Karel van der Woude 30 March 2016
Natuurlijk heeft u als omnichannel-speler het kassasysteem van uw bakstenen winkel aangesloten op Analytics om inzicht te krijgen op de aankopen. Maar hoe klanten zich verder gedragen in de fysieke winkel is een zwart gat. Althans tot voor kort, want dankzij nieuwe technologie kunnen we nu ook een offline cookie plaatsen om klantgedrag in de fysieke winkel in kaart te brengen. Niet alleen handig om uw bakstenen winkel te optimaliseren, maar ook om het online kanaal beter af te stemmen op elke individuele bezoeker.
Neem bijvoorbeeld de iBeacon-zenders waardoor u via bluetooth gelokaliseerd een bericht naar de consument kunt sturen. Iedereen heeft het over hoe handig iBeacon is voor de offline winkel. Zo kunt u een klant in de winkel een persoonlijke aanbieding sturen als hij voor dat ene schoenenrek staat. Dat is prachtig, maar het is nog interessanter dat dit soort technologie ons de mogelijkheid geeft om consumentengedragsdata vanuit het offline kanaal te gebruiken voor het online kanaal.
Tip: hoor in deze webinaropname alles over het datagedreven optimaliseren van de klantreis
Tip: geef richting aan je strategie met behulp van het strategiecanvas
Onlangs sprak ik hierover met Remco Bron, oprichter van inBeacon. Hij gaf een mooi voorbeeld van de mogelijkheden voor retargeting met behulp van iBeacons. Een consument die een geruime tijd wasmachines bekijkt in een fysieke vestiging van de MediaMarkt wordt geregistreerd door een iBeacon. Als hij de winkel verlaat en later met hun mobiel surfen naar Telegraaf.nl, dan wordt hij opnieuw benaderd met een aangepaste banner.
Met meerdere iBeacons in een winkel kun je nog veel meer. Retailers gebruiken dit soort data om de favoriete offline winkelroute van een klant in kaart brengen. Maar dan vergeten ze dat een klant ook graag gebruikmaakt van andere kanalen: waaronder de webshop. Zo kun je het gedeelte in je webshop dat de meest recent bekeken artikelen toont gebruiken om on- en offline bekeken producten te tonen. Zo zorg je voor één persoonlijke beleving en bent u echt relevant voor klanten.
Tevens kent elke retailer wel het fenomeen ‘showrooming’: klanten die in een winkel een product bekijken of uitproberen. Vervolgens kopen ze het artikel online bij de concurrent, omdat het daar goedkoper of makkelijker is. U kunt dit effect met iBeacons en een app voorkomen door aan bezoekers persoonlijke aanbiedingen te communiceren. Uiteraard kan de klant dan direct in de webshop of in de fysieke winkel afrekenen. Het is maar net wat de bezoeker het prettigst vindt.
Nog een laatste voorbeeld? Het winkelend publiek in de Randstad heeft misschien wel hele andere wensen en voorkeuren dan de consument in Drenthe. Via iBeacons kunt u dit soort voorkeuren vastleggen en gebruiken in het verder personaliseren van de webwinkel.
Ik heb het in deze blog vooral over iBeacons, maar er is veel meer technologie beschikbaar. Belangrijk is dat de klant centraal staat bij de inzet van nieuwe technologie voor omnichannel-retailing. Nu we vandaag steeds vaker technologie gebruiken om het offline en online gedrag van de klant in kaart te brengen, krijgen we een compleet beeld van klanten. Hierdoor kunnen we steeds beter een omnichannel-strategie op de klant afstemmen. En dat is een win-winsituatie voor alle partijen.
Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.
1992 startte Karel van der Woude na zijn studie Economie & Rechten het huidige ISM eCompany om informatietechnologie te koppelen aan marketing. De eerste stappen zijn gezet in een studentenkamer in Rotterdam. Ruim 25 jaar later is ISM eCompany gegroeid in mensen en klanten tot toonaangevend e-Commerce bureau, gevestigd in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Karel heeft alle stappen naar het huidige omnichannel e-Commerce meegemaakt. Van instore communicatie naar online communicatie, multichannel en het tegenwoordige omnichannel e-Commerce.
1992 startte Karel van der Woude na zijn studie Economie & Rechten het huidige ISM eCompany om informatietechnologie te koppelen aan marketing. De eerste stappen zijn gezet in een studentenkamer in Rotterdam. Ruim 25 jaar later is ISM eCompany gegroeid in mensen en klanten tot toonaangevend e-Commerce bureau, gevestigd in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Karel heeft alle stappen naar het huidige omnichannel e-Commerce meegemaakt. Van instore communicatie naar online communicatie, multichannel en het tegenwoordige omnichannel e-Commerce.
Strategie Online marketing trendrapport |
Wat staat ons in 2022 te wachten op het gebied van e-commerce en digital marketi...
Jurjen Jongejan
3 January 2022
Strategie blog duurzaamheid |
Een week geleden was de belangrijkste klimaattop sinds 2015: de klimaattop in Gl...
Leila Govers
26 November 2021
Strategie Online marketing Online marketingstrategie invulsheet
Zonder een actueel en datagedreven beeld van de continu veranderende klantreis l...
Jurjen Jongejan
9 November 2021
Strategie presentatie |
Karel van der Woude, onze CEO, vertelde op het ISM Omnichannel Event 2017 welke ...
Karel van der Woude
30 March 2016
Strategie presentatie |
De digitale rol wordt een steeds groter onderdeel van de customer journey van uw...
Karel van der Woude
30 March 2016
Strategie blog
Natuurlijk heeft u als omnichannel-speler het kassasysteem van uw bakstenen wink...
Karel van der Woude
30 March 2016