3 tips die van filters op webshops SEO-boosters maken

Blog

Jens Olsthoorn    29 August 2015   

Onlangs deed ik onderzoek naar het niveau van SEO onder 86 fashion webshops. Gemiddeld scoorden webshops slecht op SEO met hun filters. Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

We gebruiken ze allemaal wel eens als we online winkelen in webshops: filters (zoals merk- en kleurfilters). Want zo vinden we snel producten. Maar filters zijn ook waardevol voor SEO, want consumenten gebruiken regelmatig Google voor het vinden van specifieke producten. Daarom is het ook belangrijk om met filters rekening te houden met SEO. Maar uit ons onderzoek blijkt dat retailers dit zelden doen. Een gemiste kans! Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

Tip 1: weet waar consumenten naar zoeken

Voor SEO is er een belangrijke reden om niet alle filterpagina’s te laten indexeren. Webshops hebben een bepaalde hoeveelheid linkwaarde. Hoe meer geïndexeerde pagina’s een webshop heeft, hoe minder linkwaarde iedere pagina gemiddeld krijgt.

Maar doorgaans zorgen filters voor duizenden combinaties. En dat betekent onnodig verspilling van linkwaarde. Want wie gaat er zoeken op groene Adidas schoenen van leer in maat 37 voor € 89,95? Daarom is het belangrijk om alleen filterpagina’s te indexeren die aansluiten op veel voorkomende zoektermen.

Begin daarom met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dan weet je waarop consumenten zoeken. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nauwelijks zoeken naar een artikel in combinatie met een exact bedrag. Dit maakt het indexeren van de prijsfilter overbodig.

Lees in deze blog meer over hoe Google pagina's opneemt in de zoekresultaten en wat voor impact dit heeft op je filters

Tip 2: zorg voor relevante landingspagina’s

Maandelijks zijn er gemiddeld achttienduizend zoekopdrachten met de term “Eastpak rugzak”. Deze zoekers willen het liefst direct landen op een overzichtspagina met Eastpak rugzakken. Als Google de merkfilters op webshops kan lezen (crawlen), kan Google deze pagina in de zoekresultaten opnemen (indexeren). Vervolgens moet de landingspagina natuurlijk wel content (zoals producten of tekst) bevatten die aansluit bij de zoekopdracht.

Weet je niet goed je zo'n landingspagina moet schrijven en waar je op moet letten voor SEO? Gebruik dan deze cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten 

Tip 3: gebruik bewust canonieke URL’s

Verspilling van linkwaarde kun je onder andere voorkomen met canonieke URL’s. Een canonieke URL vertelt Google welke pagina’s de zoekmachine mag laten zien in de zoekresultaten. Maar pas op! Op Score.nl worden bijvoorbeeld filtergroepen standaard niet geïndexeerd. Daardoor kunnen consumenten die zoeken op “G-star jeans” niet landen op de meest geschikte pagina: de overzichtspagina van jeans met de merkfilter G-Star. Een gemiste conversiekans!

Veel consumenten zoeken in combinatie met merken. Gebruik dus alleen een canonieke URL voor pagina’s waar geen zoekvolume op zit.

Filtersturing in de kinderschoenen

Retailers met een breed productassortiment die goed omgaan met filtersturing zijn nog ver te zoeken. Zoekers zijn boekers. Oftewel, filtersturing kan zorgen voor conversieverhoging. Zeker omdat concurrenten zich hier nog totaal niet mee bezighouden (uit ons SEO-fashion onderzoek slechts 5 van de 85). Welke online retailer wil nu niet concurrenten voorlopen en meer omzet genereren?

SEO-onderzoek naar sportwebwinkels in 2016

Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Als voormalig SEO-consultant bij ISM eCompany kende Jens alle ins en outs van het vak. Techniek was zijn specialisatie en regelmatig bouwde hij nieuwe dashboards die zijn klanten hielpen betere posities te bereiken. Dit deed hij voor klanten als Condoom-anoniem.nl en Betersport.

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany
Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Als voormalig SEO-consultant bij ISM eCompany kende Jens alle ins en outs van het vak. Techniek was zijn specialisatie en regelmatig bouwde hij nieuwe dashboards die zijn klanten hielpen betere posities te bereiken. Dit deed hij voor klanten als Condoom-anoniem.nl en Betersport.

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] 4 praktische tips voor het efficiënt omgaan met linkwaarde

    [Video] 4 praktische tips voor het efficiënt omgaan met linkwaarde

    Online marketing SEO video |

    Veel bedrijven steken veel tijd en geld in l inkbuilding  met als reden  om extr...

    Henne Bloem   
    23 April 2020   

  • [Presentatie] 4 praktische tips voor het efficiënt omgaan met linkwaarde

    [Presentatie] 4 praktische tips voor het efficiënt omgaan met linkwaarde

    Online marketing SEO presentatie |

    Hoe gaat u linkwaarde verspilling tegen?

    Henne Bloem   
    23 April 2020   

  • Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Conversie-optimalisatie Online marketing SEO whitepaper

    Condoom Anoniem is opgericht in 2004 met het doel om het voor iedereen zo gemakk...

    Loef Kleinmeijer   
    3 February 2020   

Meer van Jens Olsthoorn

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Zo ontdekt u SEO-kansen uit data

    Zo ontdekt u SEO-kansen uit data

    De blogs met daarin de opmerking dat data goud zijn, ziet u waarschijnlijk conti...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Zo optimaliseert u landingpagina's voor meer organische verkeer

    Zo optimaliseert u landingpagina's voor meer organische verkeer

    Voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) is de gebruiksvriendelijkheid van een webpa...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015