Haal meer rendement uit SEO: analyseer bestaande content

Blog

Kees Beckeringh    27 October 2015   

De meeste SEO-strategieën hebben meer bezoekers als belangrijkste doelstelling. Concreet betekent dit nieuwe content schrijven voor zoekwoorden waar de webshop nog niet voor geoptimaliseerd is. Maar behaal je met deze strategie altijd meer rendement met SEO? Nee. In slechts drie stappen kun je ook met je bestaande content betere posities in Google krijgen en tegelijkertijd meer omzet genereren.

SEO-strategie: nieuwe versus oude content

Google gebruikt het zoekgedrag van bezoekers voor het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten. Als de zoekmachinegigant merkt dat de gebruikerstevredenheid van je webshop stijgt, dan verbetert ook je ranking. Daarom is het essentieel om ook bestaande content te optimaliseren.

Tip: in deze webinaropname leggen we uit hoe je een contentstrategie opzet

Stap 1: segmenteer content en bezoekers

Een webshop heeft verschillende soorten pagina's, denk aan: producten, productoverzichten en veelgestelde vragen. Een blog vergelijken met een whitepaper is niet zinvol. Vergelijk appels met appels door gebruik te maken van 'content grouping' in Google Analytics. Hiermee maak je onderscheid tussen de verschillende soorten pagina's:

  • PDP (product-detailpagina)
  • POP (product-overzichtspagina)
  • Blog
  • Whitepaper
  • FAQ (veelgestelde vragen)
  • Home
  • Etc

Vergelijk elke paginagroep met dezelfde soort bezoekers. Segmenteer op:

  • Mobiel / desktop
  • Nieuw / terugkerend
  • Verkeersbron: zoekmachine / direct / social media / e-mail

Stap 2: bepaal relevante doelen en verzamel data

Een whitepaper dient een ander doel dan een productpagina. Je kunt niet verwachten dat beide paginagroepen dezelfde directe omzet genereren voor je webshop. Formuleer daarom per paginagroep passende doelstellingen die je kunt meten met Google Analytics.

Zo is het voor een whitepaper zinvol om via scrolldiepte de betrokkenheid te meten. Als het merendeel van de bezoekers niet verder dan een kwart van de pagina komt, dan sluit je content niet goed aan op de behoefte van de bezoekers. Je kunt ook gebruikmaken van heatmaps, zodat je weet waar bezoekers kijken en klikken.

Een aantal denkbare doelen voor verschillende paginatypen zijn:

  • Productpagina: stopt de bezoeker een product in het winkelmandje
  • Productpagina: klikt de bezoeker op het tabje om de productreviews te bekijken?
  • Blog: scrollt de bezoeker naar beneden en leest hij het hele artikel?
  • Blog: klikt de bezoeker op gerelateerde artikelen?
  • Whitepaper: scrollt de bezoeker naar beneden en leest hij de whitepaper
  • Whitepaper: deelt de bezoeker de whitepaper op social media of via e-mail?

Stap 3: contentanalyse

Analyseer de prestaties van je pagina's. Er zijn allerlei redenen waarom pagina’s slecht scoren. Wij gebruiken allerlei tactieken om de oorzaak van het probleem te achterhalen:

  • Gebruik een rankingtool om te achterhalen op welke zoekwoorden jouw landingspagina vindbaar is. Vervolgens analyseer je of de huidige content inspeelt op de zoekintentie
  • Bekijk andere webshops die goed vindbaar zijn op deze zoekopdracht en analyseer hun content
  • Gebruik tools als Buzzsumo en Ahrefs om te analyseren welke content veel links genereren en aandacht op social media krijgt. Vergelijk dit met je eigen content voor nieuwe ideeën
  • Vraag de bezoekers met on-site feedbacktools of zij hebben gevonden waar ze naar zochten en of ze iets missen
  • Gebruik Google Ads om sneller meer inzicht te krijgen in de exact gebruikte zoekwoorden en specifieke conversiepercentage per zoekwoord

Als je goed in kaart hebt welk pagina’s slecht scoren en wat de oorzaak is, dan kun je naar de volgende stap.

Stap 4: testen en optimaliseren

Begin met het formuleren van mogelijke verbeteringen. Toets ze via A/B-testen zodat je zeker bent dat de vernieuwing daadwerkelijk een positieve uitwerking heeft.

Een succesvolle A/B-test levert vervolgens meer op dan betere conversie. Google ziet dat jouw verbeterde pagina's ervoor zorgen dat bezoekers langer op je webshop blijven en minder terugkeren naar de zoekresultaten. Dit leidt tot betere rankings en dus tot meer verkeer. Dubbele winst dus!

Tip: bekijk in deze webinaropname hoe je A/B-testen opzet. Geen tijd voor een webinaropname? Bekijk dan alleen de bijbehorende presentatie.

 

De grootste kansen voor omzetgroei liggen mogelijk bij je bestaande content

Jagen op meer bezoekers naar je webshop is dus niet de heilige graal. Als je streeft naar meer bezoekers met nieuwe content loop je het risico dat je alleen focust op nieuwe zoekwoorden die mogelijk minder relevant zijn voor je productaanbod. Bovendien besteed je dan ook minder tijd aan je bestaande content die al gericht is op belangrijke en concurrerende zoekwoorden. Je kunt je tijd en budget maar één keer besteden, weeg je opties dus zorgvuldig af!

Tip: gebruik de cheatsheet voor het optimaliseren van je teksten voor SEO

Geschreven door:

Kees Beckeringh Online marketingstrateeg

Kees is negen jaar werkzaam als online marketingconsultant waarbij zijn focus sinds de start op SEO ligt. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport en geeft regelmatig webinars of spreekt events zoals de Webwinkel Vakdagen. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook online marketingstrateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.

Kees-B_DSF3150
Geschreven door:

Kees Beckeringh Online marketingstrateeg

Kees is negen jaar werkzaam als online marketingconsultant waarbij zijn focus sinds de start op SEO ligt. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport en geeft regelmatig webinars of spreekt events zoals de Webwinkel Vakdagen. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook online marketingstrateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.

Kees-B_DSF3150

Ook interessant

  • Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Hoe Condoom Anoniem 10% meer mobiele transacties kreeg

    Online marketing SEO blog |

    Condoom Anoniem is opgericht in 2004 met het doel om het voor iedereen zo gemakk...

    Loef Kleinmeijer   
    3 February 2020   

  • 5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    Online marketing SEO blog |

    Het is je vast niet ontgaan dat e-commercereuzen als Zalando en Bol.com vaak de ...

    Kees Beckeringh   
    31 January 2020   

  • SEO in 2020: zo bereikt u de top en verslaat u de e-commercereuzen in Google

    SEO in 2020: zo bereikt u de top en verslaat u de e-commercereuzen in Google

    Online marketing SEO blog

    Hoe komt u in de top 10 van Google met SEO?

    Kees Beckeringh   
    29 January 2020   

Meer van Kees Beckeringh

  • Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Online marketing SEO blog |

    Hoe achterhaalt u de online behoeften van uw doelgroep? Hoe vertaalt u dit naar ...

    Kees Beckeringh   
    27 October 2015   

  • Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?

    Online marketing SEO blog |

    Hoe achterhaalt u de online klantbehoeften en vertaalt u dit naar kansen?

    Kees Beckeringh   
    27 October 2015   

  • 5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    5 tips waarmee je in 2020 de top bereikt en de e-commercereuzen verslaat in Google

    Online marketing SEO blog

    Het is je vast niet ontgaan dat e-commercereuzen als Zalando en Bol.com vaak de ...

    Kees Beckeringh   
    27 October 2015