Thomas Wolters 11 July 2017
Hoe zorg je dat bezoekers je webshop in no time wegklikken? Plaats een menu (topnavigatie) in je webshop die bezoekers niet snappen. De topnavigatie heeft veel invloed op gebruiksvriendelijkheid en op SEO. In deze blog leg ik uit hoe je op beide onderdelen maximaal scoort bij de oriënterende bezoeker.
Als je webshop een goede topnavigatie heeft, dan bereikt je bezoeker gemakkelijk en zonder hersenkrakers de juiste categorie en het juiste product. Je geeft ook een goed signaal af aan Google, want Google wil graag dat gebruikers via de zoekmachine snel vinden wat ze zoeken. Bezoekers vinden snel via de topnavigatie in je webshop wat ze zoeken door een drietal basiselementen:
De zogenoemde spiders van Google “crawlen” (beoordelen) je webshop. Zo beoordelen ze de waarde van elke link (linkwaarde)in je webshop. De spiders kunnen de linkwaarde niet oneindig verdelen, want er is een beperkte hoeveelheid beschikbaar
De spiders beginnen op de homepagina. Dit is de belangrijkste pagina. Vanaf deze pagina verdelen ze de linkwaarde over de verschillende pagina’s in je webshop. Dit doet de spider (ook wel crawler) door linkjes te volgen en zo verder de webshop in te gaan. Hoe dieper de crawler je webshop ingaat, des te minder waarde hij kan verdelen op de dieper gelegen pagina’s.
De pagina’s die in de topnavigatie van je webshop zijn verwerkt krijgen de meeste linkwaarde toegekend. De topnavigatie is namelijk op elke pagina bereikbaar (voor zowel de bezoeker als de crawler) en het staat altijd boven de vouw (datgene wat direct in beeld is zonder dat je bezoeker naar beneden hoeft te scrollen) van de pagina. Meestal staan debelangrijke elementen voor een webshop en de bezoeker ook bovenaan de pagina. Daarom waardeert Google deze elementen ook meer.
Afbeelding 1: de wijze waarop spiders linkwaarde verdelen
Met deze informatie in het achterhoofd beslis je:
Net een usablity-onderzoek achterhaal je de juiste hoofdingangen voor de topnavigatie in je webshop en helpt je bij verder bij alle keuzes die je moet maken voor het inrichten van je navigatie.
Tip: hoor in deze webinaropname hoe je een usability-onderzoek aanpakt
Tip: hoor in deze webinaropname over het ontwikkelen van een goede online marketingroadmap hoe je de behoefte van je doelgroep achterhaalt
Voor een zoekwoordonderzoek zijn een drietal elementen essentieel:
De analyse van deze drie elementen geven je inzichten die je helpen bij het invullen van de categorie-indeling en -benaming van je topnavigatie in je webshop. Zo ontdek je via een zoekwoordonderzoek hoe je doelgroep in de markt via Google zoekt. Zoekt je doelgroep bijvoorbeeld met algemene termen (tassen) of juist meer op geslacht (damestassen, herentassen)? Welke invloed deze inzichten hebben op de inrichting van je topnavigatie licht ik toe aan de hand van onderstaande voorbeelden.
Afbeelding 2: in het rood omrand is de topnavigatie van de webshop van Duifhuizen
In afbeelding twee die je de topnavigatie van de webshop van Duifhuizen. Het concept: Duifhuizen.nl toont alle hoofdcategorieën (tassen, koffers, trolleys etc.) waarna de bezoeker een specifiekere keuze kan maken in de onderliggende menu-items (clutches, handtassen, aktetassen, Ted Baker, etc).
Het voordeel:
Duifhuizen zorgt voor veel linkwaarde aan algemene pagina’s over reistassen, handtassen en reistassen. Dit is vanuit SEO-perspectief sterk. Duifhuizen heeft een groot assortiment waardoor het waardevol is om veel waarde mee te geven aan deze algemene pagina’s. Zo zorgen ze voor goede posities op de algemene zoektermen.
