De SEO benchmark voor e-commerce: de belangrijkste resultaten

Blog

Henne Bloem    21 July 2020   

Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO benchmark voor e-commerce onderzoekt welke websites en webshops het beste organisch vindbaar zijn in Google binnen een bepaalde branche. De benchmark geeft de marktaandelen en posities van de top 30 weer in 30 verschillende branches. Zo ontdek je in één opslag hoe goed jouw organisatie presteert. Ik deel graag de belangrijkste resultaten.

E-commercereuzen veroveren topposities

E-commercereuzen, de naam zegt het al. Dit zijn de grote spelers op het gebied van e-commerce. Ze hebben een hoop voordelen. Zo hebben ze een hoge domeinautoriteit, een enorm assortiment, een hoge gebruiksvriendelijkheid, hoge budgetten en een hoge naamsbekendheid. Het is dan ook niet verrassend dat ze in veel branches een top 10 positie veroveren. Maar welke drie e-commercereuzen veroveren de meeste top 10 posities?

1. Bol.com: Bol.com verovert veruit de meeste topposities. In 26 van de 30 onderzochte branches verovert dit platform met het enorme assortiment een positie in de top 10. Alleen op het gebied van fashion en planten wordt Bol.com verslagen door partijen die hier meer gericht op zijn, zoals Zalando, Wehkamp en directplant.nl.

2. Beslist.nl: een speler die ook vaak in de top 10 opduikt is de webwinkel en prijsvergelijker Beslist.nl. Gek is het niet. Deze e-commercereus biedt producten aan in elke categorie die je je kan voorstellen.

3. Coolblue: deze e-commercereus komt dan wel in minder branches in de top 10 voor, maar in de branches waar deze speler in de top 10 voorkomt, verovert de partij wel een top 3 positie. Met name op het gebied van elektronica (fotografie, televisies, printers) weet deze speler grote marktaandelen te veroveren.

Tip: lees in deze blog wat e-commercereuzen zijn en wat de voor- en nadelen zijn van e-commercereuzen

Tip: lees in deze blog hoe je de e-commercereuzen kunt verslaan en topposities kunt bereiken in Google

De kracht van niche spelers

Dat e-commercereuzen in veel branches topposities veroveren is wel duidelijk. Maar in welke branches overheest de kracht van niche spelers? In welke branches wegen de vele voordelen die e-commercereuzen hebben niet op tegen de kracht van niche spelers, die focussen op één branche? Het SEO benchmarkonderzoek laat zien dat in de branches tuin en planten, parfumerie, beauty (haar en make-up), brillen en opticiens, badmode en lingerie en mobiele telefonie het marktaandeel van niche spelers groter is dan dat van e-commercereuzen. In afbeelding 1 vind je de top 10 spelers in de branche mobiele telefonie. Hier zie je dat het marktaandeel van niche spelers beduidend groter is dan dat van de e-commercereuzen.

Afbeelding 1 de top 10 spelers in de branche mobiele telefonische

Afbeelding 1: de top 10 spelers in de branche mobiele telefonische, waarin niche spelers het grootste marktaandeel hebben

De rol van YouTube groeit

Er wordt al een tijdje geroepen dat video binnen SEO steeds belangrijker wordt. Dat dit waar is, bewijst ook deze benchmark. In 4 van de 30 onderzochte branches, verovert YouTube.com een top 10 positie, namelijk bij beauty (haar en make-up), fitnessapparaten en bij fotografie en elektronica. Afhankelijk van de zoekintentie, zal Google steeds vaker video’s tonen in de zoekresultaten. De verwachting is dan ook dat YouTube in de toekomst ook in andere branches zijn intrede zal doen in de top 10.

Tip: lees in deze presentatie hoe je met YouTube en video-SEO hogere posities kunt bereiken in Google

Wil jij meer resultaten bekijken of ben je benieuwd hoe jouw organisatie presteert op het gebied van SEO? Download dan gratis de SEO Benchmark. 

New call-to-action

Geschreven door:

Henne Bloem Team Lead SEO

Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Sunny Cars en CASA Shops.

Henne_Bloem_ISM-eCompany
Geschreven door:

Henne Bloem Team Lead SEO

Henne is een SEO-consultant die houdt van structuur en dit brengt hij ook graag terug in al zijn SEO-trajecten. Hij geeft advies op de vier SEO-pijlers techniek, content, linkbuilding en UX aan onder andere grote retailers als Van den Assem, Sunny Cars en CASA Shops.

Henne_Bloem_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Presentatie] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO presentatie |

    Zo optimaliseer je de Core Web Vitals van jouw webshop

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

  • [Video] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    [Video] Page Experience: de nieuwe ranking factor voor SEO

    Online marketing SEO video |

    De essentie van zoekmachines is om de beste antwoorden aan de zoekvraag te koppe...

    Nick Jelsma   
    23 July 2020   

  • De SEO benchmark voor e-commerce: de belangrijkste resultaten

    De SEO benchmark voor e-commerce: de belangrijkste resultaten

    SEO

    Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO...

    Henne Bloem   
    21 July 2020