5 strategische onderdelen van een succesvolle Instagram-campagne

Blog

Marissa Koolwijk    10 February 2016   

Sinds 2015 kun je adverteren op de snelst groeiende app ter wereld: Instagram. De komst van deze adverteermogelijkheid vraagt om een passende strategie om de juiste doelgroep te bereiken op het jonge advertentieplatform. Wil je succesvol zijn met je campagne, dan moet je eerst stilstaan bij de volgende vijf strategische onderdelen.

1. Bepaal het doel van je campagne

De Amerikaanse dichter Bill Copeland zei het goed: “Het probleem van geen doel hebben, is dat je je hele leven heen en weer kunt rennen zonder te scoren.” Dus kies een meetbaar doel. Ga je voor een hogere naamsbekendheid, voor meer websiteverkeer of heb je een ander doel voor ogen?

Onthoud goed dat Instagram zich het beste leent voor branding-doelen.Je kunt ze meetbaar maken door de drie advertentiedoelstellingen die Instagram hanteert: het aantal klikken naar de webshop, het aantal installatieadvertenties voor mobiele apps en het aantal videoweergaven. Experimenteer eerst met een klein budget zodat je snel leert en begrijpt welke doelen realistisch zijn.

Tip: lees in deze blog 5 social media metrics die ertoe doen

Tip: lees in deze blog 5 KPI's voor adverteren op Instagram

Tip: gebruik deze invulsheet voor het bepalen van KPI's voor social media advertising

2. Laat zien dat je het medium begrijpt

Het is ontzettend belangrijk dat je de meerwaarde van het medium begrijpt en gebruikt in je campagne. Instagram is een visueel netwerk. Alles draait om inspiratie via beeld. Het delen van de juiste content moet het uitgangspunt zijn bij het opzetten van een Instagram campagne.

Tip: weet je nog niet goed hoe adverteren Instagram onderdeel is van je gehele online marketingstrategie? Gebruik dan deze template die we ook inzetten bij onze klanten

Maar met alleen het delen van een afbeelding en een korte tekst kom je er niet. Je moet opvallen tussen het enorme kwalitatieve aanbod. Wees origineel, creatief, authentiek en blijf vooral trouw aan de identiteit van je bedrijf. Gebruik real-life situaties en integreer personen en objecten waarmee fans zich verbonden voelen. Dit zorgt voor herkenbare advertenties en leidt vaak tot hogere click-through-rates (doorklikratio).

3. Focus op de klant

Het is een logische denkwijze: ‘ik wil mijn product verkopen, dus ik deel informatie over het product.’ Op Instagram heeft deze manier van denken weinig kans van slagen. Het gaat om engagement en interactie met de doelgroep. Kom in contact met je klanten door het persoonlijke verhaal achter je merk te vertellen, vragen te stellen en te reageren op opmerkingen. Focus op het opbouwen van een relatie en staar je niet blind op de verkoop.

Tip: gebruik de strategie social stacking bij adverteren op Instagram. In deze blog lees je je doelgroep met deze strategie bereikt en hoe je het inzet.

4. Motiveer

Wil je een bepaalde dienst of product aanprijzen, zorg dan voor inspiratie en motivatie. Waarom zou iemand actie ondernemen bij het zien van jouw advertentie? In de meeste gevallen zullen ze dit doen omdat ze zich persoonlijk aangesproken voelen, zich herkennen in een bepaalde uiting of gemotiveerd worden om iets met je post te doen.

5. Analyseer en anticipeer

Instagram advertising wordt ingezet via Facebook. Dit betekent dat je ook op een vergelijkbare manier kunt analyseren. Kijk met een kritische blik naar de statistieken. Welke afbeeldingen presteren het best bij je doelgroep? Welke tekst zorgt voor de meeste interactie? Vergeet ook de afbeeldingen in je Instagram account niet. Analyseer welke content je fans aanspreekt en anticipeer daarop bij je volgende campagne.

Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk
Geschreven door:

Marissa Koolwijk Social-consultant

Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.

Marissa_Koolwijk

Ook interessant

  • Zo schrijf je Facebook advertentieteksten die converteren

    Zo schrijf je Facebook advertentieteksten die converteren

    Social media advertising whitepaper |

    Wat je doel ook is met Facebook advertenties, je wilt altijd dat ze de doelgroep...

    Louise Langendoen   
    17 September 2020   

  • [Presentatie] Live Q&A over Facebook en Instagram

    [Presentatie] Live Q&A over Facebook en Instagram

    Social media advertising Online marketing presentatie |

    Live Q&A over Facebook en Instagram

    Alain van den Donk   
    28 August 2020   

  • [Video] Live Q&A: stel al je vragen over Facebook en Instagram

    [Video] Live Q&A: stel al je vragen over Facebook en Instagram

    Social media advertising Online marketing video

    Zet je Facebook, Instagram of andere socialmediakanalen in voor digital commerce...

    Alain van den Donk   
    28 August 2020   

Meer van Marissa Koolwij...

  • Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Social Media Ads: zó formuleer je de juiste doelstellingen en KPI's

    Strategie Social media advertising Online marketing Online marketingstrategie blog |

    Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing presentatie |

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016   

  • Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Hoe ontwerpt u een succesvolle Facebook advertising strategie?

    Social media advertising Online marketing video

    Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...

    Marissa Koolwijk   
    10 February 2016