Kees Beckeringh 31 May 2019
Je zoekt vast wel eens in Google naar waar je een product lokaal kunt krijgen. Je bent niet de enige en het komt steeds vaker voor. Bij dit soort zoekopdrachten is de koopintentie zo hoog dat de zoekers vaak direct naar de winkel willen om het product te kopen. Speel je hier niet op in met lokale SEO, dan mis je omzet in je lokale winkels. Dus hoe rank je op #1 in de lokale zoekresultaten?
Google toont op allerlei wijze lokale zoekresultaten. Soms zie je Google Maps-resultaten zoals getoond in het rode kader in afbeelding 1. Als er slechts één zoekresultaat mogelijk is, dan toont Google vaak een zijpaneel naast de tekstresultaten zoals in afbeelding 2. In afbeelding 3 zie je dat de zelfs de tekstresultaten lokale vermeldingen zijn. Als je goed kijkt naar de afbeeldingen, dan zie je dat niet alle zoekopdrachten expliciet een regio of stad bevatten! Door lokale SEO zorg je dat je bent in dit soort resultaten.
Afbeelding 1: zoekopdracht in Google Maps naar een juwelier
Afbeelding 2: gerichte zoekopdracht in Google naar een juwelier levert vaak een Google Maps-zijpaneelweergave op
Afbeelding 3: organische lokale zoekresultaten in Google
Google snapt heel goed dat mijn zoekopdracht een lokale intentie heeft en past hierop de volledige zoekresultatenpagina aan. Jij en ik zien dus andere lokale aanbieders.
Als Google prominent dit soort lokale zoekresultaten toont bij generieke en relevante zoekresultaten, dan is het voor een online retailer, merkfabrikant of groothandel zonder fysieke winkels enorm lastig om hierop te ranken. Lokale SEO is dan niet interessant. Voor webshops met fysieke winkels bieden de gelokaliseerde zoekresultaten dikwijls een enorme kans. Je kunt dan met lokale SEO zelfs vaak op generieke termen hoog binnen de zoekresultaten ranken.
Voor lokale SEO zijn er vijf stappen die je moet doorlopen om topposities voor relevante lokale zoekwoorden te verkrijgen. Probeer tijdens het doorlopen van de vijf stappen de volgende twee vragen te beantwoorden: hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op lokaal georiënteerde zoektermen? En hoe vaak zoeken mijn potentiële klanten op generieke zoektermen waar lokale zoekresultaten worden getoond?
Voor deze vraag begin je met het doen van een zoekwoordonderzoek zodat je weet hoe jouw doelgroep zoekt en hoe Google de zoekresultaten weergeeft. Normaal gesproken gebruik je voor een zoekwoordonderzoek tools als de Google Keyword Planner en Ahrefs. Deze tools zijn echter vaak minder geschikt voor het ontdekken van lokale zoekwoorden voor lokale SEO, omdat de meeste tools de rankings in de gelokaliseerde zoekresultaten van Google niet kunnen achterhalen. Tevens zijn de maandelijkse volumes op expliciete lokale zoektermen zoals “oorbellen kopen Almelo” vaak te klein om te worden opgepikt door SEO-tools. Daarnaast tonen de tools de resultaten voor landelijk niveau, en kun je vaak de zoekvolumes niet opsplitsen per regio of plaats. Hoe ontdek je dan wel woorden voor lokale SEO?
Het kan zijn dat je lokale zichtbaarheid vrij hoog is doordat je een sterke Google Ads-campagne inzet. Via het advertentieplatform van Google heb je namelijk de mogelijkheid om zeer lokaal gerichte advertenties in te zetten. Hierover verzamel je data zoals de reguliere data over bezoekersaantallen in Google Ads. Maar je krijgt in Google Ads ook inzicht in de zoekopdrachten die bezoekers gebruiken als er op jouw advertenties wordt geklikt. Gebruik daarom deze data uit Google Ads en Google Search Console (zie afbeelding 4) voor je onderzoek naar zoekvolumes en zoektermen voor lokale SEO.
