Giel van Balen 5 July 2019
Ga je aan de slag met linkbuilding? Lees je dan goed in, want je betaalt snel te veel voor een linkje. In het ergste geval krijg je van Google een penalty omdat je plots overmatig veel (betaalde) linkjes ontvangt. Zeg dan maar dag tegen je topposities en organisch verkeer. Gelukkig zijn er een aantal elementen die je helpen bepalen of je een linkje wil van een website en wat dan de juiste prijs is.
Zoekmachines zoals Google gebruiken allerlei factoren voor het bepalen van de volgorde van de zoekmachineresultaten van een zoekopdracht. Een factor die meespeelt is het aantal externe websites die verwijzen naar een website of webshop. Het aantal verwijzingen geeft aan Google een signaal in welke mate je wordt gezien als een expert voor een bepaald onderwerp. Larry Page van Google noemt deze factor PageRank.
Het doel van linkbuilding is om de PageRank van je pagina’s te verhogen. Elk linkje dat verwijst naar een pagina in jouw webshop geeft een hoeveelheid linkwaarde door, waardoor de PageRank van die pagina verhoogt. Hoe hoger de PageRank van de partij waarvan je een linkje krijgt, hoe meer linkwaarde je ontvangt met het gevolg een betere positie in de zoekresultaten.
Tip: lees in deze blog wat linkwaarde exact betekent.
Tip: lees in deze blog welke onderdelen nog meer belangrijk zijn bij SEO
PageRank wordt uitgedrukt in kwaliteit en kwantiteit.
Je PageRank verbeter je door het aantal linkjes naar jouw webshop te verhogen. Een open deur, zo lijkt. Echter, heb je het over kwantiteit, dan heb je het ook over hoeveel linkjes er op de pagina aanwezig zijn waarop een linkje naar jouw webshop staat. Krijg je een linkje vanuit een blogpost, waar nog tien andere linkjes in staan, dan ontvang je slechts een tiende van de linkwaarde. Google verdeelt de totale linkwaarde namelijk over de tien linkjes. Focus daarom op partijen die niet met linkjes strooien en maak afspraken over het maximaal aantal linkjes dat in een wordt geplaatst.
Het aantal linkjes vergroot je door deze te vergaren van zoveel mogelijk verschillende domeinen. In de ideale situatie, bezit je per domein één link. De extra waarde die vanuit een derde, vierde of tiende link vanuit één domein wordt meegegeven is namelijk significant lager.
Bij de kwaliteit van een pagina spelen twee factoren een rol: autoriteit en relevantie. Een link vanuit een zeer relevante website heeft minder invloed op jouw PageRank als de website geen autoriteit heeft en vice versa. Maar hoe weet je of een website relevant is en autoriteit heeft?
We maken onderscheid tussen twee soorten autoriteit: kwalitatieve en kwantitatieve autoriteit.
Kwalitatieve autoriteit achterhaal je simpelweg door je af te vragen welke partij leidend is op een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld: wie heeft het meest verstand van BMW’s? Natuurlijk is dat BMW zelf, zij hebben BMW immers opgericht. Maar hoe zit het met de plaatselijke BMW-dealer en de buurman die oude BMW’s onderhoudt? Kwalitatieve autoriteit geeft het belang van een link aan bij Google.
Kwantitatieve autoriteit drukken we uit in een cijfer. Er zijn diverse tools die de kwantitatieve autoriteit van een pagina in kaart brengen, onder andere: Semrush, MOZ en Ahrefs. Ahrefs, de tool die wij gebruiken, drukt dit cijfer uit in een domein rating (DR). De DR is een cijfer tussen nul en honderd en toont aan hoe sterk het linkprofiel van een webshop is. De tool kijkt naar het totale aantal links en de kwaliteit van de links voor het toekennen van een score. Maar wanneer is een DR hoog en wanneer is het laag? Ik laat het je hieronder zien:
Iemand waarmee je afspreekt om een linkje naar jouw webshop te plaatsen, noemen we een linkpartner. De relevantie van een linkpartner bepaal je eenvoudig door het hoofdonderwerp van de website te vergelijken met de producten die je in je webshop verkoopt. Vaak zie je dat bloggers een of meerdere onderwerpen uiteenzetten op hun website. Als de onderwerpen niet gerelateerd zijn aan de producten die je in jouw webshop verkoopt, dan is de relevantie laag. Stel jezelf dan de vraag of je het budget niet beter kan inzetten op een link van een meer relevante partij.
Ter illustratie nemen we de webshop Betersport.nl als uitgangspunt. Deze webshop verkoopt fitnessapparatuur. Wanneer ik de PageRank van Betersport.nl wil verbeteren, zoek ik naar sport gerelateerde websites. FollowFitGirls.com is hier een mooi voorbeeld van; de blogger van deze website focust zich op sportoefeningen en verschillende sportsoorten. Maar hoe hoog is de kwalitatieve en kwantitatieve autoriteit van deze website?
