Een feestdagenseizoen als nooit tevoren…

Gastblogger    12 November 2020   

Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor mij persoonlijk staan deze maanden synoniem voor gezelligheid, cadeaus en samenzijn met familie en vrienden. Maar dit jaar gaan de feestdagen anders zijn en dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van COVID-19. Zoals het er nu uitziet, kunnen we met Sinterklaas en kerst niet meer met de hele familie of vriendengroep bij elkaar komen en we moeten dus op zoek naar een alternatieve manier om deze dagen te vieren.

De uitdagingen omtrent de corona-uitbraak

Op het professionele vlak zorgt de corona-uitbraak ook voor een uitdaging; hoewel we tijdens de gedeeltelijke lockdown ook al veel spullen hebben gekocht om het thuis zitten en werken zo comfortabel mogelijk te maken, denk ik dat de komende weken ervoor gaan zorgen dat de online consumentenbestedingen met dagen als Singles’ Day, Black Friday en de feestdagen een extra vlucht gaan nemen. Mensen die drukke winkels en locaties willen vermijden, gaan online op zoek naar zaken die het leven en werken thuis vergemakkelijken en op zoek naar cadeaus en andere artikelen voor Sinterklaas en kerst.

Wees voorbereid - bestel op tijd

Natuurlijk gaan we er met de e-commercesector alles aan doen om deze online aankopen in goede banen te leiden en daarom starten we ook dit jaar weer een campagne waarin we met de webwinkels en vervoerders consumenten oproepen om hun feestdagenpakketjes op tijd te bestellen. Webwinkeliers kunnen hier individueel natuurlijk ook aan bijdragen en hier help ik je natuurlijk graag bij. Zo heb ik een aantal tips waarmee je de druk in je winkel én op de logistieke sector wat kan verlichten:

  • Deel je verkoopprognose met de vervoerders, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
  • Spreid je salesacties en haal ze naar voren.
  • Informeer klanten duidelijk over de levertijd en beloof geen dingen die je niet waar kunt maken.
  • Stimuleer je klanten met salesacties om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te doen.
  • Geef consumenten de mogelijkheid om de pakketjes af te halen in een winkel of bij een afhaalpunt.
  • Probeer zoveel mogelijk bestellingen voor dezelfde klant in één pakket te verpakken.
  • Probeer de bestellingen aan het einde van de week aan te leveren bij je verzendpartij en vermijd drukte.
  • Vermijd drukte tijdens de late uren op de dag en zorg dat je pakket zo vroeg mogelijk op de dag bij de vervoerder is.
  • Zorg ervoor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met Track & Trace.

Wil je meer tips om je optimaal voor te bereiden op de feestdagen? ISM eCompany deelt diverse tips om je klaar te stomen voor de feestdagen: 

Tip: met de 18 tips in deze whitepaper ben je optimaal voorbereid op Black Friday. Deze tips zijn tevens toepasbaar op andere feestdagen.

Tip: in deze webinaropname hoor je wanneer het verstandig is om mee te doen aan Black Friday en welke strategieën en tactieken je kunt inzetten om deze dag tot een succes te maken.

Geschreven door:

Wijnand Jongen CEO Thuiswinkel.org

Jurgen_jongejan
Geschreven door:

Wijnand Jongen CEO Thuiswinkel.org

Jurgen_jongejan

Ook interessant

  • SEA benchmark over heel 2021

    SEA benchmark over heel 2021

    Online marketing SEA benchmark Online Advertising |

    Bij ISM eCompany vinden we dat een datagedreven besluitvormingsproces essentieel...

    Carmen Wielaard   
    3 February 2022   

  • 19 e-commerce trends voor 2022

    19 e-commerce trends voor 2022

    Strategie Online marketing trendrapport |

    Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...

    Jurjen Jongejan   
    3 January 2022   

  • Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Invultemplate: in 3 stappen naar een online marketingstrategie

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet

    Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...

    Jurjen Jongejan   
    9 November 2021   

Meer van Gastblogger

  • Een feestdagenseizoen als nooit tevoren…

    Een feestdagenseizoen als nooit tevoren…

    Strategie blog |

    Het feestdagenseizoen staat weer voor de deur en voor mij persoonlijk staan deze...

    Gastblogger   
    12 November 2020   

  • De beste werkwijzen binnen het veranderende marketplace-landschap

    De beste werkwijzen binnen het veranderende marketplace-landschap

    Strategie blog Marktplaatsen

    De e-commerce sector is één van de meest dynamische en snelst groeiende industri...

    Gastblogger   
    12 November 2020