Marissa Koolwijk 13 April 2016
Iedere twee maanden ontmoeten zoekmachinemarketeers elkaar tijdens Search Marketing Thursday in Utrecht. In november 2016 was ik erbij, omdat social media op de agenda stond. Emile van den Berg van Social Inc, Jeroen van de Ven van ABN AMRO en Neil Draper van Springcreek deelden hun kennis. Ze behandelden cases, maar in hun sessies kwamen duidelijk drie trends naar voren waar ze zich mee bezighielden. Welke trends zijn dit jaar zichtbaar op social media?
Om te starten met adverteren op social media, moet je eerst de basis begrijpen. Niemand zit te wachten op dure advertenties met weinig resultaat. Daarom is het belangrijk om te weten waar de consument behoefte aan heeft. Oftewel: wat speelt er bij de doelgroep en hoe pas ik mijn advertenties hier op aan?
De nieuwe generatie consumenten wacht of zoekt niet. Ze zijn gewend dat alles al aanwezig is voordat ze er überhaupt zelf aan hoeven te denken. De experts op dit event noemden ze de ‘on-demand generatie’. Hoe bereik je deze groep?
Mijn collega Jurjen Jongejan noemt deze generatie ‘Generation me’. Het is de generatie na Google die zoekt naar ervaringen. Ze willen beleven. Dus bedenk hoe je waarde toevoegt in hun omgeving en hoe je zorgt voor een optimale beleving. Maar in de praktijk is dit een lastige opdracht want ze zijn altijd ‘on the go’.
Daarom moet je klanten en de gehele sales funnel goed kennen. Gelukkig laten social media een digitale blauwdruk achter van deze jonge doelgroep. Wist je bijvoorbeeld dat Facebook heeft aangetoond dat zij beter het karakter van een Facebook-lid kunnen beoordelen dan de levenspartner van het betreffende lid?
Tip: hoor in deze video hoe je een online marketingroadmap opstelt
Daarnaast kun je al snel op je eigen pagina zien welke content wordt gedeeld en wat wordt genegeerd. Ook mogelijk: doe een analyse over welke bedrijven en onderwerpen je doelgroep nog meer volgt. En gebruik anders één van de vele socialmediamonitoringtools om in kaart te brengen wat er speelt in je doelgroep.
Stel vervolgens met de informatie buyer persona’s op, zodat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is en hoe je zorgt dat zij een onvergetelijke beleving ervaren.
De tijd dat social media een plek was waar je alleen platte tekstberichtjes naar elkaar stuurde zijn definitief voorbij. Ook de bedrijven achter de sociale media begrijpen dat het gaat om een beleving. En dus proberen ze de beleving van het medium op allerlei manieren te versterken.
Zo verschenen dit jaar al diverse berichten over de Facebook-, Pinterest- en Instagramkoopknop. KLM kon niet wachten op de introductie van de koopknop en bedacht daarom zelf hoe ze konden beginnen met social commerce via Twitter in 2014. Niet alle knoppen zijn momenteel in Nederland beschikbaar, maar het is onvermijdelijk dat ze eraan komen. Als retailer is het slim om er dan snel bij te zijn!
Social media ging altijd al over snel en gemakkelijk meer van elkaar weten. Maar de afgelopen tijd kwam er een nieuwe methode bij om informatie te delen: live broadcasting. Denk aan Periscope, Meerkat en Snapchat. Jamie Oliver gebruikte live broadcasting via Facebook. Met 58.000 views was dit voor hem een groot succes.
Ted Rubin, de meest gevolgde CMO wereldwijd op Twitter, zegt: “Als je je doelgroep wilt blijven bereiken op social media, dan is het noodzakelijk om de focus te verschuiven naar het bouwen van relaties.” ROI (Return on Investment) maakt dus plaats voor ROR (Return on Relationship).
Albert Heijn loopt hierin voorop. In oktober 2015 lanceerde de supermarkt hun eigen sociale medium: de ‘AH Community’. Zowel Albert Heijn-medewerkers als consumenten voeren hier gesprekken. Die interactie versterkt de relatie, want je leert elkaar beter kennen.
Dit voorbeeld geeft het veranderende persoonlijke contact tussen consument en organisatie goed weer. De eenzijdige promotie vanuit het bedrijf staat niet langer centraal, maar de klantrelatie vormt de basis.
De klantrelatie als basis hoor je bij elke trend centraal te stellen. Past de trend in de omgeving en beleving van je klant en bij je merk? Dan moet je ermee aan de slag. Anders mis je de boot en gaan concurrenten er met jouw klanten vandoor.
Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.
Marissa werkte tot 2019 bij ISM eCompany. Zij was werkzaam voor retailers als Lucardi, B32, Humanoid en Vingino verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van socialmediacampagnes.
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
3 September 2021
Social media advertising video Webinar Pinterest |
Veel merken zijn al actief met adverteren op Facebook en Instagram, maar Pintere...
Fay Willekes
20 August 2021
Social media advertising whitepaper
Iedereen heeft wel eens gehoord van het Facebook algoritme. Maar wat doet het nu...
Louise Langendoen
12 February 2021
Strategie Social media advertising Online marketing Online marketingstrategie blog |
Wil je datadriven aan de slag met social media-advertising? Start dan altijd met...
Marissa Koolwijk
13 April 2016
Social media advertising Online marketing presentatie |
Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...
Marissa Koolwijk
13 April 2016
Social media advertising Online marketing video
Door berichten over Facebook-campagnes met fantastische resultaten, gaan veel (o...
Marissa Koolwijk
13 April 2016