Ga je een SEO-tekst schrijven? Lees deze 9 tips!

Blog

Felice Bok    3 April 2018   

Het schrijven van goede SEO-teksten is één van de randvoorwaarden voor een optimale zichtbaarheid in Google. Dat weet inmiddels vrijwel iedereen. Vanuit mijn rol als SEO-consultant krijg ik daarom regelmatig vragen van klanten over hoe ze het beste een SEO-tekst kunnen schrijven. In deze blog lees je de meest gestelde vragen en mijn antwoorden.

Richtlijnen voor het schrijven van SEO-teksten – Q&A

Q: Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

A: Het antwoord op deze vraag wisselt. Niet elk schrijfonderwerp is namelijk hetzelfde. Hanteer de volgende richtlijnen:

  • Productoverzichtspagina’s en categoriepagina’s meer dan 250 woorden
  • Productpagina’s meer dan 150 woorden

Deze tekstlengtes pakken in de regel goed uit voor je vindbaarheid, maar er komt meer bij kijken om de ideale tekstlengte vast te stellen. De doorslaggevende factor is de concurrentie die rust op een zoekwoord. Hoe meer sterke concullega’s hun website hebben geoptimaliseerd op een bepaald zoekwoord, des te lastiger het wordt om voor dat zoekwoord te ranken in Google. Het is een algemeen uitgangspunt dat er op veelgebruikte zoekwoorden een hoge concurrentie rust. Dat betekent dat er op generieke termen (‘onderbroeken’) meer concurrentie is dan op specifieke termen (‘Scotch & Soda onderbroek met palmbomen’). Met categorie- en filterpagina’s kunt u inspelen op generieke zoekopdrachten van potentiële klanten. Productpagina’s lenen zich daarentegen beter voor specifiekere wensen. Dit betekent dat er voor overzichtspagina’s langere teksten nodig zijn dan voor productpagina’s, aangezien de concurrentie bij de eerstgenoemde het hoogst is.

Q: Hoe vaak moet het zoekwoord voorkomen?

A: De zoekwoorddichtheid van een tekst ligt idealiter tussen de 2 procent tot 4 procent. Noem dus per 100 woorden 2 tot maximaal 4 keer het zoekwoord. Er is geen man overboord wanneer je soms boven de 4 procent komt, maar dit dient wel een uitzondering te zijn. Een te hoge zoekwoorddichtheid kan namelijk leiden tot een penalty van Google – met dalende rankings als gevolg. 

Het is ook mogelijk om naast het hoofdzoekwoord een tweede, ‘secundair zoekwoord’ te verwerken in de tekst. Een gezonde zoekwoorddichtheid voor secundaire zoekwoorden is 1 á 2 procent.retailer?

Q: M’n zoekwoord leest niet lekker weg. Is het erg als ik er woorden tussendoor plaats?

A: Natuurlijke zinnen verdienen de aanbeveling boven onnatuurlijke zinnen. Als de tekst erom vraagt kun je een zoekwoord opsplitsen, maar probeer de afstand tussen de woorden te beperken.

Q: Kan ik de zoekwoorden in een andere volgorde zetten?

A: Ja.

Q: Zijn er ook richtlijnen voor het optimaliseren van meta descriptions?

A: Een meta description vertelt zoekmachinegebruikers wat ze in je webshop kunnen vinden. Voor het optimaliseren van een meta description plaats je het zoekwoord aan het begin van de page title en 1 á 2 maal in de omschrijvende tekst. Gebruik maximaal 160 tekens, dan voorkom je dat de tekst afgeknipt wordt. Voor de page title geldt 60 tekens.

Q: Wordt een pagina beter vindbaar wanneer ik m’n meta-descriptions optimaliseer?

A: Ja en nee. Het optimaliseren van een meta-description zorgt er niet voor dat de pagina beter rankt, maar heeft op indirecte wijze wel impact op je rankings. Een goed geschreven en geoptimaliseerde meta-description verhoogt de CTR (doorklikratio) en verkleint de kans dat iemand je webshop direct weer verlaat (‘bounced’). Deze bezoekersgedragingen hebben direct invloed op de rank van een pagina.

Q: Welke pagina-onderdelen kan ik verder optimaliseren op m’n zoekwoord?

A:  Belangrijke locaties:

  • Meta titles
  • URL’s
  • Alt-tekst

Samengevat

Mijn conclusie: het schrijven van SEO-teksten is geen hogere wiskunde. Houd rekening met belangrijke factoren zoals zoekwoorddichtheid, tekstlengte en zoekwoordlocatie zodat de kans op een mooie positie in Google groter wordt! 

Geschreven door:

Felice Bok Contentstrateeg

Contentstrateeg Felice mistte geen kans om webshops beter te laten ranken. Met strategisch advies droeg zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

Felice_bok_ISM_ecompany
Geschreven door:

Felice Bok Contentstrateeg

Contentstrateeg Felice mistte geen kans om webshops beter te laten ranken. Met strategisch advies droeg zij bij aan de online zichtbaarheid van grote klanten zoals Zinzi, Duifhuizen en Primera.

Felice_bok_ISM_ecompany

Ook interessant

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Strategie SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    5 September 2019   

  • Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Strategie SEO blog |

    Ga je aan de slag met linkbuilding? Lees je dan goed in, want je betaalt snel te...

    Giel van Balen   
    5 July 2019   

  • Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Strategie SEO blog

    Regelmatig publiceren bloggers linkbuildingartikelen die niet aan de verwachting...

    Marissa van der Vliet   
    5 July 2019   

Meer van Felice Bok

  • Ga je een SEO-tekst schrijven? Lees deze 9 tips!

    Ga je een SEO-tekst schrijven? Lees deze 9 tips!

    Strategie SEO blog |

    Het schrijven van goede SEO-teksten is één van de randvoorwaarden voor een optim...

    Felice Bok   
    3 April 2018   

  • Cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten

    Cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten

    Strategie SEO blog |

    Hoe zorgt u ervoor dat uw teksten SEO-proof zijn? Bij het optimaliseren van teks...

    Felice Bok   
    3 April 2018   

  • Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Hoe zet u in 3 stappen een pakkende contentstrategie neer?

    Strategie SEO blog

    ISM'er Felice Bok vertelde tijdens een webinar hoe u de interesses van uw doelgr...

    Felice Bok   
    3 April 2018