Afbeelding 4: voorbeeld van organische lokale zoektermen in Google Search Console
Als je de zoekwoorden hebt achterhaalt, dan ga je aan de slag met ervoor zorgen dat je webwinkel wordt getoond in de top 3 van relevante lokale zoekresultaten.
Voor je lokale zichtbaarheid is een aparte vestigingspagina essentieel. Maar waar moet je voor lokale SEO op letten bij het maken van een lokale vestigingspagina? Er zijn zes actiepunten bij deze stap. Deze zes actiepunten voerden we ook door voor onze klant Lucardi. Daardoor rankt Lucardi nu voor bijvoorbeeld het zoekwoord “Juwelier Uden” op de tweede positie in de organische zoekresultaten (zie afbeelding 5).
Afbeelding 5: toppositie voor Lucardi Juwelier Uden door het volgen van het SEO-stappenplan voor lokale zoekresultaten van ISM eCompany.
Je moet met een aantal SEO-factoren rekening houden met lokaal georiënteerde zoekwoorden rekening (zie afbeelding 6).
Afbeelding 6: waar je op moet letten bij het optimaliseren van je lokale vestigingspagina
Actiepunt 1: verwerk het zoekwoord in de meta title tag
Gebruik de Google Keyword Planner van Google Ads zodat je weet welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt. Bij Lucardi bleek dat gemiddeld 260 mensen per maand zoeken naar “Juwelier Uden”. Dit is net voldoende volume voor Google Keyword Planner om het zoekwoord te vertonen en gebruikten we daarom als primaire zoekwoord voor optimalisatie van de landingspagina van de Lucardi-vestiging. Gebruik Google Search Console voor meer verdiepende data, zoals het achterhalen van secundaire zoekwoorden.
Actiepunt 2: verwerk de plaatsnaam in de link
Doordat je de link (URL) leesbaar maakt voor de bezoeker en zoekmachines is het duidelijk waar de pagina over gaat. Daarom is het verwerken van de plaatsnaam, in het geval van Lucardi de plaats Uden, slim om te verwerken in de URL.
Actiepunt 3: verwerk het zoekwoord in de <h1> tag
Voorzie een pagina altijd van een heading 1 tag met zoekwoord. Wij verwerkten voor Lucardi daarom het zoekwoord “Juwelier Uden” in de heading 1 tag.
Actiepunt 4: verwerk de NAP-gegevens op de lokale vestigingspagina
Doordat je de NAP-gegevens (naam, adres en telefoonnummer) op de lokale vestigingspagina plaatst, begrijpt de zoekmachine waar de juwelier is gevestigd. Dit is vervolgens zichtbaar in de zoekresultaten.
Ga je voor de maximale winst? Verwerk dan ook de NAP-gegevens in rich snippets. Door rich snippets zorg je ervoor dat je data gestructueerd aanbiedt aan zoekmachines zodat zoekmachines daadwerkelijk begrijpen waar je winkel is gevestigd. Vraag je developer om de NAP-gegevens volgens het protocol in te richten.
Actiepunt 5: gebruik Google Maps om je locatie aan te geven
Heb je een Magento-webshop? Gebruik dan een storelocator extensie voor Magento. Dan krijg je op je lokale pagina een kaart van Google Maps met de exacte locatie van je winkel.
Je kunt ook handmatig een Google Maps-code generen zoals ik hieronder in afbeelding 7 voor onze vestiging in Rotterdam. Vraag aan je webmaster of hij de code plaatst op de vestigingspagina.
