5 strategische onderdelen van een succesvolle Instagram-campagne

Blog

Marissa Koolwijk    10 February 2016   

Sinds halverwege 2015 kun je adverteren op de snelst groeiende app ter wereld: Instagram. De komst van deze nieuwe adverteermogelijkheid vraagt om een passende strategie om de juiste doelgroep te bereiken op het jonge advertentieplatform. Wil je succesvol zijn met je campagne, dan moet je eerst stilstaan bij de volgende 5 strategische onderdelen.

1. Bepaal het doel van je campagne

De Amerikaanse dichter Bill Copeland zei het goed: “Het probleem van geen doel hebben, is dat je je hele leven heen en weer kunt rennen zonder te scoren.” Dus kies een meetbaar doel. Ga je voor een hogere naamsbekendheid, voor meer websiteverkeer of heb je een ander doel voor ogen?

Onthoud goed dat Instagram zich het beste leent voor branding-doelen.Je kunt ze meetbaar maken door de drie advertentiedoelstellingen die Instagram hanteert: het aantal klikken naar de webshop, het aantal installatieadvertenties voor mobiele apps en het aantal videoweergaven. Experimenteer eerst met een klein budget zodat je snel leert en begrijpt welke doelen realistisch zijn.

2. Laat zien dat je het medium begrijpt

Het is ontzettend belangrijk dat je de meerwaarde van het medium begrijpt en gebruikt in je campagne. Instagram is een visueel netwerk. Alles draait om inspiratie via beeld. Het delen van de juiste content moet het uitgangspunt zijn bij het opzetten van een Instagram campagne.

Maar met alleen het delen van een afbeelding en een korte tekst kom je er niet. Je moet opvallen tussen het enorme kwalitatieve aanbod. Wees origineel, creatief, authentiek en blijf vooral trouw aan de identiteit van je bedrijf. Gebruik real-life situaties en integreer personen en objecten waarmee fans zich verbonden voelen. Dit zorgt voor herkenbare advertenties en leidt vaak tot hogere click-through-rates.

Het koekje Oreo heeft meer dan 1.3 miljoen volgers dankzij de creatieve content waarmee volgers zich kunnen inleven. In december plaatste Oreo bijvoorbeeld de onderstaande afbeelding. Bijna drieënveertigduizend likes geven aan dat de volgers de post waarderen. Logisch, want het beeld van een warm chocoladedrankje pastte in de tijd van het jaar (december). Bovendien geeft Oreo het recept. Leuke reacties als ‘Yummie’ zijn het gevolg. 

Oreo _instagram

3. Focus op de klant

Het is een logische denkwijze: ‘ik wil mijn product verkopen, dus ik deel informatie over het product.’ Op Instagram heeft deze manier van denken weinig kans van slagen. Het gaat om engagement en interactie met de doelgroep. Kom in contact met je klanten door het persoonlijke verhaal achter je merk te vertellen, vragen te stellen en te reageren op opmerkingen. Focus op het opbouwen van een relatie en staar je niet blind op de verkoop.

Zo heeft fitnessgoeroe Kayla Itsiness een community gebouwd op instagram. Dit deed ze niet door haar boeken met de methode te promoten, maar door anderen te inspireren met haar eigen verhaal en het verhaal van anderen die haar methode volgen. De screenshot van een post die je hieronder vindt is een voorbeeld van hoe zij haar doelgroep inspireert om te beginnen of door te gaan met haar methode. 

Kayla _instagram

4. Motiveer

Wil je een bepaalde dienst of product aanprijzen, zorg dan voor inspiratie en motivatie. Waarom zou iemand actie ondernemen bij het zien van jouw advertentie? In de meeste gevallen zullen ze dit doen omdat ze zich persoonlijk aangesproken voelen, zich herkennen in een bepaalde uiting of gemotiveerd worden om iets met je post te doen.

Zo verkoopt Corendon met de onderstaande advertentie niet hun dienst, maar een ervaring. Ze laten de doelgroep even eraan herinneren en opnieuw beleven hoe het moment voelt dat je in het vliegtuig stapt en op vakantie gaat. De doelgroep voelt zich duidelijk aangesproken, want 4.631 Instagrammers waarderen dit bericht. Al die interactie betekent dat je succesvol ingespeeld hebt op de belevingswereld van je doelgroep (mits het ook overeenkomt met je gestelde doelen). 

Corendon _instagram

5. Analyseer en anticipeer

Instagram advertising wordt ingezet via Facebook. Dit betekent dat je ook op een vergelijkbare manier kunt analyseren. Kijk met een kritische blik naar de statistieken. Welke afbeeldingen presteren het best bij je doelgroep? Welke tekst zorgt voor de meeste interactie? Vergeet ook de afbeeldingen in je Instagram account niet. Analyseer welke content je fans aanspreekt en anticipeer daarop bij je volgende campagne. 

Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk
Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk

Ook interessant

  • 5 social media metrics die echt belangrijk zijn

    5 social media metrics die echt belangrijk zijn

    Social media advertising Online marketing blog |

    Meten is weten. Ook bij social media advertising. Zonder de juiste social media ...

    Alain van den Donk   
    28 November 2019   

  • Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Bevestiging, herkenning en vertrouwen; wij mensen zijn er gek op! We hechten vee...

    Alain van den Donk   
    23 October 2019   

  • 5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog

    Voor succesvolle campagnes op social media moet je steeds nieuwe beelden bedenke...

    Alain van den Donk   
    14 October 2019   

Meer van Marissa Koolwij...

  • Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social media advertising Online marketing blog |

    Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog |

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing blog

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016