Offline cookie geeft inzicht in black box klantgedrag

Blog

Karel van der Woude    30 March 2016   

Twinkle - Natuurlijk heeft u als omnichannel-speler het kassasysteem van uw bakstenen winkel aangesloten op Analytics om inzicht te krijgen op de aankopen. Maar hoe klanten zich verder gedragen in de fysieke winkel is een zwart gat. Althans tot voor kort, want dankzij nieuwe technologie kunnen we nu ook een offline cookie plaatsen om klantgedrag in de fysieke winkel in kaart te brengen. Niet alleen handig om uw bakstenen winkel te optimaliseren, maar ook om het online kanaal beter af te stemmen op elke individuele bezoeker.

Neem bijvoorbeeld de iBeacon-zenders waardoor u via bluetooth gelokaliseerd een bericht naar de consument kunt sturen. Iedereen heeft het over hoe handig iBeacon is voor de offline winkel. Zo kunt u een klant in de winkel een persoonlijke aanbieding sturen als hij voor dat ene schoenenrek staat. Dat is prachtig, maar het is nog interessanter dat dit soort technologie ons de mogelijkheid geeft om consumentengedragsdata vanuit het offline kanaal te gebruiken voor het online kanaal.

Retargeting met offline data

Onlangs sprak ik hierover met Remco Bron, oprichter van inBeacon. Hij gaf een mooi voorbeeld van de mogelijkheden voor retargeting met behulp van iBeacons. Een consument die een geruime tijd wasmachines bekijkt in een fysieke vestiging van de MediaMarkt wordt geregistreerd door een iBeacon. Als hij de winkel verlaat en later met hun mobiel surfen naar Telegraaf.nl, dan wordt hij opnieuw benaderd met een aangepaste banner.

Met meerdere iBeacons in een winkel kunt u nog veel meer. Retailers gebruiken dit soort data om de favoriete offline winkelroute van een klant in kaart brengen. Maar dan vergeten ze dat een klant ook graag gebruikmaakt van andere kanalen: waaronder de webshop. Zo kunt u het gedeelte in uw webshop dat de meest recent bekeken artikelen toont gebruiken om on- en offline bekeken producten te tonen. Zo zorgt u voor één persoonlijke beleving en bent u echt relevant voor klanten.

Kijken, kijken, maar niet kopen

Tevens kent elke retailer wel het fenomeen ‘showrooming’: klanten die in een winkel een product bekijken of uitproberen. Vervolgens kopen ze het artikel online bij de concurrent, omdat het daar goedkoper of makkelijker is. U kunt dit effect met iBeacons en een app voorkomen door aan bezoekers persoonlijke aanbiedingen te communiceren. Uiteraard kan de klant dan direct in de webshop of in de fysieke winkel afrekenen. Het is maar net wat de bezoeker het prettigst vindt.

Nog een laatste voorbeeld? Het winkelend publiek in de Randstad heeft misschien wel hele andere wensen en voorkeuren dan de consument in Drenthe. Via iBeacons kunt u dit soort voorkeuren vastleggen en gebruiken in het verder personaliseren van de webwinkel.

Omnichannelsummum

Ik heb het in deze blog vooral over iBeacons, maar er is veel meer technologie beschikbaar. Belangrijk is dat de klant centraal staat bij de inzet van nieuwe technologie voor omnichannel-retailing. Nu we vandaag steeds vaker technologie gebruiken om het offline en online gedrag van de klant in kaart te brengen, krijgen we een compleet beeld van klanten. Hierdoor kunnen we steeds beter een omnichannel-strategie op de klant afstemmen. En dat is een win-winsituatie voor alle partijen.

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle

Geschreven door:

Karel van der Woude Eigenaar / General Manager

1992 startte Karel van der Woude na zijn studie Economie & Rechten het huidige ISM eCompany om informatietechnologie te koppelen aan marketing. De eerste stappen zijn gezet in een studentenkamer in Rotterdam. Ruim 25 jaar later is ISM eCompany gegroeid in mensen en klanten tot toonaangevend e-Commerce bureau, gevestigd in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Karel heeft alle stappen naar het huidige omnichannel e-Commerce meegemaakt. Van instore communicatie naar online communicatie, multichannel en het tegenwoordige omnichannel e-Commerce.

Karel
Geschreven door:

Karel van der Woude Eigenaar / General Manager

1992 startte Karel van der Woude na zijn studie Economie & Rechten het huidige ISM eCompany om informatietechnologie te koppelen aan marketing. De eerste stappen zijn gezet in een studentenkamer in Rotterdam. Ruim 25 jaar later is ISM eCompany gegroeid in mensen en klanten tot toonaangevend e-Commerce bureau, gevestigd in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Karel heeft alle stappen naar het huidige omnichannel e-Commerce meegemaakt. Van instore communicatie naar online communicatie, multichannel en het tegenwoordige omnichannel e-Commerce.

Karel

Ook interessant

  • Klantreisoptimalisatie: een datagedreven strategie in 6 stappen

    Klantreisoptimalisatie: een datagedreven strategie in 6 stappen

    Strategie blog |

    Hoe formuleert u een data gedreven e-commercestrategie?

    Sander Berlinski   
    17 October 2019   

  • Klantreisoptimalisatie: een datagedreven strategie in zes stappen

    Klantreisoptimalisatie: een datagedreven strategie in zes stappen

    Strategie blog |

    Klanten worden vandaag de dag steeds veeleisender. En het is lastig om als websh...

    Sander Berlinski   
    17 October 2019   

  • Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Dit heb je gemist bij de Data Driven Strategy Conference 2019

    Strategie blog

    Hoe ontwikkel je een goede en toekomstbestendige bedrijfs- en e-commercestrategi...

    Marissa van der Vliet   
    27 September 2019   

Meer van Karel van der W...

  • De bouwstenen tot digitaal succes

    De bouwstenen tot digitaal succes

    Strategie blog |

    Karel van der Woude, onze CEO, vertelde op het ISM Omnichannel Event 2017 welke ...

    Karel van der Woude   
    30 March 2016   

  • De zes onmisbare bouwstenen van uw omnichannel-strategie

    De zes onmisbare bouwstenen van uw omnichannel-strategie

    Strategie blog |

    De digitale rol wordt een steeds groter onderdeel van de customer journey van uw...

    Karel van der Woude   
    30 March 2016   

  • Offline cookie geeft inzicht in black box klantgedrag

    Offline cookie geeft inzicht in black box klantgedrag

    Strategie blog

    Twinkle - Natuurlijk heeft u als omnichannel-speler het kassasysteem van uw baks...

    Karel van der Woude   
    30 March 2016