Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop

06 March 2018   

44 procent van de transacties in modewebwinkels komt tot stand via de smartphone. In middelgrote en grote modewebwinkels in Nederland rekenen naar verhouding meer consumenten hun producten af met de smartphone, dan met de desktop of tablet. Dat blijkt uit de benchmark van e-commerceburau ISM eCompany. Consumenten kochten vanaf het derde kwartaal in 2017 al vaker met hun  smartphone dan de overige twee onderzochte apparaten, maar het verschil nam toe in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal was 44 procent van de transacties afkomstig van de smartphone, terwijl het aandeel desktoptransacties afnam naar 40 procent.

38 procent groei in aandeel transacties via de smartphone

In het vierde kwartaal van 2017 groeide het aandeel smartphonetransacties met 38 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Het aandeel desktop- en tablettransacties nam af met respectievelijk 18 procent en 10 procent.

Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop

De smartphone converteert wel

“Als ik met retailers spreek hoor ik regelmatig dat hun bezoekers slechts oriënteren op hun smartphone. Maar de benchmark toont duidelijk aan dat consumenten wel graag mode-artikelen willen afrekenen als ze met hun smartphone een webwinkel bezoeken. Uiteraard moet je wel de mobiele webwinkel goed hebben geoptimaliseerd hebben om in deze behoefte te voorzien. En daar schort het in Nederland aan,” zegt Jurjen Jongejan, Online Marketing Director bij ISM eCompany.

“We blijven denken dat mobiele webwinkelbezoekers slechts willen oriënteren, maar de echte reden is dat we bezoekers slechte mobiele ervaringen bieden. Cross-device gedrag hebben we ons zelf aangepraat. Deze benchmark toont aan, dat als je mobiele webwinkels goed optimaliseert, mobiele bezoekers wel degelijk willen kopen.”

De benchmark

De resultaten van de benchmark voor modewebwinkels zijn  gebaseerd op 186 miljoen bezoeken aan middelgrote en grote modewebwinkels en bijna 4 miljoen transacties. Elk kwartaal publiceert ISM eCompany de bevindingen met als doel een bijdrage te leveren voor het professionaliseren van de Nederlandse e-commercesector.

Meer nieuws van ISM

  • State of Art kiest voor PIM-systeem Akeneo Enterprise

    State of Art kiest voor PIM-systeem Akeneo Enterprise

    Platform |

    Trots om te delen dat wij onze samenwerking met State of Art uitbreiden met het ...

    06 March 2018   

  • ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de Shopping Awards

    ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de Shopping Awards

    Platform |

    ISM-klant Polyestershoppen is genomineerd voor de publieksprijzen van de Shoppin...

    06 March 2018   

  • ISM eCompany wint de award voor Beste EMEA Partner

    ISM eCompany wint de award voor Beste EMEA Partner

    Platform

    ISM eCompany wint de dotties van dotdigital in de categorie Best EMEA partner! D...

    06 March 2018