5 praktische tips om aan de slag te gaan met linkbuilding

Blog

Marissa van der Vliet    14 February 2019   

Wie denkt aan SEO, denkt al snel aan contentoptimalisatie en technische aanpassingen. Maar webshops hebben ook goede verwijzingen nodig van andere websites voor topposities in relevante zoekresultaten, oftewel linkbuilding. Met deze vijf tips maak je een vliegende start met linkbuilding voor je webshop!

Wat is linkbuilding?

Onder linkbuilding verstaan we dus het verkrijgen van externe linkverwijzingen naar specifieke pagina’s op een website of in een webshop. Zo’n link wordt ook wel een backlink genoemd. Voor linkbuilding voor je webshop geldt: hoe meer websites een backlink plaatsen naar je webshop, des te hoger je kunt scoren in de zoekresultaten van Google.

De domeinautoriteit van de website waarvan je een link ontvangt en de relevantie (oftewel de kwaliteit van de link) spelen een belangrijke rol bij linkbuilding voor je webshop. Heb jij bijvoorbeeld een webshop in schoenen en krijg je een backlink van een kookblog, dan is de relevantie laag en geeft de link weinig waarde door.

Omgekeerd geldt hetzelfde. Hoe hoger de domeinautoriteit van een website en hoe relevanter de link is, hoe meer linkwaarde er via de backlink wordt gegeven aan jouw webshop. Deze waarde helpt je vervolgens bij het veroveren van betere posities in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Zo zie je op afbeelding 1 hoe de linkwaarde vanuit een webpagina naar andere pagina’s doorstroomt.

Verdeling van linkwaarde met SEO

Afbeelding 1: de verdeling van linkwaarde in een webshop

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Google wil graag dat zoekers snel het antwoord vinden op hun vraag. Het liefst natuurlijk met een zo betrouwbaar mogelijk zoekresultaat. Door de verkregen links naar je webshop geef je aan Google het signaal af dat je webshop populair en een autoriteit is over een bepaald onderwerp. Met linkbuilding oefen je dus actief invloed uit op de waargenomen populariteit van je pagina’s en zodoende ook je posities in relevante zoekresultaten. Mooi meegenomen is dat linkbuilding er automatisch voor zorgt dat je webshop vaker wordt getoond. Kortom, een uitstekende kans voor gratis naamsbekendheid!

Tip: lees in deze blog hoeveel een linkje waard is

Het heeft overigens geen zin om aan elke website een backlink te vragen. De kwaliteit van de backlinks naar een pagina speelt een belangrijke rol in hoe hoog je pagina in Google eindigt bij relevante zoekresultaten.

In praktijk blijkt echter dat niet iedere webshop zich bezighoudt met linkbuilding. Een veelvoorkomend argument om niet met linkbuilding te starten, is dat deze discipline op z’n retour is; ‘binnenkort vindt Google vast een andere manier om website-populariteit te meten’. Niets is echter minder waar. Toonaangevende bronnen zoals Search Engine Land geven aan dat de impact van linkbuilding op korte termijn niet verandert. Als je aan de slag gaat met SEO, dan moet linkbuilding dus zeker een onderdeel zijn van je werkzaamheden!

5 praktische linkbuilding tips

Ben je inmiddels overtuigd van de nut van linkbuilding en klaar om aan de slag te gaan? Start dan met 1-0 voor op je concurrenten door deze vijf tips:

Tip 1: vraag backlinks aan partners en leveranciers

Vraag partners en leveranciers om een backlink te plaatsen naar jouw webshop. Leveranciers en partners kennen je en werken al met je samen en zijn daarom vaak bereid om een link te plaatsen. Deze linkjes hebben een hoge relevantie, zijn makkelijk te verkrijgen en kosten je vaak weinig tot niks. De ideale start met linkbuilding!

Wil je beter leren de waarde van een link inschatten? Lees dan deze blog over linkwaarde waarin we je meer richtlijnen geven!

Tip 2: controleer de kwaliteit van websites en linkjes met tools als Ahrefs of Semrush

Achterhaal de domeinautoriteit van een andere website met tools als Ahrefs of Semrush. Controleer tevens hoeveel verkeer de website maandelijks ontvangt. Op die manier kun je beter bepalen hoeveel een link waard is.

Ahrefs is ook een zeer waardevolle tool wanneer je de voortgang van je linkbuildingactiviteiten in de gaten wilt houden. Op afbeelding 2 zie je een voorbeeld van hoe de groei in het aantal verwijzende links eruit kan zien.

marissaseo1

Afbeelding 2: uitdraai van een linkprofiel in Ahrefs

Tip 3: houd je samenwerkingen van linkbuilding voor je webshop bij in een document

Houd één document bij met daarin al je linkbuilding-samenwerkingen voor je webshop. Sla hier zoveel mogelijk relevante informatie in op - zowel van de partijen waar je al mee hebt samengewerkt als van degenen die geen interesse hadden in een samenwerking. Waarom? Hiermee zorg je enerzijds op de lange termijn voor een duidelijk overzicht van alle geschreven artikelen en kun je anderzijds zien welke partijen je niet meer hoeft te benaderen voor een samenwerking. Daarnaast helpt een goede registratie je bij het monitoren van de resultaten. Zo kun jij straks beter inschatten welke linkjes je hebben geholpen bij het verbeteren van jouw posities in de zoekresultaten!

