5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

Blog

Kees Beckeringh    31 January 2020   

Het is je vast niet ontgaan dat e-commercereuzen als Zalando en Bol.com vaak de topposities in Google domineren. Gek is het niet. Ze hebben een hoge naamsbekendheid en een sterk assortiment. Als ‘gewone’ webshop kan de moed je hierdoor flink in de schoenen zakken. Toch kan ook jij de topposities bereiken in Google. Hoe bereik je de top en versla je in 2020 de e-commercereuzen in Google?

Tip: eerst weten wat een e-commereus is? Lees dan deze blog

Tip 1: verzeker jezelf van een technisch foutloos SEO-platform

Techniek is een belangrijk rankingfactor voor SEO en bestaat uit een hoop verschillende onderdelen. Om zichtbaar te zijn in Google en om topposities te bereiken is het essentieel dat je webshop SEO-technisch geen fouten bevat. Start daarom allereerst met het oplossen van eventuele technische problemen.

Tip: weten wat technische SEO precies is en uit welke onderdelen het bestaat? Lees het in deze blog

Tip 2: wees op de juiste manier zichtbaar in de klantreis

Het See Think Do Care-model van Google stelt dat de klantreis bestaat uit vier fases. Hoe je op de juiste manier zichtbaar kunt zijn in elke fase van de klantreis, vertel ik je hieronder:

Zichtbaarheid in de see-fase

In de see-fase is SEO niet interessant, omdat consumenten zich in die fase nog niet bewust zijn van een behoefte en dus ook niet gericht zoeken in de zoekresultaten.

Zichtbaarheid in de think-fase

In de think-fase overweegt je doelgroep een aankoop te doen. Speel hierop in met je productoverzichtpagina’s. Heb je bijvoorbeeld een categoriepagina met hanglampen? Voeg dan verwijzingen toe naar diepergelegen categoriepagina’s met zoekvolumes, zoals industriële hanglampen en klassieke hanglampen. Verkoop jij producten waarbij het belangrijk is hoe dit eruitziet, zoals meubels? Optimaliseer dan ook je afbeeldingen. Google toont in deze fase steeds vaker sfeerafbeeldingen bij zoekopdrachten waarbij dit relevant is, zoals je ziet in afbeelding 1. Zorg dus voor een goede omschrijving van de afbeelding, waarin het belangrijkste zoekwoord waarop je wilt ranken is verwerkt. Deze omschrijving noem je ook wel de alt-tekst.

Voorbeeld-van-een-zoekopdracht-met-afbeeldingen

Afbeelding 1: voorbeeld van een zoekopdracht waarbij Google afbeeldingen toont

Zichtbaarheid in de do-fase

In de do-fase is de consument klaar om een aankoop te doen en wil je de klant direct doorsturen naar een productdetailpagina. Ook in deze fase toont Google steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten, echter gaat het hier om productafbeeldingen. Zorg dus ook in deze fase voor een goed geoptimaliseerde alt-tekst.

Zichtbaarheid in de care-fase

Deze fase draait om loyaliteit. Je wilt iedereen bereiken die al een product bij jou heeft gekocht. Nadat de aankoop heeft plaatsgevonden, hebben klanten vaak een hoop vragen. Heeft jouw klant bijvoorbeeld een lamp gekocht, dan is de kans groot dat die klant vervolgens in Google zoekt op ‘lamp ophangen’. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent in deze fase, bijvoorbeeld met een video of een stappenplan. Zo bied je de klant ook na aankoop een goede ervaring en het kan zomaar zijn dat de klant tijdens het lezen van het stappenplan bedenkt dat het toch ook nog andere producten nodig heeft. En dan is het toch wel fijn als die klant zich op jouw website bevindt, niet?

Zoals je ziet kan je in verschillende fases optimaliseren op zoekwoorden. Richt je dus niet zoals e-commercereuzen alleen op de do-fase, maar neem ook de think- en care-fase op in je contentplan. Zo bied je in elke fase van de klantreis waardevolle content.   

