Huitin Zhang 27 December 2019
Dat het schrijven van goede SEO-teksten een van de randvoorwaarden is voor een optimale vindbaarheid in Google, dat weet iedere marketeer inmiddels wel. Toch laten veel webshops kansen liggen op het gebied van content. In deze blog geef ik je 7 tips die je direct kunt toepassen.
Een zoekwoordonderzoek vormt de basis van goede SEO-teksten. Door een zoekwoordonderzoek weet je op welke zoekwoorden zoekvolume is en kun je prioriteiten stellen. Google Search Console is hierbij een goed startpunt. In Google Search Console vind je op welke zoekwoorden je momenteel wordt vertoond, hierdoor kan je dus gemakkelijk en snel verbeterkansen spotten.
Daarnaast doen we bij ISM eCompany zoekwoordonderzoek met de betaalde tool Ahrefs. Wil je liever gebruikmaken van een gratis tool? Dat kan! Let er alleen wel op dat deze minder informatie tonen dan betaalde tools. Zo tonen gratis tools bijvoorbeeld niet hoeveel concurrentie er is op een specifiek zoekwoord.
Op basis van het zoekwoordonderzoek bepaal je per pagina op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Maak onderscheid tussen categorie- en filterpagina’s. Met categoriepagina’s speel je in op generieke zoekopdrachten van potentiële klanten. Generieke zoektermen bevatten vaak hoge zoekvolumes.
Filtercombinaties hebben in de meeste gevallen weinig tot geen zoekvolume. Toch kan het wel eens voorkomen dat op bepaalde filtercombinaties wel zoekvolume zit. Zie je bijvoorbeeld veel zoekvolume op de zoekterm ‘zwarte Adidas sneakers’? Dan maak je een aparte pagina voor deze combinatie om zo te ranken op deze zoekterm. Op een normale filterpagina kan je namelijk geen unieke content toevoegen. Heb je een webshop op Magento? Dan kun je eenvoudig filterpagina’s aanmaken door middel van de Amasty plug-in.
Lees in deze blog hoe je van filters SEO geoptimaliseerde pagina’s maakt
Hoe lang een SEO-tekst moet zijn hangt af van het type pagina. Hanteer de volgende richtlijnen:
Een vraag die vaak krijgen, is hoe vaak een zoekwoord moet voorkomen in de tekst. Een zoekwoorddichtheid van twee tot vier procent is een goed startpunt voor een SEO-tekst. Er is geen reden tot paniek wanneer je een keer boven of onder de 4 procent uitkomt. Dit is slechts een indicatie. In de praktijk verschilt de zoekwoorddichtheid per zoekwoord. Bekijk daarom het zoekwoord waarop je wil ranken ook altijd in Google en kijk hoe vaak de top-3 het zoekwoord verwerkt in de tekst. Dit geeft je een goede indicatie voor je eigen SEO-teksten.
Verwerk naast het primaire zoekwoord ook secundaire zoekwoorden in de tekst. Dit zijn synoniemen van het primaire zoekwoord. Google hecht hierbij veel waarde aan de gebruikerservaring. Is een zin niet goed leesbaar doordat er allerlei zoekwoorden op een onnatuurlijke manier in verwerkt zijn? Dan straft Google dit af. Natuurlijke zinnen hebben dus altijd de voorkeur boven onnatuurlijke zinnen. Maak bijvoorbeeld gebruik van tussenkopjes (H1, H2) om de tekst beter leesbaar te maken.
Lees in deze blog hoe je een goede contentstrategie opzet op basis van SEO
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: verwerk interne linkjes in je tekst. Niet alleen geef je zo linkwaarde door aan belangrijke pagina’s, het is ook nog eens gebruiksvriendelijk. Ook hier geldt: voeg alleen linkjes toe waar dit logisch is. Er zijn drie methodes waarop je interne linkjes kan inzetten op categoriepagina’s:
Methode 1: link naar dieper gelegen categoriepagina’s
Plaats interne linkjes op categoriepagina’s, naar diepergelegen categoriepagina’s met veel verkeer. Hieronder zie je een voorbeeld van Woonbouleverd Poortvliet. Op de hoofdcategorie banken, linken zij naar diepergelegen categoriepagina’s, zoals bankstellen en hoekbanken. Betekent dit dat je alleen moet linken naar een categoriepagina met veel verkeer? Nee, dat zeker niet. Is een pagina belangrijk voor jouw organisatie, maar komt er weinig verkeer op doordat het zoekvolume laag is? Dan kun je hier alsnog een intern linkje naartoe plaatsen. Zo zorg je ervoor dat deze pagina uiteindelijk toch meer verkeer krijgt.
Afbeelding 1: voorbeeld van interne linkjes op de categoriepagina van Woonboulevard Poortvliet
Methode 2: link naar diepergelegen filterpagina’s
De tweede mogelijkheid is linken naar populaire filterpagina’s. Wordt er bijvoorbeeld veel gezocht op grijze hoekbank? Dan kun je hier vanuit een dieper gelegen categoriepagina een linkje naartoe plaatsen, zoals je ziet in afbeelding 2.
