Je winkels sluiten, maar de vraag naar je producten groeit? Zo speel je erop in!

Blog

Sander Lems    25 March 2020   

Het coronavirus heeft de wereld in zijn greep. Na België sluiten nu ook in Nederland steeds meer winkels - nu nog vrijwillig, hun deuren. Waar de meeste branches lijden onder de gevolgen van het coronavirus, ontstaat er voor een beperkt aantal branches juist een hoge vraag naar producten. Denk aan vriezers, thuiswerk-elektronica en bouwmaterialen voor de thuisklusser. Hoe speel je hierop in? En hoe ga je hier nu mee om als je winkels gesloten zijn en je enkel je online kanalen nog beschikbaar hebt?

Verschuiving richting het online kanaal

Nu steeds meer mensen thuis zitten, lijkt men zich massaal voor te bereiden op een langere periode van thuis zijn en besluit hierdoor om (alvast) bouwmaterialen in te kopen. Van het verven van de zolderkamer tot het leggen van een nieuwe vloer. Bouwmarkten ervaren een topdrukte, met alle uitdagingen rondom RIVM-richtlijnen tot gevolg. Met de dreigende sluiting van winkels in Nederland, wil je juist jouw webshop voorbereiden op het (deels) opvangen van de gestopte verkopen via de winkels.

Creatief ondernemerschap – flexibele inzet beschikbaar personeel

Soms zijn er creatieve oplossingen te bedenken om in deze periode alsnog zo goed mogelijk je klanten te bedienen. Stel, je verkoopt vloeren en je winkels moeten sluiten. De vraag naar vloeren is nu hoog, de eigen voorraad is sterk, leveranciers kunnen nog ruim leveren en logistiek rondom de bezorging is ook op orde. Hoe kan de klant een vloer uitkiezen zonder deze in de winkel te hebben gezien? Zonder de structuur te hebben gevoeld en de exacte kleur te hebben gezien.

In dit geval zou je personeel kleine stalen kunnen laten zagen van de vloeren die je op voorraad hebt en deze labelen met een productnaam of nummer. Hiervan kan je vervolgens op aanvraag pakketjes samenstellen en opsturen. Toon deze mogelijkheid tot het opsturen van stalen prominent in je online verkoopkanalen en ga hier actief met de (telefonische) klantenservice mee aan de slag.

Met dit soort flexibele, snel op te zetten, nieuwe concepten maak jij het verschil ten opzichte van andere spelers in jouw branche.

Geschreven door:

Sander Lems Online Marketing Strateeg

Door zijn 10+ jaar ervaring in vrijwel elke e-commerce (online marketing) discipline helpt Sander Lems klanten als Lucardi, State of Art en Primera met het uitdenken, opstarten en finetunen van de online marketingstrategie.

Sander_Lems_ISM-eCompany
Geschreven door:

Sander Lems Online Marketing Strateeg

Door zijn 10+ jaar ervaring in vrijwel elke e-commerce (online marketing) discipline helpt Sander Lems klanten als Lucardi, State of Art en Primera met het uitdenken, opstarten en finetunen van de online marketingstrategie.

Sander_Lems_ISM-eCompany

Ook interessant

  • [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    [Whitepaper] Hoe ISM eCompany haar klanten helpt ten tijde van de coronacrisis

    Strategie Online marketing Online marketingstrategie whitepaper |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent het coronavirus zijn voor alle merken, re...

    ISM eCompany   
    29 May 2020   

  • [Presentatie] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    [Presentatie] Haal meer uit uw Customer Data Platform door een succesvolle personalisatiestrategie toe te passen

    Personalisatie Online marketingstrategie presentatie |

    Hoe haalt u het maximale uit uw Customer Data Platform?

    Patty Bastiaansen   
    7 May 2020   

  • [Presentatie] Strategisch fundament: de essentiële checklist voor uw online marketingstrategie

    [Presentatie] Strategisch fundament: de essentiële checklist voor uw online marketingstrategie

    Strategie Online marketingstrategie presentatie

    Is uw strategisch fundament sterk genoeg om een effectieve online marketingstrat...

    Sander Berlinski   
    30 April 2020   

Meer van Sander Lems

  • [Video] E-commerce & online marketing tips ten tijde van de coronacrisis

    [Video] E-commerce & online marketing tips ten tijde van de coronacrisis

    Online marketing Online marketingstrategie video |

    De gevolgen van de maatregelen omtrent COVID-19 zijn voor alle merken, retailers...

    Sander Lems   
    25 March 2020   

  • [Presentatie] E commerce & online marketing tips ten tijde van de coronacrisis

    [Presentatie] E commerce & online marketing tips ten tijde van de coronacrisis

    Online marketing Online marketingstrategie presentatie |

    Wat moet u wel of niet doen op e-commercegebied ten tijde van de coronacrisis?

    Sander Lems   
    25 March 2020   

  • Je winkels sluiten, maar de vraag naar je producten groeit? Zo speel je erop in!

    Je winkels sluiten, maar de vraag naar je producten groeit? Zo speel je erop in!

    Online marketingstrategie

    Het coronavirus heeft de wereld in zijn greep. Na België sluiten nu ook in Neder...

    Sander Lems   
    25 March 2020