Zó behaal je een top rendement met online adverteren

Blog

Inge Wessels    29 July 2019   

Adverteren in zoekmachines is een van de snelste manieren om meer omzet te genereren voor je webshop. Je bereikt consumenten namelijk direct wanneer zij actief op zoek gaan naar producten die jij in je assortiment hebt. De kosten van de advertenties kunnen echter snel de pan uit rijzen. Dus hoe behaal je een top rendement met online adverteren tegen zo laag mogelijke kosten?

Succesvol online adverteren in zoekmachines zoals Google begint bij het neerzetten van een goede basis voor je advertenties. De basis begint bij begrijpen hoe zoekmachines omgaan met advertenties. 

Na elke zoekopdracht vindt er op de achtergrond razendsnel een veiling plaats. De uitslag van de veiling bepaalt welke advertenties je ziet voor dat zoekwoord en de rangorde van de advertenties. De zoekmachine neemt je advertentie op in de veiling als de zoekwoorden van jouw advertentie overeenkomen met de zoekopdracht. De rangorde bepaalt de zoekmachine vervolgens weer op basis van twee factoren:

  1. Het bod dat je doet op het zoekwoord, oftewel de prijs die je bereid bent te betalen voor een zoekwoord
  2. De kwaliteitsscore van je advertentie. Heb je een hogere kwaliteitsscore op een zoekwoord dan een concurrent? Dan is de prijs die je betaalt per klik voor dezelfde positie lager.

Om hierop optimaal te sturen, is een goede accountstructuur van belang.

Hoe zet je een goede accountstructuur op?

Je online advertenties vallen of staan met de structuur die je aanbrengt in het advertentieaccount. Een goede accountstructuur is dus essentieel. De opbouw van campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertentieteksten vormen de basis van waaruit je kan optimaliseren. Hoe je een goede accountstructuur opbouwt zie je in afbeelding 1.

goede accountstructuur

Afbeelding 1: voorbeeld van een goede accountstructuur

 

Een handige methode voor het opbouwen van een goede accountstructuur is het aanhouden van de structuur van je webshop. Zo kan je de headers op de homepage gebruiken als inspiratie voor het aanmaken van campagnes. Combineer deze informatie met inzichten uit de klantreis van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld na over de zoektermen die een consument gebruikt om je producten te vinden en bekijk waar in de klantreis zij zich op dat moment bevinden. Mede hierop baseert u de advertentiegroepen en bijbehorende zoekwoorden binnen de campagne. Waarom? Iemand die zich slechts aan het oriënteren is, heeft behoefte aan andere productinformatie dan iemand die een aankoop wilt doen. Aan beide personen wil je dan ook een andere advertentie tonen.

Tip: download deze whitepaper en ontdek hoe je een doeltreffende Google Ads-accountstructuur opzet

Hoe zet je een goede advertentie op?

Nu je de accountstructuur hebt uitgewerkt, voeg je relevante advertenties toe aan je advertentiegroepen. Een goede advertentie overtuigt je doelgroep om door te klikken naar jouw webshop en een aankoop te doen. In afbeelding 2 zie je dat een goede advertentie bestaat uit een titel (headlines), een beschrijving en extensies. Zorg  dat je voor elk van deze drie onderdelen benut en gebruik zoveel mogelijk tekens in je advertentie. Waarom? Des te meer ruimte je advertentie in beslag neemt, des te zichtbaarder je bent in de zoekresultaten.

voorbeeld advertentie opbouw

Afbeelding 2: voorbeeld van een goede advertentie-opbouw

Een goede advertentie bevat ook duidelijke Unique Selling Points (USP’s) en een Call to Action (CTA) in de advertentieteksten, zoals je ziet bij de advertentie van Lucardi in afbeelding 3. Dit is belangrijk omdat je met goede USP’s en een CTA jezelf onderscheidt van concurrentie en het aantal kliks naar jouw webshop verhoogt. Voorbeelden van goede USP’s zijn 'gratis verzending' en 'vandaag voor 22:00 besteld, morgen in huis'.

Afbeelding 3: voorbeeld van een advertentie van Lucardi waar USP’s en CTA’s in verwerkt zijn

 

Tip: download deze checklists en til uw tekstadvertenties naar een hoger niveau

5 tips om zoekmachine adverteren rendabel te houden

Nu je de accountstructuur en advertenties goed hebt uitgewerkt, zie je waarschijnlijk een forse stijging in het verkeer naar je webshop. Maar hoe zorg je ervoor dat zoekmachine-adverteren rendabel blijft als je per klik op je advertentie betaalt? Hiervoor geef ik je vijf tips:

1. Adverteer niet op je eigen merknaam

Als gebruikers gericht op je merknaam zoeken, dan is het tonen van een advertentie overbodig. Waarom? Gebruikers willen naar jouw webshop worden doorgestuurd. Of dit via een betaald of onbetaald kanaal is maakt voor hen niet uit. Zonde dus als je ze via een betaald kanaal naar je webshop stuurt.

