3 tips die van filters op webshops SEO-boosters maken

Blog

Jens Olsthoorn    29 August 2015   

Onlangs deed ik onderzoek naar het niveau van SEO onder 86 fashion webshops. Gemiddeld scoorden webshops slecht op SEO met hun filters. Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

We gebruiken ze allemaal wel eens als we online winkelen in webshops: filters (zoals merk- en kleurfilters). Want zo vinden we snel producten. Maar filters zijn ook waardevol voor SEO, want consumenten gebruiken regelmatig Google voor het vinden van specifieke producten. Daarom is het ook belangrijk om met filters rekening te houden met SEO. Maar uit ons onderzoek blijkt dat retailers dit zelden doen. Een gemiste kans! Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

Tip 1: weet waar consumenten naar zoeken

Voor SEO is er een belangrijke reden om niet alle filterpagina’s te laten indexeren. Webshops hebben een bepaalde hoeveelheid linkwaarde. Hoe meer geïndexeerde pagina’s een webshop heeft, hoe minder linkwaarde iedere pagina gemiddeld krijgt.

Maar doorgaans zorgen filters voor duizenden combinaties. En dat betekent onnodig verspilling van linkwaarde. Want wie gaat er zoeken op groene Adidas schoenen van leer in maat 37 voor € 89,95? Daarom is het belangrijk om alleen filterpagina’s te indexeren die aansluiten op veel voorkomende zoektermen.

Begin daarom met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dan weet je waarop consumenten zoeken. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nauwelijks zoeken naar een artikel in combinatie met een exact bedrag. Dit maakt het indexeren van de prijsfilter overbodig.

Lees in deze blog meer over hoe Google pagina's opneemt in de zoekresultaten en wat voor impact dit heeft op je filters

Tip 2: zorg voor relevante landingspagina’s

Maandelijks zijn er gemiddeld achttienduizend zoekopdrachten met de term “Eastpak rugzak”. Deze zoekers willen het liefst direct landen op een overzichtspagina met Eastpak rugzakken. Als Google de merkfilters op webshops kan lezen (crawlen), kan Google deze pagina in de zoekresultaten opnemen (indexeren). Vervolgens moet de landingspagina natuurlijk wel content (zoals producten of tekst) bevatten die aansluit bij de zoekopdracht.

Weet je niet goed je zo'n landingspagina moet schrijven en waar je op moet letten voor SEO? Gebruik dan deze cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten 

Tip 3: gebruik bewust canonieke URL’s

Verspilling van linkwaarde kun je onder andere voorkomen met canonieke URL’s. Een canonieke URL vertelt Google welke pagina’s de zoekmachine mag laten zien in de zoekresultaten. Maar pas op! Op Score.nl worden bijvoorbeeld filtergroepen standaard niet geïndexeerd. Daardoor kunnen consumenten die zoeken op “G-star jeans” niet landen op de meest geschikte pagina: de overzichtspagina van jeans met de merkfilter G-Star. Een gemiste conversiekans!

Veel consumenten zoeken in combinatie met merken. Gebruik dus alleen een canonieke URL voor pagina’s waar geen zoekvolume op zit.

Filtersturing in de kinderschoenen

Retailers met een breed productassortiment die goed omgaan met filtersturing zijn nog ver te zoeken. Zoekers zijn boekers. Oftewel, filtersturing kan zorgen voor conversieverhoging. Zeker omdat concurrenten zich hier nog totaal niet mee bezighouden (uit ons SEO-fashion onderzoek slechts 5 van de 85). Welke online retailer wil nu niet concurrenten voorlopen en meer omzet genereren?

SEO-onderzoek naar sportwebwinkels in 2016

Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Jens was tot 2020 werkzaam als SEO consultant bij ISM eCompany.

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany
Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Jens was tot 2020 werkzaam als SEO consultant bij ISM eCompany.

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany

Ook interessant

  • De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO blog |

    Heb jij een webshop maar lukt het maar niet om te groeien met SEO? Lijken toppos...

    Henne Bloem   
    30 September 2020   

  • [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO video |

    Zijn die topposities in Google onbereikbaar? Lukt het niet om meer verkeer naar ...

    Henne Bloem   
    18 September 2020   

  • [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO presentatie

    Zo optimaliseer je de Core Web Vitals van jouw webshop

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

Meer van Jens Olsthoorn

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Online marketing SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Zo ontdek je SEO-kansen uit data

    Zo ontdek je SEO-kansen uit data

    Online marketing SEO presentatie |

    De blogs met daarin de opmerking dat data goud zijn, zie je waarschijnlijk conti...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Zo optimaliseer je landingpagina's voor meer organisch verkeer

    Zo optimaliseer je landingpagina's voor meer organisch verkeer

    Online marketing SEO presentatie

    Voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) is de gebruiksvriendelijkheid van een webpa...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015