19 B2C en B2B e-commerce trends voor 2022

13 January 2022   

Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendrapport laat je in negentien trends zien hoe e-commerce en digital marketing veranderen.

19 bepalende trends in e-commerce en digital marketing

Het afgelopen jaar was één van de meest bijzondere in de historie van e-commerce. Zo zagen we krapte op de arbeidsmarkt, de opkomst van de metaverse, meer upcoming nieuwe e-commerce platformen en een flinke groei van marketplaces. Wie nog niet online was, ging in rap tempo online en bestaande online spelers breidden hun online activiteiten nog verder uit. Denk bijvoorbeeld aan de stap naar D2C.

De nieuwe drukte in e-commerce heeft voor meer concurrentie in online advertising gezorgd. De kosten per klik (CPC) stijgen, de rendabiliteit staat onder druk en de advertentiestrategie moet aangescherpt worden. Ook het feit dat marketplaces de rol van zoekmachine overnemen en steeds vaker adverteren in Google, vraagt in 2022 om actie.

Ondertussen zorgt Google zelf, door voortdurende aanpassing van zijn SEO-regels, voor onvoorspelbaarheid en verandert het speelveld voor SEA-specialisten door vergaande automatisering. De taak aan SEA-specialisten om het algoritme zo goed mogelijk voor zich te laten werken. Plus: doordat cookies over enkele jaren zullen verdwijnen, groeit de urgentie om first party data nu al op te opbouwen, met een CDP of DMP.

Wie een robuuste datastrategie heeft, zal het beste kunnen profiteren van de next steps in data science, zoals hyperpersonalisatie en AI-as-a-service. Ook zijn deze organisaties het beste gepositioneerd voor échte marketing automation, want ook hier geldt: de data is vaak wel voor handen, maar wordt nog niet centraal beschikbaar gesteld.

Hoe zorg je ervoor dat je technisch voldoende wendbaar blijft om al deze ontwikkelingen bij te benen? Kies je voor een out of the box-oplossing of stel je vanuit een MACH-benadering zelf samen wat je nodig hebt? Welke doelen je hebt en hoe volwassen de organisatie is, blijft hierbij leidend.

Het mag duidelijk zijn dat er ook in 2022 weer veel verandert. Tegelijkertijd neemt de krapte op de arbeidsmarkt toe en vindt de consument duurzamer shoppen steeds belangrijker. Waar de afgelopen jaren veel werd gesproken over duurzaamheidsstrategie, -plannen en -pilots, is nu de praktijk aan de beurt.

Expertvisies

In het trendrapport worden bovenstaande trends toegelicht. De trends zijn tot stand gekomen met behulp van 13 experts op het gebied van strategie, conversie, online advertising, marketplaces, platforming en nog veel meer. Samen zorgen zij ervoor dat je helemaal up to date bent voor 2022.

Meer nieuws van ISM

  • 19 B2C en B2B e-commerce trends voor 2022

    19 B2C en B2B e-commerce trends voor 2022

    Online marketing |

    Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendra...

    13 January 2022   

  • ISM wint samen met Staatsloterij Dutch Search Award

    ISM wint samen met Staatsloterij Dutch Search Award

    Online marketing |

    Op donderdag 9 december 2021 maakte de Dutch Search Awards tijdens de awardshow ...

    13 January 2022   

  • ISM genomineerd voor 2 DDMA DUTCH CRO AWARDS 2021

    ISM genomineerd voor 2 DDMA DUTCH CRO AWARDS 2021

    Online marketing

    7 oktober 2021, Amsterdam – De DDMA Commissie CRO maakt vandaag de genomineerden...

    13 January 2022