AMP voor e-commerce: dít is wat je erover wilt weten [update 2018]

Blog

Jens Olsthoorn    7 March 2018   

AMP (Accelerated Mobile Pages) is een hot topic binnen SEO. We merken dat veel klanten benieuwd zijn naar deze nieuwe technologie. De meest gestelde vraag luidt: is AMP interessant voor e-commerce retailers?

Wat is AMP?

Accelerated Mobile Pages(AMP) zijn lichte, mobiele webpagina’s die content zo snel mogelijk zichtbaar maken voor mobiele gebruikers.

Eind 2015 startte Google het AMP-Project om het mobiele web sneller te maken. Dankzij het project kunnen webbouwers profiteren van webtechnologieën zoals 'AMP HTML' en 'AMP JS', die websites en webshops geschikter maken voor mobiel. AMP-pagina's worden vooral steeds populairder bij contentwebsites die nieuws verspreiden.

Ze komen ook steeds vaker voor in de mobiele zoekresultaten van Google.

Tip: bekijk in deze webinaropname alle SEO-trends van 2018

Waarom is AMP belangrijk?

AMP zorgt ervoor dat mobiele webshops sneller laden, en dat is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Deze ervaring is erg belangrijk, aangezien:

Daar komt bij dat paginasnelheid momenteel een ranking factor is voor Google, en de verwachting is dat mobiele laadtijden daar binnenkort leidend in gaan worden met de mobile-first index.

Kortom: mobiele laadtijd heeft een directe impact op traffic en conversies!

AMP-pagina

Wat maakt AMP zo snel?

Het antwoord op deze vraag is lastig; er zijn namelijk veel verschillende technische richtlijnen die hiervoor zorgen. Wil je voor AMP in aanmerking komen, dan moet je volledig voldoen aan de voorgeschreven technische checklist en richtlijnen voor AMP. Een kleine greep uit de richtlijnen die worden voorgeschreven:

  • Alle JavaScript moet asynchroon worden ingeladen
  • Third-party JavaScript is niet toegestaan
  • Er wordt gebruik gemaakt van "lazy-loading" (dit betekent bijvoorbeeld dat afbeeldingen pas worden geladen als de gebruiker ze nodig heeft)

Heb je aan alle eisen voldaan, dan kunnen de mobiele pagina’s getest worden Google's AMP-tool. Doorgaans komen pagina's niet meteen de test door (zie afbeelding 2).

not-a-valid-amp-page

Afbeelding 2: voorbeeldmelding van Google's AMP test tool

 Door alle geoptimaliseerde pagina's in de backend te voorzien van een rel="amphtml"-tag kan Google ze tonen in de mobiele zoekresultaten. 

Handige backups
Een mooie bijkomstigheid: AMP zorgt niet alleen voor een snellere laadtijd, maar heeft ook als voordeel dat content opgeslagen ('gecached') wordt op de servers van Google. De "Google AMP Cache" serveert mobiele website-bezoekers kopieën voor van AMP-content, voor een extra snelle gebruikerservaring. De onderstaande afbeelding illustreert het achterliggende idee: 

amp1

Afbeelding 3: de snelheid van AMP-content 

Je kunt je webshop ook sneller maken zonder AMP. Alleen al het doorvoeren van de optimalisatie-tips uit de AMP-checklist zorgt namelijk voor dat je pagina's sneller getoond worden op mobiel! 

Is AMP beter voor SEO?

AMP heeft geen directe impact op SEO; het is momenteel namelijk geen rankingfactor. De kans dat AMP ooit wel een ranking factor wordt is heel klein. Neemt niet weg dat AMP bijdraagt aan snellere laadtijden, het minimaliseren van bounce en verbeterde gebruikersstatistieken zoals time-on-page. Daarmee zorgt AMP indirect voor een positieve impact op rankings. En dit werkt weer door op je SEO-resultaten.

Weetje: Een veelvoorkomend misverstand is dat alleen AMP wordt getoond in de nieuwssnippet in Google’s zoekresultaten. Echter zoals hieronder te zien is, staat AD.nl in de nieuws snippets zonder een AMP-variant.

AMp2Afbeelding 4: voorbeeld van AMP in de mobiele zoekresultaten van Google

Wat zijn de nadelen van AMP?

Helaas zitten er ook een aantal nadelen aan AMP.