Afbeelding 7: genereer een Google Maps-code voor jouw vestiging
Actiepunt 6: verwerk relevante content op de lokale vestigingspagina
Plaats op een lokale vestigingspagina unieke content. Voor de lokale vestigingspagina van Lucardi in Uden plaatsen we informatie over hoe winkelen in Uden is. Denk ook aan informatie over de parkeergelegenheid, of het rolstoelvriendelijk is en/of de locatie te bereiken is met het openbaar vervoer. Of denk aan het lokale assortiment. Tevens kun je lokale medewerkers interviewen zodat je unieke content krijgt. Je pagina draagt dan tegelijkertijd bij aan het opbouwen van een klantrelatie. Je klanten maken immers alvast kennis met de geïnterviewde medewerker (bijvoorbeeld de filiaalmanager).
Tip: gebruik deze cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten
Tip: bekijk in deze webinar-opname hoe je een pakkende contentstrategie neerzet
Tip: gebruik deze cheatsheet voor het schrijven van SEO-teksten
6a - Bonustip: gebruik user generated content op de vestigingspagina
Het bedenken van unieke content voor een groot aantal lokale vestigingspagina’s kan best een uitdaging zijn. In plaats van zelf content bedenken en plaatsen, kun je ook bezoekers waardevolle content laten schrijven.Vraag aan klanten of ze een review willen schrijven over de aankoop en plaats deze op de lokale vestigingspagina in ruil voor bijvoorbeeld 5 procent korting op een volgende aankoop. In afbeelding 8 zie je hoe Allstate Insurance dit doet. Verwerk in je reactie op reviews je zoekwoorden.
Afbeelding 8: verzamelen van reviews die geplaatst worden op de lokale vestigingspagina
De derde stap voor lokale SEO is het opnemen van de vestigingspagina’s in de hiërarchie van je webshop, bijvoorbeeld de navigatie. Er zijn drie actiepunten die je hiervoor moet doen.
Actiepunt 1: maak een winkeloverzichtspagina waarop alle vestigingen zijn terug te vinden
Een goed voorbeeld van een winkeloverzichtspagina is die van Duifhuizen.nl. Op deze pagina zien bezoekers alle vestigingspagina’s van Duifhuizen.
Afbeelding 9: winkeloverzichtspagina van Duifhuizen.nl
Actiepunt 2: verwerk de winkeloverzichtspagina in de topnavigatie
Het hoofdmenu (topnavigatie) komt op elke pagina van de webshop voor en is daardoor een belangrijk element; voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines. Zoekmachines hechten veel waarde aan de pagina’s die zijn opgenomen in de topnavigatie. Zie in afbeelding 10 hoe Duifhuizen deze pagina in de topnavigatie opneemt als onderdeel van hun strategie voor lokale SEO.
Afbeelding 10: de topnavigatie van Duifhuizen.nl waarin de winkeloverzichtspagina is opgenomen
Tip: lees in deze blog hoe je de ideale topnavigatie creëert
Actiepunt 3: verwerk een link van de winkeloverzichtspagina op de productdetailpagina
De link naar de vestigingspagina kun je op allerlei manieren verwerken. Bij Duifhuizen geven we de bezoeker de keuze of ze het product thuis willen laten bezorgen of in de fysieke winkel willen afhalen. Zo zie je in afbeelding 11 dat de getoonde koffer verkrijgbaar is in 26 winkels. Als de bezoeker klikt op het linkje, dan komt hij terecht op de winkeloverzichtspagina. Op deze pagina kiest de bezoeker vervolgens een vestiging in de buurt voor het ophalen van het product.
Afbeelding 11: de productdetailpagina met een linkje naar de winkeloverzichtspagina
Met een webshop vol met relevante content voor lokale zoekresultaten zet je een eerste stap. De volgende stap is het goed inrichten van Google My Business. Informatie uit Google My Business wordt getoond in de zoekresultaten. Het is daarom voor lokale SEO belangrijk dat je Google My Business goed instelt. Hoe je alles instelt lees je in de handleiding van Google. Toch geef ik je 5 tips over hoe je je account optimaliseert.
