Waarom je gisteren nog had moeten starten met social media advertising

Blog

Alain van den Donk    3 September 2019   

Ken je dat moment? Je post iets op je Facebook-bedrijfspagina, maar drie dagen en vele malen refreshen van de pagina verder, staat het aantal kliks, likes en reacties nog steeds op nul. Frustrerend, niet? Met social media advertising is dit verleden tijd. Want met de juiste strategie creëer je meer zichtbaarheid, meer bezoekers en een hogere omzet. Maar wat is social media advertising precies en waarom moet je hiermee van start?

Waarom je meer succes met e-commerce kunt hebben door social media advertising 

Social media advertising is simpel gezegd het adverteren op social media. Denk niet alleen aan adverteren op LinkedIn, Twitter en Instagram, maar ook op kanalen als Pinterest en Snapchat. Door het groeiende aantal consumenten op social media, is social media advertising een ideale manier van adverteren voor jouw organisatie, waarmee je tot wel 80 procent van je doelgroep kunt bereiken.

Met social media advertising bereik je jouw doelgroep op social media op prominente plekken, bijvoorbeeld in iemands tijdlijn of voorafgaand aan een video. Met goed doordachte socialmediacampagnes laat je onbekenden kennismaken met je bedrijf, leid je meer bezoekers naar je webshop en stimuleer je bezoekers om een aankoop te doen of contact op te nemen. Doordat alle resultaten meetbaar zijn, weet je precies wat wel werkt en wat niet. En dat tegen lage kosten. Social media advertising is in vergelijking met offline kanalen als tijdschriften en kranten namelijk relatief goedkoop.

Voor welk doel kun je social media advertising inzetten?

Social media advertising is geschikt voor veel doeleinden. Hieronder zet ik alle doelen op een rij:

  • Het introduceren van een nieuw product, dienst of merk
  • Het promoten van je organisatie, merk of product onder een (nieuwe) doelgroep
  • Je webshop onder de aandacht brengen
  • Het boosten van meer verkeer richting de webshop
  • Het stimuleren van meer verkeer richting offline winkels
  • De e-maildatabase vergroten door nieuwe leads te verzamelen
  • Het stimuleren van directe en indirecte conversie in de webshop

Tip: lees in deze blog welke KPI's essentieel zijn voor social media advertising

Tip: download dit invulsheet en ontdek hoe goed jij presteert op je KPI's

Het doel is helder. Maar hoe zorg ik dat ik mijn doelgroep bereik?

Eén van de grootste uitdagingen van onze klanten bij het gebruik van social media advertising is het selecteren van de juiste doelgroep(en). Op social media richt je je advertenties op persona’s. Je moet dus veel informatie hebben om je op de juiste doelgroep te kunnen richten. Vorm een zo compleet mogelijk beeld van je doelgroep, met voldoende demografische gegevens (leeftijd, geslacht, woongebied, interesses, apparaat gebruik, inkomen).

Adverteer je op Facebook of Instagram? Dan kan je jouw persona koppelen aan Facebook of Instagram. Deze kanalen bieden drie doelgroepen:

  1. Core audiences: gebaseerd op karakteristieken, zoals leeftijd en locatie, interesses en andere gegevens die bij Facebook bekend zijn
  2. Custom audiences: gebaseerd op eigen data, zoals een klantenbestand, data van de Facebookpixel over jouw websitebezoekers of data van bezoekers van jouw sociale pagina’s
  3. Lookalike audiences: gebaseerd op het gebruik van vergelijkbare data op basis van bestaande data (zoals een custom audience)

Hoe kan ik mijn boodschap overbrengen?

Met social media advertising kan je jouw boodschap op verschillende manieren overbrengen. Welk type advertentie je gebruikt hangt af van de fase in de klantreis waar je op focust. Ik leg je dit uit aan de hand van het See-Think-Do-Care model in afbeelding 1. Het See-Think-Do-Care model geeft de verschillende fases van de klantreis aan en helpt om de klantreis van jouw potentiële klanten in kaart brengen. 

see-think-do-care social

Afbeelding 1: het see-think-do-care model

Je boodschap overbrengen in de See-fase

Bovenin de klantreisfunnel is jouw merk of product nog niet bekend bij de consument. In deze fase wil je dan ook een zo groot mogelijke doelgroep bereiken om ze kennis te laten maken met jouw product en om ze hierover te informeren. In afbeelding 2 zie je een voorbeeld van zo’n advertentie. Zo’n advertentie bevat vaak een link naar een lookbook/inspiratiepagina.