Het is kostbaar om AMP te implementerenHet grootste nadeel van AMP is dat het voor de meeste platformen tijdrovend en kostbaar is om effectief te implementeren. AMP vraagt om een lastig en tijdrovend proces, aangezien het gebruikmaakt van eigen HTML en JS. Overweeg daarom goed of je nieuwe AMP-content wilt gaan ontwikkelen of bestaande mobiele pagina's sneller maakt.AMP is een doorlopend procesEen bijkomend nadeel van het AMP-project is dat het nog steeds in ontwikkeling is, met een roadmap waar doorlopend verbeterpunten aan worden toegevoegd. Met zoveel nieuwe toevoegingen is het een uitdaging om continu de pagina’s technisch up-to-date te houden.

AMP gaat soms ten nadele van webshopsSpecifiek voor de e-commercebranche zitten er ook nadelen aan AMP. In een standaard e-commerce platform zitten namelijk veel functionaliteiten die gebruikers helpen bij het maken van keuzes en aankopen.Denk hierbij aan:>

  • Inlogpagina's
  • Filters
  • Vergelijkingswizards

Het opvolgen van de AMP-richtlijnen botst regelmatig met deze e-commercefunctionaliteiten.

Is AMP interessant voor e-commerce retailers?

Doorgaans zijn e-commerceretailers niet bijzonder happig om AMP te implementeren - en dat is niet vreemd, wanneer we kijken naar de nadelen die het met zich meebrengt. Het is voor e-commerce retailers belangrijk doorlopend te blijven optimaliseren voor gebruikerservaringen, maar de strenge AMP-richtlijnen bemoeilijken het toevoegen van nieuwe functionaliteiten. Het uitwerken van een succesvolle business case voor het implementeren van AMP is ook complex, vanwege het lage aantal concullega's die als voorbeeld kunnen dienen.

Hoewel AMP sneller is, en daarmee extra omzet kan opleveren, is het onderhoud ervan ook kostbaar. Aangezien veel AMP-snelheidsoptimalisaties ook door te voeren zijn voor normale webpagina’s zal het daarom voor veel online retailers niet interessant zijn om volledig in te zetten op AMP.

Wie wel alvast aan de slag gaat met AMP, doet er verstandig aan om eerst naar bestaande extensies te kijken. Zo heeft Plumrock een AMP extensie voor M2 en zijn er ook verschillende AMP extensies voor WordPress te verkrijgen.

AMP in de praktijk

Implementeer AMP alleen wanneer je als e-commerceretailer de middelen hebt om deze relatief nieuwe technologie uit te rollen met behoud van alle e-commercefunctionaliteiten die voor jouw markt essentieel zijn. Wie staat te springen om met AMP aan de slag te gaan, adviseren we om dit als eerste voor contentpagina’s te implementeren, zoals de adviespagina’s of blogposts die verkeer uit Google verkrijgen. Tot die tijd adviseer ik je om te focussen op mobiele laadtijden zonder AMP en je ogen open te houden (of abonneer je op de nieuwsbrief!) voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van deze webtechnologie. Wil je groeien met SEO maar weet je niet goed hoe? Bekijk dan hoe je scoort op het SEO-volwassenheidsmodel

Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO Consultant

Jens was tot 2020 werkzaam als SEO consultant bij ISM eCompany.

Jens-O_DSF2821 (1)
Geschreven door:

Jens Olsthoorn SEO Consultant

Jens was tot 2020 werkzaam als SEO consultant bij ISM eCompany.

Jens-O_DSF2821 (1)

Ook interessant

  • SEO-benchmark Q2 2021

    SEO-benchmark Q2 2021

    Online marketing SEO benchmark |

    De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...

    Henne Bloem   
    23 April 2021   

  • [Video] Internationale SEO: hoe verleg je als webwinkel de grenzen naar het buitenland?

    [Video] Internationale SEO: hoe verleg je als webwinkel de grenzen naar het buitenland?

    SEO video |

    Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...

    Umut Terli   
    18 March 2021   

  • De SEO-trends van 2021

    De SEO-trends van 2021

    SEO blog

    Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...

    Umut Terli   
    15 February 2021   

Meer van Jens Olsthoorn

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Online marketing SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    7 March 2018   

  • Zo ontdek je SEO-kansen uit data

    Zo ontdek je SEO-kansen uit data

    Online marketing SEO presentatie |

    De blogs met daarin de opmerking dat data goud zijn, zie je waarschijnlijk conti...

    Jens Olsthoorn   
    7 March 2018   

  • Zo optimaliseer je landingpagina's voor meer organisch verkeer

    Zo optimaliseer je landingpagina's voor meer organisch verkeer

    Online marketing SEO presentatie

    Voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) is de gebruiksvriendelijkheid van een webpa...

    Jens Olsthoorn   
    7 March 2018