Tip 3: indexeer alleen productoverzichtpagina’s met bestaansrecht

Indexeer alleen productoverzichtpagina’s met bestaansrecht. Dit zijn pagina’s waarmee je ook daadwerkelijk een kans hebt om te ranken in Google. Oftewel, pagina’s met productgroepen waar zoekvolume op zit en waar je een aanzienlijk assortiment in hebt. Zorg ervoor dat je alle belangrijke elementen van deze pagina’s optimaliseert, denk bijvoorbeeld aan de page title en de H1. En zorg er daarnaast ook voor dat je pagina goed in de interne linkstructuur wordt verwerkt.

Tip: lees in deze blog hoe je voorkomt dat er teveel pagina’s worden geïndexeerd

Tip 4: doe linkbuilding op de belangrijkste productgroepen

Naast techniek is ook linkbuilding nog altijd een belangrijk onderdeel van SEO. Zonder linkbuilding bereik je geen topposities. Doe echter alleen linkbuilding op productgroepen waarin je voldoende assortiment hebt. Waarom? Als je weinig assortiment hebt in een specifieke productgroep kan je niet concurreren met grote partijen als Bol.com en Coolblue en is het dus zonde als je tevergeefs je linkbuilding budgetten hieraan besteedt.

Tip: lees in deze blog 5 praktische tips om aan de slag te gaan met linkbuilding

Tip: bepaal aan de hand van deze blog hoeveel een linkje waard is

Tip: ga je linkbuildingartikelen aanvragen? Gebruik dan dit template

Tip 5: gebruik SEA-data om content te optimaliseren

Gebruik je Google Ads-data om je content doorlopend te optimaliseren. Kijk welke zoekwoorden met je advertenties veel verkeer trekken en omzet opleveren en op welke van deze zoekwoorden je bestaansrecht hebt met SEO. Gebruik deze data vervolgens om je SEO-resultaten te optimaliseren. 

Je weet nu hoe je in 2020 de e-commercereuzen kunt verslaan en topposities kunt bereiken in Google. Maar hoe goed scoor jij op elk van deze onderdelen die essentieel zijn om de e-commercereuzen te verslaan? Download onderstaand SEO volwassenheidsmodel en ontdek het.  

Google Analytics checklist voor webshops & e-commerce

Geschreven door:

Kees Beckering Online Marketing Strateeg

Kees is 8 jaar werkzaam als SEO Consultant bij ISM eCompany. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook Online Marketing Strateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.

Kees_Beckeringh_ISM-eCompany
Geschreven door:

Kees Beckering Online Marketing Strateeg

Kees is 8 jaar werkzaam als SEO Consultant bij ISM eCompany. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook Online Marketing Strateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.

Kees_Beckeringh_ISM-eCompany

Ook interessant

  • SEO-benchmark Q2 2021

    SEO-benchmark Q2 2021

    Online marketing SEO benchmark |

    De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...

    Henne Bloem   
    23 April 2021   

  • [Video] Internationale SEO: hoe verleg je als webwinkel de grenzen naar het buitenland?

    [Video] Internationale SEO: hoe verleg je als webwinkel de grenzen naar het buitenland?

    SEO video |

    Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...

    Umut Terli   
    18 March 2021   

  • De SEO-trends van 2021

    De SEO-trends van 2021

    SEO blog

    Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...

    Umut Terli   
    15 February 2021   

Meer van Kees Beckeringh

  • [Video] Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    [Video] Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Online marketing Online marketingstrategie video |

    Hoe achterhaalt u de online behoeften van uw doelgroep? Hoe vertaalt u dit naar ...

    Kees Beckeringh   
    31 January 2020   

  • [Presentatie] Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    [Presentatie] Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Online marketing Online marketingstrategie presentatie |

    Hoe achterhaalt u de online klantbehoeften en vertaalt u dit naar kansen?

    Kees Beckeringh   
    31 January 2020   

  • 5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    SEO blog

    Het is je vast niet ontgaan dat e-commercereuzen als Zalando en Bol.com vaak de ...

    Kees Beckeringh   
    31 January 2020