Het nadeel:
Een man die zich oriënteert op tassen heeft door deze topnavigatie in de webshop meer moeite met het vinden van de juiste tas. Duifhuizen toont namelijk eerst een groot aantal menu-items voor vrouwen. Het kost mannen extra moeite om het juiste menu-item te vinden. Je voorkomt dit door eerst te vragen naar geslacht.
Afbeelding 3: de hoofdingangen in de webshop van The Little Green Bag (rood omrand)
Het concept van Thelittegreenbag.nl: bezoekers moeten eerst de keuze tussen geslacht maken voordat ze verder kunnen navigeren tussen de productsoorten.
Het voordeel:
Qua assortiment is thelittlegreenbag.nl iets kleiner dan Duifhuizen. Daarnaast is de concurrentie erg groot in de tassenmarkt. Daarom is het voor The Little Green Bag lastig om hoog in Google te ranken op algemene zoekwoorden als tassen of handtassen. Door de hoofdingangen in de topnavigatie van de webshop te beginnen met geslacht, sturen ze spiders in het geven van meer linkwaarde naar specifiekere zoekwoorden als damestassen en dames handtassen. Hierdoor kan de tassenwebshop voor deze specifieke zoekwoorden erg goed ranken.
Nadeel:
Er is geen algemene pagina over tassen, maar alleen een pagina over kinder-, dames- of herentassen. Het is voor thelittlegreenbag.nl daarom erg lastig om op de algemene zoektermen tassen of rugtassen te ranken. Het is de vraag of thelittlegreenbag.nl dit wel wil en kan concurreren op zulke algemene zoektermen, want er is veel concurrentie en het aanbod is relatief klein.
Nadat je hebt besloten hoe de eerste indeling gaat zijn, kom je bij de volgende vraag: hoe bepaal je welke menu-items de topnavigatie bevat? En onder welke hoofdingangen vallen ze? Houd rekening met een aantal punten:
Het bovenstaande is lastiger dan je denkt. Zie jij bijvoorbeeld in afbeelding 4 hoe je koopt bij Oldenhof?
Afbeelding 4: de menu-items (rood omrand) in de topnavigatie van Kookwinkel Oldenhof
Wat leer je het voorbeeld van Kookwinkel?
Voorbeeldcase
Enige tijd geleden deed ik een zoekwoordonderzoek voor een webshop in ondermode. Tijdens het onderzoek viel mij op dat in deze branche veel mensen zoekwoorden gebruiken als ‘grote maten’ en ‘corrigerende’. Van de klant ontving ik echter een schets voor de topnavigatie in de webshop zoals je ziet in afbeelding 5a.
Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 |
Dames | Ondergoed | BH's |
Slips | ||
Tops | ||
Onderjurken | ||
Lingerie | BH's | |
Slips | ||
Onderjurken | ||
Badmode | Badpakken | |
Bikinitops | ||
Bikinibroekjes | ||
Tankini | ||
Strandkleding |
Afbeelding 5a: het concept van de navigatie voor advies
Het viel mij op dat termen uit het zoekwoordonderzoek niet terugkwamen in de schets. En dat terwijl de webshop wel een groot productassortiment heeft in grote maten van ondermode. Bij het concept van de topnavigatie voor in de webshop wordt dit assortiment pas vindbaar in de filter voor maten op de productoverzichtspagina’s. Een gemiste kans, want bezoekers moesten veelvuldig klikken voordat ze de grote maten vonden. En met elke klik raak je bezoekers kwijt. Bovendien krijgen deze pagina’s bijna geen linkwaarde van Google, omdat deze pagina's diep verstopt zijn in de webshop.
Mijn advies aan de klant: maak een apart menu-item aan voor artikelen in grote maten en voeg dit als een menu-item toe aan de topnavigatie in de webshop zoals je ziet in afbeelding 5b. Daardoor is alles wat hieronder valt beter vindbaar. De klant voerde het door en zag inderdaad betere SEO-prestaties.
