Alles wat je wilt weten over marktplaatsen: 9 vragen en antwoorden

Blog

Sander Berlinski    13 March 2020   

Met de komst van Amazon in Nederland, kunnen we niet langer om marktplaatsen heen. Maar moet je hier nou meteen heel je assortiment op aanbieden? Op de dag van de livegang van Amazon NL beantwoordden wij tijdens een live Q&A alle vragen over marktplaatsen. Wij gaven antwoord op vragen als ‘Hoe bepaal ik welke marktplaats geschikt is voor onze business?’ en ‘Hoe werken sponsored products op Bol.com en Amazon?’

Zijn mijn producten geschikt voor marktplaatsen?

Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je producten. Als je product geschikt is voor e-commerce, is je product waarschijnlijk ook geschikt voor een marktplaats. Welke marktplaats dit is, is volledig afhankelijk van jouw type product. Breng in kaart welke marktplaats het beste past bij de producten die je wilt verkopen. Wil je handgemaakte producten verkopen? Dan is een nicheplatform zoals Etsy geschikt. Wil je boeken verkopen? Dan is Amazon of Bol.com een geschikte marktplaats. Of wil je juist schoenen verkopen? Dan is Zalando hier geschikt voor.  

Ik zit al op Amazon.com.uk is het complex om Amazon.nl aan te sluiten?

Dit hoeft niet complex te zijn. Maar je moet natuurlijk wel ervoor zorgen dat alles in orde is. Je hebt al een Europees account op Amazon en dat kun je vrij snel overzetten naar Nederland, met bijvoorbeeld de tool Channable. Hiermee kun je gemakkelijk alle advertenties en producten inladen op Amazon NL, maar uiteindelijk moet je wel zelf nog alles in Amazon NL gereed maken. Denk aan je retourbeleid en leverinformatie. Dus als je op al Amazon.co.uk zit hoeft het niet complex te zijn om Amazon.nl aan te sluiten, maar we weten allemaal dat Amazon heel streng en kritisch is, dus zorg dat je alle data en documentatie goed aanlevert.

Met welke API tool zouden jullie adviseren om mee te werken?

Dit verschilt per organisatie en is afhankelijk van het aandeel in marktplaatsen. Op hoeveel marktplaatsen wil je uiteindelijk staan? En welke tool gebruik je nu? Als je bijvoorbeeld alleen op Bol.com staat, is de feedmanagement tool Channable in combinatie met Google Search en Google Shopping een goede oplossing.

Wil je groots aanwezig zijn op marktplaatsen en vindt het merendeel van je e-commerce plaats via marktplaatsen? Dan raden wij aan om een tool gespecialiseerd in marktplaatsen te gebruiken, zoals ChannelEngine. Deze tool is specifiek ontstaan vanuit marktplaatsgedachten. De tools Channable en ChannelEngine kan je prima naast elkaar gebruiken, afhankelijk van het aantal marktplaatsen waarop je aanwezig wilt zijn.

Zijn er manieren om vanuit je productweergaven in marktplaatsen naar je eigen shop te verwijzen met linkjes?

Nee, dit is niet mogelijk. Marktplaatsen hebben een ontzettend groot bereik en willen niet dat de bezoeker via hen direct op het platform van de verkoper terecht komt en hier het product koopt. Het is daarom niet mogelijk om met een linkje te verwijzen naar je eigen platform. De consument ziet vaak wel de naam van de verkoper op de marktplaats. Met een beetje moeite kan de bezoeker deze naam opzoeken en zelf naar het platform gaan.

Moeten we bij Amazon gebruikmaken van Fulfillment by Amazon (FBA) of Fulfillment by Merchant (FBM)?

Op het moment dat je jouw producten via Amazon verkoopt, heb je twee opties. Fulfillment by Amazon (FBA): dit betekent dat je jouw producten naar Amazon verstuurt, zij beheren de voorraad, doen de logistieke afhandeling en beheren de klantenservice in de taal van het land waar je jouw producten wilt verkopen. De andere optie is Fulfillment by Merchant (FBM), waarbij je als verkoper wel via Amazon verkoopt maar zelf de logistieke afhandeling en klantenservice doet. Beide opties hebben voor- en nadelen zoals te zien in afbeelding 1.

FBA_FBMAfbeelding 1: voor- en nadelen van fulfilment door marktplaats en verkoper

Wil je weten wat het verschil is in kosten van Amazon voor FBA of FBM? Bereken met jouw productprijs en kosten eenvoudig wat voordeliger is.

Hoe werken sponsored products op Bol.com en Amazon?

Het verschil tussen Bol.com en Amazon is hierin vrij klein. Sponsored product zijn te vergelijken met Google Ads en Google Shopping. Deze sponsored products worden uitgeserveerd op basis van zoekwoorden, net zoals met een zoekmachine. Dus je zoekt op een product en wanneer dit relevant geacht wordt door Bol.com of Amazon wordt dit getoond. Je kunt deze zoekwoorden ook managen en uitsluiten. Je kunt zelfs bepalen hoeveel je wilt betalen per klik of welke zoekwoorden je wel zichtbaar wilt hebben en welke niet. Stel je kosten in per zoekwoord, campagne of dagbudget.

Ik heb gehoord dat marktplaatsen je bij het minste of geringste eraf gooien, klopt dat?

Ja, dat klopt. Marktplaatsen willen de klant centraal stellen en doen alles voor de beste klantbeleving. Dit betekent dat je als verkoper aan de hoogste verwachtingen en eisen van de klant moet voldoen. Wat voor jou als verkoper tenslotte ook positief is.