Afbeelding 2: voorbeeld van een Instastory advertentie geschikt voor de See-fase

Je boodschap overbrengen in de Think-fase

Als je doelgroep de eerste kennismaking met jouw product heeft gehad, wil je dat ze de aanschaf van jouw product overwegen. Een collectie-advertentie zoals je ziet in afbeelding 3 is hiervoor geschikt. Met zo’n advertentie kan je in één keer meerdere afbeeldingen met producten uit jouw collectie tonen om zo jouw collectie te showcasen.

Afbeelding 3: voorbeeld van een collectie-advertentie geschikt voor de Think-fase

Je boodschap overbrengen in de Do-fase

Het is tijd voor actie! In deze fase wil je dat consumenten die interesse hebben getoond in je product overgaan tot een aankoop. Een goede manier om consumenten direct tot actie over te laten gaan is door te verwijzen naar (tijdelijke) acties. Hierdoor voelen consumenten de behoefte om direct door te klikken, omdat ze op dat moment geconfronteerd worden met de advertentie. Het is belangrijk dat de advertentie een duidelijke call-to-action (CTA) bevat, zoals je ziet in afbeelding 4: ‘Shop je favoriete items!’.

Afbeelding 4: voorbeeld van een advertentie geschikt voor de do-fase

Je boodschap overbrengen in de Care-fase

In deze fase wil je de klanten die een aankoop hebben gedaan service of toegevoegde waarde bieden. Dit kan bijvoorbeeld door klanten te laten zien hoe ze hun gekochte product kunnen onderhouden of door ervoor te zorgen dat ze zich speciaal voelen. In afbeelding 5 doet Van den Assem dit doet door in een korte video tips te geven hoe je je schoenen mooi kunt houden. In afbeelding 6 doet Lucardi dit door klanten uit te nodigen hunzelf in de maand dat ze jarig zijn te trakteren op een nieuw sieraad.

Afbeelding 5: voorbeeld van een advertentie geschikt voor de care-fase  

Afbeelding 6: voorbeeld van een advertentie geschikt voor de care-fase

Ik ben overtuigd. Op welke kanalen kan ik het beste adverteren voor e-commerce?

Vanwege de vele mogelijkheden, kan het lastig zijn om te bepalen welk socialmediakanaal je voor advertenties in jouw situatie het beste kunt inzetten. Dit hangt ook af van je doel. Ik laat je dit zien aan de hand van het see-think-do-care-model in afbeelding 7.  

Afbeelding 7: overzicht met de fases in de klantreis waar ieder socialmediakanaal geschikt voor is

In afbeelding 7 zie je op welke fase(s) in de klantreis, ieder socialmediakanaal zich richt. Ik leg dit hieronder uit per kanaal:

Facebook advertising

Facebook advertising is geschikt in elke fase van de klantreis. Met dit kanaal genereer je niet alleen naamsbekendheid, maar het kan je ook conversies opleveren en loyaliteit creëren. Als je kijkt naar leadgeneratie (bijvoorbeeld het verzamelen van e-mailadressen voor een nieuwsbrief) en het opzetten van advertenties is Facebook het kanaal dat eruit springt wat betreft de mogelijkheden. Daarnaast is Facebook nog altijd het socialmedia-advertentiekanaal met de meeste gebruikers (11,7 miljoen gebruikers in Nederland). Reden genoeg dus om met Facebook advertising van start te gaan.

Instagram advertising

Instagram is van dezelfde eigenaar als Facebook en het is dan ook niet vreemd dat de omgeving en de manier van targeting, exact hetzelfde zijn als bij Facebook. Instagram is een geschikt kanaal als je op een visuele manier naamsbekendheid wilt genereren en/of wilt dat consumenten jouw product overwegen. Waar voorheen vooral jongeren tussen de 15-35 jaar gebruik maakte van Facebook, vind je nu ook een steeds groter deel van de generatie tussen de 36-55 jaar op Instagram.  

LinkedIn advertising

Ben je werkzaam bij een b2b-organisatie? Dan is LinkedIn advertising de ideale manier van adverteren. LinkedIn kan ingezet worden voor alle fases in de klantreis en De mogelijkheden van LinkedIn advertising zijn nog niet zo uitgebreid als die van Facebook en Instagram, maar als het doel is om zakelijke consumenten je product te laten overwegen of te overtuigen om een aankoop te doen, dan is LinkedIn een geschikt kanaal. Linkedin kan tevens ingezet worden in elke fase in de klantreis. Bereik uw zakelijke doelgroep met video, afbeeldingen en carrousel-advertenties. Adverteren op LinkedIn is in vergelijking met Facebook vrij duur, maar LinkedIn geeft aan dat dit komt omdat je heel specifiek kunt selecteren, wie je wilt bereiken met je advertentie. Zo kan je selecteren op sector, bedrijf, bedrijfsgrootte en functietitel. Een voordeel hierbij is dat de informatie die gebruikers van LinkedIn op hun profiel hebben staan, betrouwbaar is dan bij Facebook. Gebruikers van LinkedIn houden hun profiel namelijk meer up-to-date dan op Facebook, omdat Linkedin een professioneel kanaal is. 

