Alain van den Donk 16 December 2019
Wist je dat het aantal Instagramgebruikers nog altijd ieder jaar toeneemt? En dat niet alleen jongeren, maar ook veel volwassenen zich aanmelden bij dit socialmediaplatform? Gek is het niet. Instagram sluit namelijk perfect aan op de visuele wereld waarin we nu leven. Een belangrijk kanaal dus, wat niet in je strategie mag ontbreken als je aan de slag gaat met advertenties op Instagram. Met deze tien tips maak je een vliegende start met adverteren op Instagram.
Consumenten op Instagram willen geïnspireerd, geëntertaind en geïnformeerd worden. Het zal je dan ook niet verbazen dat de meest succesvolle Instagram-advertenties niet direct herkenbaar zijn als advertenties. Houdt hiermee rekening bij het maken van je advertentie door het delen van content die waardevol is voor jouw doelgroep. Kijk bijvoorbeeld eens naar de advertentie van Duifhuizen in afbeelding 1. Met deze informerende advertentie laat Duifhuizen zien dat de tassen in de video écht waterdicht zijn. De advertentie is informerend en leuk om naar te kijken en is niet direct herkenbaar als een advertentie.
Afbeelding 1: voorbeeld van een informerende Instagram-advertentie
Door interactie te zoeken met je volgers vergroot je het bereik van en de betrokkenheid met je advertenties enorm. Verhoog de interactie door gebruik te maken van polls of door je advertentietekst te eindigen met een vraag. Verkoop jij bijvoorbeeld meubels, dan kan je de vraag stellen: ‘Met wie zie jij jezelf al zitten op deze toffe bank?’ Je geeft je volgers dan een reden om een reactie achter te laten en om anderen te taggen in jouw bericht.
Tip: met deze invultemplate heb je in drie stappen een datagedreven online marketingstrategie
De landingspagina is de pagina in jouw webshop waarop de consument landt nadat hij of zij klikt op jouw advertentie. Om een lage kwaliteitsbeoordeling van je advertentie te voorkomen, is het belangrijk dat deze landingspagina aansluit bij de advertentie. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de modebranche en is inspiratie het doel van je advertentie? Koppel dan ook een inspiratiepagina aan je advertentie, waarin je bijvoorbeeld de laatste modetrends toont.
Instagram biedt diverse call-to-action buttons. Enkele voorbeelden zijn: bekijk meer, shop nu en bekijk de video. Voeg altijd een call-to-action toe, want hiermee activeer je je doelgroep om op de advertentie te klikken. Zorg er ook voor dat de call-to-action past bij het doel van je advertentie.
Tip: lees in deze blog 5 social media metrics die je nodg hebt in de gehele klantreis
Het is belangrijk dat je je advertentie afstemt op je doelgroep. Bestaat jouw doelgroep uit tieners? Maak dan gebruik van gifjes, stickers en emoticons. In afbeelding 2 zie je een goed voorbeeld van een advertentie gericht op tieners, waarin gebruik wordt gemaakt van emoticons.
Tip: lees in deze blog hoe je een socialmediacampagne opzet voor je doelgroep
Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld uit moeders? Laat dan ook moeders terugkomen in je advertentie, zodat je doelgroep zich herkent in de beelden die je toont.
Afbeelding 2: voorbeeld van een Instagram-advertentie gericht op tieners
Binnen Instagram zijn er diverse type advertenties beschikbaar. Welk type advertenties geschikt zijn in elke fase van de klantreis, zie je in afbeelding 3.
Afbeelding 3: overzicht van het type Instagram-advertentie dat je kunt inzetten per fase in de klantreis
In de care-fase wil je toegevoegde waarde bieden aan je klanten. Dit kan op diverse manieren, bijvoorbeeld door het aanbieden van een cross-sell product of door klanten opnieuw te inspireren met een nieuw product. Anderzijds kan je klanten bijvoorbeeld informeren over hoe ze hun suède schoenen het beste kunnen onderhouden. De mogelijkheden zijn dus eindeloos, in de care-fase kan je dan ook elk type advertentie inzetten.
