De SEO-benchmark voor e-commerce Q3: de belangrijkste resultaten

Thuy Mai Tran    16 November 2020   

Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO-benchmark voor e-commerce onderzoekt welke websites en webshops het beste organisch vindbaar zijn in Google binnen een bepaalde branche. De benchmark geeft de marktaandelen en posities van de top 30-spelers weer in meer dan 30 verschillende branches. Zo ontdek je in één opslag hoe goed jouw organisatie presteert.

In de tweede editie van het SEO-benchmarkonderzoek voor e-commerce bieden wij opnieuw inzichten in de top 30 spelers in de zoekmarkt voor verschillende retailbranches. Deze keer hebben we twee nieuwe branches toegevoegd aan het onderzoek, namelijk speelgoed en slijterijen. In dit artikel delen we de eerste resultaten van deze nieuwe branches en de meest opmerkelijke stijgingen en dalingen in marktaandelen op basis van organisch verkeer ten opzichte van Q2. Lees verder en ontdek wie de grote winnaars en verliezers zijn.

Bol.com is de grote winnaar in de speelgoedbranche

Bol.com heeft het grootste aandeel organisch verkeer in de speelgoedbranche, met een marktaandeel dat bijna twee keer zo groot is als de nummer twee in de speelgoedmarkt. Lobbes.nl heeft als nichespeler een stevige tweede plek verovert in de SEO-benchmark top 3 voor speelgoed. De grootste spelers binnen speelgoed zijn:

  1. Bol.com

  2. Lobbes.nl

  3. Marktplaats.nl

  4. Opvallend in deze nieuwe branche is dat marktplaats een groot aandeel heeft in de zoekmarkt. Er zijn verschillende aanwijzingen dat de markt voor tweedehands artikelen aan het groeien is. Het aantal tweedehandswinkels neemt toe, maar ook online lijkt de vraag dus groter te worden.


Aandeel organisch verkeer Gall.nl meer dan een kwart van de totale zoekmarkt in de slijterijen branche

Gall.nl is overduidelijk de grote winnaar in de zoekmarkt voor slijterijen. De grootste spelers binnen slijterijen zijn:

  1. Gall.nl: 26%

  2. nl.wikipedia.org: 15%

  3. Drankgigant.nl: 7%

Opvallend in deze nieuwe branche is dat Wikipedia een groot aandeel heeft in de zoekmarkt. Google houdt zich aan alcoholwetten en branchenormen waarbij betaalde advertenties die alcohol gerelateerde advertenties tonen, alleen toegestaan zijn indien deze voldoen aan hun beleid. Logischerwijs is de verwachting dat er ook voor organische resultaten een beleid geldt, waarbij informatieve en objectieve pagina’s zoals Wikipedia voor alcoholische dranken de voorkeur lijken krijgen.

Opvallende stijgers en dalers in zoekmarktaandeel en organische vindbaarheid

In een aantal branches zijn opvallende stijgers en dalers ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 waargenomen. De meest opvallende komen voor in de branches: brillen en opticiens, bedden, huisdieren artikelen en tuinrecreatie.

Charlietemple.nl is de grote winnaar in de brillen- en opticiensbranche

In de zoekmarkt voor brillen vond een opvallende stijging in marktaandeel plaats voor organisch zoekverkeer:

  • Charlietemple.com is maar liefst 9 posities gestegen in de top 30 marktaandelen naar de nummer 1 positie met een marktaandeel verdrievoudiging, namelijk een stijging van 3% naar 9% marktaandeel in de zoekmarkt voor brillen.
  • Verder levert Zalando.nl marktaandeel in, met een daling van 7% naar 5% marktaandeel in deze zoekmarkt.
  • Brandfield.nl is nieuw in de top 10 marktaandelen en staat nu met 4% marktaandeel op positie 9 in de brillen- en opticiensbranche.

Beterbed.nl blijft de grootste in de beddenbranche en neemt bijna een kwart van de totale zoekmarkt in

Er zijn drie zaken die direct opvallen in de zoekmarkt voor bedden:

  • Beterbed.nl stond in het tweede kwartaal op 1 met 20% marktaandeel en staat in het derde kwartaal nog steeds op 1, waarbij het marktaandeel is toegenomen naar 24%.
  • Jysk.nl is 3 plekken gestegen, namelijk van positie 8 naar 5 met een marktaandeel van 5% ten opzichte van 3% vorig kwartaal.
  • Dekbed-discounter.nl is 3 plekken gezakt, van positie 5 naar 8 en is van 5% marktaandeel naar 3% marktaandeel gegaan.

Bol.com verslaat Zooplus.nl in de huisdierenartikelenbranche

  • In de huisdieren artikelen branche is Bol.com de nieuwe marktleider voor organisch verkeer met een stijging in het marktaandeel van 11% naar 14%.
  • Zooplus.nl levert haar nummer 1 positie in aan Bol.com met een gelijkblijvend marktaandeel van 11% ten opzichte van het kwartaal ervoor.
  • Ondanks dat Petsplace.nl nog steeds op positie 3 staat, zien we een daling van 2% in het marktaandeel.
  • Opvallend is dat Marktplaats.nl in deze branche nieuw in de top 10 marktaandelen staat op positie 8 ten opzichte van positie 11 in Q2.