Categorie 1 | Categorie 2 | Categorie 3 | Subcategorieën |
Dames | Ondergoed | BH's | |
Slips | Slip, hipster, short, string | ||
Tops | T-shirt, spaghetti shirt, hemd | ||
Onderjurken | |||
Corrigerend ondergoed | |||
Lingerie | BH's (url: ondergoed/bh/) | ||
Slips (url: ondergoed/slips) | |||
Onderjurken (url: ondergoed/onderjurken) | |||
Badmode | Badpakken | Corrigerend, chloorbestendig, prothese | |
Bikinisets (bikini's) | Soort broekje, soort top, corrigerend | ||
Bikinitops | Bandeau, beugeltops, haltertops | ||
Bikinibroekjes | Hipster, slips, shorts, corrigerend | ||
Tankini's | Corrigerend, met/ zonder broekje | ||
Strandkleding | Strandjurk | ||
Grote maten | Bikini, tankini, badpak, strandjurk |
Afbeelding 5b: het concept van de topnavigatie na advies
Met alleen de juiste benaming van items in je topnavigatie van je webshop kom je er niet, want het volgende struikelblok staat al klaar: het verwerken van teveel linkjes. Hoe meer linkjes je in je topnavigatie opneemt, hoe minder waarde een spider per link kan verdelen. Bovendien leidt een groot aantal linkjes vaak tot veel fouten. Zo zie ik regelmatig webshops met linkjes in hun topnavigatie die leiden naar pagina’s waar al geruime tijd geen assortiment meer op staat (en ook niet meer op komt te staan). Deze webshops verspillen dus linkwaarde aan pagina’s die er niet meer toe doen. Bovendien zien je bezoekers door te veel linkjes door de bomen het bos niet meer. Mijn collega Patty Bastiaansen (CRO-specialist) zegt hier het volgende over:
Bezoekers kunnen maximaal zeven keuzemogelijkheden overzien. Een bezoeker die een keuze moet maken uit meer dan zeven opties verliest het overzicht. Het is dan de natuurlijke reactie om helemaal niets te kiezen
Deze gedachtegang is gebaseerd op de theorie Miller’s Law en verschillende onderzoeken. Als je dit toepast op de categorielinkjes in de topnavigatie kijk dan of je het aantal linkjes kan beperken tot maximaal zeven per categorie. Of het ook echt toepasbaar is op jouw topnavigatie is sterk afhankelijk van de grootte van het assortiment en je doelgroep.
Tip: lees in deze blog drie theorieën waarmee je jouw webshopbezoekers beïnvloedt
Heb je een enorm assortiment en is een groot aantal categorieën en linkjes in je topnavigatie niet te vermijden? Dan zijn hier drie tips voor de gebruiksvriendelijkheid en SEO-waarde van je navigatie:
Afbeelding 6: webshop Bol.com verwijst in de topnavigatie naar een overzichtspagina met alle categorieën (rood omrand). Ook gebruiken ze tussenkopjes om het overzicht te bewaren
Bedenk ook:
"If you cut the number of links in half, you'll double the amount of authority passed from the home page, and increase the chance that your interior pages will rank," aldus Andy Crestodina, auteur van het boek Website Navigation - 7 best practices
Vaak staan er menu-items in de topnavigatie van webshops die beter als filterpagina kunnen dienen. Dit noemen we over-categorisation. Zo ontwikkelen webshops nog wel eens menu-items aan de hand van de populaire attributen die hun producten hebben. Dit hoeft niet gebruiksvriendelijk te zijn, want het kan ertoe leiden dat er te veel hoofdingangen en menu-items ontstaan. Bovendien kunnen ze elkaar gaan overlappen en dan weten bezoekers helemaal niet meer wat ze moeten kiezen.
Heuts is een goed voorbeeld van over-categorisation in de topnavigatie (zie afbeelding 7). De webshop besloot de menu-items op te delen aan de hand van twee zwembadmerken: Intex en Interline. Een oriënterende bezoeker moet nu direct een keuze maken tussen de merken terwijl hij daar nog niet aan toe is. Hij zal zich eerder afvragen wat deze termen überhaupt betekenen.