Met tekst in je advertentie leg je de nadruk op belangrijke informatie en overtuig je consumenten om te klikken. Voeg daarom altijd tekst toe in je advertentie. Tekst kan je op verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld als inspiratie of als call-to-action, zoals je ziet in afbeelding 4 en 5.
Houd je tekst wel kort. De tekst moet niet meer dan twintig procent van je foto of video in beslag nemen. Is dit wel het geval, dan wordt je advertentie minder getoond aan je doelgroep. Je ontvangt dan een waarschuwing van Facebook, waarin staat dat je advertentie teveel tekst bevat.
Afbeelding 4: voorbeeld van een advertentie waarin tekst wordt ingezet als inspiratie
Afbeelding 5: voorbeeld van een advertentie waarin tekst wordt ingezet als call-to-action
Als je gebruikmaakt van de content van je volgers om je doelgroep te inspireren, noem je dit user generated content. Door je volgers te gebruiken als ambassadeurs creëer je herkenning en inspireer je je doelgroep. Zo ziet jouw doelgroep bijvoorbeeld direct hoe anderen een specifieke lamp stijlen in huis of hoe anderen sieraden matchen met hun outfit. In afbeelding 6 zie je een voorbeeld van hoe user generated content wordt gebruikt in een advertentie op Instagram. Het opzetten van een dergelijke advertentie kost ook nog eens weinig tijd. Het enige wat je hoeft te doen, is je ambassadeurs vragen of je hun beelden mag gebruiken in je Instagram-advertenties.
Afbeelding 6: voorbeeld van user generated content wat je kunt inzetten in een Instagram-advertentie
Maak naast user generated content ook gebruik van influencers in je Instagram-advertenties. Influencers die actief zijn op social media hebben veel volgers omdat ze consumenten inspireren, vaak op een bepaald gebied. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het gebied van mode, sport of reizen.
Het grote voordeel van influencers is dat ze een sterke band hebben met hun volgers en hierdoor online zichtbaarheid kunnen genereren voor een product of dienst of volgers kunnen aanzetten tot een aankoop. In afbeelding 7 zie je een voorbeeld van een influencer-advertentie.
Afbeelding 7: voorbeeld van een advertentie met influencer Lonneke Notenboom
Denk voordat je start met adverteren op Instagram (en social media in het algemeen) na over kleurgebruik, de huisstijl en de woordkeuze die passen bij jouw organisatie. Laat dit consistent terugkomen in al je advertenties op Instagram en andere socialmediakanalen. Door consistent te zijn in hoe je je organisatie overbrengt op alle socialmediakanalen, herkennen je volgers je product of dienst na verloop van tijd. En dat is precies wat je wil bereiken!
Maak je gebruik van video in je advertenties op Instagram? Dan is het belangrijk dat je direct de aandacht van je kijkers trekt. Waarom? Kijkers bepalen in de eerste drie seconden of de video interessant is en of ze verder willen kijken. Begin je video daarom met een aandachtstrekker; bijvoorbeeld met schokkende cijfers, een feit of een grap.
Je weet nu waar je op moet letten met adverteren op Instagram. Maar hoe succesvol ben je met advertenties op Instagram? Download dit invulsheet voor het bijhouden van jouw prestaties op het gebied van social media advertising.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
3 September 2021
Social media advertising video Webinar Pinterest |
Veel merken zijn al actief met adverteren op Facebook en Instagram, maar Pintere...
Fay Willekes
20 August 2021
Social media advertising whitepaper
Iedereen heeft wel eens gehoord van het Facebook algoritme. Maar wat doet het nu...
Louise Langendoen
12 February 2021
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
16 December 2019
Social media advertising Online marketing invulsheet |
Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd je ze bij? G...
Alain van den Donk
16 December 2019
Social media advertising Online marketing video
Zet je Facebook, Instagram of andere socialmediakanalen in voor digital commerce...
Alain van den Donk
16 December 2019