De regels zijn streng, maar per marktplaats is heel duidelijk waar je aan moet voldoen. Wanneer je niet aan de eisen voldoet, krijg je ‘strafpunten’ en wordt zelfs je account bevroren of voor langere tijd geschorst. Wanneer je aan de eisen voldoet, hoef je niet bang te zijn dat je van de marktplaats af wordt gegooid.

Wanneer je wilt starten met een marktplaats, is het belangrijk om klein te beginnen. Kijk goed naar je interne processen, zoals je klantenservice en techniek. Heb je voldoende voorraad? Als je een voorraadlocatie hebt waarmee je zowel je eigen platform als de marktplaats bedient, bestaat de kans dat er op een moment meer orders worden geplaatst dan het aantal producten dat je op voorraad hebt. Dat betekent dat producten verkocht worden die je niet op voorraad hebt.
Test van tevoren of je aan de eisen kan voldoen voordat je gaat opschalen. Plaats niet in één keer al je producten online, en begin niet meteen in vijf verschillende landen. Zorg dat één iemand verantwoordelijkheid is voor de marktplaats, zodat deze persoon alle eisen in de gaten kan houden.

Hoe bepaal ik welke marktplaats geschikt is voor onze business?

Niet elke marktplaats is geschikt voor ieder type product. Waar een Zalando meer voor fashion geschikt is, is een Amazon of Bol.com meer geschikt voor bijvoorbeeld elektronica of speelgoed. Om te bepalen welke marktplaats geschikt is voor jouw organisatie, breng je zowel interne als externe factoren in kaart.  

Interne factoren
Kijk eerst naar je type producten en de marktplaatsen waarop je deze producten kan aanbieden
Breng vervolgens in kaart of jouw doelgroep zich op deze marktplaatsen bevindt. Als je bijvoorbeeld luxe fashionproducten verkoopt, moet je je afvragen of bijvoorbeeld Bol.com hier wel het meest geschikte kanaal voor is. Zit jouw doelgroep wel op Bol.com? Bepaal of deze marktplaats past bij jouw product en merk.

Externe factoren
Naast interne factoren, heb je ook te maken met externe factoren. Is er veel concurrentie voor de producten die je aanbiedt op bijvoorbeeld Amazon of Bol.com. Hier heb je verschillende tools voor om in te schatten hoe veel concurrentie en hoe veel vraag er is naar jouw producten. Kijk daarnaast naar de kostenstructuur, dit verschilt per marktplaats. Is de kostenstructuur interessant genoeg?

Is het slecht voor mijn merkwaarde om op een marktplaats te verkopen?

Het is zeker niet slecht voor je merkwaarde, maar je zal ongetwijfeld moeten inleveren op je merkwaarde, vertoning en consistentie. Zorg er als merkfabrikant voor dat je altijd via je eigen kanalen blijft bouwen aan je merkwaarde.

Wil je weten welke vragen er nog meer zijn gesteld en alle antwoorden hierop? Bekijk dan de video! 

New call-to-action

Geschreven door:

Sander Berlinski E-commerce Strateeg

Sander is E-commerce Strateeg bij ISM eCompany. In zijn rol helpt hij retailers, merkfabrikanten en groothandels met het ontwikkelen en implementeren van diverse winnende (e)-commerce strategieën. Van digitale transformaties, tot internationalisatie en van digitale strategie tot klantreisoptimalisatie.

Sander_Berlinski_ISM-eCompany
Geschreven door:

Sander Berlinski E-commerce Strateeg

Sander is E-commerce Strateeg bij ISM eCompany. In zijn rol helpt hij retailers, merkfabrikanten en groothandels met het ontwikkelen en implementeren van diverse winnende (e)-commerce strategieën. Van digitale transformaties, tot internationalisatie en van digitale strategie tot klantreisoptimalisatie.

Sander_Berlinski_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Podcast] Aflevering 1: Innoveren in digital commerce, nutteloos of noodzaak?

    [Podcast] Aflevering 1: Innoveren in digital commerce, nutteloos of noodzaak?

    Strategie Podcast |

    De innovatieprogramma’s en hackathons vliegen je om de oren in digital commerce-...

    Sander Berlinski   
    10 July 2020   

  • 10 tips voor het faciliteren van een online focusgroep

    10 tips voor het faciliteren van een online focusgroep

    Strategie blog |

    Het verplicht thuiswerken heeft veel organisaties gedwongen om anders na te denk...

    Arne Hutter   
    18 June 2020   

  • [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie whitepaper

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    29 May 2020   

Meer van Sander Berlinsk...

  • [Podcast] Aflevering 1: Innoveren in digital commerce, nutteloos of noodzaak?

    [Podcast] Aflevering 1: Innoveren in digital commerce, nutteloos of noodzaak?

    De innovatieprogramma’s en hackathons vliegen je om de oren in digital commerce-...

    Sander Berlinski   
    13 March 2020   

  • [Video] Strategisch fundament: dé essentiële checklist voor uw e-commercestrategie

    [Video] Strategisch fundament: dé essentiële checklist voor uw e-commercestrategie

    Vele wegen leiden naar Rome, maar wilt u of uw organisatie überhaupt wel naar Ro...

    Sander Berlinski   
    13 March 2020   

  • [Presentatie] Strategisch fundament: de essentiële checklist voor uw online marketingstrategie

    [Presentatie] Strategisch fundament: de essentiële checklist voor uw online marketingstrategie

    Is uw strategisch fundament sterk genoeg om een effectieve online marketingstrat...

    Sander Berlinski   
    13 March 2020