Carmen Wielaard 10 November 2020
Adverteren via YouTube is al lang geen nieuwe trend meer. Toch wordt video advertising niet altijd overwogen door marketeers. Zonde, want video advertenties kunnen je online advertising strategie namelijk enorm versterken. Waarom video advertenties zo belangrijk zijn en hoe je ze inzet lees je in deze blog.
Naar verwachting zal in 2021 82% van al het internetverkeer video beslaan en dat verkeer gaat voor een heel groot deel via YouTube. Maandelijks worden er wereldwijd twee miljard mensen via dit platform bereikt. In Nederland komt dit neer op 90 procent van alle jongvolwassen (18-34 jaar), maar ook bij de 60-plussers is ruim 60 procent te vinden op YouTube. Er wordt vaak gedacht dat dit met name mensen zijn die YouTube gebruiken voor vermaak. Toch is niets minder waar. Maar liefst 55 procent van de consumenten die op Google op zoek gaan naar een product, gaan daarna naar YouTube om er meer over te leren. Wereldwijd heeft 40 procent wel eens iets gekocht dat zij via YouTube hebben ontdekt.
YouTube is hiermee een belangrijke rol gaan spelen in het online aankoopproces.
De potentie van video advertising ligt ook in het feit dat YouTube onderdeel is van ‘het nieuwe tv-kijken’. Het grote voordeel van video advertenties ten opzichte van traditionele reclameblokken op televisie is de gerichte targetingmogelijkheden, gebaseerd op doelgroepen en context. Dit maakt advertenties een stuk relevanter voor de kijker en daarmee ook effectiever.
Daarnaast dragen video advertenties bij aan de prestatie van search campagnes. Advertenties op YouTube zullen niet altijd direct tot massa’s verkeer naar jouw website leiden, maar kunnen uiteindelijk wel bijdrage aan een boost in de totale online performance. Het is daarom belangrijk om ook naar de resultaten binnen Google Search te kijken bij de inzet van YouTube advertising. Afbeelding 1 laat de positieve invloed van YouTube advertenties op search campages zien.
Afbeelding 1: de positieve invloed van YouTube advertenties op search campagnes
Naast het enorme bereik van YouTube en de prominente rol ervan in het online aankoopproces, biedt het platform ook gerichte targeting opties en ondersteunt het search campagnes. Al met al meer dan genoeg reden om te ontdekken hoe je YouTube kunt opnemen in je online advertising strategie.
Adverteren op YouTube is van oorsprong voornamelijk gericht op branding. Niet zo gek, want video is een uitstekend medium om jouw merk voor het eerst te introduceren aan je doelgroep. Je kunt hier echt een verhaal vertellen. Door de groeiende populariteit van video advertenties, breiden de advertentiemogelijkheden steeds verder uit. Inmiddels zijn er voor iedere fase in de klantreis geschikte videoformats en targeting opties beschikbaar (afbeelding 2).
Afbeelding 2: de advertentiemogelijkheden die YouTube biedt per klantreisfase
Hieronder bespreek ik de advertentiemogelijkheden per fase in de klantreis.
See-fase
YouTube advertising is uitermate geschikt om jouw merk te introduceren, maar hoe zorg je er voor dat jouw verhaal ook echt over komt bij jouw doelgroep die jouw merk nog niet kent? In de see-fase zijn hiervoor verschillende videoformats beschikbaar, maar het meest effectief is om deze te combineren. Begin met een brede potentiele doelgroep om je merk te introduceren. Profiteer vervolgens van de kracht van herhaling door consumenten die jouw eerste advertentie hebben gezien te retargeten met vervolgvideo’s.
Think-fase
In deze fase kun je jouw producten uitlichten, dus zorg ervoor dat je video’s in deze fase iets informatiever zijn. Waarom moeten consumenten echt voor jouw merk kiezen? Naast het retargeten van de consumenten die interactie toonden in de see-fase, kun je hier ook goed gebruik maken van in-market doelgroeplijsten. Hiermee bereik je mensen die al ‘in de markt’ zijn voor jouw (type) product. In deze fase kun je niet alleen inzetten op aan wie de advertentie getoond wordt, maar ook waar deze vertoond wordt. Door context targeting toe te passen kun je hier slim op inspelen. Op deze manier kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw advertenties met name zichtbaar zijn rondom reviews, tutorials en doe-het-zelf video’s met betrekking tot jouw product.
Do-fase
Tot slot is YouTube Advertising vandaag de dag ook heel geschikt voor performance gerichte campagnes. In dit geval richt je je voornamelijk op de doelgroep met een hoogste aankooppotentie, je webshopbezoekers.
Het campagnetype dat zich hiervoor leent, ‘true view for action’, is een skipbare advertentie van minstens 15 seconden (afbeelding 3). Het onderscheidende aspect is de blauwe button die naar de webshop leidt, zodat er direct verkeer en omzet uit deze campagne gegenereerd kan worden. Bij dit format is het van belang dat de boodschap in de video zelf ook actiegericht is. Gebruik hier dus niet dezelfde (klassieke branding) video die je eerder in de klantreis hebt gebruikt, maar zorg voor een duidelijke call-to-action. Het is bij dit format ook mogelijk om een lead-extensie toe te voegen, waarmee je binnen de YouTube omgeving bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen kunt genereren.
Afbeelding 3: screenshot van een Youtube 4 Action video van onze klant King Louie
In welke fase van de klantreis je YouTube Advertising ook in zet, er zijn een aantal best practices die de effectiviteit van je campagne absoluut ten goede komen:
Je weet nu hoe je video advertenties kunt inzetten om je online advertising strategie te versterken. Ben je benieuwd waar je komend jaar nog meer mee aan de slag moet op het gebied van online advertising? Lees dan onze whitepaper met daarin de e-commercetrends voor 2021.
Carmen is online advertising consultant bij ISM eCompany. Gedreven door data, ondersteunt ze haar klanten met het opstellen en behalen van hun doelstellingen. Daarnaast denkt ze graag mee over mogelijkheden om hun online advertising strategie naar een hoger niveau te tillen. Bijvoorbeeld door het a/b-testen van adteksten en biedstrategien en het inzetten Display-, YouTube- en lokale campagnes. Carmen is onder andere werkzaam voor Fred de la Bretoniere, State of Art, Lobbes, IGO Promo en Smit Mode.
Carmen is online advertising consultant bij ISM eCompany. Gedreven door data, ondersteunt ze haar klanten met het opstellen en behalen van hun doelstellingen. Daarnaast denkt ze graag mee over mogelijkheden om hun online advertising strategie naar een hoger niveau te tillen. Bijvoorbeeld door het a/b-testen van adteksten en biedstrategien en het inzetten Display-, YouTube- en lokale campagnes. Carmen is onder andere werkzaam voor Fred de la Bretoniere, State of Art, Lobbes, IGO Promo en Smit Mode.
SEA blog Online Advertising |
De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...
Jovanka Pavlovic
17 February 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
SEA blog Online Advertising
Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...
Jovanka Pavlovic
25 January 2022
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
10 November 2020
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
10 November 2020
Online marketing SEA whitepaper
Hagakure is de nieuwste manier om je Google Ads te structureren en optimaliseren...
Carmen Wielaard
10 November 2020