Alain van den Donk 28 November 2019
Meten is weten. Ook bij social media advertising. Zonder de juiste social media metrics heb je niet de juiste informatie om te bepalen welke campagnes goed presteren. Het meten van je social media metrics is dan ook essentieel. Met keuze uit meer dan 100 metrics die Facebook en Instagram bieden, is het bepalen van de juiste metrics een lastige klus. Welke social media metrics zijn echt belangrijk?
Voor marketeers is het vaak onduidelijk wat het verschil is tussen een KPI en een metric. Deze termen worden dan ook vaak door elkaar gebruikt. Om te begrijpen waarom het meten van je social media metrics zo belangrijk is, moet je daarom eerst begrijpen wat het verschil is tussen beide. KPI’s zijn kwantitatief en reflecteren een bedrijfsdoel of een strategisch doel en geven aan hoe succesvol de organisatie is in het bereiken van dit doel. Metrics zijn ook kwantitatief, maar reflecteren hoe succesvol de activiteiten zijn die plaatsvinden om je KPI’s te bereiken. Metrics zijn dus tactisch en supporten je KPI’s.
Neem als voorbeeld de ROAS. Het strategisch doel (de KPI), is bijvoorbeeld een ROAS van 10. De formule voor het bereken van je ROAS is (Totale conversiewaarde – totale advertentiekosten) / totale advertentiekosten. ROAS is in dit geval een KPI en de totale conversiewaarde en totale advertentiekosten zijn metrics, die het behalen van de KPI supporten.
Welke social media metric je meet, is afhankelijk van de fase in de klantreis. Hieronder laat ik je aan de hand van het See-Think-Do-Care model van Google zien welke metrics wij gebruiken voor het monitoren van de voortgang van socialmedia-campagnes voor onze klanten.
Tip: lees in deze blog wat onmisbare KPI’s zijn voor social media advertising
In de see-fase is je doel naamsbekendheid creëren. Je betaalt in deze fase dan ook niet voor kliks, maar voor impressies, oftewel het aantal keer dat je advertentie wordt gezien. Er zijn twee belangrijke metrics:
Het bereik geeft aan, aan hoeveel bezoekers jouw advertentie is getoond. Let erop dat bereik niet hetzelfde is als het aantal weergaven. Eén persoon kan namelijk meerdere weergaven hebben.
Bereik je je doelgroep in de see-fase door middel van video’s? Dan is dit een belangrijke metric. Kijk naar het aantal keer dat je video meer dan tien seconden is afgespeeld. Zo ontdek je eenvoudig hoeveel kwalitatieve views je video oplevert. De aandacht op social media is kort. Verwerk daarom het belangrijke deel van je boodschap in de eerste tien seconden.
Potentiële klanten zijn in de see-fase al een keer in aanraking gekomen met je advertentie. In deze fase wil je dan ook niets liever dan dat potentiële klanten in je webshop belanden en jouw producten overwegen. Dit resultaat meet je aan de hand van deze metric:
Het aantal landingen vertelt je hoe vaak jouw doelgroep ook daadwerkelijk op de door jou gewenste landingspagina is geland. Het komt namelijk regelmatig voor dat er al dan niet per ongeluk op een advertentie wordt geklikt en een bezoeker de landingspagina verlaat alvorens deze volledig is geladen.
Hebben je advertenties bezoekers overtuigd om een aankoop te doen of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief? Dat ontdek je als je de volgende metrics meet:
Het aantal conversies geeft aan hoeveel bezoekers die via jouw advertentie in de webshop zijn beland ook daadwerkelijk overtuigd zijn en zich inschrijven voor de nieuwsbrief (soft conversie) of een aankoop doen (hard conversie).
De conversiewaarde geeft aan voor hoeveel euro uiteindelijk een bestelling geplaatst is. Dit is de werkelijke omzet die je binnenhaalt.
In de care-fase stimuleer je loyaliteit bij je klanten. Dit kan op veel verschillende manieren en daarom zijn er in deze fase geen vaste metrics die je altijd gebruikt. Wil je je huidige publiek inspireren met een blog? Dan wil je het aantal landingspaginaweergaven meten. Is upsell je ultieme doel? Dan meet je het aantal conversies. Maar maak je gebruik van video’s, waarin je bijvoorbeeld uitlegt hoe iemand zijn schoenen kan onderhouden? Dan meet je video views van minimaal tien seconden.
Je hebt nu inzichtelijk welke social media metrics belangrijk zijn om de voortgang van je campagnes te meten. Maar om succesvol te zijn met social media advertising, is het belangrijk dat je ook je social media advertising KPI’s meet. Download onderstaand invulsheet, vergelijk jouw cijfers met die van onze benchmark en ontdek hoe goed jij presteert op je KPI’s.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
3 September 2021
Social media advertising video Webinar Pinterest |
Veel merken zijn al actief met adverteren op Facebook en Instagram, maar Pintere...
Fay Willekes
20 August 2021
Social media advertising whitepaper
Iedereen heeft wel eens gehoord van het Facebook algoritme. Maar wat doet het nu...
Louise Langendoen
12 February 2021
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
28 November 2019
Social media advertising Online marketing invulsheet |
Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd je ze bij? G...
Alain van den Donk
28 November 2019
Social media advertising Online marketing video
Zet je Facebook, Instagram of andere socialmediakanalen in voor digital commerce...
Alain van den Donk
28 November 2019