3 tips die van filters op webshops SEO-boosters maken

Blog

Jens Olsthoorn    29 August 2015   

Onlangs deed ik onderzoek naar het niveau van SEO onder 86 fashion webshops. Gemiddeld scoorden webshops slecht op SEO met hun filters. Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

We gebruiken ze allemaal wel eens als we online winkelen in webshops: filters (zoals merk- en kleurfilters). Want zo vinden we snel producten. Maar filters zijn ook waardevol voor SEO, want consumenten gebruiken regelmatig Google voor het vinden van specifieke producten. Daarom is het ook belangrijk om met filters rekening te houden met SEO. Maar uit onderzoek van ISM eCompany blijkt dat retailers dit zelden doen. Een gemiste kans! Hoe moeten webshops hun filtersyteem optimaliseren voor een goede organische vindbaarheid?

Tip 1: weet waar consumenten naar zoeken

Voor SEO is er een belangrijke reden om niet alle filterpagina’s te laten indexeren. Webshops hebben een bepaalde hoeveelheid linkwaarde. Hoe meer geïndexeerde pagina’s een webshop heeft, hoe minder linkwaarde iedere pagina gemiddeld krijgt.

Maar doorgaans zorgen filters voor duizenden combinaties. En dat betekent onnodig verspilling van linkwaarde. Want wie gaat er zoeken op groene Adidas schoenen van leer in maat 37 voor €89,95? Daarom is het belangrijk om alleen filterpagina’s te indexeren die aansluiten op veel voorkomende zoektermen.

Begin daarom met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dan weet je waarop consumenten zoeken. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat consumenten nauwelijks zoeken naar een artikel in combinatie met een exact bedrag. Dit maakt het indexeren van de prijsfilter overbodig.

https://www.ism.nl/media/2065008/filtersturing_1_500x408.jpg

Afbeelding 1: relevante landingspagina voor “Nike sneakers zwart” – maar helaas is deze onmogelijk vindbaar in Google

Tip 2: zorg voor relevante landingspagina’s

Maandelijks zijn er gemiddeld achttienduizend zoekopdrachten met de term “Eastpak rugzak”. Deze zoekers willen het liefst direct landen op een overzichtspagina met Eastpak rugzakken. Als Google de merkfilters op webshops kan lezen (crawlen), kan Google deze pagina in de zoekresultaten opnemen (indexeren). Vervolgens moet de landingspagina natuurlijk wel content (zoals producten of tekst) bevatten die aansluit bij de zoekopdracht.

https://www.ism.nl/media/2065009/filtersturing_2_498x380.jpg

Afbeelding 2: een geschikte landingspagina voor zoekterm “Eastpak rugzakken”

Tip 3: gebruik bewust canonieke URL’s

Verspilling van linkwaarde kun je onder andere voorkomen met canonieke URL’s. Een canonieke URL vertelt Google welke pagina’s de zoekmachine mag laten zien in de zoekresultaten. Maar pas op! Op Score.nl worden bijvoorbeeld filtergroepen standaard niet geïndexeerd. Daardoor kunnen consumenten die zoeken op “G-star jeans” niet landen op de meest geschikte pagina: de overzichtspagina van jeans met de merkfilter G-Star. Een gemiste conversiekans!

Veel consumenten zoeken in combinatie met merken. Gebruik dus alleen een canonieke URL voor pagina’s waar geen zoekvolume op zit.

https://www.ism.nl/media/2065010/filtersturing_3_499x455.jpg

Filtersturing in de kinderschoenen

Retailers met een breed productassortiment die goed omgaan met filtersturing zijn nog ver te zoeken. Zoekers zijn boekers. Oftewel, filtersturing kan zorgen voor conversieverhoging. Zeker omdat concurrenten zich hier nog totaal niet mee bezighouden (uit ons SEO-fashion onderzoek slechts 5 van de 85). Welke online retailer wil nu niet concurrenten voorlopen en meer omzet genereren?

SEO-onderzoek naar sportwebwinkels in 2016

Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany
Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO consultant

Jens-Olsthoorn_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Online marketing SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    5 September 2019   

  • Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Online marketing SEO blog |

    Ga je aan de slag met linkbuilding? Lees je dan goed in, want je betaalt snel te...

    Giel van Balen   
    5 July 2019   

  • Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Online marketing SEO blog

    Regelmatig publiceren bloggers linkbuildingartikelen die niet aan de verwachting...

    Marissa van der Vliet   
    5 July 2019   

Meer van Jens Olsthoorn

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Online marketing SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Zo ontdekt u SEO-kansen uit data

    Zo ontdekt u SEO-kansen uit data

    Online marketing SEO blog |

    De blogs met daarin de opmerking dat data goud zijn, ziet u waarschijnlijk conti...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015   

  • Scherp je e-commerce SEO aan met de nieuwe URL Inspectie Tool van Google Search Console

    Scherp je e-commerce SEO aan met de nieuwe URL Inspectie Tool van Google Search Console

    Online marketing SEO blog

    Google lanceerde begin dit jaar de nieuwe versie (bèta) van Search Console. De b...

    Jens Olsthoorn   
    29 August 2015