5 onderdelen van een strategische Facebook campagne

Blog

Marissa Koolwijk    10 February 2016   

Meer merkbekendheid, klantbinding vergroten, conversiepercentage verhogen: retailers hebben allerlei redenen om te adverteren op Facebook. Maar het is de aanpak om het doel te bereiken die het verschil maakt. Het willekeurig strooien met advertenties is zeker geen garantie voor succes. Naast de nodige kennis zijn vooral geduld en volharding van groot belang. In de tussentijd zijn er wel een aantal strategische stappen die je kunt zetten. Wil je succes behalen door te adverteren op Facebook? Leg dan eerst de focus op de volgende 5 onderdelen.

1. Wees social by design

Zoals Facebook zegt: ‘Build a strategy that is social by design’. Social hoort geïntegreerd te zijn in iedere handeling. Niet pas toegevoegd aan het einde van de strategie en al zeker niet met de gedachte: ‘leuk om eens te proberen’. In plaats van verkopen vanuit technologie, gaat het om verkopen vanuit conversatie. De focus ligt hier op mensen en persoonlijkheid. Deze aanpak moet het uitgangspunt zijn voor iedere Facebook campagne.

2. Handel vanuit je merkidentiteit

Wat je ook doet, wees oprecht en deel duidelijke informatie over je organisatie en product of dienst. Door eerlijk en authentiek te zijn op Facebook kun je je merkpersoonlijkheid naar voren laten komen en jezelf onderscheiden. Over het algemeen zit een klant niet te wachten op de ene commerciële uiting na de andere.

De klant hoort de basis te vormen, niet wat je als bedrijf aanbiedt. Deze ene gedachte wordt nog vaak vergeten bij het communiceren via social media, waardoor succes regelmatig uitblijft.

Woonwebshop PureWonen ontvangt op onderstaande advertentie maar liefst 1.200 likes en 255 reacties. De kleinschalige shop communiceert op persoonlijke wijze, passend bij de merkidentiteit, en zonder commerciële informatie te delen. Een keuze die duidelijk gewaardeerd wordt door de doelgroep.

Purewonen -voorbeeld -facebook

3. Maak het interactief

Bezoekers van Facebook brengen dagelijks 18 minuten door op het platform. In deze tijd communiceren ze met anderen via video’s, foto’s en tekstberichten. Deze tweezijdige communicatie hoort ook plaats te vinden tussen een organisatie en de consument. Bepaal dus goed op welke wijze je sociaal wilt zijn tegenover je doelgroep. Creëer content dat hierop aansluit. Bedenk goed of deze content ‘shareable’ is en of je doelgroep er enthousiast van wordt. Nogmaals: het draait om de wensen van de consument!  

Bij Optimel wordt er gebruik gemaakt van een herkenbaar moment, de jaarlijkse goede voornemens, waarbij de focus op de doelgroep ligt. Het product staat wel centraal, maar wordt verwerkt in een boodschap.

Optimel -voorbeeld -facebook

4. Bouw relaties op

Net als in de echte wereld, kost het ook op Facebook tijd om relaties op te bouwen. Dit vraagt om een lange termijn investering. Gebruik advertenties om in contact te blijven, plaats vernieuwende content en beloon mensen voor loyaliteit door het aanbieden van speciale acties en promoties.

Vaak staren bedrijven zich blind op het aantal fans, maar focus liever op blije fans door ze te helpen en aan de relatie te werken. Zoals marketing consultant Jay Baer zegt: ‘If you sell to someone, you can make a customer today. If you help someone, you can make a customer for life”. 

5. Blijf ontwikkelen

Facebook biedt je de mogelijkheid om realtime feedback te ontvangen van je doelgroep. Dit geeft je de kans om direct te reageren. Maar het geeft ook nieuwe inzichten. Gebruik de statistieken om je fans te leren kennen. Analyseer welke content het best ontvangen wordt en welke producten ze het meest interessant vinden. Ik zeg het nog een laatste keer: communiceer vanuit de klant!

 

Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk
Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk

Ook interessant

  • 5 social media metrics die echt belangrijk zijn

    5 social media metrics die echt belangrijk zijn

    Social media advertising Online marketing blog |

    Meten is weten. Ook bij social media advertising. Zonder de juiste social media ...

    Alain van den Donk   
    28 November 2019   

  • Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Bevestiging, herkenning en vertrouwen; wij mensen zijn er gek op! We hechten vee...

    Alain van den Donk   
    23 October 2019   

  • 5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog

    Voor succesvolle campagnes op social media moet je steeds nieuwe beelden bedenke...

    Alain van den Donk   
    14 October 2019   

Meer van Marissa Koolwij...

  • Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social media advertising Online marketing blog |

    Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog |

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016