Opmerking: Google heeft een handige handleiding voor het inrichten van Google My Business
Tip 1: bulkverificatie van Google My Business-locaties
Je kunt een bulk-upload doen van al je lokale winkels. Je kunt ze hierdoor ook in bulk verifiëren mits ze voldoen aan de volgende eisen:
In tegenstelling tot het handmatig toevoegen van locaties aan Google My Business krijg de fysieke winkels geen verificatiecode toegestuurd. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd!
Tip 2: gebruik de API voor Google My Business
Het bijhouden en het toevoegen of verwijderen van vestigingen is een tijdrovende klus, maar als je de API voor Google My Business gebruikt, kun je winkelvestigingsdata vanuit de webshop met Google My Business synchroniseren. Denk aan data als:
De API is vooral aantrekkelijk voor bedrijven met veel fysieke winkels. Meer informatie over welke data je kan synchroniseren vind je hier. Hoe je de API voor Google My Business moet instellen lees je hier.
Tip 3: kies de juiste bedrijfsactiviteit
Het is van belang dat je de juiste bedrijfsactiviteit kiest voor je bedrijf. Google geeft in de richtlijnen aan om met zo min mogelijk categoriën de kernactiviteiten van je bedrijf te beschrijven. Kijk daarom goed naar welke bedrijfsactiviteit het best past bij je bedrijf.
Advies: bekijk op Google Mijn Bedrijf Help welke richtlijnen geeft voor het kiezen van de juiste categorie
Het kiezen van de juiste bedrijfsactiviteit kan best lastig zijn. Zo vallen de producten en diensten van tuincentrum Ranzijn in drie verschillende categorieën. Ranzijn is immers een tuincentrum dat ook dierenproducten aanbiedt, een hondentrimsalon heeft en een hondenschool heeft. Dit zijn activiteiten die volledig losstaan van de categorie “tuincentrum” en mag je daarom onder een aparte bedrijfsactiviteit plaatsen. Ranzijn is daarom opgenomen voor drie verschillende categorieën zoals je ziet in afbeelding 12:
Afbeelding 12: drie verschillende listings voor Ranzijn tuin & dier
In afbeelding 13 zie je hoe Ranzijn goed rankt in de zoekresultaten voor twee verschillende categorieën van eenzelfde locatie.
Afbeelding 13: twee verschillende soorten listings voor Ranzijn tuin & dier
Tip 4: maak Google My Business-bezoekers meetbaar in Google Analytics
In afbeelding 13 kan een bezoeker Google Maps gebruiken om te navigeren naar de locatie van Ranzijn tuin & dier, maar kunnen ze ook de webshop bezoeken. Als de bezoeker vanuit lokale zoekresultaten je webshop bezoekt, dan wil je natuurlijk dat de bezoeker belandt op de juiste winkelvestigingspagina en je wilt dit zoekgedrag meten in Google Analytics. Neem voor het doormeten van dit online gedrag in Google Analytics de volgende parameters in de URL op:
UTM code | Omschrijving | Voorbeeld |
UTM_source | Vanuit welke bron komt de bezoeker? | Google-my-business |
UTM medium | Vanuit welk marketingmedium komt de bezoeker? | Organisch |
UTM campaign | Specifieke informatie over de campagne | Google-my-business-adam001-almelo |
Een URL voor een vestiging van Lucardi in Almelo ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: https://www.lucardi.nl/nl-nl/juweliers/almelo?utm_source=google-places&utm_medium=organic&utm_campaign=google-places-lucardi-almelo
Tip 5: stel een telefoonnummer in voor Google My Business
Zoals je in afbeelding 13 ziet, laat Google in de zoekresultaten alle relevante informatie over de winkelvestiging zien. Hier hoort uiteraard ook een telefoonnummer bij. In Google Ads heb je de mogelijkheid om een “speciaal” telefoonnummer te gebruiken. Met dit speciale telefoonnummer kun je specifieke informatie meegeven die terugziet in Google Analytics. Zo weet je precies hoe de klant zich heeft georiënteerd (organisch of betaald). Meer informatie over hoe je een speciaal telefoonnummer kan instellen is hier te lezen.