Afbeelding 7: Heuts heeft last van over-categorization in het menu
Naast dat het ongebruiksvriendelijk is, is dit een typisch geval van over-categorization omdat:
Tip: lees in deze blog 5 praktische tips om aan de slag te gaan met linkbuilding
Tip: lees in deze blog hoe je de waarde bepaalt van een linkje bij linkbuilding
Tip: gebruik deze template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen
Hoe zorg je voor de meest gebruiksvriendelijke benaming van je categorie? Gebruik de taal van bezoeker als leidraad. Laat branding niet de boventoon voeren. Veel bedrijven geven productgroepen een bepaalde benamingen, omdat dit beter bij het merk past terwijl het niet per se overeenkomt met de taal die de bezoeker spreekt. Vingino in afbeelding 8 is hier een voorbeeld van.
Afbeelding 8: benamingen bij Vingino
Vingino gebruikt in verband met branding veel Engelse benamingen in de webshop. Het is ongebruiksvriendelijk en het zorgt dat een zoekwoord als “Vingino mini kleding” veel waarde krijgt van Google, terwijl de meeste Nederlandse consumenten zoeken op “Vingino babykleding”.
Vermijd ook vakjargon. En sommige webshops nemen de benamingen van leveranciers over in hun webshop. Maar ook dit begrijpen consumenten vaak niet! Daarnaast hecht Google veel waarde aan de tekst in een link (linkteksten). Daarom is het voor SEO belangrijk dat de linkjes in je topnavigatie de juiste benamingen hebben. Deze benamingen moeten consistent zijn, overeenkomen met de context van de pagina’s waar ze naartoe linken en overeenkomen met het zoekgedrag van de bezoeker.
Doe een zoekwoordonderzoek. Dan wordt duidelijk of een categorie of product meerdere benamingen heeft. Bovendien achterhaal je dan welke benaming de zoekintentie van de bezoeker het best vertegenwoordigt en dat er op een bepaalde benaming veel meer wordt gezocht dan op een andere.
Tip: zeker weten of jouw benaming ook de verwachting van de consument vertegenwoordigt? Gebruik Google (afbeeldingen) en analyseer de resultaten.
Tip: download deze cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten
Ik geef je weer twee voorbeelden van webshops die die hiermee te maken hebben.
Voorbeeldcase 1
Een online juwelier gebruikte voor zijn assortiment kettingen de benaming colliers, want een ketting zit op een fiets beredeneerde de webshopeigenaar.
Afbeelding 9: deel van zoekwoordonderzoek voor een juwelier. Collier versus ketting
Maar uit een zoekwoordonderzoek (zie afbeelding 9 hierboven) bleek dat de meeste bezoekers het woord ketting associëren met het sieraad ketting. Ook zit er meer zoekvolume op de benaming ketting. Bij het woord collier werd alleen aan een type ketting gedacht (zie afbeeldingen 10 hieronder). Deze benaming zorgde dus voor verwarring bij bezoekers. Kortom, de webshop liep veel zoekverkeer mis!
Afbeelding 10a: zoekresultaat voor de term ketting in Google afbeeldingen
Afbeelding 10b>: zoekresultaat voor de term collier in Google afbeeldingen
Voorbeeldcase 2
Bergtoys.com is een webshop in kinderspeelgoed en heeft een nieuwe collectie trampolines die je kunt ingraven in de tuin. Vanwege branding noemt Bergtoys deze categorie in hun webshop “flatground trampolines” (zie afbeelding 11 hieronder)
Afbeelding 11: de benamingen van productcategorieën in de webshop van Bergtoys
Maar als je in Google Afbeeldingen zoekt op flatground trampoline, dan zie je dat Google moeite heeft met het vinden van geschikte resultaten. Zo vind je bijvoorbeeld een schommel voor in de tuin. Google legt ook de vergelijking met een ander zoekwoord: de in-ground trampoline of inbouw trampoline (nederlandse variant). Als je zoekt op deze term, dan vind je resultaten die veel beter overeenkomen met de nieuwe collectie.
