De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

Blog

Henne Bloem    30 September 2020   

Heb jij een webshop maar lukt het maar niet om te groeien met SEO? Lijken topposities in Google onbereikbaar? Of blijft een hogere omzet vanuit het organisch verkeer uit? Dan zit je vast met vragen over hoe je SEO effectief kunt inzetten om hier verandering in te brengen. In deze blog behandel ik de tien vragen die het meest aan ons gesteld worden op het gebied van (technische) SEO.

1. Welk onderdeel van SEO (linkbuilding, techniek, content, UX) moet ik als webshop het eerst optimaliseren?

Een goede SEO-strategie begint bij het uitvoeren van een gedegen zoekwoordonderzoek. Zo bepaal je eenvoudig welke pagina’s je nog niet hebt en welke pagina’s je moet optimaliseren om beter te ranken op bepaalde zoekwoorden. Zodra je dit inzichtelijk hebt kan je quick-wins gaan doorvoeren, zoals het optimaliseren van je page titles. Dit kost weinig tijd, maar heeft wel veel impact. Een andere quick-win is achterhalen of je alle belangrijke zoekwoorden al in je menustructuur hebt verwerkt.

2. Wat is de beste manier om een zoekwoordonderzoek uit te voeren?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je zoekwoordonderzoek kunt doen. Welke van deze manieren het beste is, denkt iedereen anders over. Bij ISM eCompany doen we zoekwoordonderzoek met de betaalde tool Ahrefs. Allereerst kijken we wat het primaire zoekwoord is, oftewel het zoekwoord met het meeste zoekvolume, bijvoorbeeld ‘wasmachine’. Dit zoekwoord voeren we in Ahrefs in. Vervolgens kijken we naar de top drie webshops of websites die ranken op dit zoekwoord en bekijken we op welke zoekwoorden deze webshops nog meer ranken met die url’s. De zoekwoorden vanuit de verschillende url’s plakken we vervolgens samen in een document, die ontdubbelen we en wat dan overblijft is een hele lijst met relevante zoekwoorden, waar dus niet alleen het primaire zoekwoord, maar ook een hoop synoniemen in terugkomen. Vervolgens kan je voor deze zoekwoorden content gaan schrijven.

3. Hoe denken jullie over infinite scroll? Is het beter om paginering of infinite scroll toe te passen?

Infinite scroll betekent dat een deel van de items in een webshop pas wordt geladen wanneer de bezoeker door te scrollen de onderkant van de pagina bereikt. Er worden dan weer nieuwe items ingeladen. De bezoeker kan hierdoor dus tot het einde blijven scrollen, zonder te hoeven klikken. Bij ISM eCompany raden we over het algemeen altijd aan om gebruik te maken van paginering. Paginering betekent dat je pagina’s in je webshop rangschikt en Google laat weten welke pagina’s bij elkaar horen en in welke volgorde deze gecrawld mogen worden. Maar waarom verkiezen we paginering vaak boven infinite scroll? Omdat bij infinite scroll alle HTML op één pagina staat, wordt dit dusdanig groot dat er eigenlijk altijd Javascript aan te pas komt om dit te bewerken. Hoe complexer en groter je HTML wordt, hoe meer vertraging je Javascript oplevert. De pagina zal dan ook trager worden naarmate er meer producten opstaan. Toch kan een voordeel van het toepassen van infinite scroll zijn dat er meer producten gecrawld en geïndexeerd worden door de Googlebot. Bij paginering loop je namelijk het risico dat de Googlebot een volgende pagina niet bereikt. We raden je echter aan om infinite scroll alleen toe te passen als er geen Javascript aan te pas hoeft komen.

4. Wat zijn de best practices met betrekking tot de lengte van content, page titles, alt tags van afbeeldingen en de meta description om te ranken met een productdetailpagina?

Voor de page title, meta description en alt tags gelden bepaalde regels met betrekking tot de maximale lengte. Gebruik maximaal 580 pixels voor de page title, 920 pixels voor de meta description en voor de alt-tag enkele woorden tot één zin.

Tip: lees in deze blog 7 tips voor het schrijven van SEO-teksten

Tip: download dit cheatsheet voor het schrijven van goede SEO-teksten

5. Moet je url’s die worden gegenereerd vanuit de zoekbalk in je webshop laten indexeren?

In principe kan Google url’s die gegenereerd worden vanuit de zoekbalk nooit indexeren, tenzij je hier zelf intern naartoe linkt. Zie je dat op een bepaalde filter veel zoekvolume zit? Bijvoorbeeld op ‘zwarte Gabor laarzen’? Maak hier dan een aparte pagina voor aan, zodat je met die pagina op dit zoekwoord kunt ranken.

6. Als er een wijziging wordt doorgevoerd in de hoofdcategorie, veranderen ook automatisch de url’s mee. Wat voor gevolgen heeft dit op de SEO-posities en resultaten?

