SEO in 2016: waar letten de experts op?

Blog

Kees Beckeringh    9 December 2015   

Met nog een halve maand te gaan in het vierde kwartaal is het belangrijk dat je stilstaat bij hoe je met SEO in 2016 verschil kan maken. Om die reden bezocht ik het internationale kennisevent voor zoekmachinemarketing: Searchlove. Top-experts deelden hier hun visie. Ik vatte het samen en deel de vier punten waar de SEO-experts in 2016 op gaan letten.

1. Synergie met andere online marketingactiviteiten

SEO-experts kijken in 2016 verder dan hun eigen specialisme. Ze begrijpen dat het noodzakelijk is om ook kennis van andere kanalen te vergaren. Hierdoor kunnen ze samen met PPC- (pay per click) en conversie-optimalisatiespecialisten sterkere online marketingstrategieën bedenken. Er ontstaat dan een synergie waarvan de meerwaarde groter is dan alleen de som.

2. Kwaliteitscontrole voor contentmarketing  

De afgelopen twee jaar was contentmarketing het buzzwoord. Marketeers voegden daad bij het woord en gingen volledig los. Maar wat levert al die gepubliceerde content op? Op SEO-gebied in ieder geval vrijwel niets, want uit een studie van internationaal zoekmachinesoftwarebedrijf Moz blijkt dat slechts 1 procent van de content verwijzende links aantrekt.

Dit komt doordat content vaak (te) weinig toegevoegde waarde voor anderen biedt om ernaartoe te linken. SEO-experts gaan dus in 2016 niet alleen voor kwantiteit, maar ook voor kwaliteit. Mijn motto in 2016 is dus ook: zonder kwaliteit geen rendement uit contentmarketing!

3. Promotie van content met PPC

Kwaliteit was niet het enige probleem van contentmarketing. Ook de promotie van content was ondermaats. Op Searchlove gaf Will Reynolds, CEO van het Amerikaanse digitaal marketingbureau SEER Interactive een opvallende tip: zet PPC in!

Hij zegt dit niet zonder reden. Uit onderzoek blijkt dat als content via een advertentie en zoekmachine-optimalisatie op de eerste pagina van de zoekresultaten staat mensen sneller klikken om de content te gaan lezen. Tweemaal zo vaak zelfs dan als de content alleen via een top positie in de organische zoekresultaten werd aangeboden.

Bovendien benadrukt Reynolds als uniek voordeel dat je met de sociale mediakanalen en Google Ads je content heel specifiek kunt promoten bij een bepaalde doelgroep. Voor Reynolds is PPC daarom zelfs de enige promotiestrategie. Zijn vuistregel is: zet 50 procent van je totale budget voor contentmarketing in voor promotie!

4. Optimaliseren van bestaande content

Goede SEO-experts doen in 2016 nog iets fundamenteels anders dan de afgelopen jaren. Het was al in opkomst, maar het krijgt nu echt de volle aandacht: het optimaliseren van bestaande content.

In het verleden wilden SEO-experts de strijd om de beste posities in zoekmachines alleen winnen met nieuwe content. Uiteraard had dit effect, want het zorgt voor groei in het organische bezoek. En juist die groei was tot nu toe de belangrijkste doelstelling van SEO-trajecten.

Maar zoals ik ook in mijn uitgebreidere blog over dit onderwerp beschrijf, zijn er ook andere strategieën. Conversie-optimalisatiespecialisten analyseren het gedrag van webshopbezoekers. Hierdoor zien zij waar omzet weglekt en wat bestaande klanten echt willen. Kortom: ze verbeteren dus de conversie en de klanttevredenheid. En dat betekent ook een winsituatie voor SEO-experts.

Bezoekers die vinden wat ze zoeken in een bepaalde webshop keren minder snel terug naar de zoekresultaten. Google en Bing monitoren deze gebruikersstatistieken. Het gevolg is dat goed presterende webshops hogere posities in zoekmachines krijgen en dus nog meer bezoekers in de webshop mogen ontvangen.

Geschreven door:

Kees Beckeringh Online Marketing Strateeg

Als Online Marketing Strateeg houdt Kees zich bezig met alle strategische vraagstukken omtrent online marketing. Zo helpt hij klanten hun bedrijfsstrategie te vertalen naar een passende online marketingstrategie.

Kees_Beckeringh_ISM-eCompany
Geschreven door:

Kees Beckeringh Online Marketing Strateeg

Als Online Marketing Strateeg houdt Kees zich bezig met alle strategische vraagstukken omtrent online marketing. Zo helpt hij klanten hun bedrijfsstrategie te vertalen naar een passende online marketingstrategie.

Kees_Beckeringh_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Technische SEO voor webshops: hoe voorkom je over-indexatie?

    Online marketing SEO blog |

    Door zoekmachine-optimalisatie (SEO) word je beter gevonden in Google. Maar als ...

    Jens Olsthoorn   
    5 September 2019   

  • Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Betaalde linkbuilding: zó bepaal je wat een linkje waard is

    Online marketing SEO blog |

    Ga je aan de slag met linkbuilding? Lees je dan goed in, want je betaalt snel te...

    Giel van Balen   
    5 July 2019   

  • Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Template voor het aanvragen van linkbuildingartikelen

    Online marketing SEO blog

    Regelmatig publiceren bloggers linkbuildingartikelen die niet aan de verwachting...

    Marissa van der Vliet   
    5 July 2019   

Meer van Kees Beckeringh

  • Hoe kiest u de juiste strategie voor marketplaces?

    Hoe kiest u de juiste strategie voor marketplaces?

    Online marketing SEO blog |

    Is het voor u interessant om uw producten via marketplaces te verkopen?

    Kees Beckeringh   
    9 December 2015   

  • De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    De 12 bouwstenen voor een goede online marketingstrategie

    Online marketing SEO blog |

    Allerlei online marketingkanalen inzetten zodat de prestaties van de webshop toe...

    Kees Beckeringh   
    9 December 2015   

  • Hoe bepaalt u een goede SEO-doelstelling?

    Hoe bepaalt u een goede SEO-doelstelling?

    Online marketing SEO blog

    Veel e-commercemanagers en SEO-marketeers vinden het ieder jaar formuleren van e...

    Kees Beckeringh   
    9 December 2015