In zoekmachines adverteren op eigen merknaam? De voors en tegens op een rij

Blog

Inge Wessels    20 November 2019   

Het is iets wat vrijwel iedere adverteerder doet zonder erbij na te denken: adverteren op eigen merknaam. Gek is het niet. Het adverteren op eigen merknaam biedt namelijk een aantal belangrijke voordelen. Toch is adverteren op eigen merknaam niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er kleven namelijk ook een aantal grote nadelen aan. Wat zijn de voor- en nadelen?

De voordelen van online adverteren op eigen merknaam

Het adverteren op eigen merknaam biedt een aantal belangrijke voordelen:

  • Je verovert altijd een plek bovenaan de zoekresultaten. Weliswaar betaald, maar je staat er wel. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat je concurrenten het geniale plan hebben om te adverteren op jouw merknaam. En dan is het toch wel fijn als je zelf bovenaan de zoekresultaten staat wanneer een consument jouw merknaam opzoekt in Google en niet wordt verleid de webwinkel van de concurrent te bezoeken
  • Je behoudt controle over je uitingen. Je bepaalt met je advertentietekst en extensies namelijk zelf wat consumenten te zien krijgen als zoekresultaat
  • Je genereert een zekere bron van inkomsten tegen een hoog rendement. De kosten per klik (CPC) zijn relatief laag en het conversieratio hoog, omdat de consument echt naar jouw merk is met als doel een aankoop te doen.

Je eerste reactie is nu waarschijnlijk: doen, dat adverteren op eigen merknaam. Op het eerste oog lijkt het namelijk een rendabele campagne die niet in je SEA-strategie mag ontbreken. Toch is er reden om niet te vroeg te juichen. Er kleven namelijk ook een aantal grote nadelen aan het adverteren op eigen merknaam.

De nadelen van adverteren op eigen merknaam

Let op: onderstaande nadelen gelden alleen wanneer je organisch (in de niet-betaalde zoekresultaten) bovenaan de zoekresultaten staat. Is dit bij jou niet het geval? Dan raad ik je aan om te allen tijde te adverteren op je eigen merknaam. Staat u organisch wel op nummer één? Dan brengt het adverteren op eigen merknaam een aantal grote nadelen met zich mee:

  • Je betaalt voor verkeer dat anders wel via de organische zoekresultaten binnenkomt. Dit gaat ten koste van je winstmarge per zoekwoord. Je snijdt jezelf hiermee dus in de vingers.
  • Je zet je advertentiebudget niet efficiënt in. Het budget dat wordt ingezet op de merknaam (branded) zoekwoorden kan je in dit geval beter investeren in generieke zoekwoorden met als doel om daar meer marktaandeel in te behalen.
  • Je rekent jezelf rijk. Campagnes op eigen merknaam behalen over het algemeen enorm goede resultaten. Dit kan al snel de schijn wekken dat je algehele Google Ads-account goed presteert, terwijl een groot aandeel hiervan wordt veroorzaakt door de branded campagne. Splits je branded en non-branded campagnes dus altijd op als je een analyse maakt.

Je weet nu wat de voor- en nadelen zijn van adverteren op eigen merknaam. Sta jij organisch al op nummer één op je merknaam en ben je benieuwd of het voor jou rendabel is om te stoppen met adverteren op eigen merknaam? Download dan onderstaande whitepaper en ontdek of dit in jouw situatie een slimme zet is.

New call-to-action

Geschreven door:

Inge Wessels SEA Consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany
Geschreven door:

Inge Wessels SEA Consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    17 February 2022   

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    25 January 2022   

Meer van Inge Wessels

  • Dé checklist voor het creëren van Responsive Display Ads die converteren

    Dé checklist voor het creëren van Responsive Display Ads die converteren

    Online marketing Display advertising checklist |

    Wil je meer vertoningen, klikken en conversies uit je display advertenties? Of h...

    Inge Wessels   
    20 November 2019   

  • [Video] Zo behaal je maximaal resultaat met jouw Google Shopping campagnes

    [Video] Zo behaal je maximaal resultaat met jouw Google Shopping campagnes

    Online marketing SEA video |

    Hoewel Google Shopping voor de meeste online retailers één van de grootste groei...

    Inge Wessels   
    20 November 2019   

  • Ad Customizers: het geheim voor nog relevantere advertentieteksten

    Ad Customizers: het geheim voor nog relevantere advertentieteksten

    Online marketing SEA whitepaper

    Het is het doel van iedere online marketeer: advertentieteksten zo relevant moge...

    Inge Wessels   
    20 November 2019