Kwaliteit van FollowFitGirls.com
Kwantitatieve autoriteit: we weten nu dat FollowFitGirls.com voldoet aan de kwalitatieve autoriteit, maar hoe is de kwantitatieve autoriteit van deze website? We beantwoorden deze vraag met het gegeven dat wij alleen websites benaderen met een DR van minimaal twintig. Waarom? Websites met een DR lager dan 20 geven te weinig linkwaarde door om echt impact te maken op je posities en het verkeer. In afbeelding 2 zie je dat de DR van FollowFitGirls.com 27 is. De website scoort daarom een voldoende op kwantiteit.
Het ene linkprofiel is het andere niet; naast een sterk linkprofiel wil je ook graag dat de website aansluit bij het thema van je eigen website. Inkomende links van relevante websites geven namelijk een extra signaal af dat de website te vertrouwen is. Mede aan de hand van dit soort signalen laat een zoekmachine je hoger ranken in de zoekresultaten. Om linkbuilden nog iets te vereenvoudigen geef ik je daarom nog een laatste hulpmiddel: een template voor het aanvragen van linkje voor linkbuilding.
Afbeelding 1: een impressie van de Domainrating (DR) van FollowFitGirls.com
Dat we met deze website zouden graag een samenwerking willen opzetten, wordt extra duidelijk wanneer we met Ahrefs de zoektermen bekijken waarop FollowFitGirls.com gevonden wordt. Zoomen we namelijk in, dan zien we veel fitness-gerelateerde artikelen.
Afbeelding 2: uitdraai van de zoekwoorden waarop FollowFitGirls.com op gevonden wordt
Kwantiteit van FollowFitGirls.com
Als we diverse artikelen op de website van FollowFitGirls.com bekijken, wordt duidelijk dat ze hoog scoren op kwantiteit. Het aantal artikelen waarin ze linkjes in plaatsen is beperkt en bij artikelen waarin ze linkjes plaatsen gaat het meestal om slechts twee linkjes. Een goede score dus!.
Heb je een website gevonden die zowel kwalitatief als kwantitatief goed scoort en dus de PageRank van jouw webshop kan verbeteren? Dan wil je er zeker van zijn dat je de juiste prijs betaalt voor een link. Op basis van de DR en relevantie stellen we acceptabele prijzen vast voor de websites waar we een link van willen zodat je weet welke prijs normaal is. Met het prijsindicatieschema in afbeelding 3 bepaal je eenvoudig de juiste prijs:
Afbeelding 3: prijsindicaties voor een link op basis van relevantie en domeinautoriteit
De prijstabel in afbeelding 3 geeft een goede indicatie van de waarde van een linkje. Toch zijn er verschillende factoren die de prijs onnodig hoog kunnen drijven. Voorkom dit door:
Ja, er zijn gratis tools waarmee je de autoriteit van een website kan achterhalen. Het nadeel? Dergelijke tools meten het effect van een linkje op je posities minder nauwkeurig, dan betaalde tools, zoals Ahrefs. De kans dat je teveel (of te weinig) biedt voor een link is bij het gebruik van gratis tools groot. Goedkoop is dus duurkoop!
Je weet nu hoe je de juiste prijs bepaalt voor een artikel op basis van de DR en relevantie van de website. Maar hoe zorg je ervoor dat je waar voor je geld krijgt? Regelmatig leveren bloggers artikelen aan, waarbij de linkjes niet aansluiten bij het onderwerp van het artikel en de relevantie van het artikel dus laag is. Dergelijke artikelen geven minder linkwaarde door en het is dan ook zonde als je voor zo’n artikel veel geld betaalt.
Hoe voorkom je dat je veel geld betaalt voor een slecht inhoudelijk artikel? Ik geef je twee tips:
Voordat je een blogger benadert kijk je dus eerst naar kwalitatieve en kwantitatieve autoriteit voor het bepalen van de juiste prijs. Maar ook de relevantie van het artikel bij de linkjes speelt een belangrijke rol in de waarde die een link doorgeeft aan jouw webshop. Wil je voorkomen dat je veel geld betaalt voor een linkje met weinig waarde? Download dan onze template briefing met daarin richtlijnen waar een goed linkbuilding artikel aan moet voldoen.
Als SEO-consultant helpt Giel zijn klanten optimale posities te bereiken in Google. Dit doet hij voor klanten als Primera, Oger en B32.
Als SEO-consultant helpt Giel zijn klanten optimale posities te bereiken in Google. Dit doet hij voor klanten als Primera, Oger en B32.
Online marketing SEO benchmark |
De SEO-benchmark voor digital commerce onderzoekt welke websites en webshops het...
Henne Bloem
23 April 2021
SEO video |
Ondanks het uitdagende jaar hebben veel retailers en merken toch een groei doorg...
Umut Terli
18 March 2021
SEO blog
Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent dat de SEO-trends en ontwikk...
Umut Terli
15 February 2021
Online marketing SEO blog |
Ga je aan de slag met linkbuilding? Lees je dan goed in, want je betaalt snel te...
Giel van Balen
5 July 2019
Online marketing SEO presentatie
Linkbuilding is een onmisbaar element in een strategie die zich richt op het ver...
Giel van Balen
5 July 2019