Conversie-optimalisatie Nederlandse online retailers nog in kinderschoenen

01 March 2016   

“De groei in het aantal Nederlandse online kopers vlakt af en tegelijkertijd wordt de concurrentie steviger”, zegt Jurjen Jongejan, Online Marketing Director bij ISM eCompany - één van de voorzitters van de expertgroepen van ShoppingTomorrow. “De uitdaging is om met een gelijkblijvend aantal kopers en een stijgend aantal webshops toch meer omzet te realiseren.”

Hogere conversie

“Nederlandse (online) retailers geven ongeveer zes keer zoveel geld uit aan zoekmachine-optimalisatiespecialisten dan aan conversie-optimalisatiespecialisten. Conversie-optimalisatie is voor veel retailers nog onbekend terrein en er is met name nog veel onwetendheid over hoe het toepasbaar is.”

Hoe kunt u met een gelijkblijvend aantal kopers en een stijgend aantal webshops toch meer omzet realiseren? “Met conversie-optimalisatie, of CRO, kunt u voor een hogere conversie van bezoeker naar koper zorgen”, stelt Jongejan. “Een mogelijkheid die helaas nog niet door alle online retailers optimaal benut wordt, zo blijkt uit ons onderzoek.”

Kansen inzichtelijk met volwassenheidsmodel

Met de bluepaper Revenue Optimization wil ShoppingTomorrow inzicht verschaffen in wat conversie-optimalisatie is, en een model bieden waarmee retailers kunnen bepalen waar ze op dit moment staan en hoe zij op dit gebied kunnen groeien. “Voor succesvolle conversie-optimalisatie moeten organisaties beschikken over specifieke competenties”, zegt Jongejan. “We hebben een volwassenheidsmodel voor conversie-optimalisatie ontwikkeld, waarmee organisaties kunnen toetsen op welk niveau zij zich bevinden. Zo wordt duidelijk waar de ontwikkelmogelijkheden liggen en hoe zij kunnen doorgroeien naar een hoger niveau.”

Het volwassenheidsmodel kent vijf niveaus en de Nederlandse retailers zitten gemiddeld op niveau twee. “We constateren gelukkig wel progressie”, zegt Jongejan. “In 2013 deed 15 procent van de bedrijven aan A/B-testen. In 2015 is dit gegroeid naar 25 procent. Kortom, retailers analyseren het gedrag van consumenten steeds beter.”

Conversiescore

Organisaties kunnen zelf ontdekken op welk niveau van volwassenheid zij zich bevinden op het gebied van conversie-optimalisatie op de website www.mijnconversiescore.nl. Aan de hand van een aantal vragen kunnen retailers er binnen vijf minuten achter komen waar zij al goed op scoren en waar zij nog winst kunnen behalen.

Download hier de bluepaper.

Meer nieuws van ISM

  • State of Art kiest voor PIM-systeem Akeneo Enterprise

    State of Art kiest voor PIM-systeem Akeneo Enterprise

    Conversie-optimalisatie Online marketing |

    Trots om te delen dat wij onze samenwerking met State of Art uitbreiden met het ...

    01 March 2016   

  • ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de Shopping Awards

    ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de Shopping Awards

    Conversie-optimalisatie Online marketing |

    ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de publieksprijzen van de Shoppin...

    01 March 2016   

  • ISM eCompany wint de award voor Beste EMEA Partner

    ISM eCompany wint de award voor Beste EMEA Partner

    Conversie-optimalisatie Online marketing

    ISM eCompany wint de dotties van dotdigital in de categorie Best EMEA partner! D...

    01 March 2016