Afbeelding 2: voorbeeld van interne linkjes op een diepergelegen categoriepagina van Woonboulevard Poortvliet
Methode 3: linken naar adviespagina’s
Wordt er veel gezocht naar een specifiek advies? Denk bijvoorbeeld aan: hoe kan ik vlekken verwijderen uit mijn suéde bank? Dan kan je hier een adviespagina voor schrijven. Vanuit de productoverzichtpagina kan je dan linken naar de adviespagina, zoals je ziet in afbeelding 3. Daarnaast kun je vanuit de adviespagina ook weer teruglinken naar de categoriepagina waarvoor je de adviespagina hebt geschreven. Op die manier stuur je relevant verkeer naar beide pagina’s.
Afbeelding 3: voorbeeld van een categoriepagina van Betersport waarbij linkjes naar de adviespagina’s zijn toegevoegd
Wil je goed vindbaar zijn in de zoekresultaten van Google? Dan is een goede titel voor je pagina (page title) essentieel. Zo zag ik bij diverse klanten een flinke stijging in hun posities door alleen de page title te optimaliseren. Een quick win dus als je het mij vraagt.
Maak de page title maximaal 55 tekens lang. Zo voorkom je dat Google slechts een gedeelte hiervan toont in de zoekresultaten, zoals je ziet in afbeelding 4. Houdt dit wel in de gaten, Google verandert namelijk met regelmaat de toegestane lengte voor de page title.
Afbeelding 4: voorbeeld van een page title die wordt afgebroken, omdat deze te lang is
Een goede page title bestaat uit drie onderdelen:
Hieronder zie je een voorbeeld van een goede page title:
Afbeelding 5: voorbeeld van een goede page title
Typ in Google altijd het belangrijkste zoekwoord in waarop je wilt ranken en bekijk wat voor page title concurrenten hebben die in de Google top 5 staan. Met de page title wil je je onderscheiden van concurrentie dus het laatste wat je wil is eindigen met dezelfde page title als je concurrenten.
Het optimaliseren van de meta description zorgt er niet direct voor dat je pagina beter scoort in de zoekresultaten, maar is wel belangrijk. Een goed geschreven en geoptimaliseerde meta description verhoogt de doorklikratio (CTR) naar je webshop. En dat is niet alleen positief voor je bezoekersaantallen.
Google is dol op pagina’s met goede gebruikersstatistieken en laat deze ook zeker beter ranken in de zoekresultaten. Hoe vaker jouw pagina dus wordt bekeken en hoe langer bezoekers op deze pagina blijven, hoe beter dit is voor je positie in de zoekresultaten. Heeft jouw webshop een sterke USP, zoals gratis verzending? Verwerk deze dan in de meta description.
Maak ook gebruik van leestekens, zoals vinkjes. Zo val je meer op in de zoekresultaten. Gebruik maximaal 160 tekens, dan voorkom je dat Google de meta description niet volledig toont.
Afbeelding 6: voorbeeld van een goede meta description
Naast bovenstaande onderdelen zijn er nog twee andere onderdelen die je kunt optimaliseren:
De URL
Maak gebruik van URL’s waarin het zoekwoord duidelijk terugkomt. Voorkom vreemde tekens in de URL. Een voorbeeld van een goede URL, ook wel een ‘schone’ URL genoemd is:
https://www.jeroenbeekman.nl/broeken/cambio/
Optimaliseer de afbeeldingen
Optimaliseer de afbeeldingen door middel van de alt-tekst. De alt-tekst is de tekst die tevoorschijn komt wanneer je op een pagina met je muis over een afbeelding beweegt. Als je deze tekst optimaliseert kun je niet alleen in de gewone zoekresultaten ranken, maar ook in Google Afbeeldingen. Oftewel, eenvoudige manier om nog vaker vindbaar te zijn in de zoekresultaten. Dit is vooral belangrijk voor webshops die producten verkopen waarbij afbeeldingen/inspiratie belangrijk is, zoals een webshop die kleding of interieur verkoopt.
Het schrijven van SEO-teksten is zeker niet moeilijk, maar wel belangrijk. Wil je nog meer tips voor het schrijven van SEO-proof teksten? Download dan onze SEO-cheatsheet en verover die nummer één posities in Google.
Na de master Marketing Management is Huitin al snel gevallen voor de wereld van SEO. Ze haalt energie uit het spotten van kansen in data en het combineren van alle aspecten van SEO om zo haar klanten te helpen om gevonden te worden in Google. Ze werkt onder andere voor deze klanten: Lucardi, Vegro, Woonboulevard Poortvliet en Jeroen Beekman.
Na de master Marketing Management is Huitin al snel gevallen voor de wereld van SEO. Ze haalt energie uit het spotten van kansen in data en het combineren van alle aspecten van SEO om zo haar klanten te helpen om gevonden te worden in Google. Ze werkt onder andere voor deze klanten: Lucardi, Vegro, Woonboulevard Poortvliet en Jeroen Beekman.
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
23 April 2021
SEO video |
Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...
Umut Terli
18 March 2021
SEO blog
Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...
Umut Terli
15 February 2021