5 tips voor b2b e-commerce succes

Blog

Michiel Schipperus    7 April 2015   

digital-screen-ism

U bent overtuigd: er komt een b2b-webshop. Hierdoor hoopt u op meer omzet en een effectievere inzet van uw salesteam. Het is ook een grote stap waarbij van alles mis kan gaan. Niet alleen op technisch vlak, maar ook intern. Als u wilt dat het e-commerce project succesvol wordt, dan is het essentieel dat uw medewerkers achter de plannen staan. 92 procent van de klanten bij ISM eCompany gelooft dat de onderstaande vijf adviezen hen helpt om hun medewerkers continu betrokken en gemotiveerd te houden bij de ontwikkeling van een b2b-webwinkel.

 

Tip 1: begin met een casestudy

U begint met het samenstellen van een projectteam. Maar denk aan de innovatietheorie van Rogers. Niet het gehele team zal direct overtuigd zijn van het nut van een b2b-webshop. Kweek begrip door aan te tonen waarom u koos voor e-commerce en hoe het de huidige manier van zakendoen verbetert. Maak er geen ingewikkeld verhaal van. Gebruik bijvoorbeeld een goede casestudy. Analyseer deze met het hele team en belangrijke stakeholders. Hierdoor creëert u draagvlak binnen de organisatie.

 

Tip 2: betrek IT

Een b2b-webshop vereist medewerking van diverse afdelingen, vooral van IT. Zij zorgen voor essentiële gegevens in de webwinkel met behulp van uw ERP-systeem. Denk aan productinformatie, prijzen, real-time voorraadupdates, bestelgeschiedenis en dergelijke. Zonder deze gegevens biedt het nieuwe verkoopkanaal nauwelijks meerwaarde voor klanten. En dat betekent dat e-commerce faalt. Het is dus essentieel dat de IT-afdeling enthousiast is en graag met u meedenkt.

 

Tip 3: vraag klanten om input

Voorkom een tunnelvisie. Vraag bijvoorbeeld aan een selecte groep klanten wat ze nodig hebben en zoeken op uw webwinkel. Dit levert nieuwe nuttige inzichten op en voorkomt dat u belangrijke zaken mist. Bovendien heeft dit nog een voordeel: de klanten die advies geven zijn vaak ook de eerste die ervan gebruikmaken. Kortom, u identificeert uw early adaptors.

 

Tip 4: start met de basis

U wilt de Bol.com onder b2b-webwinkels zijn? Een uitstekend streven, maar probeer dit niet direct bij de eerste lancering neer te zetten. Definieer minimale voorwaarden waaraan uw webshop moet voldoen. Als het salesportal vervolgens live is optimaliseert u deze.

De aanpak heeft meerdere voordelen. Allereerst verzamelt u gebruiksgegevens van de website. Deze informatie helpt bij het bepalen van wat er in de volgende fase essentieel is om te verbeteren. Ten tweede stelt u door de basisvoorwaarden duidelijk haalbare doelen. Dit motiveert uw projectteam. Als laatste tonen de eerste positieve resultaten van de nieuwe shop aan waarvoor uw team alle moeite heeft gedaan. Deel dit daarom ook met hen. Het geeft nieuwe energie voor de volgende fase.

 

Tip 5:  Lanceer voor een kleine klantengroep

Lanceer de website niet gelijk voor al uw klanten. U krijgt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Uw team begrijpt dit maar al te goed. Daarom kan er onzekerheid zijn over de kwaliteit van de webwinkel. Laat het salesportal eerst gebruiken door een kleine groep klanten. De struikelblokken die zij ervaren moet u vervolgens eerst verhelpen voordat iedere klant toegang heeft tot de webwinkel. Want wanneer alle problemen zijn verholpen, zijn u en uw team vol zelfvertrouwen bij de lancering van de webshop voor al uw klanten.

Deze vijf tips zorgen voor een groter interne draagvlak dat nodig is om succesvol te zijn met uw b2b-webshop. Bedenk voordat u begint met het opzetten van een webwinkel hoe u deze adviezen gaat toepassen. Dan komt er niet teveel op een team af, blijven mijlpalen van het plan haalbaar en is iedereen gemotiveerd. Zo ontwikkelt u een winnend team dat hard werkt aan een eersteklas webwinkel.