Alain van den Donk 23 October 2019
Bevestiging, herkenning en vertrouwen; wij mensen zijn er gek op! We hechten veel waarde aan reviews en aanbevelingen bij aankoop van nieuwe producten. Op social media zijn er likes, reacties en shares die ons op dezelfde wijze beïnvloeden. Als je hierop slim inspeelt, behaal je een hoger rendement met je betaalde campagnes op Facebook. De strategie die hierbij hoort heet social stacking.
Sociaal psycholoog Robert Cialdini beschreef in veel van zijn boeken het fenomeen dat we enthousiaster worden over een product of dienst als we bevestiging krijgen dat anderen er ook enthousiast over zijn. Hij noemt het fenomeen sociale bewijskracht (één van zijn zes overtuigingsprincipes). Het is logisch dat mensen zich in een bepaalde mate laten beïnvloeden door de mening van anderen, want als zoveel mensen enthousiast zijn over een product, dan moet het wel goed zijn toch? Kortom, de mening van anderen kan ons net iets meer zekerheid geven over of onze keuze de juiste is.
Social bewijskracht kun je goed toepassen op socialmediakanalen zoals Facebook of Instagram. Op dit soort kanalen zie je immers hoe vaak anderen een bericht leuk vinden, delen en reacties erop geven. Ondanks dat social media zoals Facebook veel potentie bieden voor het gebruikmaken van sociale bewijskracht, zie ik regelmatig dat marketeers nauwelijks ervan gebruikmaken.
In afbeelding 1 zie je een standaard campagnestructuur voor social media advertising. Elke losse advertentie verzamelt zijn eigen likes, reacties en shares. Hierdoor zie je goed hoe de campagnes voor doelgroepen onafhankelijk van elkaar presteren, optimaliseer je je campagnes voor de beste resultaten en vergaar je nieuwe inzichten over je doelgroepen. Iedere advertentie bouwt zo zijn eigen resultaat op. Zonde, want zo hebben je advertenties afzonderlijk van elkaar waarschijnlijk weinig likes en reacties, waardoor je niet maximaal gebruikmaakt van het sociale bewijskrachtprincipe.
Vaak zie ik zo’n campagnestructuur als in afbeelding 1 ontstaan doordat marketeers in Facebook Ads Manager een bestaande advertentie kopiëren naar een nieuwe doelgroep. Facebook maakt dan standaard een compleet nieuwe advertentie voor je aan. Dit betekent dat als je één advertentie kopieert naar tien doelgroepen je dan een structuur krijgt zoals in afbeelding 1. Je moet dan dus voor elke advertentie likes, shares en reacties verzamelen terwijl elke doelgroep dus in principe dezelfde advertentie krijgt te zien. Zonde!
Afbeelding 1: standaard campagnestructuur voor social media advertising
Door gebruik te maken van een andere campagne-opbouw, genaamd social stacking, kun je dezelfde advertentie tonen aan verschillende doelgroepen, zoals je ziet in afbeelding 2. Facebook telt dan alle likes, reacties en shares van al je doelgroepen bij elkaar op in die ene advertentie. Zo overtuig je eenvoudig consumenten die gevoelig zijn voor sociale bewijskracht om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor de nieuwsbrief of om een aankoop te doen. De actie die consumenten doen hangt natuurlijk af van het doel en de fase in de klantreis waarin je advertentie inzet.
Afbeelding 2: campagnestructuur voor social stacking
In afbeelding 3 zie je een voorbeeld van een social stacking advertentie van Duifhuizen. Door social stacking werd de advertentie aan een grote doelgroep getoond. De advertentie is daardoor 879 keer geliked wat hoog is voor een gesponsorde advertentie in Nederland. Daarnaast kreeg de advertentie 10 keer meer impressies dan het gemiddelde bij advertenties van Duifhuizen.
Afbeelding 3: voorbeeld van een socialstackingadvertentie op Instagram
Zodra een advertentie live gaat, testen Facebook en Instagram hoe enthousiast mensen erop reageren. Al lerend weten deze platformen steeds beter aan wie ze wel en niet de advertentie moeten laten zien. Vervolgens bepaalt een algoritme dat advertenties met een hoge betrokkenheid vaker aan een steeds relevantere doelgroep wordt vertoond.
Doordat je de advertentie aan meerdere doelgroepen laat zien, zijn er meer mensen die je bericht kunnen liken, reacties kunnen geven en het kunnen delen. De kans is dus groot dat jouw campagne zo een hoge betrokkenheid toont en dit heeft een gunstig effect op je KPI’s. Want die hoge betrokkenheid resulteert in minder kosten per duizend impressies (CPM), lagere kosten per klik (CPC), lagere kosten per actie, een hoger doorklikratio en uiteindelijk dus een hogere omzet! Lees in in een van mijn andere blogs welke KPI’s je moet gebruiken voor social media advertising als je niet weet welke KPI’s je moet monitoren.
In drie simpele stappen pas je social stacking op Facebook en Instagram toe:
Afbeelding 4: klik op paginaberichten in het advertentiebeheermenu
Afbeelding 5: klik op ‘bestaand bericht gebruiken’
Als je social stacking toepast op je campagnes, dien je met een aantal punten rekening te houden:
Je weet als het goed is nu alles over social stacking en waarom het waardevol is. Wil je weten of jouw activiteiten ook daadwerkelijk succesvol zijn? Download dan onderstaand invulsheet en vergelijk jouw resultaten met die van onze benchmark.
Deze blog werd eerder gepubliceerd op Twinkle.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
3 September 2021
Social media advertising video Webinar Pinterest |
Veel merken zijn al actief met adverteren op Facebook en Instagram, maar Pintere...
Fay Willekes
20 August 2021
Social media advertising whitepaper
Iedereen heeft wel eens gehoord van het Facebook algoritme. Maar wat doet het nu...
Louise Langendoen
12 February 2021
Social media advertising video Webinar linkedIn |
Business to business is een ingewikkeld speelveld en het kan lastig zijn om goed...
Alain van den Donk
23 October 2019
Social media advertising Online marketing invulsheet |
Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd je ze bij? G...
Alain van den Donk
23 October 2019
Social media advertising Online marketing video
Zet je Facebook, Instagram of andere socialmediakanalen in voor digital commerce...
Alain van den Donk
23 October 2019