Afbeelding 12: benamingen van Flatground Trampoline in Google
Afbeelding 13: de resultaten in Google afbeeldingen voor het zoekwoord ground level trampoline
Je ziet dit ook terug in het zoekvolumes:
Voor Bergtoys is het slim om na te denken of de webshop door het gebruik van de term flaground trampolines niet teveel bezoekers en dus omzet mist.
Na het bepalen van het hoofdmenu, de menu-items en de bijbehorende inhoud van de topnavigatie in je webshop, is het visuele design aan de beurt. Het design maakt het verschil tussen een onoverzichtelijke en gebruiksvriendelijke topnavigatie. Welke mogelijkheden zijn er?
Topnavigaties zijn er in veel verschillende smaken: één of meerdere hoofdingangen, wel of geen dropdownmenu, een menu dat horizontaal of verticaal uitklapt, tussenkopjes in het dropdownmenu en ga zo maar door. Maar niet elke mogelijkheid past bij elke webshop en diens assortiment. Dit leg ik uit aan de hand van een aantal casestudies.
Het concept van Adam Brandstore
Adam Brandstore koos voor meerdere hoofdingangen, omdat het assortiment niet enorm breed is (zie afbeelding 14).
Afbeelding 14: Adam Brandstore heeft meerdere hoofdingangen in de topnavigatie
De voordelen van dit concept:
Het nadeel:
Het concept van Heuts:
In afbeelding 15 zie het menu van Heuts. Als een bezoeker een hoofdingang selecteert in de topnavigatie van de webshop van Heuts, dan verschijnt er een overzicht van de menu-items in de vorm van tegels met productafbeeldingen. Hierdoor ziet de bezoeker op een overzichtelijke en visueel sterke manier de mogelijkheden.
De voordelen:
Het nadeel:
Het concept van Straluma:
Een eenvoudige verticale dropdownmenu die alle menu-items toont.
Afbeelding 16: de werking van de topnavigatie van de webshop van Straluma
Het voordeel:
Het nadeel:
Het concept van Lakeland:
De webshop van Lakeland heeft een topnavigatie met een dropdownmenu waarbij de menu-items nogmaals horizontaal uitklappen. De uitklapbare submenu’s zijn opgedeeld aan de hand van subkopjes en voorzien van tegels die aanbiedingen weergeven.
Afbeelding 17: de topnavigatie van de webshop van Lakeland
De voordelen:
Het nadeel:
Het concept van Bol.com
Het hoofdmenu van Bol.com is verticaal. De categorieën schuiven via een dropdownmenu horizontaal uit.
Afbeelding 18: de topnavigatie van de webshop van Bol.com
De voordelen:
Het nadeel:
Er zijn nog een aantal elementen waarmee je rekening moet houden bij de ontwikkeling van de topnavigatie voor je webshop.
Dropdown-menu’s
Sommige navigatiedesigns bevatten een dropdownmenu. Over het gebruik van deze dropdownmenu’s zetten sommige online marketeers nog wel eens vraagtekens bij. Vanuit zowel gebruiksvriendelijkheid als SEO-oogpunt.
Dropdownmenu’s kun je op meerdere technische manieren ontwikkelen. Zo maak je met de codeertaal AJAX een dropdownmenu extra dynamisch. Er wordt echter gewaarschuwd om hiermee voorzichtig te zijn. Google heeft namelijk moeite met het crawlen van elementen uit een webshop die met AJAX zijn opgezet.
Maar dropdownmenu’s kun je gewoon bouwen met een techniek als AJAX, zolang je maar zorgt dat de linkjes van het dropdownmenu zijn verwerkt in de broncode van de pagina’s. Zo verzeker je dat de Google crawlers de linkjes van de hoofdingangen en menu-items vinden en crawlen.
Een dropdownmenu draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een webshop. Met name webshops met een groot assortiment profiteren van een dropdownmenu, want je kunt meer menu-items tonen en je voorkomt dat een bezoeker eerst moet klikken voordat hij een overzicht krijgt van de onderliggende menu-items (zoals in het designvoorbeeld van Heuts).