Nichespeler parasol-shop.nl stijgt het hardst in de tuinrecreatie branche

Ook in de tuinrecreatie branche zijn er opvallende stijgingen waar te nemen.

  • Parasol-shop.nl is 11 plekken gestegen naar positie 7 met een stijging van 1% naar 4% in zoekmarktaandeel.
  • Daarnaast is Marktplaats.nl 3 plekken gestegen naar positie 5 met 4% marktaandeel.
  • Leenbakker.nl is daarentegen 1 positie gedaald, waarbij zij van 10% marktaandeel naar 7% is gegaan ten opzichte van Q2.
  • Gamma.nl stond vorig kwartaal nog in de top 10 marktaandelen, maar is nu 9 posities gedaald naar positie 15, waarbij het marktaandeel is gehalveerd van 4% naar 2%.
  • Tenslotte is Tuinmeubelland.nl met 1 positie gestegen, waarbij het marktaandeel van 5% naar 7% is gegaan ten opzichte van Q2.

Hoe staan de e-commercereuzen ervoor?

Zalando.nl is de fashionmarktleider en nu nóg beter vindbaar

Een noemenswaardige e-commercereus die topposities verovert is Zalando.nl. Fashionmarktleider Zalando.nl komt maar liefst 12 keer voor in het benchmarkonderzoek, waarvan 9 keer in de top 10. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 zijn er een aantal opmerkelijke stijgingen in zoekmarktaandeel te zien bij Zalando.nl:

  • Fashion vrouw: stijging van 19% naar 24%
  • Schoenen: stijging van 23% naar 27%
  • Sport outdoor en wandelen: stijging van 5% naar 9%

Bol.com blijft de grootste speler

Bol.com blijft de grootste e-commercereus over alle branches heen en valt nu ook meer op in de fashionbranche. Daarnaast zijn er ook andere interessante stijgingen te zien ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020:

  • Fashion - man: een stijging van positie 23 naar 8 met 2% marktaandeel
  • Baby: marktaandeel stijgt van 14% naar 19%
  • Dieren: marktaandeel stijgt van 11% naar 14%

Marktplaats.nl groeit in maar liefst 15 branches

Zoals eerder benoemd lijkt de vraag naar tweedehands artikelen te groeien. Marktplaats laat in ieder geval in 15 branches een stijging zien in zoekmarktaandeel in het derde kwartaal van 2020. Daarnaast komt Marktplaats.nl 10 keer voor in de top 10. De grootste stijging voor Marktplaats.nl is zichtbaar binnen fitnessapparaten; namelijk een stijging in het marktaandeel van 7% naar 15%

Opmerkelijke stijgingen nichespelers

Uiteraard doen nichespelers nog steeds goed mee in veel branches. Dit zijn de marktleiders die hun #1 positie in zoekmarktaandeel wisten te behouden en te vergroten in hun branche:

  • Obelink.nl – kamperen: stijging van 13% naar 15%
  • Lucardi.nl – sieraden: stijging van 19% naar 21%
  • Horloge.nl - horloges: stijging van 15% naar 17%

Benieuwd naar jouw eigen positie of die van jouw concurrenten in deze benchmark? Of gewoon benieuwd naar hoe het e-commercelandschap op basis van de Nederlandse zoekmarkt verdeeld is in verschillende branches? Download dan onze SEO-benchmark.

New call-to-action

Geschreven door:

Thuy Mai Tran SEO Consultant

Thuy is SEO consultant bij ISM eCompany. Ze is een expert in content en vraagt zich niet alleen continue af waar men naar zoekt in Google, maar ook vooral waarom men ergens naar zoekt. Daarnaast geeft zij advies op het gebied van techniek, linkbuilding en UX aan onder andere Vegro, Casashops, Zinzi en De Bommel Meubelen.

Thuy-Mai-Tran_ISM-eCompany
Geschreven door:

Thuy Mai Tran SEO Consultant

Thuy is SEO consultant bij ISM eCompany. Ze is een expert in content en vraagt zich niet alleen continue af waar men naar zoekt in Google, maar ook vooral waarom men ergens naar zoekt. Daarnaast geeft zij advies op het gebied van techniek, linkbuilding en UX aan onder andere Vegro, Casashops, Zinzi en De Bommel Meubelen.

Thuy-Mai-Tran_ISM-eCompany

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021   

Meer van Thuy Mai Tran

  • De SEO-benchmark voor e-commerce Q3: de belangrijkste resultaten

    De SEO-benchmark voor e-commerce Q3: de belangrijkste resultaten

    SEO blog |

    Welke organisatie is jouw grootste concurrent voor organisch zoekverkeer? De SEO...

    Thuy Mai Tran   
    16 November 2020   

  • Bied op uw meest waardevolle doelgroepen met Google Ads-scripts

    Bied op uw meest waardevolle doelgroepen met Google Ads-scripts

    Online marketing SEA whitepaper |

    Als adverteerder bent u ongetwijfeld bekend met de vele optimalisatiemogelijkhed...

    Thuy Mai Tran   
    16 November 2020   

  • [Presentatie] Klantfocus in online advertising: de datagedreven aanpak

    [Presentatie] Klantfocus in online advertising: de datagedreven aanpak

    Online marketing SEA presentatie

    Hoe past u klantfocus to binnen online advertising?

    Thuy Mai Tran   
    16 November 2020