Haal meer rendement uit SEO: analyseer bestaande content

Blog

Kees Beckeringh    27 October 2015   

lens.jpg

De meeste SEO-strategieën hebben meer bezoekers als belangrijkste doelstelling. Concreet betekent dit nieuwe content schrijven voor zoekwoorden waar de webshop nog niet voor geoptimaliseerd is. Maar behaal je met deze strategie altijd meer rendement met SEO? Nee. In slechts drie stappen kun je ook met je bestaande content betere posities in Google krijgen en tegelijkertijd meer omzet genereren.

 

SEO-strategie: nieuwe content versus oude content

Google gebruikt het zoekgedrag van bezoekers voor het bepalen van de rankings. Als de zoekmachinegigant merkt dat de gebruikerstevredenheid van je webshop stijgt, dan verbetert ook je ranking. Daarom is het essentieel om ook bestaande content te optimaliseren.

 

Stap 1: segmenteer content en bezoekers

Een webshop heeft verschillende soorten pagina's, denk aan: producten, productoverzichten en veelgestelde vragen. Een blog vergelijken met een whitepaper is niet zinvol. Vergelijk appels met appels door gebruik te maken van 'content grouping' in Google Analytics. Hiermee maak je onderscheid tussen de verschillende soorten pagina's:

  • PDP (product-detailpagina)
  • POP (product-overzichtspagina)
  • Blog
  • Whitepaper
  • FAQ (veelgestelde vragen)
  • Home
  • Etc 

Vergelijk elke paginagroep met dezelfde soort bezoekers. Segmenteer op:

  • Mobiel / desktop
  • Nieuw / terugkerend
  • Verkeersbron: zoekmachine / direct / social media / e-mail

 

Stap 2: bepaal relevante doelen en verzamel data

Een whitepaper dient een ander doel dan een productpagina. Je kunt niet verwachten dat beide paginagroepen dezelfde directe omzet genereren voor je webshop. Formuleer daarom per paginagroep passende doelstellingen die je kunt meten met Google Analytics.

Zo is het voor een whitepaper zinvol om via scrolldiepte de betrokkenheid te meten. Als het merendeel van de bezoekers niet verder dan een kwart van de pagina komt, dan sluit je content niet goed aan op de behoefte van de bezoekers. Je kunt ook gebruikmaken van heatmaps, zodat je weet waar bezoekers kijken en klikken. 

Scroldiepte (1)

Afbeelding 1: scroldiepte van een whitepaper 

 

Een aantal denkbare doelen voor verschillende paginatypen zijn:

  • Productpagina: stopt de bezoeker een product in het winkelmandje
  • Productpagina: klikt de bezoeker op het tabje om de productreviews te bekijken?
  • Blog: scrollt de bezoeker naar beneden en leest hij het hele artikel?
  • Blog: klikt de bezoeker op gerelateerde artikelen?
  • Whitepaper: scrollt de bezoeker naar beneden en leest hij de whitepaper
  • Whitepaper: deelt de bezoeker de whitepaper op social media of via e-mail?

 

Stap 3: contentanalyse

Analyseer de prestaties van je pagina's. Er zijn allerlei redenen waarom pagina’s slecht scoren. Wij gebruiken allerlei tactieken om de oorzaak van het probleem te achterhalen:

  • Gebruik een ranking tool om te achterhalen op welke zoekwoorden jouw landingspagina vindbaar is. Vervolgens analyseer je of de huidige content inspeelt op de zoekintentie 
  • Bekijk andere webshops die goed vindbaar zijn op deze zoekopdracht en analyseer hun content
  • Gebruik tools als Buzzsumo en Ahrefs om te analyseren welke content veel links genereren en aandacht op social media krijgt. Vergelijk dit met je eigen content voor nieuwe ideeën
  • Vraag de bezoekers met on-site feedback tools of zij hebben gevonden waar ze naar zochten en of ze iets missen
  • Gebruik Google AdWords om sneller meer inzicht te krijgen in de exact gebruikte zoekwoorden en specifieke conversiepercentage per zoekwoord

Als je goed in kaart hebt welk pagina’s slecht scoren en wat de oorzaak is, dan kun je naar de volgende stap.

 

Stap 4: testen en optimaliseren

Begin met het formuleren van mogelijke verbeteringen. Toets ze via A/B-testen zodat je zeker bent dat de vernieuwing daadwerkelijk een positieve uitwerking heeft.

Een succesvolle A/B-test levert vervolgens meer op dan betere conversie. Google ziet dat jouw verbeterde pagina's ervoor zorgen dat bezoekers langer op je webshop blijven en minder terugkeren naar de zoekresultaten. Dit leidt tot betere rankings en dus tot meer verkeer. Dubbele winst dus!

 

De grootste kansen voor omzetgroei liggen mogelijk bij je bestaande content

Jagen op meer bezoekers naar je webshop is dus niet de heilige graal. Als je streeft naar meer bezoekers met nieuwe content loop je het risico dat je alleen focust op nieuwe zoekwoorden die mogelijk minder relevant zijn voor je productaanbod. Bovendien besteed je dan ook minder tijd aan je bestaande content die al gericht is op belangrijke en concurrerende zoekwoorden. Je kunt je tijd en budget maar één keer besteden, weeg je opties dus zorgvuldig af!