Jovanka Pavlovic 30 September 2020
Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shopping tabblad. Toch is het waar. Op 21 april heeft Google aangekondigd dat het in de Verenigde Staten (VS) mogelijk wordt om gratis je producten te tonen in Google Shopping. Vandaag kondigde Google aan dat dit vanaf half oktober ook in Europa beschikbaar zal zijn. Wil jij dit ook? Lees dan in deze blog wat het precies inhoudt en onderneem vandaag nog actie!
Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen dat het hier gaat om resultaten in het Google Shopping tabblad en niet om de reguliere Google resultatenpagina (de zogeheten SERP: Search Engine Result Page). In afbeelding 1 en 2 zie je het verschil tussen de twee pagina’s. Hoe de feature waar we het nu over hebben eruitziet in de zoekresultaten in de VS, zie je in afbeelding 3.
Afbeelding 1: de SERP
Afbeelding 2: het Google Shopping tabblad
Afbeelding 3: rood omcirkeld zijn de Google Shopping-advertenties en in het groen zijn de nieuwe gratis vertoonde producten
Dat is het stiekem ook wel een beetje. Het lanceren van deze feature is voornamelijk interessant voor de partijen die geen (grote) budgetten hebben om te adverteren binnen Google Shopping en nu op deze manier toch zichtbaar willen zijn. Voor bestaande adverteerders binnen Google Shopping levert dit nog meer zichtbaarheid op naast de huidige campagnes die zij draaien. Dit is natuurlijk in beide gevallen alleen bij goede organische vindbaarheid. Echter, het aandeel klikken wat daadwerkelijk voortkomt uit het Google Shopping tabblad is minimaal. Op basis van de ambities van Google is het wel aannemelijk dat dit aandeel gaat stijgen.
Google geeft zelf aan dat dit alles te maken heeft met het coronavirus. Veel fysieke winkels zijn gesloten en zijn door de situatie genoodzaakt om hun producten online aan te bieden en/of zijn sterk afhankelijk van de omzet uit hun webshop. Het was echter al wel langer het plan om producten gratis op het Google Shopping tabblad te vertonen, maar vermoedelijk is dit versneld door het coronavirus en om ook de concurrentie met marktplaatsen als Amazon aan te gaan. Het Google Shopping tabblad is in de basis namelijk een vergelijkingstool en Google hoopt zo bij te kunnen benen als een marktplaats.
Op 12 mei heeft Google aangegeven dat je als verkoper nu je Google Merchant Center-account kunt koppelen aan je PayPal-account. Nog een teken dat Google druk bezig is met de voorbereidingen om direct te kunnen verkopen op Google.
Het antwoord op deze vraag verschilt per situatie, waarbij de belangrijkste vraag is: heb je al een Google Merchant Center-account?
Zo ja, zijn al je producten daarin geüpload? Als het antwoord ja is, hoef je in veel gevallen niets te doen. Je producten worden doorgaans automatisch aangemeld voor “Surfaces across Google”. Je kunt controleren of dit ook bij jou het geval is door in het Google Merchant Center-account te kijken of de grafiek “Surfaces across Google” of bij Nederlandse instellingen “Platformen van Google” toegevoegd is (afbeelding 4).
Afbeelding 4: Surfaces across Google
Twijfel je hieraan of zie je de grafiek niet? Dan kun je ook nog bij “Settings” doorklikken naar “Surfaces across Google” en kijken of het geactiveerd is. Of je kunt via “Growth” naar “Manage programs” en daar zul je ook direct zien of het geactiveerd is of niet (afbeelding 5).
Afbeelding 5: instelling “Surfaces across Google status” in het Google Merchant Center
Heb je nog geen Google Merchant Center-account? Maak dan een Merchant Center-account aan, creëer een product feed (dit kan bijvoorbeeld door middel van een tool zoals Channable) en koppel dit aan het Merchant Center. Vergeet ook hier niet om te controleren of de optie “Surfaces across Google” is geactiveerd. Indien het geactiveerd is zal je in het Merchant Center, onder “Growth” het volgende zien (afbeelding 6).
Afbeelding 6: activatie “Surfaces across Google”
Indien dit nog niet geactiveerd is heb je hier de optie om de feature te activeren. Ons advies is wanneer je nog geen Merchant Center-account hebt, deze wel zo snel mogelijk aan te maken, zodat je er klaar voor bent wanneer Google de feature beschikbaar stelt in Nederland of waar je dan ook actief bent.
Wil je producten die je hebt uitgesloten via Google Shopping-advertenties wel aanbieden voor Surfaces across Google? Let dan goed op, het kan voorkomen dat je in je feed een aantal producten hebt uitgesloten omdat je daarmee niet wilt adverteren binnen Google Shopping. Bedenk nu dan of je met deze producten ook niet zichtbaar wilt zijn voor de gratis variant. Indien je die producten wel wilt aanbieden voor Surfaces across Google, zorg dan dat je een complete feed met alle producten koppelt aan het Google Merchant Center. Vervolgens beheer je de productuitsluitingen voor het adverteren in Google Shopping in de Google Ads-interface.
Voor nu is het afwachten totdat deze feature officieel wordt uitgerold binnen Nederland. Zodra dat gebeurt kun je de prestaties gaan meten. Dit doe je door middel van een dashboard in het Google Merchant Center. Een voorbeeld, zoals het nu beschikbaar is in de VS, zie je in afbeelding 7.
Afbeelding 7: prestatie dashboard binnen het Google Merchant Center
Je weet nu wat de nieuwe feature binnen Google Ads inhoudt en hoe je deze kunt inzetten. Wil je tips over hoe je SEA kunt inzetten ten tijde van de coronacrisis? Download dan onderstaande whitepaper met daarin meer dan 30 tips op het gebied van online marketing en techniek.
Als Teamlead van het Online Advertising Team (SEA, Display & Marketplaces) waarborgt Jovanka o.a. de implementatie van relevante beta’s, het contact met de partners en het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Haar sterke analytische en gestructureerde werkhouding zorgt ervoor dat zij voor klanten zoals Steve Madden, van den Assem en Polyestershoppen ambitieuze doelstelling formuleert en omzet in de juiste advertising strategie.
Als Teamlead van het Online Advertising Team (SEA, Display & Marketplaces) waarborgt Jovanka o.a. de implementatie van relevante beta’s, het contact met de partners en het signaleren van kansen om samen met het team de propositie te versterken. Haar sterke analytische en gestructureerde werkhouding zorgt ervoor dat zij voor klanten zoals Steve Madden, van den Assem en Polyestershoppen ambitieuze doelstelling formuleert en omzet in de juiste advertising strategie.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
30 September 2020
SEA blog Online Advertising |
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
30 September 2020
Online marketing SEA blog
Het klinkt te mooi om waar te zijn: gratis je producten tonen in het Google Shop...
Jovanka Pavlovic
30 September 2020