4 voordelen van de Facebook carrousel-advertenties

Blog

Marissa Koolwijk    13 April 2016   

In 2014 introduceerde Facebook de Multi-Product Ads, nu beter bekend als de Carrousel Ads. Met deze advertentievorm kun je drie tot vijf afbeeldingen in een dynamische carrousel plaatsen. Facebook kent allerlei advertentievormen, dus waarom zou je Carousel Ads inzetten? Ik noem vier voordelen waaruit blijkt dat deze advertentievorm een waardevolle toevoeging is voor je socialmediastrategie.

 

Voordeel 1: gericht sturen

Zoals bij elke Facebookadvertentie kun je erboven een tekst plaatsen met een hyperlink. Maar het is veel relevanter als je per afbeelding een tekst schrijft en een hyperlink naar een specifieke locatie in je webshop erin opneemt. Hierdoor verhoog je het doorklik- of conversiepercentage. Zo zette de luxe kledingretailer Neiman Marcus de carrousel in om de favoriete tassen en schoenen uit de lentecollectie van 2015 te tonen, inclusief links naar de specifieke items.

Voordeel 2: verkoop stimuleren

Op het gebied van cross-selling leent de carrousel zich als middel om de verkoop te stimuleren. Zo kun je meerdere producten uit verschillende categorieën tonen om je bestaande klanten ook andere producten te verkopen. Eigenlijk is het een minicatalogus die klein aanbod van je webshop weergeeft.

Voordeel 3: Storytelling

De Carousel Ads lenen zich niet alleen voor conversiedoelen. Op het gebied van branding zijn verschillende creatieve strategieën mogelijk, zoals verhaallijnen of een serie advertenties in een specifieke volgorde. Door middel van storytelling kunnen mensen zich identificeren met het verhaal achter het product of merk. Onderstaand zie je hoe TUI.nl hiervan gebruikmaakt. 

TUI Facebook Carrousel

Afbeelding 1: Carousel Ad van TUI.nl 

Voordeel 4: gepersonaliseerd adverteren

De kracht van dynamische advertenties wordt versterkt door een wijziging in de customer audience pixel. Deze Facebook-pixel combineert de mogelijkheden van de conversiepixel en de pixel voor aangepaste doelgroepen in één pixel. Kortom, het maakt inzichtelijk wanneer een consument een specifiek product bekijkt, iets toevoegt aan de winkelwagen of wanneer er een transactie plaatsvindt.

Op basis van deze informatie en een gekoppelde product feed kun je de advertenties afstemmen op het gedrag van Facebookgebruikers. Bovendien kun je door de koppeling de promotie voor een uitverkocht product automatisch stop laten zetten. In totaal registreert de nieuwe pixel negen type handelingen van consumenten in je webshop:

  • Bekeken producten
  • Toevoegde producten in de winkelmand
  • Toegevoegde producten in de wensenlijst
  • Gezochte termen
  • Begin van het checkout proces
  • Klant- en betaalgegevens
  • Of de aankoop is gelukt
  • Leads
  • Complete registratie

De resultaten

Facebook vergeleek 9.000 carrousel-advertenties met de standaard advertenties bestaande uit slechts één afbeelding. Volgens de analyses zorgen de Carousel Ads en de Facebook- Pixel voor een daling van 30 tot 50 procent in de kosten per conversie. De kosten per klik daalden 20 tot 30 procent vergeleken met de reguliere Facebook-advertenties.

De resultaten op het gebied van het aantal klikken en het conversiepercentage spreken voor zich, maar uiteindelijk is ook de customer engagement van belang. Als online marketeer is het een dagelijkse taak om de consument te voorzien van een (persoonlijke afgestemde) marketingstrategie. De Carousel Ads en de Facebook-Pixel stellen je in staat om een stap dichterbij een gerichte en gepersonaliseerde klantbenadering te komen. En dat leidt tot die gewilde conversie! 

Realiseer meer digitale omzet uit uw bezoekers

Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk
Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk

Ook interessant

  • Zó zet je in drie fases een ge(s)laagde campagnestrategie op voor social media

    Zó zet je in drie fases een ge(s)laagde campagnestrategie op voor social media

    Social media advertising Online marketing blog |

    Doe jij er alles aan om resultaat te boeken met social media advertising, maar z...

    Alain van den Donk   
    16 September 2019   

  • Waarom je gisteren nog had moeten starten met social media advertising

    Waarom je gisteren nog had moeten starten met social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Ken je dat moment? Je post iets op je Facebook-bedrijfspagina, maar drie dagen e...

    Alain van den Donk   
    3 September 2019   

  • Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media-advertising

    Een succesvolle integratie tussen e-mailmarketing en social media-advertising

    Social media advertising Online marketing blog

    Dat u datasilo's moet elimineren, leest u in vrijwel elk marketingartikel over d...

    Alain van den Donk   
    17 August 2019   

Meer van Marissa Koolwij...

  • Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social media advertising Online marketing blog |

    Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...

    Marissa Koolwijk   
    13 April 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog |

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    13 April 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    13 April 2016