Woonwebshops laten omzet uit zoekmachines liggen

17 november 2015 | 3401 Views

Hoewel Nederlanders steeds vaker online aankopen doen, laten woonwebshops nog altijd veel kansen liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), zo blijkt uit onderzoek in de interieurbranche door e-commercebureau ISM eCompany. Op slechts vier van de elf onderzoekscriteria, scoorden woonwebshops een magere voldoende. In de ranglijst scoorden Eijerkamp en Flinders nog het beste, met beide een gemiddelde van 7,2.

“Helaas blijft de interieurbranche achter op het gebied van e-commerce,” zegt Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing bij ISM eCompany. “En dat is opvallend, want uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat 11 procent van de Nederlanders in het eerste halfjaar van 2015 één of meerdere aankopen deed in het woon- en tuinsegment. En het percentage groeit ieder jaar. E-commerce voor het woonsegment is dan ook zeker de moeite waard.”

Slecht scorende onderdelen
De woonwebshops scoorden het slechtst op het onderdeel 'rich snippets'. Het gebruik van rich snippets kan de doorklikratio verbeteren en heeft daardoor indirect ook invloed op de SEO. “Voor woonwebshops zijn rich snippets op reviews of productinformatie zoals prijs en beschikbaarheid van toegevoegde waarde,” zegt Jongejan. “Hierdoor kan Google zoekresultaten verrijken met bijvoorbeeld review-sterren. Met een gemiddeld cijfer van 1,4 is hier dus nog veel ruimte voor verbetering.” Slechts vier woonwebshops scoorden op dit onderdeel een voldoende.

Ook het onderdeel 'filtersysteem' scoorde een 1,4. Filterpagina’s kunnen zoekers een relevante landingspagina bieden voor een specifieke zoekopdracht, zoals 'houten wandkast' of nog specifieker 'houten wandkast gelakt'. Jongejan: “Wij pleiten voor een gestuurd filtersysteem, waarmee Google selectief pagina’s kan indexeren, op basis van zoekwoorden met zoekvolume. Deze pagina’s kunnen retailers vervolgens met de juiste content inrichten als organische landingspagina’s.” Alleen Woonboulevard Poortvliet, Roobol en Eijerkamp behaalden een voldoende voor dit onderdeel.

Goed scorende onderdelen
Woonwebshops scoorden het beste op het onderdeel mobielvriendelijkheid, met een gemiddelde score van 6,6. “Mobiel is een aandachtsgebied waar de laatste jaren veel nadruk op ligt,” stelt Jongejan. “ In de media verschijnen regelmatig blogs van specialisten die erop hameren dat (online) retailers een responsive of een aparte mobiele webshop moeten hebben. Omdat het issue hierdoor vaker ‘top of mind’ is, zullen online retailers eerder hiermee rekeninghouden.”

 

SEO-Woonwebshopscore

Over het onderzoek
Voor het onderzoek werd data van 76 webwinkels geanalyseerd door SEO-experts met meer dan acht jaar ervaring in e-commerce. Alle retailers moesten minimaal één fysieke winkel of showroom in Nederland hebben.

De webshops werden getoetst op 58 onderdelen, onderverdeeld in elf categorieën: linkbuilding, e-commercecontent, algemene content, filters, mobielvriendelijkheid, URL-structuur, rich snippets, paginasnelheid, front-end elementen, indexatie en HTTPS. Per woonwebshop is een totaalcijfer berekend dat aangeeft in hoeverre de webshop geoptimaliseerd is voor zoekmachines. In de whitepaper met de onderzoeksresultaten, vindt u de volledige ranglijst van de bij het onderzoek betrokken woonwebshops.

X
Contact
Direct e-commerce advies?
<
Contact
Direct e-commerce advies?