Stop je met adverteren op je eigen merknaam, dan dien je op organische wijze bovenaan de zoekresultaten te staan zodat je dalingen in verkeer voorkomt. In afbeelding 4 zie je een voorbeeld van een klant die niet adverteert op eigen merknaam, maar dankzij organische verkeer alsnog goed presteert.

Voorbeeld klant die niet adverteert op eigen merknaam

Afbeelding 4: voorbeeld van een klant die niet adverteert op eigen merknaam, maar organisch wel goed vertegenwoordigd is in de zoekresultaten

 

Tip: download deze whitepaper en ontdek of het voor u rendabel is om te stoppen met adverteren op eigen merknaam

Tip: lees in deze blog hoe je met SEO ervoor zorgt dat je op organische wijze bovenaan de zoekresultaten komt 

Controleer continu of concurrentie je merknaam als zoekwoord inkoopt. Zodra dit gebeurt, is het verstandig om alsnog op je eigen merknaam te adverteren. Je wilt immers niet je concurrent een potentiële klant op het laatste moment weg sluist, terwijl die klant oorspronkelijk opzoek was naar jouw webshop.

Als je dit goed monitort, bespaar je op simpele wijze budget. Het budget dat vrijkomt door niet op eigen merknaam te adverteren, kan je dan investeren in andere campagnes waarmee je kan concurreren op generieke zoekwoorden. Zo haal je meer omzet binnen met hetzelfde budget.

2. Gebruik locatietargeting

Zoekmachines verzamelen informatie over de fysieke locatie van gebruikers. Gebruik dit in je voordeel en stel jezelf de vraag: op welke locaties wil ik vertoond worden? Is dat in één land of meerdere landen? Of alleen in bepaalde steden? Misschien wil je alleen adverteren in de regio’s rondom je fysieke winkels, of alleen in het zuiden van Nederland? Vergeet niet het gebied waarop je focust, verder te segmenteren in provincies of steden. Je ziet dan eenvoudig in welke plaatsen je advertentie het meest succesvol is zodat je je strategie hierop kan afstemmen.

3. Gebruik historische bezoekersdata

In Google Analytics kan je webshopbezoekers die een (door jou te bepalen) waardevolle actie hebben uitgevoerd in je webshop toewijzen aan een bepaalde doelgroepenlijst. Dit kan bijvoorbeeld zijn als iemand iets in zijn of haar winkelmandje heeft geplaatst of wanneer iemand een specifieke pagina heeft bekeken. Deze doelgroeplijsten kan je koppelen aan je Google Ads-account. Vervolgens kan je hier bodaanpassingen op uitvoeren. Je kan bijvoorbeeld extra investeren in webshopbezoekers die een product in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Zo geef je hen met een advertentie dat laatste duwtje in de rug.

4. Stuur op winst

Traditiegetrouw werken online-marketeers met een omzetdoelstelling, aangezien de data hiervoor makkelijk beschikbaar is. Maar uiteindelijk gaat het erom wat je onderaan de streep overhoudt, toch? Optimaliseer daarom op basis van (bruto)winst per transactie. 

Tip: lees hier hoe u kunt sturen op winst in plaats van omzet

5. Doe je voordeel met automatisering

Je weet nu hoe je een top rendement behaalt met online adverteren, maar een efficiënte tijdsbesteding is minstens zo waardevol. Automatisering biedt hierin uitkomst. Wie automatisering goed inzet, bespaart tijd en minimaliseert menselijke fouten. Zo maak jij weer tijd vrij voor de overkoepelende creatieve en strategische vraagstukken.

Tip: lees in deze blog waarom en hoe je online advertising moet automatiseren

Een goede basis bestaande uit een goede accountstructuur en relevante advertenties is essentieel als je succesvol wilt zijn met online adverteren. Maar continu blijven optimaliseren is hét geheim voor het bereiken van een top rendement met online advertenties. Wil je meer tips voor het optimaliseren van je advertenties? Download onderstaande whitepaper met daarin zeven optimalisatietips voor webshops. 

New call-to-action

Geschreven door:

Inge Wessels SEA consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany
Geschreven door:

Inge Wessels SEA consultant

Als SEA-consultant is Inge verantwoordelijk voor het uitstippelen van een doortastende online advertising strategie voor haar klanten. Ze is van mening dat een gestructureerd account een goed presterend account is. Om die sterke basis aan te vullen houden Inge en haar team elkaar altijd op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van online adverteren. Tot haar klantportfolio behoren XD Design, Ledkoning en Vegro.

Inge_Wessels_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    Het nieuwste campagnetype binnen Google Ads: Performance Max

    SEA blog Online Advertising |

    De naam zegt het al, dit nieuwe campagnetype moet ervoor gaan zorgen dat jouw pe...

    Jovanka Pavlovic   
    17 February 2022   

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • Het algoritme van Google voor jou laten werken

    Het algoritme van Google voor jou laten werken

    SEA blog Online Advertising

    Een aantal jaar terug was het voor een SEA-specialist nog zaak om per zoekwoord ...

    Jovanka Pavlovic   
    25 January 2022