Wij adviseren altijd om je hoofdcategorie niet te veranderen als het niet nodig is. Waarom? Hiermee veranderen ook al je subcategorieën en bij elke url verandering is er kans dat Google de nieuwe url opnieuw wil gaan waarderen. Het gevolg hiervan is dat je het risico loopt dat je je huidige posities kwijtraakt of hier een daling in waarneemt.

7. Hoe ziet een goed robots.txt bestand eruit voor een webshop? Welke pagina’s moet je uitsluiten?

In een ideale wereld hoef je alleen je sitemap in de robots.txt te zetten. Dit zou betekenen dat je geen andere pagina’s hoeft uit te sluiten. In de realiteit werkt het voor webshops vaak niet zo. Hoe groter je webshop, hoe meer je zal moeten uitsluiten om op de juiste manier om te gaan met je crawlbudget. Parameters kan je bijvoorbeeld uitsluiten. Hoe een goede robots.txt eruitziet is afhankelijk van je CMS-systeem en je webshop. Uitgangspunt is in ieder geval dat je het liefst zo min mogelijk informatie in je robots.txt hebt staan.

Tip: lees in deze blog alles over technische SEO

Tip: lees in deze blog alles over crawling en indexatie

8. Wat is het belang van goed geoptimaliseerde productdetailpagina’s (PDP’s)?

Het is nog altijd heel erg waardevol en belangrijk om je PDP’s te optimaliseren. Kijk je bijvoorbeeld naar Google Images, dan is dit voor veel branches een onderdeel wat veel organisch verkeer naar de webshop stuurt. Toch wordt de impact hiervan nog vaak onderschat. Omdat veel webshops legio aan producten hebben, werken deze vaak met templates. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je voor je page titles en alt-tags van producten goed geoptimaliseerde templates hebt. Denk hierbij ook aan het verwerken van merk, kleur, geslacht en model. Zo kan je de longtail zoekwoorden goed afvangen met je PDP’s in Google Images en soms zelfs ook in de gewone zoekresultaten van Google.

9. Wat moet je doen om goed te ranken met afbeeldingen in Google?

Zorg voor een afbeelding van goede kwaliteit en optimaliseer deze met alt-teksten en structured data. Met structured data kan je Google nog meer informatie geven over de afbeelding. Op schema.org kan je alle structured data vinden.

10. Ervaar je altijd een daling in rankings bij het uitvoeren van een migratie?

Iedere migratie brengt risico’s met zicht mee. Hoe meer je aanpast, hoe groter de kans dat je oude en nieuwe webshop niet 1-op-1 overeenkomen en hoe groter de kans dan je rankings dalen. Heb je bij je oude webshop de mogelijkheid om deze al zoveel mogelijk aan te passen naar hoe de nieuwe webshop eruit komt te zien? Dan is dat altijd een goede optie. Zo weet je zeker dat je oude en nieuwe url hetzelfde zijn en kan je dus al in een vroeger stadium betere posities veroveren. Een win-winsituatie dus!

Tip: lees in deze blog vier stappen die je moet volgen bij een webshopmigratie

Tip: download hier het SEO-handboek voor webshopmigraties

Zijn nog niet al jouw SEO-vragen beantwoord of stonden jouw vragen er wel tussen, maar wil je nog uitgebreider antwoord op jouw vragen? Bekijk dan eens deze opname van de live Q&A waarin vakgenoten ons het hemd van het lijf vroegen over SEO.

Q&A over (technische) SEO

Geschreven door:

Henne Bloem Team Lead SEO

Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Intersport en CASA Shops.

Henne_Bloem_ISM-eCompany
Geschreven door:

Henne Bloem Team Lead SEO

Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Intersport en CASA Shops.

Henne_Bloem_ISM-eCompany

Ook interessant

  • De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO blog |

    Heb jij een webshop maar lukt het maar niet om te groeien met SEO? Lijken toppos...

    Henne Bloem   
    30 September 2020   

  • [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO video |

    Zijn die topposities in Google onbereikbaar? Lukt het niet om meer verkeer naar ...

    Henne Bloem   
    18 September 2020   

  • [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO presentatie

    Zo optimaliseer je de Core Web Vitals van jouw webshop

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

Meer van Henne Bloem

  • De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    De 10 meest gestelde vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO blog |

    Heb jij een webshop maar lukt het maar niet om te groeien met SEO? Lijken toppos...

    Henne Bloem   
    30 September 2020   

  • [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    [Video] Live Q&A: stel al je vragen over (technische) SEO

    Online marketing SEO video |

    Zijn die topposities in Google onbereikbaar? Lukt het niet om meer verkeer naar ...

    Henne Bloem   
    30 September 2020   

  • De SEO benchmark voor e-commerce: de belangrijkste resultaten

    De SEO benchmark voor e-commerce: de belangrijkste resultaten

    SEO

    Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO...

    Henne Bloem   
    30 September 2020