Tip 4: zorg voor continuïteit in backlinks

Zorg voor continuïteit in het aantal backlinks dat je maandelijks krijgt. Krijg jij de ene maand bijvoorbeeld dertig backlinks en de andere maand maar één, dan is de kans groot dat Google die dertig backlinks als een onnatuurlijke ontwikkeling ziet. Zo’n constatering kan ertoe leiden dat Google je pagina’s lager laat ranken – of ze zelfs volledig verwijdert uit het resultatenoverzicht. Betekent dit dan dat je elke maand evenveel samenwerkingen moet hebben? Nee. Maar zorg er wel voor dat de verschillen niet te ver uiteenlopen.

Tip 5: focus op do-followlinkjes

Bij linkbuilding voor webshops is het belangrijk om te focussen op linkjes met een zogenaamde DoFollow-tag in de HTML-code. ‘Do follow’ is namelijk een commando wat ervoor zorgt dat de waarde van de verwijzende website wordt doorgegeven aan de ontvangende website. De tegenhanger, de ‘NoFollow’-link, doet exact het tegenovergestelde: er wordt geen linkwaarde doorgegeven. Zo’n exemplaar helpt je dus ook niet bij het verkrijgen van betere posities in de zoekresultaten van Google. Controleer daarom altijd wanneer een artikel live staat of de linkjes ook daadwerkelijk do-follow zijn.

Een handige tool om te zien of de linkjes op de pagina do- of nofollow zijn, is de NoFollow-plugin uit de Chrome Web Store. Deze plugin controleert automatisch alle links op een pagina op de aanwezigheid van een nofollow-tag. Indien aanwezig worden deze rood gearceerd (zie afbeelding 3).

Vraag ook niet meer dan twee backlinks per artikel. Waarom? Een overvloed aan linkjes vanuit één artikel naar jouw webshop kan bij Google onnatuurlijk overkomen.

blogmarissalinkbuilding3

Afbeelding 3: de NoFollow-plugin omcirkelt no-followlinks met een rood kader

Samengevat: zorg voor een toenemende aanwas in backlinks en schuw hierbij links van bestaande connecties niet. Voorkom verkeerde inschattingen door de domeinwaarde van je linkprospects te checken, hou een backlog bij van je ervaringen en controleer altijd of de ontvangen link wel een do-follow-link is.

Tip: gebruik het linkbuildingtemplate voor het aanvragen van nieuwe linkjes

Lukt het je, ondanks linkbuilding voor je webshop, niet om betere posities te verkrijgen in zoekmachines? Dan helpt het SEO-volwassenheidsmodel je waarschijnlijk verder. Daarmee zie je namelijk inzichtelijk wat je actiepunten per SEO-onderdeel zijn.

New Call-to-action

Geschreven door:

Marissa van der Vliet SEO-consultant

Al tijdens haar master International Management was Marissa overtuigd dat ze iets wilde gaan doen op het gebied van online marketing. Nu is ze werkzaam als SEO-consultant bij ISM eCompany en helpt ze haar klanten om de zoekresultaten te domineren. Schrijven is wat Marissa het liefste doet en de onderdelen content en copywriting hebben haar speciale interesse.

Marissa-van_der-Vliet_ISM-eCompany
Geschreven door:

Marissa van der Vliet SEO-consultant

Al tijdens haar master International Management was Marissa overtuigd dat ze iets wilde gaan doen op het gebied van online marketing. Nu is ze werkzaam als SEO-consultant bij ISM eCompany en helpt ze haar klanten om de zoekresultaten te domineren. Schrijven is wat Marissa het liefste doet en de onderdelen content en copywriting hebben haar speciale interesse.

Marissa-van_der-Vliet_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO video |

    Zijn die topposities in Google onbereikbaar? Lukt het niet om meer verkeer naar ...

    Henne Bloem   
    18 September 2020   

  • [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO presentatie |

    Zo optimaliseer je de Core Web Vitals van jouw webshop

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

  • [Video] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Video] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO video

    De essentie van zoekmachines is om de beste antwoorden aan de zoekvraag te koppe...

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

Meer van Marissa van der...

  • Dit heb je gemist bij de Masterclass Brand en Advertising

    Dit heb je gemist bij de Masterclass Brand en Advertising

    Social media advertising Personalisatie Display advertising blog |

    Dat social media advertising en display advertising belangrijke kanalen zijn om ...

    Marissa van der Vliet   
    14 February 2019   

  • Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    Dit heb je gemist bij de Masterclass Online Advertising (SEA)

    Online marketing SEA blog |

    Dat Online Advertising (SEA) een belangrijk onderdeel is van de online marketing...

    Marissa van der Vliet   
    14 February 2019   

  • Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Strategie blog

    Hoe ontwikkel je een goede en toekomstbestendige bedrijfs- en e-commercestrategi...

    Marissa van der Vliet   
    14 February 2019