Marissa Koolwijk 10 February 2016
Sinds 2015 kun je adverteren op de snelst groeiende app ter wereld: Instagram. De komst van deze adverteermogelijkheid vraagt om een passende strategie om de juiste doelgroep te bereiken op het jonge advertentieplatform. Wil je succesvol zijn met je campagne, dan moet je eerst stilstaan bij de volgende vijf strategische onderdelen.
De Amerikaanse dichter Bill Copeland zei het goed: “Het probleem van geen doel hebben, is dat je je hele leven heen en weer kunt rennen zonder te scoren.” Dus kies een meetbaar doel. Ga je voor een hogere naamsbekendheid, voor meer websiteverkeer of heb je een ander doel voor ogen?
Onthoud goed dat Instagram zich het beste leent voor branding-doelen.Je kunt ze meetbaar maken door de drie advertentiedoelstellingen die Instagram hanteert: het aantal klikken naar de webshop, het aantal installatieadvertenties voor mobiele apps en het aantal videoweergaven. Experimenteer eerst met een klein budget zodat je snel leert en begrijpt welke doelen realistisch zijn.
Tip: lees in deze blog 5 social media metrics die ertoe doen
Tip: lees in deze blog 5 KPI's voor adverteren op Instagram
Tip: gebruik deze invulsheet voor het bepalen van KPI's voor social media advertising
Het is ontzettend belangrijk dat je de meerwaarde van het medium begrijpt en gebruikt in je campagne. Instagram is een visueel netwerk. Alles draait om inspiratie via beeld. Het delen van de juiste content moet het uitgangspunt zijn bij het opzetten van een Instagram campagne.
Maar met alleen het delen van een afbeelding en een korte tekst kom je er niet. Je moet opvallen tussen het enorme kwalitatieve aanbod. Wees origineel, creatief, authentiek en blijf vooral trouw aan de identiteit van je bedrijf. Gebruik real-life situaties en integreer personen en objecten waarmee fans zich verbonden voelen. Dit zorgt voor herkenbare advertenties en leidt vaak tot hogere click-through-rates (doorklikratio).
Het is een logische denkwijze: ‘ik wil mijn product verkopen, dus ik deel informatie over het product.’ Op Instagram heeft deze manier van denken weinig kans van slagen. Het gaat om engagement en interactie met de doelgroep. Kom in contact met je klanten door het persoonlijke verhaal achter je merk te vertellen, vragen te stellen en te reageren op opmerkingen. Focus op het opbouwen van een relatie en staar je niet blind op de verkoop.
Wil je een bepaalde dienst of product aanprijzen, zorg dan voor inspiratie en motivatie. Waarom zou iemand actie ondernemen bij het zien van jouw advertentie? In de meeste gevallen zullen ze dit doen omdat ze zich persoonlijk aangesproken voelen, zich herkennen in een bepaalde uiting of gemotiveerd worden om iets met je post te doen.
Instagram advertising wordt ingezet via Facebook. Dit betekent dat je ook op een vergelijkbare manier kunt analyseren. Kijk met een kritische blik naar de statistieken. Welke afbeeldingen presteren het best bij je doelgroep? Welke tekst zorgt voor de meeste interactie? Vergeet ook de afbeeldingen in je Instagram account niet. Analyseer welke content je fans aanspreekt en anticipeer daarop bij je volgende campagne.
Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.
Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
3 September 2021
Social media advertising video Webinar Pinterest |
Veel merken zijn al actief met adverteren op Facebook en Instagram, maar Pintere...
Fay Willekes
20 August 2021
Social media advertising whitepaper
Iedereen heeft wel eens gehoord van het Facebook algoritme. Maar wat doet het nu...
Louise Langendoen
12 February 2021
Strategie Social media advertising Online marketing Online marketingstrategie blog |
Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...
Marissa Koolwijk
10 February 2016
Social media advertising Online marketing presentatie |
Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...
Marissa Koolwijk
10 February 2016
Social media advertising Online marketing video
Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...
Marissa Koolwijk
10 February 2016