Henne Bloem 30 September 2020
Heb jij een webshop maar lukt het maar niet om te groeien met SEO? Lijken topposities in Google onbereikbaar? Of blijft een hogere omzet vanuit het organisch verkeer uit? Dan zit je vast met vragen over hoe je SEO effectief kunt inzetten om hier verandering in te brengen. In deze blog behandel ik de tien vragen die het meest aan ons gesteld worden op het gebied van (technische) SEO.
Een goede SEO-strategie begint bij het uitvoeren van een gedegen zoekwoordonderzoek. Zo bepaal je eenvoudig welke pagina’s je nog niet hebt en welke pagina’s je moet optimaliseren om beter te ranken op bepaalde zoekwoorden. Zodra je dit inzichtelijk hebt kan je quick-wins gaan doorvoeren, zoals het optimaliseren van je page titles. Dit kost weinig tijd, maar heeft wel veel impact. Een andere quick-win is achterhalen of je alle belangrijke zoekwoorden al in je menustructuur hebt verwerkt.
Er zijn veel verschillende manieren waarop je zoekwoordonderzoek kunt doen. Welke van deze manieren het beste is, denkt iedereen anders over. Bij ISM eCompany doen we zoekwoordonderzoek met de betaalde tool Ahrefs. Allereerst kijken we wat het primaire zoekwoord is, oftewel het zoekwoord met het meeste zoekvolume, bijvoorbeeld ‘wasmachine’. Dit zoekwoord voeren we in Ahrefs in. Vervolgens kijken we naar de top drie webshops of websites die ranken op dit zoekwoord en bekijken we op welke zoekwoorden deze webshops nog meer ranken met die url’s. De zoekwoorden vanuit de verschillende url’s plakken we vervolgens samen in een document, die ontdubbelen we en wat dan overblijft is een hele lijst met relevante zoekwoorden, waar dus niet alleen het primaire zoekwoord, maar ook een hoop synoniemen in terugkomen. Vervolgens kan je voor deze zoekwoorden content gaan schrijven.
Infinite scroll betekent dat een deel van de items in een webshop pas wordt geladen wanneer de bezoeker door te scrollen de onderkant van de pagina bereikt. Er worden dan weer nieuwe items ingeladen. De bezoeker kan hierdoor dus tot het einde blijven scrollen, zonder te hoeven klikken. Bij ISM eCompany raden we over het algemeen altijd aan om gebruik te maken van paginering. Paginering betekent dat je pagina’s in je webshop rangschikt en Google laat weten welke pagina’s bij elkaar horen en in welke volgorde deze gecrawld mogen worden. Maar waarom verkiezen we paginering vaak boven infinite scroll? Omdat bij infinite scroll alle HTML op één pagina staat, wordt dit dusdanig groot dat er eigenlijk altijd Javascript aan te pas komt om dit te bewerken. Hoe complexer en groter je HTML wordt, hoe meer vertraging je Javascript oplevert. De pagina zal dan ook trager worden naarmate er meer producten opstaan. Toch kan een voordeel van het toepassen van infinite scroll zijn dat er meer producten gecrawld en geïndexeerd worden door de Googlebot. Bij paginering loop je namelijk het risico dat de Googlebot een volgende pagina niet bereikt. We raden je echter aan om infinite scroll alleen toe te passen als er geen Javascript aan te pas hoeft komen.
Voor de page title, meta description en alt tags gelden bepaalde regels met betrekking tot de maximale lengte. Gebruik maximaal 580 pixels voor de page title, 920 pixels voor de meta description en voor de alt-tag enkele woorden tot één zin.
Tip: lees in deze blog 7 tips voor het schrijven van SEO-teksten
Tip: download dit cheatsheet voor het schrijven van goede SEO-teksten
In principe kan Google url’s die gegenereerd worden vanuit de zoekbalk nooit indexeren, tenzij je hier zelf intern naartoe linkt. Zie je dat op een bepaalde filter veel zoekvolume zit? Bijvoorbeeld op ‘zwarte Gabor laarzen’? Maak hier dan een aparte pagina voor aan, zodat je met die pagina op dit zoekwoord kunt ranken.
Wij adviseren altijd om je hoofdcategorie niet te veranderen als het niet nodig is. Waarom? Hiermee veranderen ook al je subcategorieën en bij elke url verandering is er kans dat Google de nieuwe url opnieuw wil gaan waarderen. Het gevolg hiervan is dat je het risico loopt dat je je huidige posities kwijtraakt of hier een daling in waarneemt.
In een ideale wereld hoef je alleen je sitemap in de robots.txt te zetten. Dit zou betekenen dat je geen andere pagina’s hoeft uit te sluiten. In de realiteit werkt het voor webshops vaak niet zo. Hoe groter je webshop, hoe meer je zal moeten uitsluiten om op de juiste manier om te gaan met je crawlbudget. Parameters kan je bijvoorbeeld uitsluiten. Hoe een goede robots.txt eruitziet is afhankelijk van je CMS-systeem en je webshop. Uitgangspunt is in ieder geval dat je het liefst zo min mogelijk informatie in je robots.txt hebt staan.
Tip: lees in deze blog alles over technische SEO
Tip: lees in deze blog alles over crawling en indexatie
Het is nog altijd heel erg waardevol en belangrijk om je PDP’s te optimaliseren. Kijk je bijvoorbeeld naar Google Images, dan is dit voor veel branches een onderdeel wat veel organisch verkeer naar de webshop stuurt. Toch wordt de impact hiervan nog vaak onderschat. Omdat veel webshops legio aan producten hebben, werken deze vaak met templates. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je voor je page titles en alt-tags van producten goed geoptimaliseerde templates hebt. Denk hierbij ook aan het verwerken van merk, kleur, geslacht en model. Zo kan je de longtail zoekwoorden goed afvangen met je PDP’s in Google Images en soms zelfs ook in de gewone zoekresultaten van Google.
Zorg voor een afbeelding van goede kwaliteit en optimaliseer deze met alt-teksten en structured data. Met structured data kan je Google nog meer informatie geven over de afbeelding. Op schema.org kan je alle structured data vinden.
Iedere migratie brengt risico’s met zicht mee. Hoe meer je aanpast, hoe groter de kans dat je oude en nieuwe webshop niet 1-op-1 overeenkomen en hoe groter de kans dan je rankings dalen. Heb je bij je oude webshop de mogelijkheid om deze al zoveel mogelijk aan te passen naar hoe de nieuwe webshop eruit komt te zien? Dan is dat altijd een goede optie. Zo weet je zeker dat je oude en nieuwe url hetzelfde zijn en kan je dus al in een vroeger stadium betere posities veroveren. Een win-winsituatie dus!
Tip: lees in deze blog vier stappen die je moet volgen bij een webshopmigratie
Tip: download hier het SEO-handboek voor webshopmigraties
Zijn nog niet al jouw SEO-vragen beantwoord of stonden jouw vragen er wel tussen, maar wil je nog uitgebreider antwoord op jouw vragen? Bekijk dan eens deze opname van de live Q&A waarin vakgenoten ons het hemd van het lijf vroegen over SEO.
Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Intersport en CASA Shops.
Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Intersport en CASA Shops.
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
23 April 2021
SEO video |
Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...
Umut Terli
18 March 2021
SEO blog
Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...
Umut Terli
15 February 2021
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
30 September 2020
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
30 September 2020
Online marketing SEO benchmark
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
30 September 2020