Advies: lees hier hoe je een telefoonnummer instelt in Google Ads
Nu je weet hoe je de webshop moeten optimaliseren voor lokale SEO en hoe je Google My Business moet instellen ben je klaar voor de laatste stap: lokale linkbuilding. Je kunt lokale linkbuilding op twee verschillende manieren uitvoeren om je lokale zichtbaarheid te verhogen en daardoor topposities te verkrijgen.
Lokale vermeldingen zijn voor de zoekmachine sterke signalen waar de vestiging daadwerkelijk is gevestigd. De juiste NAP-gegevens (liefst met een link naar de vestigingspagina) is een sterk signaal voor Google. Er zijn twee verschillende soorten lokale vermeldingen:
Op het internet zijn verschillende bedrijvengidsen te vinden. Door dit soort bedrijvengidsen vind je bijvoorbeeld in één overzicht alle herenmodewinkels in Rotterdam. Vanuit SEO-oogpunt zijn dit hele interessante vermeldingen, omdat de zoekmachine begrijpt dat deze webshops zijn opgezet om locaties met de bezoekers delen.
Afbeelding 14: vermelding in de Telefoongids voor lokale zoekresultaten
Hieronder vind je een lijstje met vijf waardevolle bedrijvengidsen. Plaats je NAP-gegevens op deze bedrijvengidsen:
Afbeelding 15: plaats je NAP-gegevens ook op socialmedia-accounts
Benader (lokale) bloggers voor lokale SEO
Er zijn veel bloggers die het leuk vinden om samen te werken met een lokale winkel. Ga na welke bloggers bij jouw vestiging in de buurt wonen en vraag of zij (tegen een kleine vergoeding) willen rondkijken in de winkel en daar een blogpost over willen schrijven. Vraag of de blogger een link (inclusief NAP-gegevens) die verwijst naar de lokale winkelvestigingspagina opneemt in de blogpost.
Tip: lees in deze blog 5 praktische tips voor linkbuilding
Tip: lees in deze blog hoe je bepaalt hoeveel een linkje waard is
Tip: in deze webinar-opname legt een ex-collega uit hoe u linkbuilding succesvol inzet
Als je fysieke winkels hebt en er is zoekvolume op lokale relevante zoekwoorden, dan kun je in vijf stappen meer verkeer naar je winkels en webshop verkrijgen door lokale SEO. Ga ermee aan de slag. Er zijn immers nog steeds weinig retailers, merkfabrikanten en groothandels die deze strategie goed uitvoeren terwijl je wel zo eenvoudig je concurrentiepositie versterkt.
Kees is 8 jaar werkzaam als online marketingconsultant waarbij zijn focus sinds de start op SEO ligt. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport en geeft regelmatig webinars of spreekt events zoals de Webwinkel Vakdagen. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook Online Marketing Strateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.
Kees is 8 jaar werkzaam als online marketingconsultant waarbij zijn focus sinds de start op SEO ligt. Hij heeft gewerkt voor klanten als Lucardi, Heuts en Intersport en geeft regelmatig webinars of spreekt events zoals de Webwinkel Vakdagen. Binnen ISM eCompany heeft Kees een dubbelrol. Naast SEO-consultant is hij ook Online Marketing Strateeg waarbij hij klanten adviseert in het optimaal inzetten van hun kanalen.
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
23 April 2021
SEO video |
Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...
Umut Terli
18 March 2021
SEO blog
Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...
Umut Terli
15 February 2021
Online marketing Online marketingstrategie video |
Hoe achterhaalt u de online behoeften van uw doelgroep? Hoe vertaalt u dit naar ...
Kees Beckeringh
31 May 2019
Online marketing Online marketingstrategie presentatie |
Hoe achterhaalt u de online klantbehoeften en vertaalt u dit naar kansen?
Kees Beckeringh
31 May 2019
SEO blog
Het is je vast niet ontgaan dat e-commercereuzen als Zalando en Bol.com vaak de ...
Kees Beckeringh
31 May 2019