wessels   
    20 November 2019   

  • In Google adverteren op eigen merknaam? Met dit stappenplan ontdekt u of het rendabel is

    In Google adverteren op eigen merknaam? Met dit stappenplan ontdekt u of het rendabel is

    blog |

    Vrijwel iedere adverteerder doet het zonder erbij na te denken: in Google advert...

    Inge Wessels   
    20 November 2019   

  • Zó behaal je een top rendement met online adverteren

    Zó behaal je een top rendement met online adverteren

    blog

    Adverteren in zoekmachines is een van de snelste manieren om meer omzet te gener...

    Inge Wessels   
    20 November 2019