Twitter advertising

In tegenstelling tot Facebook is met 2.5 miljoen het aantal consumenten op Twitter relatief laag. Twitter focust met name op de see en think-fase. Wilt u korte tekstuele boodschappen communiceren om naamsbekendheid genereren en uw merk te laden? Dan is Twitter een geschikt advertentiekanaal.

Snapchat advertising

Heb je een jonge doelgroep en is je hoofddoel naamsbekendheid genereren? Dan is Snapchat het perfecte kanaal voor jou. Snapchat focust zich voornamelijk op de see-fase en heeft een doelgroep die tussen de 15 en 19 jaar oud is.

Pinterest Advertising

Adverteren op Pinterest is mogelijk sinds april dit jaar en is dus nog vrij nieuw. De mogelijkheden zijn min of meer gelijk aan die van Instagram, maar in tegenstelling tot Instagram, focust Pinterest advertising zich ook op de see en care-fase. Pinterest is dus een interessant kanaal, als je consumenten op een visuele manier wilt inspireren met je advertenties.

YouTube Advertising

Heeft jouw organisatie goede videocontent en is je doel om naamsbekendheid te genereren? Dan is dit het juiste kanaal voor jou! YouTube is geschikt voor de see en think-fase en focust dus met name op het genereren van naamsbekendheid. Video’s hebben een groot bereik en met de TrueView optie van Youtube betaal je alleen wanneer mensen minimaal 30 seconden van de video hebben gezien of de hele video (als de video korter is dan 30 seconden). Met de optie TrueView for action is het tevens mogelijk om verkeer naar je webshop te halen vanuit Youtube, met behulp van klikbare video-elementen. Hierdoor wordt YouTube langzaamaan ook steeds meer geschikt wordt om te adverteren in de think-fase.

Je weet nu welke social media advertising kanalen het meest geschikt zijn voor jouw organisatie. Data is echter essentieel, om het optimale resultaat te bereiken met je advertenties. Door de data uit social media advertising te combineren met de data uit e-mailmarketing verkrijgt u een completer beeld van potentiële klanten. Bekijk deze webinar en leer hoe je de data uit beide kanalen succesvol kunt integreren.

Webinar integratie data social media advertising en e-mailmarketing

Geschreven door:

Alain van Donk Social Advertising consultant

Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.

Alain-v-d-Donk_ISM-eCompany
Geschreven door:

Alain van Donk Social Advertising consultant

Alain is Social Advertising Consultant bij ISM eCompany, met ruim twee jaar ervaring in social media advertising via kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Door het opzetten van gelaagde campagnes weet hij hoe je met social media een verschil kan maken in iedere stap van de klantreis. Dankzij datagedreven werken leert hij wat werkt voor zijn klanten en zorgt hij voor blijvende verbetering van de prestaties van de campagnes.

Alain-v-d-Donk_ISM-eCompany

Ook interessant

  • Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Bevestiging, herkenning en vertrouwen; wij mensen zijn er gek op! We hechten vee...

    Alain van den Donk   
    23 October 2019   

  • 5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Voor succesvolle campagnes op social media moet je steeds nieuwe beelden bedenke...

    Alain van den Donk   
    14 October 2019   

  • Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog

    Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd u ze bij? Ge...

    Alain van den Donk   
    14 October 2019   

Meer van Alain van den D...

  • Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social stacking: het geheim voor een hoger campagnerendement met social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Bevestiging, herkenning en vertrouwen; wij mensen zijn er gek op! We hechten vee...

    Alain van den Donk   
    3 September 2019   

  • 5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    5 onmisbare KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog |

    Voor succesvolle campagnes op social media moet je steeds nieuwe beelden bedenke...

    Alain van den Donk   
    3 September 2019   

  • Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Invulsheet KPI's voor social media advertising

    Social media advertising Online marketing blog

    Welke KPI's voor social media advertising zijn essentieel? Hoe houd u ze bij? Ge...

    Alain van den Donk   
    3 September 2019