De do’s en don’ts met social media advertising omtrent COVID-19

Blog

Alain van den Donk    2 April 2020   

Het coronavirus is voor iedereen nieuw en dus kan het soms lastig zijn om te bepalen hoe je hiermee om moet gaan. Want wat en hoe communiceer je naar je doelgroep? Het roept een hoop vragen op. Wat zijn de do’s en don’ts op het gebied van social media advertising?

Do's

1. Focus on the bright side of life. Benadruk de positieve aspecten van het feit dat het merendeel van Nederland nu vanuit huis werkt en help je doelgroep om aan een toekomst te denken, waarin het coronavirus geen rol speelt. Spreek je doelgroep dus aan met positieve emoties, zonder over te komen alsof je het coronavirus niet serieus neemt. In afbeelding 1 vind je een goed voorbeeld. Enkele andere goede voorbeelden zijn:

  • ‘Shop je outfit voor als we weer naar buiten mogen’
  • ‘Het is even niet anders, maar gelukkig verkopen we ook binnenschoenen. Shop onze pantoffels!’
  • ‘Het is tijd om eindelijk te doen wat je al die tijd uit hebt gesteld, namelijk...’

2. Heb je prospecting campagnes lopen die gericht zijn op het aantrekken van nieuw verkeer? Zet deze dan tijdelijk uit, indien deze té verkoopgericht zijn of als er momenteel geen vraag is in de markt naar jouw product. Eventueel kun je dit budget inzetten voor je campagne, die focust op de positieve aspecten, zoals ik in het voorgaande punt heb benoemd.

3. Verkort de periode van je retargeting campagnes tijdelijk naar de laatste drie tot vijf dagen. Zo voorkom je dat je consumenten lastig valt die inmiddels geen interesse meer hebben in jouw product

4. Zet alle lokale campagnes tijdelijk uit. Dit zijn campagnes gericht op fysieke winkelpromoties en campagnes gericht op winkelbezoeken. De meeste winkels zijn inmiddels gesloten, die van jou mogelijk ook. Daarnaast zijn er momenteel weinig consumenten in de winkelstraten te vinden. Het is dan ook zonde van je budget om hier nu op in te zetten.

Advertentie bijenkorf

Afbeelding 1: een goed voorbeeld van een advertentie ten tijde van het coronavirus

Don’ts:

1. Veel organisaties bevinden zich momenteel in wat zwaarder weer door de maatregelen omtrent het coronavirus. In veel gevallen moet er daardoor bespaard worden op budget. Toch raad ik je aan niet al je social media advertising campagnes uit te zetten, tenzij dit financieel natuurlijk niet anders kan. Bedenk in plaats daarvan hoe je goed in kunt spelen op de huidige coronacrisis. Bedenk hierbij goed wat past bij jouw merk.

2. Maak in je communicatie geen grappen over het coronavirus en de hele situatie eromheen.

3. Noem het coronavirus niet in je advertenties. Het coronavirus roept veel negatieve gevoelens op bij consumenten en hier wil je als merk dan ook niet mee geassocieerd worden. Daarnaast heeft Facebook momenteel veel restricties op woorden als ‘coronavirus’ en ‘COVID-19’ om verspreiding van foutieve informatie te voorkomen en om te voorkomen dat adverteerders hier misbruik van maken.

4. Let goed op hoe je communiceert in je advertenties. Benoem geen dingen als ‘Wij leveren wél’. Dit soort berichten kunnen ook de verkeerde indruk geven aan je doelgroep, omdat je dan aangeeft dat terwijl het merendeel van Nederland in thuisisolatie zit, jouw medewerkers gewoon doorwerken. Deze informatie is alleen relevant voor consument die dichterbij een aankoop zitten en dergelijke informatie kun je dan ook het beste alleen op een nette manier in je webshop communiceren.

Je weet nu wat de do’s en don’ts zijn omtrent het coronavirus als het gaat om social media advertising. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste evenementen en de laatste tips en trends op het gebied van e-commerce? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

New call-to-action

Geschreven door:

Alain van den Donk Social Advertising Consultant

Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.

Alain-v-d-Donk_ISM-eCompany
Geschreven door:

Alain van den Donk Social Advertising Consultant

Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.

Alain-v-d-Donk_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing invulsheet |

    Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd je ze bij? G...

    Alain van den Donk   
    30 July 2020   

  • [Video] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    [Video] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    Social media advertising video |

    Facebook's algoritme: iedereen heeft er weleens over gehoord en heeft er een men...

    Alain van den Donk   
    16 July 2020   

  • [Presentatie] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    [Presentatie] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    Social media advertising presentatie

    Zo werk je samen met een algoritme

    Alain van den Donk   
    16 July 2020   

Meer van Alain van den D...

  • Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing invulsheet |

    Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd je ze bij? G...

    Alain van den Donk   
    2 April 2020   

  • [Video] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    [Video] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    Social media advertising video |

    Facebook's algoritme: iedereen heeft er weleens over gehoord en heeft er een men...

    Alain van den Donk   
    2 April 2020   

  • [Presentatie] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    [Presentatie] Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep

    Social media advertising presentatie

    Zo werk je samen met een algoritme

    Alain van den Donk   
    2 April 2020