Thuy Mai Tran 16 November 2020
Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO-benchmark voor e-commerce onderzoekt welke websites en webshops het beste organisch vindbaar zijn in Google binnen een bepaalde branche. De benchmark geeft de marktaandelen en posities van de top 30-spelers weer in meer dan 30 verschillende branches. Zo ontdek je in één opslag hoe goed jouw organisatie presteert.
In de tweede editie van het SEO-benchmarkonderzoek voor e-commerce bieden wij opnieuw inzichten in de top 30 spelers in de zoekmarkt voor verschillende retailbranches. Deze keer hebben we twee nieuwe branches toegevoegd aan het onderzoek, namelijk speelgoed en slijterijen. In dit artikel delen we de eerste resultaten van deze nieuwe branches en de meest opmerkelijke stijgingen en dalingen in marktaandelen op basis van organisch verkeer ten opzichte van Q2. Lees verder en ontdek wie de grote winnaars en verliezers zijn.
Bol.com heeft het grootste aandeel organisch verkeer in de speelgoedbranche, met een marktaandeel dat bijna twee keer zo groot is als de nummer twee in de speelgoedmarkt. Lobbes.nl heeft als nichespeler een stevige tweede plek verovert in de SEO-benchmark top 3 voor speelgoed. De grootste spelers binnen speelgoed zijn:
Bol.com
Lobbes.nl
Marktplaats.nl
Opvallend in deze nieuwe branche is dat marktplaats een groot aandeel heeft in de zoekmarkt. Er zijn verschillende aanwijzingen dat de markt voor tweedehands artikelen aan het groeien is. Het aantal tweedehandswinkels neemt toe, maar ook online lijkt de vraag dus groter te worden.
Gall.nl is overduidelijk de grote winnaar in de zoekmarkt voor slijterijen. De grootste spelers binnen slijterijen zijn:
Gall.nl: 26%
nl.wikipedia.org: 15%
Drankgigant.nl: 7%
Opvallend in deze nieuwe branche is dat Wikipedia een groot aandeel heeft in de zoekmarkt. Google houdt zich aan alcoholwetten en branchenormen waarbij betaalde advertenties die alcohol gerelateerde advertenties tonen, alleen toegestaan zijn indien deze voldoen aan hun beleid. Logischerwijs is de verwachting dat er ook voor organische resultaten een beleid geldt, waarbij informatieve en objectieve pagina’s zoals Wikipedia voor alcoholische dranken de voorkeur lijken krijgen.
In een aantal branches zijn opvallende stijgers en dalers ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 waargenomen. De meest opvallende komen voor in de branches: brillen en opticiens, bedden, huisdieren artikelen en tuinrecreatie.
Charlietemple.nl is de grote winnaar in de brillen- en opticiensbranche
In de zoekmarkt voor brillen vond een opvallende stijging in marktaandeel plaats voor organisch zoekverkeer:
Beterbed.nl blijft de grootste in de beddenbranche en neemt bijna een kwart van de totale zoekmarkt in
Er zijn drie zaken die direct opvallen in de zoekmarkt voor bedden:
Bol.com verslaat Zooplus.nl in de huisdierenartikelenbranche
Nichespeler parasol-shop.nl stijgt het hardst in de tuinrecreatie branche
Ook in de tuinrecreatie branche zijn er opvallende stijgingen waar te nemen.
Zalando.nl is de fashionmarktleider en nu nóg beter vindbaar
Een noemenswaardige e-commercereus die topposities verovert is Zalando.nl. Fashionmarktleider Zalando.nl komt maar liefst 12 keer voor in het benchmarkonderzoek, waarvan 9 keer in de top 10. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 zijn er een aantal opmerkelijke stijgingen in zoekmarktaandeel te zien bij Zalando.nl:
Bol.com blijft de grootste speler
Bol.com blijft de grootste e-commercereus over alle branches heen en valt nu ook meer op in de fashionbranche. Daarnaast zijn er ook andere interessante stijgingen te zien ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020:
Marktplaats.nl groeit in maar liefst 15 branches
Zoals eerder benoemd lijkt de vraag naar tweedehands artikelen te groeien. Marktplaats laat in ieder geval in 15 branches een stijging zien in zoekmarktaandeel in het derde kwartaal van 2020. Daarnaast komt Marktplaats.nl 10 keer voor in de top 10. De grootste stijging voor Marktplaats.nl is zichtbaar binnen fitnessapparaten; namelijk een stijging in het marktaandeel van 7% naar 15%
Uiteraard doen nichespelers nog steeds goed mee in veel branches. Dit zijn de marktleiders die hun #1 positie in zoekmarktaandeel wisten te behouden en te vergroten in hun branche:
Benieuwd naar jouw eigen positie of die van jouw concurrenten in deze benchmark? Of gewoon benieuwd naar hoe het e-commercelandschap op basis van de Nederlandse zoekmarkt verdeeld is in verschillende branches? Download dan onze SEO-benchmark.
Thuy is SEO consultant bij ISM eCompany. Ze is een expert in content en vraagt zich niet alleen continue af waar men naar zoekt in Google, maar ook vooral waarom men ergens naar zoekt. Daarnaast geeft zij advies op het gebied van techniek, linkbuilding en UX aan onder andere Vegro, Casashops, Zinzi en De Bommel Meubelen.
Thuy is SEO consultant bij ISM eCompany. Ze is een expert in content en vraagt zich niet alleen continue af waar men naar zoekt in Google, maar ook vooral waarom men ergens naar zoekt. Daarnaast geeft zij advies op het gebied van techniek, linkbuilding en UX aan onder andere Vegro, Casashops, Zinzi en De Bommel Meubelen.
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021
SEO blog |
Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO...
Thuy Mai Tran
16 November 2020
Online marketing SEA whitepaper |
Als adverteerder bent u ongetwijfeld bekend met de vele optimalisatiemogelijkhed...
Thuy Mai Tran
16 November 2020
Online marketing SEA presentatie
Hoe past u klantfocus to binnen online advertising?
Thuy Mai Tran
16 November 2020