Over de volgorde van je categorieën is nog relatief weinig bekend en het resultaat verschilt per webshop. Maar het is zeker een element voor de topnavigatie die de gebruiksvriendelijkheid kan bevorderen. Vandaar dat ik dit onderwerp niet wil overslaan.
In de basis bestaan er drie opties:
1. De ABC-volgorde, oftewel op alfabetische volgorde categorieën prioriteren zoals in het onderstaande voorbeeld in afbeelding 19:
Afbeelding 19: Lakeland.co.uk deelt de categorieën in op alfabetische volgorde
2.De volgorde afstemmen op populariteit of een KPI zoals zoekvolume, omzet, conversiepercentage zoals in de onderstaande afbeelding:
Afbeelding 20: Bol.com deelt de categorieën in op populariteit of een KPI
3. De volgorde volgens het serial position effect:
Afbeelding 21: Coolblue.nl deelt de categorieën in volgens het serial position effect
Het serial position effect houdt in dat de meest populaire categorieën aan het begin en eind van de reeks worden geplaatst. Aan het begin en het eind van een lijst is de focus van de bezoeker het hoogst waardoor deze categorieën dus eerder opvallen.
Maar welke van deze opties is beter? Er is slechts één oplossing: A/B-testen.
Mobiel vriendelijk
“Mobile first!” is al jaren de slogan van Google. Ze richtten hiervoor zelfs een mobile academy op. Zorg dat de topnavigatie gebruiksvriendelijk is op elk apparaat. De topnavigatie moet altijd goed schalen zodat je bezoekers de topnavigatie eenvoudig kunnen gebruiken. Er zijn verschillende plugins waarmee je dit makkelijk bereikt.
Laat het dropdownmenu niet alleen automatisch uitschuiven wanneer de muis eroverheen gaat, maar zorg ook dat deze uitschuift (en weer inschuift) wanneer een bezoeker op een hoofdingang klikt. Zo neem je het risico weg dat tablet en mobiele gebruikers het dropdownmenu niet kunnen gebruiken.
Tip: lees in deze whitepaper 9 tips voor een hogere conversie in je mobiele webshop
De klant centraal stellen is een van de belangrijkere aspecten bij de ontwikkeling van de topnavigatie. Het is daarom ook zinvol als je de consument gebruikt als bron voor het verzamelen van informatie. Geeft bijvoorbeeld de consument een productgroep dezelfde naam geven als jijzelf? En onder welke hoofdingang moet je het een product plaatsen? Vraag het gewoon aan de bezoekers via een enquete of usability-onderzoek. Een handige online tool waarmee je ook je concept of huidige topnavigatie mee kunt testen is treejack. Of raadpleeg in Google Analytics de navigation summary, of het user flow report. Een wat meer arbeidsintensieve stap is het inrichten van events met Google Tag Manager. Analyseer daarna welke drempels de bezoekers tegenkomen. En als je navigatie tekortschiet, dan kun je dit verbeteren.
Met de bovenstaande informatie kun je van jouw topnavigatie de ideale topnavigatie maken. Twijfel je over bepaalde tips en mogelijke aanpassingen? Dat kan, want elke webshop is uniek en elke doelgroep is anders. Test daarom altijd aanpassingen voordat je je navigatie definitief aanpast of ontwikkelt.
Na zijn traineeship versterkte Thomas het team als SEO-consultant. Zijn specialisatie: het verbeteren van de kwaliteit SEO-onderdelen bij de bouw en migratie van webshops. Inmiddels heeft Thomas ISM eCompany verlaten.
Na zijn traineeship versterkte Thomas het team als SEO-consultant. Zijn specialisatie: het verbeteren van de kwaliteit SEO-onderdelen bij de bouw en migratie van webshops. Inmiddels heeft Thomas ISM eCompany verlaten.
Online marketing SEA benchmark Online Advertising |
Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...
Carmen Wielaard
3 February 2022
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021